حفاظت و مرمت مسجد تاریخی جامع مرند در دستور کار میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی

احمد حمزه زاده به همراه امام جمعه شهرستان مرمت با حضور در محل مسجد تاریخی جامع مرند، آخرین وضعیت فنی و مرمتی این مسجد تاریخی را مورد بررسی قرار داد و گفت: مسجد جامع شهرستان مرند جزو مساجد تاریخی صدر اسلام بوده و به لحاظ قدمت از جمله سه مسجد تاریخی مهم استان محسوب می شود. وی با بیان این‌که حفاظت و مرمت مسجد تاریخی مرند بصورت اضطراری در دستور کار این اداره‌کل قرار خواهد گرفت، ادامه داد: با توجه به نیاز انجام عملیات مرمتی و حفاظتی ضروری در بخش‌هایی از این مسجد، اقدامات لازم تا پایان سال جاری توسط معاونت میراث‌فرهنگی استان انجام خواهد شد و مراحل آتی و تکمیلی آن نیز با برنامه‌ریزی تیم فنی و تخصصی این اداره‌کل طی سال آینده محقق خواهد شد. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که مرمت محراب مسجد تاریخی جامع مرند نیازمند هم‌افزایی تیم‌های تخصصی این اداره‌کل و  ... “حفاظت و مرمت مسجد تاریخی جامع مرند در دستور کار میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی”

Continue Reading ←

کولاک برف در جاده های کوهستانی برخی مناطق/احتمال وقوع بهمن در دامنه های البرز

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اعلام کرد که طی دو روز آینده کولاک برف در جاده های کوهستانی، لغزندگی و یخ زدگی معابر و جاده ها در شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور پیش بینی می شود و طی این مدت احتمال وقوط بهمن در دامنه های البرز دور از انتظار نیست.  ... “کولاک برف در جاده های کوهستانی برخی مناطق/احتمال وقوع بهمن در دامنه های البرز”

Continue Reading ←

دستور رئیس قوه قضاییه برای تبدیل زندان سمنان به یک مرکز فرهنگی

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به استان سمنان، در محل کاروانسرای عباسی شهر سمنان حاضر شد و ضمن بازدید از این محل تاریخی که تا چند ماه گذشته به عنوان زندان سمنان از آن استفاده می‌شد به رئیس سازمان زندان‌ها دستور داد تا این مکان تاریخی را برای تبدیل شدن به مرکز فرهنگی به شهردای سمنان تحویل دهد تا مورد استفاده مردم این شهر قرار گیرد.  این کاروانسرا یکی از املاک سازمان زندان‌های کشور بود که تا چند ماه پیش به عنوان زندان سمنان استفاده می‌شد و با پیگیری‌های سازمان زندان‌ها به خارج از شهر منتقل شد و اکنون با دستور رئیس قوه قضاییه به مکانی فرهنگی برای بهره مندی مردم سمنان مبدل می‌شود. انتهای پیام  ... “دستور رئیس قوه قضاییه برای تبدیل زندان سمنان به یک مرکز فرهنگی”

Continue Reading ←

کیفیت هوای تهران در وضعیت مطلوب

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در طول روز جاری، وزش باد مؤثر، پراکندگی آلاینده‌ها را به دنبال خواهد داشت و کیفیت هوا در وضعیت مطلوب باقی خواهد ماند.  ... “کیفیت هوای تهران در وضعیت مطلوب”

Continue Reading ←

عشرت‌آباد در قصه‌های تهران

به گزارش ایسنا، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده برای برنامه‌های «قصه‌های تهران» که قرار است تا پایان سال از تهران و داستان‌هایش روایت کند، پنجشنبه دوم بهمن بداهه‌گردی در تهران را در خانه سردار اسعد بختیاری انجام می‌دهد که داده است و علی‌رضا عالم‌نژاد و فاطیما رشیدی آن را روایت می‌کنند. مرتضی آکوچیکان آن‌چه گذشت را به «عبدالعزیز فرمانفرمایان؛ معمار» اختصاص داده است. «سلمانی و سینما» در شهر تماشای قصه‌های تهران  را محسن ظهوری به تصویر می‌کشد. سالار رفیعیان برای قصه‌های خیابان ولی‌عصر، این بار سراغ خیابان مختاری رفته و قرار است داستان «مختاری از پدر تا پسر» را روایت کند. بنا بر اعتقاد طراح و سردبیر قصه‌های تهران که تهران را سرزمین سنگ و سیمان نمی‌دانند و آن را شهر آدم‌هایی می‌دانند که هر کدام قصه‌ای برای روایت رقم زدن دارند؛ علی مغازه‌ای برای روایتِ چارسوق تهران سراغ «موسیقی تهران» رفته و قرار است، صداهای تهران قدیم را شنواتر  ... “عشرت‌آباد در قصه‌های تهران”

Continue Reading ←

شکایت به دیوان عدالت و تعطیلی بیشتر هتل‌های مشهد

فروردین‌ماه ۹۹ ستاد ملی مدیریت کرونا با صدور مصوبه‌ای مهلت داد پرداخت مالیات‌ها، اعم از مالیات‌ بر درآمد و مالیات بر ارزش‌افزوده و ۲۳ درصد حق بیمه کارفرمایی پرسنل شاغل در واحدهای گردشگری به مدت سه ماه به تعویق بیافتد. اما جمشید حمزه‌زاده به ایسنا گفت که این مصوبه رعایت نشده و با اجماع هتلداران از این دو سازمان به دیوان عدالت شکایت می‌شود. او اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی برای سه ماه فروردین اردیبهشت و خردادماه ۹۹ که طبق مصوبه ستاد کرونا نباید مالیات دریافت می‌کرد ۱۰ درصد جریمه لحاظ کرده و سازمان تامین اجتماعی برای بیمه ۲ درصد جریمه تعیین کرده است. رییس هیات‌مدیره جامعه هتلداران ایران همچنین از پیگیری معافیت مالیاتی هتل‌های چهار و پنج‌ستاره خبر داد و افزود: مجلس قبلا در مصوبه‌ای هتل‌های یک تا سه‌ستاره را از پرداخت مالیات معاف کرده است، پیگیریم این مصوبه را برای هتل‌های چهار و پنج ستاره نیز دریافت کنیم. او  ... “شکایت به دیوان عدالت و تعطیلی بیشتر هتل‌های مشهد”

Continue Reading ←

درباره ذخیره‌گاه زیست کره «ارسباران» چه می‌دانید؟

ارسباران یا قره داغ ناحیه کوهستانی وسیعی است در شمال استان آذربایجان شرقی و در شهرستان‌های اهر کلیبر و ورزقان واقع شده است. در سال ۱۹۷۶ یونسکو ۷۲ هزار و ۴۶۰ هکتار از اراضی منطقه ارسباران را به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت کرد.  ... “درباره ذخیره‌گاه زیست کره «ارسباران» چه می‌دانید؟”

Continue Reading ←

درباره ذخیره‌گاه زیست کره «ارسباران» چی می‌دانید؟

به گزارش ایسنا، برنامه حفاظتی یونسکو که با نام ذخیره‌گاه‌های زیست‌ کره (Biosphere Reserve) شناخته می‌شود، یکی از برنامه‌های راهبردی برای حفاظت از محیط زیست است. ایران دارای ۱۳ ذخیره‌گاه زیست‌کره است که بخشی از منطقه ارسباران نیز یکی از این ذخیره‌گاه‌های زیست کره است. ذخیره‌گاه زیست‌کره ارسباران در بالاترین عرض جغرافیایی ایران و در جنوب رود ارس قرار دارد که مرز شمالی ایران را با کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان تشکیل می‌دهد و بخش مهمی از جنگل‌های ارسباران است که وسعت این ناحیه رویشی حدود ۱۶۴ هزار  هکتار در سال ۱۳۷۸ بر آورد شده است . وجود قله‌های مرتفع که بیشتر آن‌ها ارتفاعی بیش از ۲۵۰۰ متر دارند با شیب بسیار تند و دره‌های عمیق ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی و تکتونیک فعال، قرار داشتن در مسیر حرکت جبهه‌های آب و هوایی مرطوب مدیترانه‌ای و سیبری باعث شده تا بارش‌های زمستانه به‌صورت برف در ارتفاعات انباشته شود و در بهار و  ... “درباره ذخیره‌گاه زیست کره «ارسباران» چی می‌دانید؟”

Continue Reading ←

بیابان‌زایی؛ نتیجه انتقال آب بین حوضه‌ای

به گزارش ایسنا، ابوالقاسم حسین‌پور در یادداشتی ضمن اشاره به اینکه آب مهمترین منبع طبیعی پایه عنصر حیاتی زیست بوم و رکن اساسی در بقا و توسعه هر منطقه است، تصریح کرده است: اتکای آبادانی هر آبادی به کلیدواژه «آب» است که در فرهنگ ایرانی به‌درستی ریشه نام سکونتگاه قرار گرفته است. تعادل، توازن و پایداری هر منطقه بر پایه این مهم شکل می‌گیرد و بدون شک جداسازی، انتقال و جابجایی آن از هر منطقه مهمترین عامل ناپایداری در طبیعت است. مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه یادداشت خود آورده است: شکل‌گیری پایداری مناطق در طول حیات هر منطقه با اتکا به آب بوده است. زنجیره عوامل طبیعی با دخل و تصرف در زیربنای تعادل  یعنی آب در ابعاد گسترده بهم می‌خورد که تبعات مختلف زیستی، اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی را به‌دنبال دارد. قوانین طبیعت و قواعد اکولوژیک اجازه اینگونه دست اندازی‌ها به مهمترین عامل پایداری را  ... “بیابان‌زایی؛ نتیجه انتقال آب بین حوضه‌ای”

Continue Reading ←

با لغو فرمان منع صدور ویزا از سوی بایدن، برای ایرانیان چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا در راستای اجرای یکی از شعارهای انتخاباتی‌اش مبنی بر ایجاد محدودیت‌هایی برای سفر شهروندان دیگر کشورها به آمریکا  در هفته اول حضور خود در کاخ سفید  در ژانویه ۲۰۱۷ ممنوعیت ها و محدودیت هایی  را برای صدور ویزا و سفر اتباع کشورهایی همچون ایران، لیبی، سومالی، سوریه،  یمن، کره شمالی و ونزوئلا به آمریکا صادر کرد. ابلاغ این ممنوعیت بلافاصله با اعتراضاتی در فرودگاههای سراسر آمریکا و همینطور با چالش‌های حقوقی  در برخی از ایالت های آمریکا روبرو شد، اما علیرغم این مخالفت ها و کشمکش های حقوقی ایجاد شده ، در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۷ اخرین ورژن دستور ممنوعیت صدور ویزا برای کشورهای مورد اشاره اجرایی شد و  در تاریخ ۲۶ ژوئن ۲۰۱۷ مشروعیت ابلاغیه ترامپ به تایید دادگاه عالی آمریکا رسید.در اثر اجرایی شدن این ابلاغیه ، صدور ویزاهای مهاجرتی و غیر مهاجرتی برای شهروندان ایران تعلیق شد و تنها راه صدور ویزا  ... “با لغو فرمان منع صدور ویزا از سوی بایدن، برای ایرانیان چه اتفاقی رخ خواهد داد؟”

Continue Reading ←