پایانی بسیار گرم برای گرم‌ترین دهه از زمان ثبت جهانی رکوردها

به گزارش ایسنا، از نگاه ناسا ۲۰۲۰ شانه به شانه ۲۰۱۶ گرمترین سال از زمان ثبت رکوردها بود. سایر نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان هواشناسی بریتانیا معتقدند که ۲۰۲۰ در رتبه دوم جای می گیرد. اما کلیه سازمان هایی که دمای زمین را ارزیابی کرده اند اتفاق نظر دارند که ۱۲ ماه گذشته بخشی از گرم ترین دهه از زمان ثبت رکوردها در قرن ۱۹ بوده است. سازمان خدمات تغییر اقلیم کوپرنیک اتحادیه اروپا هفته پیش در گزارشی گفت که ۲۰۲۰ در کنار ۲۰۱۶ گرمترین سال بوده است. گزارش هایی که روز پنجشنبه از سوی پنج سازمان مهم در اطراف جهان منتشر شد نشانگر اختلاف نظرهایی از نظر رتبه سال ۲۰۲۰ است اما همگی اتفاق نظر دارند که ۲۰۲۰ یکی از سه سال گرم در تاریخ عصر صنعتی بوده است. ناسا می گوید که ۲۰۲۰ و ۲۰۱۶ در رتبه اول قرار می گیرند، درحالی که اداره ملی علوم اقیانوسی و  ... “پایانی بسیار گرم برای گرم‌ترین دهه از زمان ثبت جهانی رکوردها”

Continue Reading ←

حریق ۵ هکتار از اراضی جنگلی شهرستان نکا

آتش‌سوزی بخشی از عرصه‌های جنگلی مازندران که به دلیل افزایش دما و وزش باد گرم احتمال وقوع آن میرفت از روز پنجشنبه، ۲۵ دیماه آغاز شد و در یک بازه زمانی، این حریق کنترل شد اما همچنان ادامه دارد .این آتش سوزی در منطقه ولادیمه هزار جریب نکا آغاز شده بود که با کمک جنگل‌بانان و افراد بومی روستا در ساعت ۳ بامداد تا حدودی مهار شد اما بواسطه وزش باد و خشک بودن جنگل آتش دوباره به جان درختان جنگلی بیشتر از نوع ممرز افتاد و همچنان ادامه دارد. صعب العبور بودن مسیر باعث شده که عملیات اطفای حریق به کندی پیش برود. تا کنون ۵ هکتار از اراضی جنگلی منطقه اسیر طعمه حریق شده است. ۲۶ دی ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۹  ... “حریق ۵ هکتار از اراضی جنگلی شهرستان نکا”

Continue Reading ←

از سند عقد ملک الشعرای بهار تا قالیچه اسطرلاب

به گزارش ایسنا، در آخرین جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی منقول که ۶۵ اثر تاریخی منقول را از استان های لرستان، آذربایجان  غربی، گیلان، تهران، سمنان و مرکزی به فهرست آثار ملی کشور اضافه کرده است، آثاری مانند دست نوشته های ملاصدرا و شمایل حضرت رسول (ص) از اموال موجود در آستان شاهچراغ شیراز، صندوق و در چوبی امامزادگان زید بن علی، قاسم و زید از اموال وقفی استان لرستان، سنگ تعمیر بنای امامزاده عون ماسوله، صندوق چوبی بقعه سلیمان داراب رشت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند. پرهام جانفشان – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران – درباره آثار ثبتی استان تهران اعلام کرد: درجلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و ‌فرهنگی منقول، ۲۴ اثر از استان تهران شامل ۱۶ اثر از موزه ملی فرش ایران و ۸ اثر از مجموعه باغ نگارستان در فهرست میراث‌منقول ثبت ملی شد. او با بیان این  ... “از سند عقد ملک الشعرای بهار تا قالیچه اسطرلاب”

Continue Reading ←

اظهارات متناقض درباره مازوت‌سوزی؛ سوزاندن اعتماد اجتماعی

رییس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی ضمن اشاره به اظهارات متناقض درباره آلودگی هوا و استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها می‌گوید که نیاز است در این زمینه دولت، دستگاه قضا و مجلس یک روایت معتبر، دقیق و مستند از موضوع مازوت ارائه دهند چرا که این اظهارات متناقض اعتماد و امید را به آتش می‌کشاند.  ... “اظهارات متناقض درباره مازوت‌سوزی؛ سوزاندن اعتماد اجتماعی”

Continue Reading ←

واکنش شدید مقامات استرالیا به ورود غیرقانونی یک کبوتر از آمریکا

یک کبوتر مسابقه‌ توانسته با طی ۱۳ هزار کیلومتر فاصله اقیانوس آرام، خود را از آمریکا به استرالیا برساند اما مقامات بهداشتی استرالیا قصد دارند این کبوتر را بکشند.  ... “واکنش شدید مقامات استرالیا به ورود غیرقانونی یک کبوتر از آمریکا”

Continue Reading ←

لغو برنامۀ پرحاشیۀ خانه صفوی

آذرماه سال جاری یکی از فعالان اینستاگرامی که خود را جهانگرد، مدرس و مشاور معرفی می‌کند، با انتشار عکس‌هایی غیرمعمول از تکه‌های استخوان و اشیای مربوط به یک گور باستانی در منطقۀ «تاسوکی» سیستان و بلوچستان، خشم دوستداران میراث فرهنگی را برانگیخت؛ تا جایی که انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران با صدور بیانیه‌ای خواستار برخورد با این «بلاگر هنجارشکن» شد و نوشت: «تصرف در آثار تاریخی و دست‌زدن به الحاقات باستانی و محیط زیستی پیرامونی هر اثر باستانی، خط قرمزی است که راهنمایان گردشگری خود را ملزم به رعایت کامل آن می‌دانند. انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران ضمن محکوم کردن حرکت سخیف صورت گرفته توسط یکی از این افراد به‌اصطلاح اینفلوئنسر در یکی از سایت‌های گردشگری استان سیستان و بلوچستان که موجب ناراحتی افکار عمومی شده، برائت راهنمایان گردشگری را ازاین‌گونه اقدامات حقیر اعلام کرده و از مراجع ذی‌صلاح تقاضای رسیدگی جدی به این موضوع را دارد. امیدواریم  ... “لغو برنامۀ پرحاشیۀ خانه صفوی”

Continue Reading ←

آواز نجات حرّا در دیار لک‌لک‌ها!

حرّا زنده خواهد ماند و ۲۵ دی ماه در خاطر حرّا تا ابد ماندگار است همانند خود جنگل حرا، روز گذشته مردم با راه‌اندازی پویش نجات جنگل حرا در بندر دیّر، نجات حرّا را فریاد زدند و همبستگی و اتحاد زیبایی شکل گرفت که فراموش نمی‌شود.  ... “آواز نجات حرّا در دیار لک‌لک‌ها!”

Continue Reading ←

گرمایش زمین مشکل شماره یک محیط زیست است

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه گرمایش زمین مشکل شماره یک محیط زیست است، آن را همانند مشکل میکروپلاستیک‌ها برشمرد و به نقش تالاب‌ها در گرمایش زمین پرداخت.  ... “گرمایش زمین مشکل شماره یک محیط زیست است”

Continue Reading ←

هوای تهران برای دهمین روز پیاپی آلوده است/ بهبود کیفیت هوا طی امروز

به گزارش ایسنا، بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوا، طی صبح امروز (۲۶ دی) کیفیت هوا به‌دلیل انباشت آلاینده‌ها و عدم وزش باد مؤثر در محدوده شرایط «ناسالم و ناسالم» برای گروه‌های حساس قرار خواهد داشت هرچند که نسبت به روز گذشته از غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد. در طی روز نیز با رشد تدریجی ناپایداری جوی و افزایش تندی باد، شرایط مناسب برای پراکندگی آلاینده‌ها فراهم می‌شود و بهبود کیفیت هوا در بیشتر مناطق تهران دور از انتظار نیست. این وضعیت تا اواخر وقت امروز (۲۶ دی) ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که در بیشتر مناطق کیفیت هوا در محدوده قابل ‌قبول قرار گیرد. بر این اساس طی صبح فردا (۲۷ دی) با حاکمیت جو ناپایدار انتظار می‌رود که در بیشتر مناطق تهران کیفیت هوا در محدوده شرایط قابل ‌قبول قرار گیرد. این شرایط طی روز نیز ادامه دارد بنابراین در اواخر وقت فردا با وزش باد موثر، برقراری وضعیت قابل‌ قبول در بیشتر  ... “هوای تهران برای دهمین روز پیاپی آلوده است/ بهبود کیفیت هوا طی امروز”

Continue Reading ←