دستگیری حفاران غیرمجاز میراث فرهنگی در الموت‌

علیرضا خزائلی با اشاره به دستگیری حفاران غیرمجاز، تصریح کرد: به دنبال دریافت گزارش مردمی در خصوص حضور تعدادی حفار غیرمجاز در یکی از روستاهای بخش الموت‌غربی با هماهنگی عوامل فرماندهی بخش رازمیان، چهار حفار غیرمجاز در حین حفاری به‌قصد کشف اموال تاریخی– فرهنگی دستگیر شدند. بنابراعلام روابط عمومی میراث فرهنگی استان قزوین، وی افزود: افراد به همراه ادوات حفاری کشف‌شده برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند، شهروندان و هم استانی‌های عزیز می‌توانند برای اعلام گزارش کشف اشیای تاریخی، تخریب و یا انجام حفاری‌های غیرمجاز با شماره ۳۳۲۳۶۹۶۶ و ۳۳۲۴۰۲۳۵ (به‌صورت شبانه‌روزی) با فرماندهی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان تماس گرفته تا با اقدام به‌موقع میراث‌بانان از وقوع جرائم این حوزه و تعرض به آثار ارزشمند تاریخی جلوگیری شود. انتهای پیام  ... “دستگیری حفاران غیرمجاز میراث فرهنگی در الموت‌”

Continue Reading ←

کلیساهای حواری ارمنی در اصفهان

۱۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۹:۱۲ در حالی که در طول تاریخ، مردم جهان شاهد جنگ های متعدد عقیدتی یا قومیتی بوده‌اند؛ تاریخ، زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان توحیدی در اصفهان را ثبت کرده است. وجود قومیت‌های مختلف و پیروان ادیان توحیدی بخشی از تفاوت‌های ساختار شهری این منطقه را رقم زده که آثار آن از پیش از اسلام تاکنون در محله های اصفهان وجود دارد.محله جلفای شهر اصفهان نشان می‌دهد که این شهر از ادوار گذشته تاکنون مهد گفت‌وگوی ادیان بوده به طوری که مسیحیان در جنوب غربی، یهودیان در شمال شرقی و زرتشتیان در شمال غربی شهر و در کنار مسلمانان زندگی می‌کردند. براساس آمار یک درصد از جمعیت مردم اصفهان اقلیت مذهبی هستند و آمارها نشان می‌دهد که ارامنه اصفهان بیشترین جمعیت اقلیت‌های دینی را به خود اختصاص داده‌اند. از تعداد ۲۴ کلیسا که اکثر آنها در نیمۀ اول قرن هفدهم ساخته شده‌اند، ۱۳ کلیسا متعلق به حواری  ... “کلیساهای حواری ارمنی در اصفهان”

Continue Reading ←

آتش بازی شب سال نو میلادی عامل تلف شدن صدها پرنده در ایتالیا

گروه های مدافع حقوق حیوانات ادعا کرده اند که صدها پرنده در شب سال نو و پس از برپایی مراسم آتش بازی در رم جان خود را از دست داده و این حادثه را قتل عام خوانده اند.  ... “آتش بازی شب سال نو میلادی عامل تلف شدن صدها پرنده در ایتالیا”

Continue Reading ←

صراحت لهجه از خصوصیات آیت‌الله مصباح یزدی بود

به گزارش ایسنا، در پیام تسلیت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب آمده است: «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ- امام علی (ع)» روح عبد صالح الهی، عالم ربانی، فقیه کلامی، متفکر و حکیم عالیقدر، آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی طاب ثراه پس از یک عمر تلاش و خدمت و تحمل بیماری در جوار رحمت واسعه الهی آرام گرفت. این شخصیت والا در نظریه‌پردازی و دفاع از سنگرهای عقیدتی مکتب اهل بیت و آموزه‌های اسلامی خستگی‌ناپذیر بود. کارنامه ایشان در پر کردن سنگرهای نظام مانند عضویت در مجلس خبرگان رهبری، مناظره‌های کلان و بین الادیانی، تبین اندیشه‌های دینی، تربیت طلاب و شیفتگان معارف دینی و راه‌اندازی مراکز علمی و پژوهشی بخشی از برکات الهی توسط این بنده بااخلاص اوست. صراحت لهجه در دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب، تقوی، اخلاص، تواضع و زمان‌شناسی، ازخصوصیات ویژه آن مرحوم بود. فقدان آن عالم ربانی که در زمره  ... “صراحت لهجه از خصوصیات آیت‌الله مصباح یزدی بود”

Continue Reading ←

پرسشی درباره ۹ بنای تاریخی ابلاغی به استاندار

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان در حالی ثبت ملی ۹ بنای تاریخی را به استاندار  ابلاغ کرده که مهمترین نکته بعد از ثبت ملی این بناهای تاریخی، تعیین عرصه و حریم آن‌ها بعد از ثبت ملی برای جلوگیری از هر نوع تعرض به آن‌هاست؛ تعرض‌هایی که معمولا توسط همسایگان این بناهای تاریخی در عرصه و حریم آن‌ها انجام می‌شود و نداشتن عرصه و حریم مشخص کار را برای آن‌ها راحت می‌کند؛ اتفاقی که میراث فرهنگی آن را در بسیاری از بناها و محوطه‌های تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی نه تنها در تهران که در کل کشور بارها تجربه کرده است. خانه تاریخی دولت‌آبادی اثر هوشنگ سیحون علی‌اصغر مونسان در ۹ نامه جداگانه خطاب به انوشیروان محسنی بندپی – استاندار تهران – تاکید کرده است: «در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساس‌نامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای  ... “پرسشی درباره ۹ بنای تاریخی ابلاغی به استاندار”

Continue Reading ←

تلاش برای بازگشایی اماکن مقدسه با بازبینی پروتکل‌های بهداشتی

به گزارش ایسنا، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، گفت: در جلسه امروز عرض کردم ما به ماه های زیارتی نزدیک می شویم و مدتهاست مردم شریف و متدین توفیق زیارت مراکز زیارتی را ندارند. ما ۴ مرکز زیارتی داریم؛ حرم پاک و مطهر امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه (س)، حرم احمد بن موسی و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی؛ این  مراکز مقدسه زیارتی هم زیرساخت های خوبی دارند و هم مدیریت خوبی دارند.  وی افزود: ما الان مواد ضدعفونی داریم که می شود در هوا پخش کرد، بدون اینکه به چشم، مخاط، بینی و پوست آسیب برساند و حتی قابل قرقره کردن است و خطری برای انسان ندارد و ویروس کش است، علاوه بر این چون این اماکن مقدسه خدام زیادی دارند هر یک ساعت، دو ساعت می توانند سطوح را ضدعفونی کنند.  عضو ستاد  ... “تلاش برای بازگشایی اماکن مقدسه با بازبینی پروتکل‌های بهداشتی”

Continue Reading ←

محدودیت‌ سفری جدید برای مسافران آمریکا به فیلیپین

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، پس از ثبت موارد تازه ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا در فلوریدا، فیلیپین از یکشنبه ورود مسافران خارجی از ایالات متحده را ممنوع می‌کند. این ممنوعیت سفری که از پانزدهم ژانویه ادامه خواهد داشت شامل مسافرانی می‌شود که در ۱۴ روز پیش از سفر به فیلیپین در ایالات متحده حضور داشته‌اند. فیلیپین روز سه‌شنبه نیز از اجرای محدودیت‌های سفری برای مسافران ۱۹ کشور خبر داده بود. مسافرانی که پیش از سوم ژانویه قصد سفر از ایالات‌متحده به فیلیپین را داشته ‌باشند با سپری کردن قرنطینه ۱۴ روزه امکان ورود به کشور را خواهند داشت. محدودیت‌ سفری جدید فیلیپینی‌هایی که قصد سفر از ایالات متحده به کشورشان را دارند شامل نمی‌شود ولی این گروه از مسافران ملزم به سپری کردن قرنطینه ۱۴روزه هستند. هنوز هیچ مورد ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا در فیلیپین گزارش نشده است. فیلیپین با به ثبت رساندن بیش  ... “محدودیت‌ سفری جدید برای مسافران آمریکا به فیلیپین”

Continue Reading ←

سقف مجاز ورود و خروج ارز توسط هر مسافر چقدر است؟

به گزارش ایسنا، پیش از شیوع ویروس کرونا همواره تعداد قابل توجهی سفرهای خارجی شکل می‌گرفت و مسافران برای رفع نیازهای و امرار معاش خود مجبور بودند تا پول خود را به پول ملی مقصد خود تبدیل کنند که ویروس کرونا میزان سفرها را کم کرده است.  در این بین همواره سوالات زیادی مطرح می‌شود که هر مسافر تا چه میزان می‌تواند ارز به صورت اسکناس وارد یا خارج کند؟ همچنین، روند ورود یا خروج ارز اسکناسی بیش از سقف تعیین شده چگونه است؟ بدین منظور در این گزارش شرایط ورود و خروج ارز، سقف مجاز ورود و خروج ارز و یا سقف مجاز ورود و خروج ریال توسط هر مسافر اعلام شده است.  طبق اعلام بانک مرکزی، ورود ارز توسط هر مسافر تا سقف ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها و خروج ارز نیز تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزهای از مرزهای  ... “سقف مجاز ورود و خروج ارز توسط هر مسافر چقدر است؟”

Continue Reading ←

تکرارِ تاریخ؛ این‌بار در قبرستانِ ارامنه تهران!

به گزارش ایسنا، در این طرح‌ها حرف یکی است، قرار است فقط ساماندهی باشد و فضای محیطی مرتب‌تر شود، اما در این میان ناخودآگاه سنگ قبرهای قدیمی، ارزشمند و تاریخی می‌شکنند، روی هم تلنبار می‌شوند و در نهایت وقتی دیگر به سنگ قبرهای قدیمی، تاریخی و بعضا قاجاری دسترسی ندارند مجبورند به تعویض آن‌ها با سنگ‌های مرمر و یک‌دستی که فقط یک نامِ متوفی روی آن‌ها به چشم می‌خورد و دو عدد تاریخ. حالا تصاویر منتشرشده از آرامستان ارامنه دروازه دولاب همین ترس و نگرانی را بار دیگر به جان فعالان میراثی انداخته است. تصاویری که سه پژوهشگر تهران بعد از بازدید از اجرای این طرح در آرامستان در یازدهم دی داشتند و آن‌ها را در صفحه‌های شخصی خود در اینستاگرام منتشر کردند، باز هم وضعیت سنگ قبرها را همان‌طور نشان می‌دهد. یک جا سنگ قبری شکسته شده، سنگ دیگری از جای خود کنده شده یا ترک برداشته‌ است؛ این‌ها مثل همان  ... “تکرارِ تاریخ؛ این‌بار در قبرستانِ ارامنه تهران!”

Continue Reading ←

وضعیت قرمز تهران در ۱۹ ایستگاه سنجش کیفیت هوا

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در حال‌ حاضر کیفیت هوا در ایستگاه‌های اقدسیه (منطقه ۱)، پیروزی (منطقه ۱۳)، تربیت مدرس (منطقه ۶)، شادآباد (منطقه ۱۸)، شریف (منطقه ۲)، شهرداری منطقه ۲۰، شهرداری منطقه ۲، شهرداری منطقه ۴ و شهرداری منطقه ۱۰ ناسالم برای همه افراد است. علاوه بر این کیفیت هوا در برخی ایستگاه‌های دیگر ازجمله شهرداری منطقه ۱۱، شهرداری منطقه ۲۱، شهرداری منطقه ۲۲، پارک رازی (منطقه ۱۱)، پارک سلامت (منطقه ۱۷)، پارک شکوفه (منطقه ۱۴)، پارک قائم (منطقه ۱۸)، دانشگاه تهران (منطقه ۶)، شهرداری منطقه ۱۵ و فرمانداری شهر ری (منطقه ۲۰) برای همه افراد ناسالم گزارش شده است. در این بین، اطلاعات هفت ایستگاه کیفیت هوا ازجمله ایستگاه‌ پونک، گلبرگ (منطقه ۸)، مسعودیه (منطقه ۱۵)، پاسداران (منطقه ۳)، دانشگاه شهید بهشتی (منطقه ۱)، ژئوفیزیک (منطقه ۶) و شهرک چشمه (منطقه ۲۲) بیانگر هوای ناسالم برای گروه‌های حساس هستند. بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی آلودگی هوا در کلانشهرها از جمله تهران، اصفهان، کرج، اراک،  ... “وضعیت قرمز تهران در ۱۹ ایستگاه سنجش کیفیت هوا”

Continue Reading ←