همه چیز درباره استفاده از مازوت در ایران

این روزها مازوت یا همان نفت کوره متهم اصلی آلودگی هوا است؛ سوختی که در اکثر کشورهای پیشرفته به عنوان سوختی مقرون به صرفه به حساب می آید، در ایران عامل آلودگی شناخته شده و هر روز برچسب جدید بر آن زده می شود.  ... “همه چیز درباره استفاده از مازوت در ایران”

Continue Reading ←

دانشکده هنرهای سنتی در بروجرد راه‌اندازی می‌شود

سید امین قاسمی امروز ۲۱ دی‌ماه، اظهار کرد: دیدار مشترک با علاءالدین‌ بروجردی معاون امور بین‌الملل دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت. وی تصریح کرد: به‌موجب این جلسه مقرر شد یک دانشکده کاربردی به‌منظور توسعه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی با اولویت ورشو سازی و قلم‌زنی در بروجرد راه‌اندازی شود. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان خاطرنشان کرد: پیرو این گفتگو با پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور نیز ملاقاتی داشتیم که خوشبختانه ایشان نیز، قول همکاری و مساعدت لازم را دادند. قاسمی با اشاره به اینکه شهر بروجرد در سال ۱۳۹۸ توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان شهر ملی ورشوسازی انتخاب شد، تأکید کرد: جهت تأسیس دانشکده هنرهای سنتی در بروجرد، سرمایه‌گذار واجد شرایط نیز برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده است. وی اضافه کرد: با توسعه و ایجاد زیرساخت‌های لازم به‌منظور افزایش تولید صنایع‌دستی در بروجرد، این شهر به‌عنوان نامزد دریافت عنوان شهر جهانی ورشو به شورای جهانی  ... “دانشکده هنرهای سنتی در بروجرد راه‌اندازی می‌شود”

Continue Reading ←

اعتبار لازم جهت تکمیل آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک تخصیص داده خواهد شد

سید امین قاسمی امروز ۲۱ دی‌ماه از نشست مشترک با مرتضی محمودوند نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با هدف تخصیص اعتبار لازم جهت آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک‌ خبر داد. وی تصریح کرد: ‌به‌دنبال نشست مشترکی که با مرتضی محمودوند نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی داشتیم، موضوع پروژه آزادسازی قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد مطرح و در این نشست مقرر شد که اعتبار لازم برای ادامه این پروژه تخصیص داده شود. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به این‌که طی سال گذشته برای پروژه آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک، ۱۲۰۰ میلیارد ریال تخصیص اعتبار داشته‌ایم، اظهار کرد: این اعتبار به‌منظور آزادسازی بخش مهمی از حریم قلعه فلک‌الافلاک و همچنین خرید و تملک مغازه‌های هم‌جوار هزینه شد. قاسمی در خصوص سامان‌دهی این بنای تاریخی، عنوان کرد: امسال نیز به دنبال پیگیری‌های به عمل آمده در کمیسیون تلفیق بودجه و نیز همکاری محمودوند نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی  ... “اعتبار لازم جهت تکمیل آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک تخصیص داده خواهد شد”

Continue Reading ←

هنرمندان هم برای نجات طاق کسری دست به کار شدند

به گزارش ایسنا، با ریزش بخش دیگری از طاق کسری در عراق در طول دو هفته گذشته و به دنبال درخواست‌هایی که از چند سال قبل تا امروز برای توجه و رسیدگی به این بنای تاریخی مطرح شده است، این‌بار تعدادی از هنرمندان و فعالان فرهنگی و مدنی درخواست کردند تا طاق تمدن و هویت ایرانی را که در حال حاضر به زمین بازی کودکان تبدیل شده است نجات دهند. در این نامه که نام افرادی چون رضا کیانیان، همایون شجریان، تهمورث پورناظری، سعید ملکان، سهراب پورناظری، امیر جدیدی، هدیه تهرانی، سحر دولتشاهی، حبیب رضایی، عبدالرضا کاهانی، فاطمه معتمد آریا، کیکاووس امینی، محمد سعید ایزدی، سیدمحمد بهشتی، مهرداد بهمنی، فرهاد توحیدی، محمدجواد حق‌شناس، اسکندر مختاری، محمدکریم متقی و سیدحسام محتشم در بین اسامی امضاکنندگان آن به چشم می‌خورد، این‌طور آمده است: «بنای تاریخی ایوان طاق کسری در خطر جدی است. یادگار بسیار ارزشمند تمدن ساسانی با ارزش‌های مشترک جهانی که  ... “هنرمندان هم برای نجات طاق کسری دست به کار شدند”

Continue Reading ←

میراث جاده ابریشم به عنوان طرح مشترک کشورهای عضو اکو مورد توجه قرار گیرد

به گزارش ایسنا، با هدف توسعه همکاری‌های مشترک بین‌المللی و تحکیم پیوستگی‌های فرهنگی، تفاهمنامه همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه فرهنگی اکو به امضای ابوذر ابراهیمی‌ترکمان و سرور بختی رسید. ابراهیمی‌ترکمان در سخنانی، با اشاره به زمینه‌های همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه اکو گفت: در راستای امضای این سند که برای اولین بار بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه فرهنگی اکو منعقد می‌شود، برنامه‌های مشترک فرهنگی برای ارتقای فعالیت‌ها و ارتباطات دوجانبه در سطح منطقه اجرا خواهد شد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر وجود ظرفیت مناسب همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه اکو افزود: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، علی‌رغم محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، بتوانیم همکاری‌های خوبی را با یکدیگر رقم بزنیم. وی اظهار کرد: هم‌افزایی رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای عضو اکو بسیار سودمند خواهد بود. این ظرفیت عظیم نیازمند فضایی است تا در چهره‌ای  ... “میراث جاده ابریشم به عنوان طرح مشترک کشورهای عضو اکو مورد توجه قرار گیرد”

Continue Reading ←

اطلاعیه محیط زیست تهران درباره وضعیت آلودگی پایتخت

به گزارش ایسنا، متوسط ۲۴ ساعته کیفیت هوا در ایستگاه‌های پیروزی منطقه ۱۳ (۱۷۶) ، سوهانک منطقه ۱ (۱۷۶) و ایستگاه فرمانداری شهرری منطقه ۲۰(۱۶۸) و در شرایط ناسالم برای همه بوده است. این گزارش می افزاید: براساس هشدار شماره ۱۴ اداره کل هواشناسی استان تهران در تاریخ ۲۰ دی مبنی بر سکون نسبی جو، پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها تا روز چهارشنبه (۲۴ دی ماه) شرایط نامطلوب ادامه خواهد داشت.  به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، بنابر اطلاعیه مرکز پایش آلودگی هوای تهران، توصیه می شود: گروه‌های حساس جامعه شامل کلیه بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از تردد غیرضروری پرهیز و از انجام فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی در فضای باز جدا خودداری کنند. انتهای پیام  ... “اطلاعیه محیط زیست تهران درباره وضعیت آلودگی پایتخت”

Continue Reading ←

خانه پدری جلال در قُرُق یک قاچاقچی؟!

به گزارش ایسنا، بعد از تبریک‌هایی که برای کاربری جدید «خانه پدری جلال آل احمد» داده شد و دبده و کبکبه‌ای که متولیان وقت میراث فرهنگی برای انتخاب خانه «باستان‌شناسان» در خیابان خیام، کوچه کارکن اساسی داشتند و افتتاحیه‌ای که برای آن گرفتند و حتی یکی دو روز در هفته تا چند ماه خانه را برای فعالیت باز نگه داشتند، سرانجام صداها خوابید و به نتیجه نرسیدنِ طرح – که در همان روز افتتاح هم باستان‌شناسان پیشکسوت آن را پیش‌بینی می‌کردند – خانه را از هر فکر و ایده‌ای خالی کرد؛ اما حالا از وضعیت بد این خانه خبر می‌رسد؛ می‌گویند خانه را یک قاچاقچی قُرق کرده است! محمدحسین دانایی، خواهرزاده جلال ال احمد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که امروز خانه پدری جلال محلی برای انباشت و تفکیک زباله و محل اجتماع معتادان و پاتوق «امیر چلچله» برای توزیع مواد مخدر شده است، می‌گوید: برخلاف صحبت‌ها و قول‌هایی که برای این بنای تاریخی داده بودند، متاسفانه به  ... “خانه پدری جلال در قُرُق یک قاچاقچی؟!”

Continue Reading ←

لزوم بهره‌گیری از توانمندی‌های سازمان جغرافیایی برای غلبه بر بحران‌های زیست محیطی پایتخت

به گزارش ایسنا، عبدالرضا چراغعلی، در بازدید از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: برخی از سازمان‌ها در کشور اقدامات درخشان و خوبی داشته و دارند، اما متاسفانه بهره‌ی لازم از ظرفیت‌های آن‌ها برده نمی‌شود که سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح از جمله این سازمان‌هاست؛ سازمانی که در طول دوران قریب به ۱۰۰ ساله‌ی فعالیت خود اطلاعات ارزنده‌ای را پردازش و برای بهره‌برداری در اختیار جامعه علمی و دانشگاهی و همچنین دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی قرار داده است. وی افزود: امروز اما وقت آن رسیده که از ظرفیت‌ها و دستاوردهای سازمان جغرافیایی در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری و روستایی، حفاظت از محیط زیست و اراضی و منابع ملی و طبیعی، گردشگری، هواشناسی و … به نحو شایسته‌تری استفاده کرد. وی با اشاره به اینکه نباید وضعیت تعدادی از خیابان‌های مرکز شهر را ملاک ارزیابی وضعیت کلی استان تهران قرار داد، افزود: علیرغم تصورات موجود تلقی بنده این است که  ... “لزوم بهره‌گیری از توانمندی‌های سازمان جغرافیایی برای غلبه بر بحران‌های زیست محیطی پایتخت”

Continue Reading ←

اعطای گواهینامه استاندارد به ۲۵ واحد گردشگری فارس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، یکشنبه ۲۱ دی در مراسم اعطای گواهینامه استاندارد به واحدهای گردشگری این استان، فارس را در اخذ گواهینامه‌های استاندارد خدمات گردشگری پیشتاز دانست. مصیب امیری با بیان اینکه سال ۹۲ تعداد ۶۵ واحد هتل و هتل آپارتمان در فارس وجود داشت و اکنون شمار تاسیسات گردشگری به ۷۷۰ واحد رسیده است، ابراز امیدواری کرد که با مهار کامل بیماری کرونا، شاهد فعالیت مجدد واحدهای گردشگری و فعالان این عرصه باشیم. امیری با اشاره به اینکه مهلت دریافت تسهیلات کرونا برای دارندگان تاسیسات گردشگری تا پایان دی تمدید شده است، گفت: امیدوار هستیم تا پایان امسال شاهد کاهش نرخ ابتلا به کووید ۱۹ و جان گرفتن دوباره صنعت گردشگری باشیم. رئیس جامعه هتلداران استان فارس نیز گفت: در دوران قبل از کرونا فرایند استانداردسازی واحدهای اقامتی فارس آغاز شده بود و شیوع این بیماری، آن فرایند را تسریع کرد. حسن سیادتان خواستار  ... “اعطای گواهینامه استاندارد به ۲۵ واحد گردشگری فارس”

Continue Reading ←

رقص قلم های هنرمندان ایرانی بر فراز برج آزادی

به گزارش ایسنا، نشست خبری مجازی اولین نمایشگاه و همایش بین‌المللی خوشنویسی راه ابریشم با عنوان «رقص قلم» صبح امروز (۲۱ دی‌ماه) در کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران برگزار شد. در ابتدای این نشست، حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، بیان کرد: هنر خوشنویسی یک هنر والا و آسمانی است. بارها گفته شده که از دیدگاه خیلی از بزرگان، خوشنویسی شناسنامه بسیاری از هنرهای ماست. یکی از شعارهای یونسکو این است که هدف ما گفتگوی بین فرهنگ‌ها با محوریت اهالی فرهنگ و هنر است. برای من جای خوشحالی است که شاهد یک رویداد امیدوارکننده هستیم. او افزود: سال گذشته در ایران میزبان ششمین کنفرانس راه ابریشم بودیم. این اولین بار بود که در ایران میزبان رویدادی بودیم تا بدین‌وسیله راه ابریشم در کشورهای دیگر شناخته شود. سال گذشته شاید اولین بار بود که نمایشگاه هنر خوشنویسی در خلال همایش راه ابریشم برگزار شد. این نمایشگاه بسیار مورد توجه  ... “رقص قلم های هنرمندان ایرانی بر فراز برج آزادی”

Continue Reading ←