محیط زیست اولین قربانی دوران ضعف اقتصاد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: موضوع تغییر کاربری اراضی زراعی داخل شهری همیشه نگران کننده و خطرساز بوده است و تجربه نشان داده که زمانیکه اقتصاد ضعیف می‌شود محیط زیست اولین قربانی است.  ... “محیط زیست اولین قربانی دوران ضعف اقتصاد”

Continue Reading ←

جوانک هنوز بر تخت پادشاهی‌اش می‌تازد …

به گزارش ایسنا، می‌خواهند راه صد ساله را یک شبه بروند اما بیشتر اشتباه می‌کنند تا پیدا کردن مسیری که قاعده و قانونِ بازار کار را داشته باشد، شاهدش هم همان کسانی که دار و ندارشان را به پای قول و قرارهای آن جوانک و صفحه‌های اینستاگرامی به باد می‌دهند و دست آخر دنبال پولشان در ناکجا آباد می‌دوند! سرعت کار در فضای مجازی و به خصوص در اینستاگرام آن قدر بالا رفته که حالا باید گفت تا همین مدتی قبل همه دل‌نگرانی‌ها به تبلیغ و فروش فلزیاب و سایت‌هایی فعال در این زمینه ختم می‌شد، به فعالیت کسانی که کاغذهای مچاله و قدیمی به نام نقشه‌ گنج می‌فروختند و دل‌شان خوش بود به چگونگی یافتن گنج در فضای مجازی؛ آن‌هم در شرایطی که یکی از مهمترین دغدغه‌های باستان‌شناسان و فعالانِ میراثی تخریب محوطه‌های تاریخی با کنلگِ همین قاچاقچیان بود. اما حالا چند ماهی است که کرونا کار و کاسبی کسانی را  ... “جوانک هنوز بر تخت پادشاهی‌اش می‌تازد …”

Continue Reading ←

حفاظت و بهره‌برداری از میراث فرهنگی در وبینار مشترک ایران و ژاپن

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران؛ وبینار مشترک یک روزه‌ی ایران و ژاپن با مشارکت پژوهشگران حوزه مرمت اشیا و بناها از دانشگاه “تیکیو” ژاپن، موسسه تحقیقات اموال فرهنگی ژاپن، موزه ملی ایران و اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان با هدف ارائه نتایج به دست آمده در پروژه حفاظت و بهره‌برداری از میراث فرهنگی بین موزه ملی ایران و دانشگاه تیکیو ژاپن و به اشتراک‌گذاری آخرین تحقیقات و دستاوردهای دو طرف برگزار شد. این وبینار در قالب سه نشست و پنج سخنرانی بود که در ابتدای وبینار یاما اوچی از دانشگاه تیکیو و جبرییل نوکنده مدیرکل موزه ملی ایران درباره‌ی پیشینه این همکاری‌ها و اهمیت نتایج کسب شده مقدمه‌ای بیان کردند و در ادامه اُکاشی اویکاوا و آکیرا فوجیساوا از دانشگاه تیکیو درباره همکاری‌های بین‌المللی موزه ملی ایران و دانشگاه تیکیو صحبت کردند. حسین دباغ از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان نیز به  ... “حفاظت و بهره‌برداری از میراث فرهنگی در وبینار مشترک ایران و ژاپن”

Continue Reading ←

تقاضای وزارت بهداشت از مردم به دنبال تداوم آلودگی هوا

به گزارش ایسنا، دکتر سیما سادات لاری، گفت: بسیاری از شهرهای کشور در وضعیت آلودگی هوا قرار دارند و با توجه به تاثیر هوای آلوده در شیوع کرونا از مردم می‌خواهیم تا حد امکان به سطح شهر بویژه مناطق مرکزی و پر ترافیک سفر نکنند. وی با بیان اینکه از هرگونه قدم زدن و انجام فعالیت ورزشی در فضای باز به طور جد خودداری کنید تاکید کرد: همچنین از مصرف سیگار و سایر مواد دخانی نیز خودداری کنید. به گفته وی، مرطوب نگه داشتن هوای فضای خانه بخصوص در مواردی که برای گرمایش از بخاری‌های گازی و نفتی و شومینه استفاده می‌شود، مفید است. وی افزود: ضروری است افراد مسن و دارای بیماری قلبی و ریوی از فعالیت در مراکز شلوغ و پر تردد پرهیز کنند. انتهای پیام  ... “تقاضای وزارت بهداشت از مردم به دنبال تداوم آلودگی هوا”

Continue Reading ←

روایت قصه‌های تهران از «کباب ری»

به گزارش ایسنا، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده برای برنامه‌های قصه‌های تهران که قرار است تا پایان سال، از تهران و داستان‌هایش روایت کند، پنج شنبه ۲۵ دی بداهه‌گردی در تهران را به حرم شاه‌ عبدالعظیم حسنی اختصاص داده است و علی‌رضا عالم‌نژاد و احمد ابوحمزه آن را روایت می‌کنند. مرتضی آکوچیکان آن‌چه گذشت را با عنوان «مهین اسکویی در یک پرده» بیان می‌کند. «با امیرکبیر در تهران» در شهر تماشای قصه‌های تهران  را محسن ظهوری به تصویر می‌کشد. سالار رفیعیان برای قصه‌های خیابان ولی‌عصر این بار سراغ «مسجد فخریه» بالاتر از میدان منیریه رفته است. چارسوق تهران به روایت غلامرضا بیات سراغ شکم‌گردی رفته و قرار است روایتی متفاوت از «کباب ری» در شهر باستانی ری داشته باشد. کوچه به کوچه را الهه حریریان و محمد نوروزی در «میدان حر» روایت می‌کنند و  ثمره حامدی با گردش در عباس‌آباد از «رادیو پل» می‌گوید. قصه‌های تهران با حمایت منطقه فرهنگی  ... “روایت قصه‌های تهران از «کباب ری»”

Continue Reading ←

هوای شهر تهران همچنان در شرایط ناسالم

به گزارش ایسنا، پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران حاکی از آن است که وارونگی و سکون جوی همراه با انباشت آلاینده‌ها تا صبحگاه روز پنجشنبه (۲۵ دی ۹۹) سبب خواهد شد هم‌زمان با آغاز تردد خودروها، کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم قرار بگیرد. در طول روز نیز جو پایدار همراه با عدم وزش باد مؤثر سبب تجمع آلاینده‌ها خواهد شد و کیفیت هوا در وضعیت نامطلوب باقی خواهد ماند. با تداوم این شرایط جوی تا اواخر وقت پنجشنبه، پیش‌بینی می‌شود با افزایش ترافیک شامگاهی در بیشتر مناطق پایتخت کیفیت هوا در محدوده ناسالم قرار بگیرد. با افزایش ناپایداری جو و رشد ابر از نخستین ساعات روز جمعه (۲۶ دی ۹۹) و کاهش تردد خودروها در روز تعطیل، انتظار می‌رود از غلظت آلاینده‌ها کاسته شده و بهبود کیفیت هوا در بیشتر مناطق را به‌دنبال داشته باشد. استمرار ناپایداری جوی و گاهی وزش باد مؤثر در  ... “هوای شهر تهران همچنان در شرایط ناسالم”

Continue Reading ←

هوای اراک ناسالم است

مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر اراک، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ٢٤ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه ۲۵ دیماه در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. شاخص آلودگی هوا بر روی عدد ۱۰۶ قرار گرفت و آلاینده اصلی ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون بوده است. به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام این مرکز، شاخص لحظه ای کیفیت هوا ۱۱۲ و ناسالم برای گروه‌های حساس و آلاینده مسئول در حال حاضر دی اکسید گوگرد و ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون است. براساس این گزارش، طبق داده‌های مرکز پایش از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، شاخص در ساعت ۱۱ بر روی عدد ۱۱۵ قرار دارد، همچنین پارامترها در ایستگاه‌های شریعتی و محیط زیست به ترتیب ۱۲۵ و ۱۴۶ است و حاکی از ناسالم بودن هوا برای  ... “هوای اراک ناسالم است”

Continue Reading ←

انباشت آلاینده‌های جوی درشهرهای پرجمعیت/ احتمال کاهش غلظت آلاینده‌ها درتهران و البرز با وزش باد

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طی امروز و فردا در بیشتر مناطق کشور جوی آرام و پایدار همراه با تداوم انباشت آلاینده‌های جوی و پایین بودن کیفیت هوای شهرهای صنعتی و پرجمعیت پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: از اواخر جمعه و طی روز شنبه انتظار می‌رود با توجه به وزش باد از غلظت آلاینده‌های جوی در تهران و البرز کاسته شود.  وی اظهار کرد: پنجشنبه و جمعه با وزش باد شدید گرم جنوبی، دمای هوا در استان‌های ساحلی دریای خزر بین ۸ تا ۱۲ درجه افزایش می‌یابد. با توجه به افزایش دما و امکان ذوب برف احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های محلی در این مناطق وجود دارد. طی این دو روز وزش باد شدید تا خیلی شدید در استان‌های اردبیل، گیلان و غرب مازندران (به ویژه در دره‌ها، دامنه ها و مناطق کوهستانی) پیش‌بینی می‌شود. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه از بعد از ظهر  ... “انباشت آلاینده‌های جوی درشهرهای پرجمعیت/ احتمال کاهش غلظت آلاینده‌ها درتهران و البرز با وزش باد”

Continue Reading ←

نظامیه مسدود نشود، مناره‌های تاریخی ابرکوه فرومی‌ریزد

«حمید مشتاقیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های اصلی امروز میراث فرهنگی ابرکوه، فرو ریختن مناره‌های نظامیه در هر ساعت از شبانه‌روز است که این روزها احتمال آن افزایش یافته و جان اهالی و عابرین را در معرض خطر قرار داده است. وی خاطرنشان کرد: حرکت مناره‌ی ضلع شرقی و سنگین شدن آن حکایت از این دارد که هر لحظه امکان فرو ریختن آن وجود دارد و ارتعاشات صوتی و لرزشی ناشی از حرکت وسایل نقلیه به ویژه موتورسیکلت‌ها، این موضوع را تشدید می‌کند. مشتاقیان تصریح کرد: قریب به هفت ماه موضوع مسدودسازی خیابان نظامیه با هدف حفظ جان شهروندان و نگهداری از این بنای تاریخی ارزشمند، بارها در شورای ترافیک شهرستان مطرح و هر بار به دلایلی این امر محقق نمی‌شد ولی در نهایت با ارائه دلایل و مستندات منطقی، این مهم تأیید و مصوبه آن نیز از شورا اخذ شد.  وی با  ... “نظامیه مسدود نشود، مناره‌های تاریخی ابرکوه فرومی‌ریزد”

Continue Reading ←