وصیت‌نامه غلامرضا تختی مرمت شد

به گزارش ایسنا، وصیت‌نامه غلامرضا تختی همزمان با اولین سالگرد افتتاح موزه ورزش در اردیبهشت ۱۳۹۹ از سوی خانواده این اسطوره به صورت امانی در اختیار این موزه قرار گرفت که ضرورت استحکام‌بخشی و مرمت این اثر از سوی  محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و جبرییل نوکنده، رییس کل موزه ملی ایران به مسئولان موزه ورزش پیشنهاد و با استقبال آن‌ها روبه‌رو شد، بنابراین این وصیت‌نامه در پی تعاملات موزه‌ای با حضور وکیل خانواده تختی به موزه ملی ایران سپرده شد و روند اقدامات حفاظتی از جمله مستندنگاری، آسیب‌شناسی، حذف آسیب‌ها و استحکام‌بخشی در آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت موزه ملی ایران انجام شد. همچنین با پایان یافتنِ مرمت و حفاظت این وصیت‌نامه، در قابی متناسبِ این اثر، برای نمایش به نمایندگان موزه ملی ایران و موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک تحویل داده شد. اکنون وصیت‌نامه غلامرضا تختی به عنوان میراث فرهنگی، اثر موزه‌ای و در شمار اسناد ارزشمند  ... “وصیت‌نامه غلامرضا تختی مرمت شد”

Continue Reading ←

عوارض خروج از کشور در سال آینده ۴٠٠ هزار تومان خواهد بود

به گزارش ایسنا، رحیم زارع با اشاره به آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق فعالیت‌های مربوط به انتشارات و کمک درسی و فعالیت‌های هنری از قبیل بازیگری در سال آینده صرفا تا سقف 500 میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف خواهند بود و در ازای درآمد بیشتر حسب مورد به نرخ ماده (105) یا ماده (131) قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات می‌شوند. وی افزود: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق وزارتخانه‌های نفت و کشور موظف به احداث جایگاه‌های ایمن و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع (LPG) در ناوگان حمل و نقل با اولویت ناوگان عمومی و حمل بار به کمک بخش‌های خصوصی و عمومی تا سقف مجموع 2 میلیون تُن در سال شدند. همچنین وزارتخانه‌های مذکور از طریق شرکت‌های تابعه مجاز به خرید گاز مایع از کشورهای دیگر و یا تهاتر آن با بنزین و گازوئیل از شرکت ملی نفت ایران و یا سایر شرکت‌های تابعه  ... “عوارض خروج از کشور در سال آینده ۴٠٠ هزار تومان خواهد بود”

Continue Reading ←

سنگ‌نگاره‌های “تیمره” ثبت جهانی می‌شود

به ‌گزارش ایسنا، به نقل از روابط ‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی استان مرکزی، علی مشهدی افزود: در نشستی که روز گذشته با  رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و فرماندهی یگان حفاظت شهرستان گلپایگان برگزار شد مقرر شد پرونده این آثار با ارزش تاریخی با همکاری هر دو استان تهیه و مقدمات آن برای ثبت جهانی انجام شود. وی گفت: با توجه به گستره وسیع این سنگ نگاره‌های تاریخی و کثرت تعداد این آثار تاریخی که در بین استان‌های همجوار اصفهان، مرکزی و لرستان قرار دارد، تعامل و همکاری یگان حفاظت این استان ها در حفاظت از این آثار ارزشمند از اهمیت بالایی برخوردار است. مشهدی افزود: سنگ‌نگاره‌های تیمره با توجه به ارتباط با منظر طبیعی بکر منطقه و تنوعی که از نظر نقش دارد، قابلیت بالقوه برای ثبت جهانی دارد و زمینه‌ ثبت جهانی این اثر ارزشمند همچون سنگ نگاره‌های «قوبوستان» در جمهوری آذربایجان امکان‌پذیر است. او در  ... “سنگ‌نگاره‌های “تیمره” ثبت جهانی می‌شود”

Continue Reading ←

۱۰۳ هکتار از باغ‌های پایتخت به برج تبدیل شد

به گزارش ایسنا، علی اعطا در نشست اینستاگرامی انجمن مفاخر معماری ایران با موضوع “زندگی و مرگ باغ های تهران؛ تجربه دهه های هشتاد و نود” گفت: عنوان این صحبت را زندگی و مرگ باغ های تهران گذاشتم که روی دو دهه ۸۰ و ۹۰ متمرکز باشم که کمتر به صورت جامع به آن نگاه شده و بحث ها درمورد باغ های تهران عمدتا جنبه رسانه ای به خود گرفته تا یک نگاه جامع نگر و پژوهشی. رییس کمیته معماری و طرح های شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: پژوهش درباره باغ ها دهه هاست که مورد توجه پژوهشگران است. اساسا زاویه نگاه برخی پژوهشگران ساختارهای باغ های ایرانی است. برخی دیگر به باغ از منظر ویژگی های اقلیمی و بومی نگاه می کنند و بعضی دیگر نیز از منظر مسائل مفهومی و آیینی و بعضا تطبیق عناصر و ویژگی های باغ با مبانی دینی بحث و پژوهش می کنند.  ... “۱۰۳ هکتار از باغ‌های پایتخت به برج تبدیل شد”

Continue Reading ←

چرا کمر صنعت گردشگری شکست؟

امروز صنعت گردشگری با وجود کرونا ضربه سختی خورده، ضربه‌ای که اگر پیش از آن خود را آماده کرده بودیم، مهارت را افزایش داده و به مسیرهای جدید برای رونق آن اندیشیده بودیم، شاید این ضربه آن چنان کمر این صنعت را نمی‌شکست. حال امری که مهم است این است که باید برای این صنعت در پساکرونا برنامه داشته و با فکر و ایده متناسب با سطح جهانی پیش برویم. به گزارش ایسنا، مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران با همکاری جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، پنجمین دوره سلسله نشست‌های چشم انداز صنعت گردشگری در ایران را برگزار کرد. این نشست به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و سازمان دانشجویان شعبه خراسان جنوبی با رویکرد آموزش تا مهارت برای دانش‌آموختگان رشته‌های گردشگری برگزار شد. نگاه تک بعدی به گردشگری ممنوع دکتر محمد اسکندری ثانی؛ دبیر اولین کنفرانس بین المللی گردشگری بیابان لوت  ... “چرا کمر صنعت گردشگری شکست؟”

Continue Reading ←

هوای پایتخت برای دومین روز متوالی ناسالم برای گروه‌های حساس

به گزارش ایسنا، پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران حاکی از آن است که وارونگی جوی همراه با انباشت آلاینده‌ها تا صبحگاه امروز (۱۸ دی ماه) باعث خواهد شد هم‌زمان با آغاز تردد خودروها، کیفیت هوای پایتخت در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار بگیرد. طی روز عدم وزش باد مؤثر باعث تجمع آلاینده‌ها خواهد شد و کیفیت هوا در وضعیت نامطلوب باقی خواهد ماند. با تداوم این شرایط جوی تا اواخر وقت پیش‌بینی می‌شود با افزایش ترافیک شامگاهی در بیشتر مناطق پایتخت کیفیت هوا در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار بگیرد. صبح فردا (۱۹دی ماه) با عدم وزش باد مؤثر و انباشت آلاینده‌ها طی ساعات گذشته انتظار می‌رود غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات معلق افزایش پیدا کند و در مناطق پرتردد کیفیت هوا در وضعیت ناسالم به‌ویژه برای گروه‌های حساس قرار بگیرد و تداوم پایداری همراه با سکون جو  ... “هوای پایتخت برای دومین روز متوالی ناسالم برای گروه‌های حساس”

Continue Reading ←

تداوم آلودگی هوا در بیشتر مناطق کشور/ افزایش دما و وزش باد در برخی مناطق

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: براساس خروجی آخرین مدل‌های هواشناسی طی پنج روز آینده در غالب مناطق، آسمانی صاف و جوی پایدار حاکم خواهد بود و برای شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه داد: طی امروز و فردا ( ۱۸ و ۱۹ دی) در نوار شرقی کشور به‌ویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان، شرق کرمان و بخش‌های مرکزی و شرقی هرمزگان وزش باد شدید رخ خواهد داد. به گفته ضیاییان، از امروز (۱۸ دی) تا اوایل وقت فردا (۱۹ دی) سرعت وزش باد در استان گیلان و اردبیل افزایش می‌یابد. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به روند افزایش دما و وزش باد طی روزهای آینده، اظهار کرد: در ارتفاعات البرز و جاده‌های کوهستانی منتهی به آن احتمال رخداد سقوط بهمن وجود دارد. همچنین طی سه روز آینده شرق خلیج فارس، تنگه هرمز  ... “تداوم آلودگی هوا در بیشتر مناطق کشور/ افزایش دما و وزش باد در برخی مناطق”

Continue Reading ←

رانندگانی که می‌خواهند کرونا بگیرند!

به گزارش ایسنا، مدت‌هاست که پروتکل‌های متعدد بهداشتی را برای بخش‌های مختلف حمل‌ونقل زمینی، دریایی و هوایی ابلاغ شده تا ضمن انجام فعالیت در این حوزه‌ها ریسک ابتلاء به ویروس کرونا به حداقل برسد اما امروز مسافران یکی از اتوبوس‌های مسیر بندر انزلی-تهران شاهد تخلف‌های متعددی توسط راننده و شرکت‌ حمل و نقل بودند که سبب شد صدای اعتراض ‌آن‌ها بلند شود اما باز هم راه به جایی نبردند. یکی از مسافران این اتوبوس اینگونه ماجرا را برای خبرنگار ایسنا تعریف کرد که از ابتدا قرار بود بلیت اتوبوس  VIP بگیریم تا خیالمان بابت رعایت پروتکل‌ها و فاصله صندلی‌ها راحت‌تر باشد اما زمانی که بلیت را خریدیم شاهد بودیم که برای همه صندلی‌های این اتوبوس برای انتخاب و خرید بلیت باز است و نهایتا در بدو ورود متوجه شدیم که این اتوبوس از ۲۵ نفر ظرفیت ۲۳ نفر مسافر را سوار کرده‌ است و هیچ بسته بهداشتی به مردم نداد.  ... “رانندگانی که می‌خواهند کرونا بگیرند!”

Continue Reading ←

چرا نباید به سگ‌های بلاصاحب غذا داد؟

به گزارش ایسنا، غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب ارتباط مستقیمی با افزایش جمعیت آن‌ها دارد. در این گزارش به  ۱۰ نکته درباره پیامدهای غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب که عبدالله سالاری – متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش – به آن ها اشاره کرده است، می‌پردازیم: * غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب باعث افزایش مدیریت نشده جمعیت آن‌ها و ایجاد معضلات متعددی برای حیات وحش و جامعه می‌شود. * سگ موجودی است که توسط بشر اصلاح نژاد و اهلی شده است. از این رو کارشناسان معتقدند که سگ جزو چرخه طبیعی اکوسیستم نیست و جایی در طبیعت ندارد و باید در کنار انسان زندگی کنند. از این رو نمی‌توان جایگاهی برای این موجود در طبیعت متصور شد. * سگ‌های بلاصاحب در محیط‌های طبیعی دشمن زنده‌ای برای گونه‌های جانوری بومی یک منطقه هستند. از یک سو با گوشتخواران منطقه مانند گرگ، روباه، شغال و…. تعارض دارند. از سویی دیگر علاوه‌ بر اینکه دشمن زنده‌ای برای  ... “چرا نباید به سگ‌های بلاصاحب غذا داد؟”

Continue Reading ←

فرونشست زمین، فاجعه خاموش قرن

به گزارش ایسنا، ابوالقاسم حسین‌پور در یادداشتی ضمن اشاره به اینکه فرونشست زمین یکی از خطرناک‌ترین ترین مخاطرات طبیعی قرن اخیر است که به‌ دلیل تخلیه آبخوان‌های زیرزمینی به‌صورت خاموش، حیات طبیعی، اقتصادی و اجتماعی ایران را در ابعاد گسترده در معرض تهدید جدی قرار داده، تصریح کرده است که کارشناسان پدیده شوم فرونشست زمین را فاجعه خاموش قرن می‌خوانند. مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه یادداشت خود آورده است: توسعه نامناسب و عدم تبعیت آن از اصول آمایش سرزمین که منجر به فشار بیش از حد بر منابع آب در پهنه سرزمین خشک و نیمه خشک ایران شده است، اصلی‌ترین علت فاجعه فرونشست است. برداشت بیش از ظرفیت از آبخوان‌های زیرزمینی طی دهه‌های اخیر سبب شده است که از مجموع ۶۰۹ دشت دارای آبخوان که محل استقرار مراکز جمعیتی و تولیدی مهم کشور است ۴۱۰ دشت با بیلان منفی، کسری مخزن و افت فاحش سطح ایستابی روبه‌رو  ... “فرونشست زمین، فاجعه خاموش قرن”

Continue Reading ←