۱۴ منطقه به مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست اضافه شد

به گزارش ایسنا کیومرث کلانتری گفت : از ابتدای دولت یازدهم تاکنون حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار به عرصه‌های مناطق تحت مدیریت سازمان اضافه  شده است. وی افزود: هم اکنون سطح مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در کل کشور حدود ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار به عبارتی۱۱.۵۸ درصد مساحت کشور است که از متوسط دنیا (۱۴ درصد) ۲.۴۲ درصد کمتر است  این در حالیست که بر اساس بیانیه آیچی ژاپن در سال ۲۰۱۰ کنوانسیون تنوع زیستی مقرر شد کشورها تا پایان ۲۰۲۰ سطح مناطق حفاظت شده برای آب‌های داخلی و خشکی به ۱۷درصد و برای نواحی ساحلی و دریایی به ۱۰ درصد برسد . معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: هم اکنون ۳۲ پارک ملی،  ۵۳ پناهگاه حیات وحش ، ۱۸۴ منطقه حفاظت شده و ۴۰ اثر طبیعی ملی تحت عنوان مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست داریم  ... “۱۴ منطقه به مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست اضافه شد”

Continue Reading ←

دولت مکلف به پوشش بیمه راهنمایان گردشگری شد

با پیگیری مستمر کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور، کمیسیون تلفیق مهر تایید بر اهمیت این زنجیره در صنعت گردشگری و لزوم حمایت دولت در پوشش بیمه سفرای فرهنگی کشور گذاشت. مسئله بیمه مهمترین خواسته صنفی این قشر محسوب می شد که ادوار دولت کمتر مورد توجه قرار داد بود تا بالاخره مجلس آستینی برای این حوزه بالا زد.  دکتر «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این که راهنمایان گردشگری به عنوان یکی از ارکان اصلی صنعت گردشگری هستند، اظهار می‌کند: این سفیران فرهنگی همواره وظیفه خطیر تصویرسازی صحیح کشور در ابعاد سیاسی، فرهنگی و مذهبی را به عهده داشته و در صف مقدم مبارزه با ایران هراسی قرار دارند. وی با اشاره به این که نیروی انسانی مجرب از ثروت‌های کلان کشور است، می‌گوید: این قشر در ارزآوری و توزیع یکنواخت سفر به استان‌های مختلف کشور نقش به سزایی  ... “دولت مکلف به پوشش بیمه راهنمایان گردشگری شد”

Continue Reading ←

ضرروت تقویت حمل و نقل عمومی برای مقابله با تغییرات اقلیمی

به گزارش ایسنا، سید آرش حسینی میلانی عصر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره کلیماتون تهران گفت: امیدوارم طرح‌ها و ایده‌های نو و تازه‌ای که در جشنواره کلیماتون تهران مطرح شد، منجر به بهتر شدن وضعیت تهران شود. ما روزهای آلوده‌ای را در دی ماه سپری کردیم و مهمترین پیوند تغییر اقلیم و شرایط محیط‌زیستی تهران را می‌توان در همین موضوع آلودگی هوا مشاهده کرد. وی با بیان اینکه توان تهویه طبیعی شهر تهران طی سال‌های اخیر کاهش یافته است، اظهارکرد: با حضور و افزایش منابع آلاینده و اتفاقاتی نظیر مازوت‌سوزی و استفاده از سوخت‌های ناپاک و کم‌کیفیت مشاهده می‌کنیم که طی سال‌های اخیر به ویژه امسال شرایط خاصی را در زمان آلودگی هوا داشتیم. این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در بررسی تغییرات اقلیمی در تهران عقب هستیم، تصریح کرد: البته ما شاهد انجام مطالعات کلانی درباره تغییر اقلیمی هستیم که از جمله آن می‌توان به مطالعه سازمان  ... “ضرروت تقویت حمل و نقل عمومی برای مقابله با تغییرات اقلیمی”

Continue Reading ←

دو سوم مردم دنیا تغییرات اقلیمی را یک “وضعیت اضطراری جهانی” می دانند

به گزارش ایسنا، حدود دو سوم از مردم جهان اکنون تغییرات اقلیمی را به عنوان یک وضعیت اضطراری جهانی تلقی می کنند که این مهمترین یافته از انجام بزرگترین نظرسنجی در زمینه مقابله با گرم شدن کره زمین است. بیش از یک میلیون نفر از ۵۰ کشور در این نظر سنجی شرکت کردند که تقریبا نیمی از شرکت کنندگان بین ۱۴ تا ۱۸ سال داشته اند. همچنین حفاظت از جنگل ها و اراضی به عنوان شناخته شده ترین راه حل برای حل این مساله مطرح شده است. این نظرسنجی موسوم به “رأی اقلیمی مردم” توسط برنامه توسعه ملل متحد و همزمان با دانشگاه آکسفورد برگزار شده است. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، حدود ۲۲/۱ میلیون نفر از مردم جهان از هر جنسیت، سن و میزان تحصیلات در این نظرسنجی شرکت کردند اما تعداد قابل توجهی از آنان جوان بودند. در سراسر این کشورها، ۶۴  ... “دو سوم مردم دنیا تغییرات اقلیمی را یک “وضعیت اضطراری جهانی” می دانند”

Continue Reading ←

درخواست از مستندسازان برای توجه به باستان‌شناسی

به گزارش ایسنا، جبرییل نوکنده ـ رییس کل موزه ملی ایران ـ در دیدار با مدیران مرکز گسترش سینمای مستند، توجه خاص مستندسازان به حوزه فعالیت‌های باستان‌شناسی کشور را مایه مباهات و صیانت از فرهنگ و هنر کهن این سرزمین دانست و گفت: با توجه به تجارب مثبت اما اندک سال‌های گذشته در حوزه سینمای مستند با محوریت باستان‌شناسی، ضرورت حضور فعال سینماگران در بازشناسی میراث‌فرهنگی بیشتر حس می‌شود. تنوع مضامین، موضوعات بکر و توان علمی در حوزه باستان‌شناسی ایران تاحدی از چشم خلاق و تیزبین هنرمندان فیلمساز مستند دور مانده و بدون شک با نزدیک شدن فعالان این دو عرصه به یکدیگر، بازتاب و معرفی اثربخشی از میراث فرهنگی غنی ایران را شاهد خواهیم بود. او بیان کرد: این موزه به عنوان تخصصی‌ترین مرجع یافته‌های باستان‌شناسی کشور برای تحقق این مساله آماده هر نوع همکاری و مشارکت است. نوکنده با تاکید بر نگاه خلاق و علاقه‌مند مدیران مرکز سینمای  ... “درخواست از مستندسازان برای توجه به باستان‌شناسی”

Continue Reading ←

ضرورت تداوم نگاه ایده محور در پایتخت 

به گزارش ایسنا، شینا انصاری در آیین اختتامیه رویداد بین المللی کلیماتون ٢٠٢٠ و اعلام طرح‌های برگزیده محیط زیستی در این رویداد با اشاره به استقبال علاقه‌مندان محیط زیست برای حضور در کارگاه‌های تخصصی این رویداد بین‌المللی با توجه به شرایط ویژه شیوع کرونا در کشور گفت: این رویداد یک رخداد بین‌المللی در زمینه تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی است که در اغلب کشورها در حال اجراست و امسال شهرداری تهران برای سومین سال، اقدام به برگزاری آن  و در این خصوص از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد  استفاده کرده است. مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار افزود: با ارائه ایده های بکر، کاربردی و نوآورانه برای رفع مشکلات محیط زیستی می‌توانیم قدم های اولیه را برداریم. بی شک نمی‌توان عملکرد و برنامه ریزی مدیریت شهری را بدون توجه به موضوع کاهش گازهای‌گلخانه‌ای و سازگاری با اثرات تغییراقلیم و تاب آوری شهرها در نظر گرفت. انصاری ادامه داد: این برنامه شهرمحور فرصتی  ... “ضرورت تداوم نگاه ایده محور در پایتخت ”

Continue Reading ←

کرونا نفس هنرمندان را به شماره انداخته است

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی برنامه «به وقت ایران»،  پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور در این برنامه در سخنانی با بیان اینکه ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع‌دستی جهان از لحاظ تنوع است، اظهار کرد: بیش از ۹۵ رشته، فعال و صدرنشین جدول جهان از لحاظ ثبت شهرها و روستاهای جهانی است. همچنین ۱۱ شهر و ۳ روستا جهانی هستند که کشور ما صدرنشین این جدول است و سپس چین با فاصله نسبتا زیادی دومین کشور از لحاظ ثبت شهرها و روستاهای جهانی در دنیا به حساب می‌آید. او افزود: می‌توان گفت که تعریف ایران با سایر کشورهای جهان در حوزه صنایع‌دستی متفاوت است. در کشور ما صابون‌سازی و شمع‌سازی را جزو صنایع دستی به حساب نمی‌آورند، اما در سایر کشورهای دیگر مانند آلمان اینطور نیست و یا در کشور لبنان یکی از بارزترین صنایع دستی آنها صابون‌سازی  ... “کرونا نفس هنرمندان را به شماره انداخته است”

Continue Reading ←

جای خالی موزه‌ای درباره اپیدمی‌ها

به گزارش ایسنا، دکتر سید احمد محیط طباطبایی در ششمین نشست موزه‌های دانشگاهی کشور که امروز برگزار شد، بیان کرد: همانطور که همه مطلع هستند، بحران کووید-۱۹ باعث شده که دنیا به دو زمان پس و پیش از کرونا تبدیل شود. مانند هر بحرانی که باعث پیشرفت بشر شده است، این بحران نیز باعث ایجاد راهکارهایی برای پیشرفت بشر خواهد شد. رئیس کمیته ملی موزه‌ها با تاکید بر گسترش زیرساخت‌ها برای فعالیت مجازی موزه‌ها، گفت: دانشگاه‌ها در گذشته به موزه‌ها به صورت یک امر مستحب نگاه می‌کردند اما در واقعیت موزه به عنوان پیشرفته‌ترین نهاد فرهنگی امری مکمل برای پژوهش و آموزش دانشگاهی است. وی افزود: موزه‌های دانشگاهی را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد؛ موزه‌های مربوط به تاریخچه دانشگاه یا نظام آموزشی، موزه‌هایی که در دانشگاه به موضوع مورد بحث در دانشگاه می‌پردازند مانند موزه زمین شناسی در دانشکده علوم و دسته‌ سوم موزه‌هایی که به شکل کلکسیون‌های اهدایی  ... “جای خالی موزه‌ای درباره اپیدمی‌ها”

Continue Reading ←

تلاش سازمان محیط زیست برای تعامل سازنده با سمن‌ها

به گزارش ایسنا، ژیلا آقایی -معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست –  در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تلاش زیادی برای تعامل سازنده با سمن‌ها و تصمیم‌گیری درست در راستای استفاده از توانمندی‌های آن‌ها صورت گرفته است، تصریح کرد: حوزه آموزش همگانی از بهمن ماه سال گذشته به دفتر مشارکت های مردمی سپرده شد. هم اکنون نیز به صورت هفتگی یک مطلب محیط زیستی به شهرداری برای انتشار ارسال می‌شود و نیازسنجی آموزش همگانی از دیگر کارهای پیگیری شده دفتر بود که امیدوارم ادامه پیدا کند. در ادامه این مراسم ابوالقاسم موسوی – مدیرکل جدید دفتر مشارکت های مردمی و مسئولیت اجتماعی – با تاکید بر اهمیت موضوع مسئولیت‌های اجتماعی گفت: می‌توانیم موارد مورد نظر را از دستگاه‌های اجرایی مطالبه کنیم همچنین ما باید تکلیف خود را در حوزه مشارکت مردمی بدانیم و این امر زمانی امکان پذیر است که حوزه‌های تخصصی کار خود را  ... “تلاش سازمان محیط زیست برای تعامل سازنده با سمن‌ها”

Continue Reading ←