مقررات سفر ایرانی‌ها به لبنان

به گزارش ایسنا، شهروندان لبنانی سال‌هاست بدون ویزا و به مدت ۱۵ روز می‌توانند به ایران سفر کنند. لبنان نیز از سال ۱۳۹۲ مقررات ویزا را برای اتباع ایرانی آسان کرد، به طوری که شهروندان ایران بدون ویزا به مدت ۲۰ روز امکان سفر به لبنان را پیدا کردند، اما اکنون این مقررات تحت تاثیر کرونا قرار گرفته ‌و سفرهای تفریحی و توریستی به دو کشور متوقف شده است و تنها به آن دسته از اتباع ایرانی و لبنانی اجازه ورود داده می‌شود که روادید اقامت، کار، درمانی،  تحصیلی، چند بار ورود و یا سرمایه‌گذاری داشته باشند. شرط دیگر برای سفر به دو کشور،  انجام تست PCR کرونا است که برای تمام مسافران الزامی شده است. طبق مقررات لبنان، این تست باید ۷۲ ساعت پیش از پرواز و یا هنگام ورود به لبنان انجام شود و یک نسخه از گواهی منفی آن به زبان انگلیسی در فرودگاه تهران به مسؤول کانتر پرواز تحویل داده شود. در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری نیز تست  ... “مقررات سفر ایرانی‌ها به لبنان”

Continue Reading ←

حفظ اسناد پاسداری از حافظه ایرانی است

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاح این گنجینه در مرکز اسناد و مطالعات راهبردی امامزاده شاه زندو (ع) در شهر بیرم استان فارس با حضور اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، و فروغ پارسا، مدیر پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، همراه بود. خودمان باید سازنده فرهنگ باشیم اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و مشاور رییس‌جمهور، در این رویداد گفت: تعلق خاطر به سرزمین و تعلق خاطر به فرهنگ و تاریخ به ما یادآوری می‌کند که تسلط بیگانگان بر تاریخ و فرهنگ اصیل ایرانی قابل پذیرش نیست و نسل جوان با مطالعه این اسناد تاریخی باید به این نکته توجه داشته باشند که خودشان سازنده فرهنگ سرزمین‌شان باشند. بروجردی افزود: مردم نباید اصالت و تاریخ گذشته را فراموش کنند و بر همه ما واجب است که در این عصر سازنده این  ... “حفظ اسناد پاسداری از حافظه ایرانی است”

Continue Reading ←

معجزه هنر در جنگ هیولای کرونا/ نام‌گذاری یک هواپیما به‌نام «میرعماد»

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی کمیسیون ملی یونسکو در ایران، مراسم اختتامیه نمایشگاه خوشنویسی «رقص قلم» عصر پنجشنبه (۹ بهمن ماه) با اجرای عبدالمهدی مستکین در کتابخانه ایران‌مال برگزار شد. در این مراسم، حجت‌الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو – ایران، بیان کرد: یک و نیم سال است که همکارانم با تلاش زیاد سعی کردند یک هفته زیبا را در این شرایط سخت ایجاد کنند. کرونا ما را وادار کرد که فکر کنیم، راه های تازه‌ای برای نشان دادن هنر پیدا کنیم. جمع‌آوری آثار بیش از سیصد هنر کار ساده‌ای نیست ولی خوشحالیم که این اتفاق افتاد. در ادامه، سرور بختی – رییس موسسه فرهنگی اکو – گفت: همراه با هنرمندان ارجمند و دیپلمات های کشورها با هواپیمای میرعماد حسنی، اسطوره خوشنویسی پیام جشنواره را از فراز دماوند به مشهد مقدس بردیم و در آیین گشایش جشنواره حضور داشتیم. نامگذاری یکی از هواپیماهای شرکت «ایران ایر  ... “معجزه هنر در جنگ هیولای کرونا/ نام‌گذاری یک هواپیما به‌نام «میرعماد»”

Continue Reading ←

ویدئو / ممنوعیت ورود به تنها پارک ملی خشکی – دریایی شمال

پارک ملی بوجاق کیاشهر، تنها پارک ملی خشکی – دریایی موجود در شمال کشور است. این پارک کریدور مهاجرت پرندگان و یکی از مناطق اصلی زمستان گذرانی پرندگان مهاجر از سمت سیبری به طرف گیلان است. رودخانه سفیدرود زایشگاه طبیعی ماهیان استخوانی و خاویاری از منطقه بوجاق می گذرد و هر ساله مرغابی سانان، قو، پلیکان و انواع پرندگان مهاجر به این محل می آیند. با این حال از زمان تاسیس این پارک، مسیر ورودی آن برای تمام مردم باز بوده است. روز پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹ فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان برای جلوگیری از تخریب و آسیب به این منطقه ورود خودروها به آن را ممنوع کرد.  ... “ویدئو / ممنوعیت ورود به تنها پارک ملی خشکی – دریایی شمال”

Continue Reading ←

هوای تهران همچنان ناسالم برای گروه‌های حساس

به گزارش ایسنا، بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوا، طی صبح امروز (۱۰ بهمن) کیفیت هوا به‌دلیل عدم وزش باد مؤثر و انباشت آلاینده‌ها در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت اما طی روز با رشد تدریجی ناپایداری جوی و افزایش تندی باد، شرایط مناسب برای پراکندگی آلاینده‌ها فراهم می‌شود. تداوم این شرایط جوی همراه با احتمال بارش تا اواخر وقت امروز سبب کاهش غلظت آلاینده‌ها می‌شود و کیفیت هوای بیشتر مناطق در محدوده قابل‌قبول قرار می‌گیرد. با آغاز تردد خودروها طی صبح فردا (۱۱ بهمن) انتظار می‌رود که بر غلظت آلاینده‌ها افزوده شود اما با وزش باد به‌نسبت شدید در طول روز از میزان غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد بنابراین در ساعات پایانی روز شنبه باوجود افزایش ترافیک شامگاهی، برقراری وضعیت قابل ‌قبول کیفیت هوا در بیشتر مناطق پایتخت دور از انتظار نیست. بر اساس این گزارش کیفیت هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ۸ صبح امروز با  ... “هوای تهران همچنان ناسالم برای گروه‌های حساس”

Continue Reading ←

«تیلاپیای نیل»؛ آزموده را آزمودن خطاست

به گزارش ایسنا، اواخر دی ماه امسال صدور مجوز پرورش ماهی تیلاپیا به‌صورت موقت متوقف شد. دلیل آن نیز شکایتی بود که علیه عیسی کلانتری – رییس سازمان حفاظت محیط زیست – در دادسرای کارکنان دولت مطرح شد و اصغر دانشیان – معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست – در نامه‌ای خطاب به معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های این سازمان تاکید کرد که تا تعیین تکلیف این پرونده و صدور حکم نهایی تا اطلاع ثانوی از صدور هرگونه مجوز جدید در زمینه پرورش ماهی تیلاپیا خودداری شود. صدور مجوز برای پرورش ماهی تیلاپیا به سال ۱۳۹۷ بازمی‌گردد. اگرچه ۱۰ سال پیش از این تاریخ در سال ۱۳۸۷براساس توافق­نامه‌ای بین سازمان حفاظت محیط­ زیست و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ماهی «تیلاپیای نیل» به‌عنوان پروژه‌ای آزمایشی وارد مرکز تحقیقات آبزیان آب شور شهر بافق استان یزد شد. حسین ولی‌خانی – کارشناس و محقق گونه‌های غیر بومی آبزی- در  ... “«تیلاپیای نیل»؛ آزموده را آزمودن خطاست”

Continue Reading ←

وقت برای نجات کوسه‌ها و سفره‌ ماهی‌ها تنگ است

به گزارش ایسنا، براساس یک مطالعه تازه شمار کوسه های اقیانوسی در نیم قرن گذشته ۷۱ درصد کاهش یافته که عمدتا به دلیل صید بی رویه است. سه چهارم گونه های مورد مطالعه اکنون در معرض خطر انقراض قرار دارند. محققان می گویند که تضمین آینده ای روشن تر برای این گونه های فوق العاده و بی بدیل نیازمند اقدامات فوری است و از دولت ها خواسته اند تا با تکیه بر یافته های علمی، محدودیت هایی بر ماهیگیری اعمال کنند. “ریچارد شرلی” از دانشگاه اگزِتِر گفت: به نظر می رسد افت جمعیت این حیوانات عمدتا به دلیل فشار ناشی از ماهیگیری باشد. وی خاطر نشان کرد: این عامل کاهش حدودا ۷۰ درصدی جمعیت آنها در ۵۰ سال گذشته است. به طور متوسط در میان همه این گونه ها از هر ۱۰ کوسه ای که در دهه ۱۹۷۰ در اقیانوس های آزاد وجود داشت، حالا فقط سه حیوان باقی مانده  ... “وقت برای نجات کوسه‌ها و سفره‌ ماهی‌ها تنگ است”

Continue Reading ←

برف و باران در ۲۷ استان/ کولاک و خطر بهمن در ارتفاعات

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با ادامه فعالیت سامانه بارشی امروز (۱۰ بهمن) بارش برف و باران در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، جنوب اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، همدان، مرکزی، نیمه غربی اصفهان، شمال فارس، شمال بوشهر، زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان پیش‌بینی می‌شود و در استان‌های گیلان و مازندران نیز بارش پراکنده باران و در ارتفاعات این استان‌ها بارش برف رخ می‌دهد. وی ادامه داد: طی فردا (۱۱ بهمن) بارش در مناطقی از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی فارس، بوشهر، زنجان، قزوین، البرز، تهران، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان و خراسان شمالی ادامه دارد. ضیاییان با اشاره به اینکه انتظار می‌رود از بعد ازظهر فردا از میزان بارش‌ها در نیمه غربی کشور کاسته شود، تصریح کرد: عمده فعالیت سامانه بارشی طی روز یکشنبه (۱۲ بهمن)  ... “برف و باران در ۲۷ استان/ کولاک و خطر بهمن در ارتفاعات”

Continue Reading ←

آیا سازمان محیط زیست در تعامل با نهادهای مردمی موفق بوده است؟

با آغاز دولت یازدهم تعامل با سازمان‌های مردم‌نهاد در دستور کار بخش‌های مختلف دولت قرار گرفت و این روند در دولت دوازدهم هم ادامه یافت. با توجه به اهمیت محیط زیست و تعدد تشکل‌های فعال در این حوزه، نحوه تعامل سازمان حفاظت محیط زیست با آن‌ها از اهمیت برخوردار است. معاون مشارکت‌های مردمی این سازمان از تلاش برای تعامل سازنده با سمن‌ها سخن می‌گوید. دبیر تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشورهم هرچند به بهتر شدن وضعیت تعامل این سازمان با سمن‌ها اشاره می‌کند ولی معتقد است برخی مدیران استانی با این موضوع سلیقه‌ای برخورد می‌کنند.  ... “آیا سازمان محیط زیست در تعامل با نهادهای مردمی موفق بوده است؟”

Continue Reading ←

با این عکس‌ها در تاریخ قدم بزنید!

به گزارش ایسنا، پس از اختراع دوربین و رواج عکاسی در اروپا، دوربین عکاسی به ایران نیز وارد شد و فن عکاسی نیز رواج یافت. در واقع عکاسی فنی بود که ما آن را از اروپاییان آموختیم اما در مواقع و مواردی توانستیم همگام آنها شویم. یکی از مهمترین عوامل ترویج عکاسی در ایران دلبستگی ناصرالدین شاه به این فن نو بود و از سوی دیگر ورود عکاس‌های خارجی و آموزش عکاسی در دارالفنون از دیگر عوامل موثر در رواج این هنر مدرن محسوب می‌شدند. ناصرالدین شاه خود نیز دوربین به دست گرفت و تصاویری از همسران خود، محیط اطراف، کاخ، غلامان و … را به ثبت رساند. او نخستین سلفی‌های ایران را به ثبت رساند و گاه این سلفی‌ها را به همراه همسران خود و گاه به صورت انفرادی با تنظیم دوربین در مقابل آینه به یادگار گذاشت.  نقش ناصرالدین شاه اما تنها به رواج عکاسی بازنمی‌گردد. این شاه  ... “با این عکس‌ها در تاریخ قدم بزنید!”

Continue Reading ←