شهادت بیش از ۵ درصد نیروهای محیط‌بان / پیگیری پرونده ضاربین محیط‌بان خوزستانی

جمشید محبت‌خانی در سفر به اهواز، در نشستی با فرمانده انتظامی خوزستان، ضمن قدردانی از تلاش‌های محیط‌بانان با اشاره به اهمیت کار آنان گفت: بار اصلی حفاظت و حراست از محیط زیست به دوش این قشر زحمتکش است. به گزارش ایسنا به نقل از اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۵ درصد نیروهای محیط‌بان سازمان حفاظت محیط زیست شهید شده‌اند و بیش از ۴۰۰ محیط‌بان جانباز وجود دارد و بین این جانبازان افرادی هستند که حتی دو پا و چشم خود را از دست داده‌اند. تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم دغدغه‌های این عزیزان را به حداقل برسانیم. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ضمن قدردانی از رشادت و ایثار سید امین هادی‌پور گفت: این محیط‌بان جانباز، متعلق به تمام کشور است و همه مردم ایران دغدغه سلامت و پیگیری موضوعات و مشکلات وی را دارند و اکنون ما در این جلسه حضور  ... “شهادت بیش از ۵ درصد نیروهای محیط‌بان / پیگیری پرونده ضاربین محیط‌بان خوزستانی”

Continue Reading ←

توجیهات مسئولان درخصوص آلودگی هوا بی احترامی به شعور مردم است

مرتضی سورانه ۲۹ دیماه در صحن رسمی شورای شهر اراک با اشاره به آلودگی هوای اراک به دلیل استفاد از مازوت در نیروگاه حرارتی شازند که اعتراض مردم، فعالان اجتماعی و محیط زیست را رقم زده است، اظهار کرد: متاسفانه درخصوص وضعیت آلودگی شهر اراک شاهد بیان توجیهات بی ربط از سوی برخی مسئولان هستیم و این آلودگی را به شرایط جوی و عدم بارندگی نسبت می دهند. وی با بیان اینکه اگر بناست طبیعت اقدام کند پس جای تدبیر مدیریتی کجاست؟ گفت: چگونه سازمان عریض و طویلی به نام محیط زیست وجود دارد ولی در زمستان برای وارونگی هوا و آلودگی برنامه ای وجود ندارد. سورانه تصریح کرد: این نوع توجیهات از سوی مسئولان در واقع بی احترامی به شعور مردم است. ۳.۵ سال پیش قانون هوای پاک به تصویب رسید و براساس آن یک فرصت داده شد تا مراکز صنعتی از سوخت استاندارد استفاده کنند، اما امروز شاهدیم  ... “توجیهات مسئولان درخصوص آلودگی هوا بی احترامی به شعور مردم است”

Continue Reading ←

بارش برف در ۱۳ استان/ کوهنوردی نکنید

به گزارش ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از بارش برف، کولاک برف، رخداد مه و کاهش دید افقی، وزش باد شدید بین ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت و احتمال وقوع بهمن از اواخر وقت چهارشنبه تا روز جمعه در ارتفاعات رشته کوه البرزخبر داد. این شرایط جوی فردا (۳۰ دی ماه) برای نیمه جنوبی آذربایجان غربی و شمال غرب کردستان، چهارشنبه (۱ بهمن ماه) برای استان‌های اردبیل، کرمانشاه، گیلان، نیمه شمالی آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی آذربایجان غربی، نیمه غربی کردستان و پنج‌شنبه (۲ بهمن ماه) برای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی و شمال استانهای تهران، البرز و قزوین پیش‌بینی می‌شود. در پی حاکمیت این شرایط جوی بارش برف، کولاک برف، کاهش دید، لغزندگی و اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال وقوع بهمن در ارتفاعات، تاخیر و احتمال لغو پروازها وجود دارد بنابراین اجتناب از سفرهای غیر ضروری و همراه داشتن تجهیزات زمستانی،  ... “بارش برف در ۱۳ استان/ کوهنوردی نکنید”

Continue Reading ←

بندرعباس به وقت غروب

زمستان جنوب، جشن با شکوه آسمان و خورشید و دریاست. از رقص ابر و باد و نور و موج تا سمفونی گوش‌نواز مرغان مهاجر. همه تبلور زیبایی زمستانی جنوب است که بوی بهار و نارنج و نارنگی می‌دهد و هر روز پایان با شکوه میهمانی رنگ و نور به وقت غروب است که آسمان و دریا یک پارچه فرش قرمز می‌شود. برای بدرقه خورشید که از همیشه سترگ‌تر و زیبایی‌اش فراخ‌تر است. اینجا بندرعباس است، به وقت غروب… ۲۹ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۰  ... “بندرعباس به وقت غروب”

Continue Reading ←

تدوین ساز و کار جلوگیری استفاده غیرمجاز از کاتالیست برای اخذ معاینه فنی

کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران امروز برگزار شد و بر اساس تصمیم‌گیری‌های انجام شده می‌بایست ساز و کار جلوگیری از استفاده غیرمجاز کاتالیست برای اخذ برگه معاینه فنی تدوین شود. تکلیف شهردارهای استان بر تعویض کاتالیست خودروهای عمومی از دیگر مصوبات این نشست بود.  ... “تدوین ساز و کار جلوگیری استفاده غیرمجاز از کاتالیست برای اخذ معاینه فنی”

Continue Reading ←

آش نخورده و دهان سوخته؛ حکایت اتهام به بومگردی‌ها

کرونا، مصیبتی بزرگ برای گردشگری تازه پا گرفته‌ی کشورمان بود به طوری که هنوز که هنوز است پس از گذشت قریب به یکسال از شیوع این اپیدمی همه‌گیر، این صنعت پاک و درآمدزای کشورمان نتوانسته از این معضل قد علم کند و در این اوضاع متهم شدن به ایجاد فساد در برخی زیرساخت‌های این حوزه بسی گران و سخت است. اقامتگاه‌های بومگردی‌ به عنوان یکی از بخش‌های تاثیرگذار در رونق گردشگری کشور از ابتدای شیوع کرونا همانند بسیاری از بخش‌های دیگر این صنعت به طور کاملاً خودجوش نسبت به تعطیلی فعالیت خود در راستای حفظ سلامت مردم اقدام کردند و شاید بتوان از انها به عنوان یکی از متضررترین بخش‌ها یاد کرد. البته چندی پیش «علیرضا موذنی» عضو هیات مدیره جامعه حرفه‌ای بوم‌گردی‌های کشور نیز از تعطیلی و غیرفعال شدن بیش از نیمی از بوم‌گردی‌های کشور یاد کرده و در این باره گفته بود؛ در حال حاضر حدود 120 اقامتگاه  ... “آش نخورده و دهان سوخته؛ حکایت اتهام به بومگردی‌ها”

Continue Reading ←

مرگ سالانه ٣٠ هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه مرگ سالانه ٣٠ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور قابل تامل و تکان دهنده است، تاکید کرد: ‌انجام نشدن محورهای مؤثر بر کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ از عدم اولویت و اهمیت موضوع قانون هوای پاک به عنوان محملی قابل اتکا برای برون‌رفت از معضل آلودگی هوا در کلانشهرها حکایت دارد.  ... “مرگ سالانه ٣٠ هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا”

Continue Reading ←

کشف معبد و تابوت‌های باستانی بیشتر در مصر

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر اعلام کرد اکتشاف‌های بزرگی توسط یک تیم باستان‌شناسی به سرپرستی «زاهی حواس» مصرشناس و باستان‌شناس در گورستان سقاره انجام شده است که در کنار کشف یک معبد تاریخی کشف بیش از ۵۰ تابوت را شامل می‌شود.   این تابوت‌های چوبی در دالان‌هایی به عمق ۱۰ تا ۱۲ متری کشف شده‌ و به قرن ۱۶ تا ۱۱ پیش از میلاد تعلق دارند. به گفته «حواس»، معبد تاریخی ملکه «نائرت»، همسر پادشاه «تتی» به همراه سه انبار آجری در این مکان کشف شده است. «سقاره» که خانه ده‌ها هرم، صومعه‌های باستانی و محل دفن حیوانات است در گذشته به عنوان گورستان عظیم «ممفیس» پایتخت مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در ماه نوامبر هم مصر از کشف بیش از ۱۰۰ تابوت باستانی مُهر و موم‌شده خبر داده بود که در نوع خود بزرگ‌ترین اکتشاف سال گذشته محسوب می‌شود. «خالد العنانی»،  ... “کشف معبد و تابوت‌های باستانی بیشتر در مصر”

Continue Reading ←

آمدن گردشگران به ایران چه زمانی عادی می‌شود؟

ابراهیم پورفرج این پیش‌بینی را براساس مکاتبات و رایزنی‌هایی که در این مدت با آژانس‌ها و گردشگران خارجی داشته است، مطرح کرد و به ایسنا گفت که اگرچه درخواست‌هایی برای سفر به ایران در سال ۲۰۲۱ وجود دارد، اما ترجیح بیشتر آژانس‌ها و گردشگران خارجی برای سفر به ایران از سال آینده میلادی است. او معتقد است آغاز واکسیناسیون در بیشتر کشورها و ایمن‌سازی تعداد بیشتری از کشورها در برابر ویروس کرونا قطعا شرایط را برای سفرهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ فراهم می‌کند. رییس هیات‌مدیره جامعه توگردانان ایران گفت: درحال حاضر بیشتر سفرها در مسافت‌های کوتاه و با گروه‌های کوچک انجام می‌شود. حتی درخواست‌هایی که برای امسال و سال آینده مطرح شده بیشتر برای گروه‌های خانوادگی، دوستانه و تورهای کوچک است. تا ایمنی فراگیر نشود روند گردشگری به حالت قبل برنمی‌گردد. پورفرج افزود: ما خیلی برای برقراری سفرهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ امید نداریم، مگر این‌که ویروس مهار شود. البته درخواست‌هایی  ... “آمدن گردشگران به ایران چه زمانی عادی می‌شود؟”

Continue Reading ←

دستور حذف برای دانش ثبت جهانی‌شده؟!

به گزارش ایسنا، سوم آذر ۱۳۹۰ خبر رسید ششمین دوره اجلاس کمیته میراث ناملموس جهانی در شهر بالی اندونزی، علاوه بر مُهرِ تاییدش که برای ثبت جهانی هنر «نقالی» روی پرونده ایران زده، «دانش سنتی لنج‌سازی و دریانوردی ایرانیان در خلیج فارس» را نیز در فهرست میراث معنوی یونسکو ثبت کرده است؛ ثبتی که متولیان میراثی معتقد بودند «با این اقدام بار دیگر ایران توانسته نام «خلیج فارس» را در یک کنوانسیون بین‌المللی ثبت کند». چهار سال بعد یعنی ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ معاون میراث فرهنگی سازمانِ وقت و وزارتخانه کنونی از تصویبِ ایجاد پایگاه موضوعی و پژوهشی «مهارت و فناوری ساخت لنج در خلیج فارس» در سه استان خوزستان‌، بوشهر و هرمزگان (که سازنده لنج هستند) خبر داد و اعلام کرد که استان هرمزگان پذیرفته تا در جزیره قشم و در مجموعه لافت کارگاه «آموزش و ترویج مهارت لنج‌سازی» برگزار کند. حتی قرار شد استان بوشهر نیز موزه‌ای برای توسعه مهارت‌های لنج‌سازی ایجاد  ... “دستور حذف برای دانش ثبت جهانی‌شده؟!”

Continue Reading ←