مرمت ۴۵ سکه نقره ساسانی در آزمایشگاه مرمت قلعه فلک‌الافلاک

سید امین قاسمی امروز ۱۷ دی‌ماه، اظهار کرد: در راستای انجام اهداف محوله در حوزه حفاظت و مرمت اشیای تاریخی هنری، با اعتبارات مصوب استانی در سال ۱۳۹۹، تعداد ۴۵ سکه نقره ساسانی توسط کارشناسان حفاظت و مرمت اشیای تاریخی لرستان، مرمت، پاکسازی و تثبیت شد. وی در خصوص ضرورت مرمت این ۴۵ قلم شیء تاریخی، تصریح کرد: سکه‌های مذکور به دلیل ویژگی‌های فلز نقره در تمامی سطوح خود، دارای رسوب و خوردگی‌های نقره بودند لذا مرمت و پاکسازی آن‌ها در دستور کار قرار گرفت. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به اینکه اندازه و ظرافت این سکه‌ها عملیات حفاظت و مرمت را حساس و سخت‌تر می‌کرد، خاطرنشان کرد: این تعداد سکه تاریخی پس از پاکسازی، تثبیت و مرمت در ویترین موزه به معرض نمایش در می‌آیند. انتهای پیام  ... “مرمت ۴۵ سکه نقره ساسانی در آزمایشگاه مرمت قلعه فلک‌الافلاک”

Continue Reading ←

درخواست ثبت ملی همزمان ۱۸ سینمای لاله زار

به گزارش ایسنا، علی اعطا طی نامه ای به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اظهار داشت: محور لاله‌زار به عنوان یک محور تاریخی و ارزشمند دارای تعداد قابل‌توجهی سینما است که در دهه‌های آغازین قرن احداث شده‌اند و از عناصر هویتی این محور تاریخی محسوب می‌شوند. وی تاکید کرد: در حال حاضر به دلایل مختلفی همچون تمایل مالکین به تخریب و نوسازی یا فرسودگی، تعداد قابل توجهی از این سینماهای هجده‌گانه در معرض خطر قرار گرفته است. اعطا از سینما ایران به عنوان نمونه یاد کرد و گفت: اخیرا دیوان عدالت اداری، شهرداری را به صدور پروانه تخریب و نوسازی ملزم کرده است که پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم چاره‌اندیشی، این امر آغازگر تخریب سریالی سینماهای لاله‌زار شود. رییس کمیته معماری و طرح های شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سینماهای لاله‌زار علاوه بر ارزش فرهنگی و تاریخی به لحاظ کاربردی نیز واجد اهمیت ویژه‌ای است و  ... “درخواست ثبت ملی همزمان ۱۸ سینمای لاله زار”

Continue Reading ←

قول نماینده شهرری برای پیگیری وضعیت میراثِ آن

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران، پرهام جانفشان با بیان این‌که در این نشست گزارشِ جامعی از اقدامات صورت‌گرفته در مرمت نقش‌برجسته و طرح حفاظتی تپه چشمه‌علی و مشکلات و موانع این محوطه تاریخی مطرح شد، اظهار کرد: درباره‌ لزوم تملک و آزادسازی ساخت و سازهای انجام‌شده در عرصه و حریم چشمه‌علی صحبت و از ایجاد پایگاه ری‌شناسی در محدوده چشمه‌علی حرف زده شد که قرار است این موارد که مورد درخواست دوستداران میراث فرهنگی و مردم شهرری است توسط نماینده شهرستان از دستگاه مرتبط از جمله شهرداری تهران مورد پیگیری و رسیدگی قرار گیرد. او با تاکید بر این‌که اجرای صحیح سند توسعه گردشگری شهرری و همچنین حفظ هویت و آثار تاریخی این شهرستان در محدوده کوه‌های بی‌بی شهربانو از دیگر موارد مطرح‌شده در این نشست بود که با قول مساعد نماینده مردم شهرستان ری قرار است مورد رسیدگی و پیگیری قرار گیرد،  ... “قول نماینده شهرری برای پیگیری وضعیت میراثِ آن”

Continue Reading ←

کشف معبد ۲۵۰۰ساله در ترکیه

به گزارش ایسنا و به نقل از انشنت اوریجینز، سال‌هاست که گروهی از باستان‌شناسان مشغول کاوش در محوطه تاریخی ۱۶۰۰ مترمربعی واقع در غرب ترکیه هستند و این کاوش‌ها تاکنون به کشف شواهد وجود ۳۵ بنا که در دوره‌های مختلف تاریخی در این مکان ساخته شده منجر شده است. قدمت ۱۶ مورد از این بناها به دوران نوسنگی یعنی حدود ۴۵۰۰ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. نتیجه کاوش این گروه باستان‌شناسی در این محوطه تاریخی که در «ازمیر» قرار دارد اخیرا به کشف بقایای یک معبد ۲۵۰۰ ساله منجر شده است.   معبد تاریخی متعلق به الهه یونان باستان که در این مکان کشف شده است قدمت کمتری نسبت به آثار دوران نوسنگی دارد اما یکی از مهم‌ترین اکتشاف‌های این محوطه به شمار می‌رود. پروفسور «الیف کوپارال» استاد دانشگاه و سرپرست تیم باستان‌شناسی که در این محوطه تاریخی مشغول کاوش است بیان کرد: «طی بررسی این مکان به بقایای معبد «آفرودیت» که به قرن  ... “کشف معبد ۲۵۰۰ساله در ترکیه”

Continue Reading ←

هشدار هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و کاهش دما در برخی نقاط کشور

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی آمده است که وزش باد شدید و کاهش ۶ تا ۸ درجه‌ای دمای هوا طی روز پنجشنبه (۱۸ دی) در سیستان و بلوچستان،‌ کرمان و هرمزگان پیش‌بینی می‌شود. وزش باد شدید و کاهش دما طی روز جمعه (۱۹ دی) در سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان ادامه دارد. از این‌رو احتمال وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست. سازمان هواشناسی در ادامه هشدار خود توصیه کرده است که در مزارع و باغ‌ها سازه‌های باغی در برابر وزش باد شدید مستحکم شوند و در برداشت و انتقال مرکبات به انبار به‌خصوص در شهرستان‌های فنوج و میناب تسریع شود. حفاظت از مزارع صیفی‌جات و گوجه فرنگی در برابر باد و سرما در استان هرمزگان، استفاده از روش‌های تلفیقی برای حفاظت مزارع و باغ‌ها در برابر تداوم سرما و خودداری از استفاده از قارچ‌کش‌ها در ساعات وزش باد شدید از توصیه‌های  ... “هشدار هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و کاهش دما در برخی نقاط کشور”

Continue Reading ←

رفع تصرف ۳۶۵۵متر از اراضی ملی آبشار یاسوج

عباس حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اعلام این مطلب گفت: این اراضی که توسط یک زمین خوار تصرف شده بود با هوشیاری نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان بویراحمد و هماهنگی با دستگاه قضایی باز پس گیری و به اراضی ملی دولت بازگردانده شده است.وی اظهاکرد: این میزان از اراضی ملی در شمال شهر یاسوج و منطقه “تنگ آبشار یاسوج” از متصرفان و سودجویان رفع تصرف شد و به اراضی ملی دولت اضافه شد.حسن زاده از عموم مردم درخواست کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف اراضی ملی، مراتب را فوراً از طریق سامانه ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند. انتهای پیام  ... “رفع تصرف ۳۶۵۵متر از اراضی ملی آبشار یاسوج”

Continue Reading ←

کشف بقایای ده‌ها کمپ نظامی رومی در اسپانیا

به گزارش ایسنا و به نقل از لایوساینس، کارشناسان از کشف شواهد وجود ده‌ها کمپ نظامی رومی در منطقه کوهستانی واقع در شمال اسپانیا خبر داده‌اند که نشانگر عظیم بودن ارتش روم در دوران فتح شبه‌جزیره ایبری است. بقایای ۶۶ کمپ نظامی که به ۲۰۰۰ سال پیش تعلق دارند و به عنوان محلی برای آموزش یا پناهگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند با استفاده از فناوری سنجش از دور کشف شده‌اند. این کمپ‌ها که شامل استحکامات نظامی کوچک چندهزار مترمربعی و محوطه‌های نظامی بزرگ ۱۵ هکتاری می‌شوند می‌توانند نشان دهند چرا رومی‌ها در نبرد برای فتح شبه جزیره ایبری موفق بوده‌اند. کشف شواهد وجود شمار زیاد سربازانی که در این کمپ‌های نظامی مستقر بودند به این معناست که ارتش رومی از نقاط مختلفی توانسته به ساکنان این منطقه حمله کند. یکی از اهداف ارتش روم از این نبرد بزرگ دستیابی به منابع طبیعی ارزشمند این منطقه همچون طلا بود. محققان بقایای  ... “کشف بقایای ده‌ها کمپ نظامی رومی در اسپانیا”

Continue Reading ←

تنها مانده – «باغ شاهی»

۱۶ دی ۱۳۹۹ / ۱۵:۲۵ قبل از انقلاب شهر بندرعباس از چهار روستای سورو، نخل ناخدا، نایبند و خواجه عطا تشکیل شده بود. محله نایبند یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر بندرعباس است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. در گذشته نایبند در حومه شهر بندرعباس قرار داشت و به دلیل وجود چاه‌های آب و زمین حاصلخیز و مرغوب، مردم در این منطقه سکونت داشتند و همچنین آب شهر بندرعباس نیز از این منطقه تامین می‌شد و شغل بیشتر آنها کشاورزی بود. در این منطقه از شهر بیش از ۴۰ زمین کشاورزی وجود داشته است. بعد از انقلاب با پیشرفت زندگی شهری در بندرعباس تمام زمین‌های کشاورزی درون محدوده شهری جای خود را به ساختمان ها و منازل مسکونی دادند. «باغ شاهی» معروف به باغ جهانشاه شاهی در محله نایبند، تنها زمین کشاورزی باقی مانده در دل شهر بندرعباس است. با توجه به پیشرفت زندگی شهری و تاکید ادارات دولتی  ... “تنها مانده – «باغ شاهی»”

Continue Reading ←