جزیره مرجانی خارگ دیگر مرجان ندارد!

چشم‌هایم خسته می‌شود از جستجو و هر بار کمتر از نوبه قبل اثری می‌بینم از زندگی و حیات مرجان‌ها که می‌دانم زیستگاه پایین‌ترین زنجیره‌ی غذایی آبزیان کف دریاست و راس هرم این زنجیره… به جز مصرف و صید غیراصولی، انسان‌ها نقش اصلی را در تخریب این زیستگاه‌ها دارند و این روزها که شرکت‌ها در حال ساخت اسکله‌ای جدید در ساحل سنتافی هستند (که حتماً نیاز بخش صنعت هست) می‌شود قبل از لایروبی منطقه و تخریب مرجان‌های آن قسمت، با صرف هزینه‌ای جزئی و اندک و کمی وقت آن مرجان‌ها را یا به سواحل اطراف جزیره خارگو و یا بقیه نقاط سواحل خارگ منتقل کرد، و نکته قابل توجه اینکه حتی نیرو برای انجام این کار هم با کمترین هزینه در دسترس است.   صادقانه آرزو می‌کنم روزی دوباره شاهد درخشش رنگ‌های زیبای مرجان‌های اطراف جزیره مرجانی خارگ باشیم، این اتفاق شدنی است اگر همه به وظایف ذاتی خود در حیطه محیط زیست  ... “جزیره مرجانی خارگ دیگر مرجان ندارد!”

Continue Reading ←

پایان زندگی در «اسبوکلا» با زیر آب رفتن

۱۹ دی ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۱ «اسبوکلا» روستایی از دیار مازیار در دهستان لفور و از توابع شهرستان سوادکوه است. این روستا پیش از احداث سد لفور بیش از ۱۲۰ خانوار جمعیت ثابت داشته. از سال ۱۳۷۶ و با احداث سد البرز (لفور) بسیاری از ساکنین «روستای اسبوکلا» نیز طی سال‌های گذشته به دلیل فروش اجباری زمین‌های کشاورزی و حتی مسکونی به قیمت بسیار ناچیز، به شهرهای مجاور مهاجرت کرده اند. با وجود فشارهای زیاد برای تخلیه اجباری و حتی قطع شدن برق روستا، تعداد محدودی از ساکنین همچنان در روستا مانده‌اند و به شغل آبا و اجدادی خود مشغولند و بر این باورند که با توجه عادت داشتن به زندگی سنتی قادر نخواهند بود در شهر زندگی کنند و برخی از اهالی روستا نیز در خصوص وعده های داده شده از سوی مسئولان برای اختصاص زمین های جایگزین، گلایه های جدی دارند. برخی از آن ها مهاجرت اجباری را به  ... “پایان زندگی در «اسبوکلا» با زیر آب رفتن”

Continue Reading ←

کوتاهی در پرداخت وام کرونا پذیرفته نیست

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری برای افزایش آگاهی و اطلاع‌بخشی در راستای روند ارائه تسهیلات به بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا در صنعت گردشگری و نیز به منظور آسیب‌شناسی، رفع مشکلات و ارائه اطلاعات لازم درباره نحوه تسهیلات پرداختی، از طریق ویدئو کنفرانس با مدیران‌کل استانی به بحث و تبادل نظر پرداخت. معاون گردشگری با اشاره به تمدید مدت زمان تعیین شده تا پایان دی ماه برای ثبت‌نام و دریافت تسهیلات حوزه گردشگری، اظهار کرد: بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حمایت و پشتیبانی از صنعت گردشگری کشور در نظر گرفته شده است که بهره‌مندی از این امکان در قالب تسهیلات، احیای حداقلی این حوزه را به دنبال خواهد داشت. وی افزود: تاکنون فهرست بیش از ۲۰ هزار متقاضی واجد شرایط دریافت وام از سوی معاونت گردشگری به سامانه کارا معرفی شده است؛ لذا این روند در استان‌هایی  ... “کوتاهی در پرداخت وام کرونا پذیرفته نیست”

Continue Reading ←

کاهش درآمد گردشگری تونس در سال ۲۰۲۰

به گزارش ایسنا و به نقل از عرب‌نیوز، آمارهای رسمی نشان می‌دهند گردشگری تونس در سال ۲۰۲۰ به نسبت سال ۲۰۱۹ با  ۶۵ درصد کاهش همراه بوده است. در سال ۲۰۲۰ با کاهش سفر گردشگران کشورهای غربی به تونس شمار گردشگران این کشور با ۷۸ درصد کاهش مواجه شده است. در سال ۲۰۱۹ شمار گردشگران تونس ۹.۵ میلیون نفر گزارش شده بود. با توجه به کاهش درآمد حاصل از حوزه گردشگری تونس که حدود ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را در برگرفته است افت ۷ درصدی در اقتصاد تونس در سال ۲۰۲۰ برآورد شده است. براساس اطلاعات رسمی منتشرشده ، در سال ۲۰۲۰ درآمد حاصل از گردشگری تونس ۲ میلیارد دینار تونس (۷۴۶ میلیون دلار) اعلام شده است درحالی که در سال ۲۰۱۹ درآمد حاصل از گردشگری ۵.۶ میلیارد دینار تونس گزارش شده بود. به دلیل محدودیت‌های سفری و شیوع ویروس کرونا اغلب هتل‌های تونس ناچار به تعطیلی  ... “کاهش درآمد گردشگری تونس در سال ۲۰۲۰”

Continue Reading ←

هوای تهران همچنان برای گروه‌های حساس ناسالم

به گزارش ایسنا، پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان می‌دهد که در صبح امروز جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ در بیشتر مناطق پایتخت کیفیت هوا در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت که ناشی از حاکمیت جو پایدار و انباشت آلاینده‌ها طی ساعات گذشته است. همچنین در طی روز با تداوم پایداری و سکون جو شرایط مناسب برای پراکندگی آلاینده‌ها فراهم نخواهد شد و کیفیت هوا در وضعیت نامطلوب باقی می‌ماند. در عین حال با افزایش ترافیک شامگاهی و عدم وزش باد مؤثر، پیش‌بینی می‌شود در اواخر وقت جمعه در بیشتر مناطق کیفیت هوا در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد. باید توجه کرد که با استمرار این شرایط جوی تا صبح روز شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ همراه با افزایش تردد خودروها در نخستین روز هفته انتظار می‌رود در بیشتر مناطق بر غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات معلق افزوده شده و کیفیت هوا  ... “هوای تهران همچنان برای گروه‌های حساس ناسالم”

Continue Reading ←

افزایش دمای هوا در اغلب مناطق کشور/احتمال سقوط بهمن در ارتفاعات البرز

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت آب و هوایی کشور، گفت: بر اساس تحلیل نقشه های پیش یابی طی پنج روز آینده در غالب مناطق کشور جوی پایدار و آسمانی صاف همراه با افزایش نسبی دما پیش رو خواهیم داشت. وی افزود: در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش غلظت آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا تداوم خواهد داشت. ضیائیان ادامه داد: باید توجه کرد که در ارتفاعات البرز و جاده های کوهستانی منتهی به آن احتمال رخداد سقوط بهمن وجود دارد. همچنین طی دو روز آینده دریای عمان و تنگه هرمز مواج است. وی درباره وضعیت آب و هوایی تهران نیز گفت: امروز، جمعه ۱۹ دی ماه هوای تهران صاف و غبارآلود بوده و بیشینه و کمینه دمای هوا ۱۰ و منفی یک درجه سانتی گراد است. همچنین برای فردا، شنبه ۲۰ دی ماه نیز همین شرایط دمایی و آب و هوایی پیش بینی می  ... “افزایش دمای هوا در اغلب مناطق کشور/احتمال سقوط بهمن در ارتفاعات البرز”

Continue Reading ←

کاهش پسماندسوزی در پاکدشت نسبت به سال‌های گذشته

محمودرضا سعیدپور در گفت و گو با ایسنا افرود: متخلفان پسماندسوزی به‌ علت برخوردهای جدی اداره حفاظت محیط زیست پاکدشت دریافته‌اند که اقدام به این کار پیامدهای جدی دارد. هرچند همچنان با مواردی از پسماندسوزی توسط افراد سودجو روبه‌رو می‌شویم و ضمن برخورد با آنان نسبت به اطفای حریق با کمک سازمان آتش‌نشانی اقدام می‌کنیم. وی در ادامه اظهارکرد: از وظایف مهم این اداره پایش صنایع، کارخانه‌ها و مراکز خدمات و تولیدی است و در فصل پاییز سال جاری ۴۸۴ مورد پایش  صورت گرفت. سعیدپور ادامه داد: طی پایش واحدهای صنعتی ۳۸ مورد واحد جدید که سوابقی در اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان نداشتند، شناسایی شدند و ۶۳ مورد اخطاریه برای واحدهایی که دارای نقص و فاقد سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب یا فیلتراسیون هوا بودند، صادر شد تا نسبت به رفع مشکلات خود اقدام کنند. رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاکدشت اضافه کرد: پنج مورد نمونه‌برداری نیز از خروجی  ... “کاهش پسماندسوزی در پاکدشت نسبت به سال‌های گذشته”

Continue Reading ←

ایران روی تابلوی بورس گردشگری آلمان

ITB یا نمایشگاه گردشگری برلین که در سال ۲۰۲۰ به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شد، تصمیم گرفته است در سال ۲۰۲۱ مجازی برگزار شود. این نمایشگاه که از سال ۱۹۶۶ درحال برگزاری بوده، به بورس بین‌المللی گردشگری معروف است و از مهمترین رویدادهای گردشگری جهان به شمار می‌آید. سال ۲۰۱۹ حدود ۱۶۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند، برآورد شده بود ITB در سال ۲۰۲۰ حدود ۷ بیلیون یورو درآمد کسب کند. نسخه مجازی و دیجیتالی نمایشگاه گردشگری و کنوانسیون برلین از ۹ تا ۱۲ مارس ۲۰۲۱  (۱۹ تا ۲۲ اسفندماه ۱۳۹۹) برای نخستین‌بار برگزار خواهد شد. ایران نیز برای حضور مجازی در این نمایشگاه ثبت نام کرده است. هزینه شرکت در این نمایشگاه مجازی از ۸۰۰ تا ۲۵ هزار یورو تعیین شده است. بلیت‌های تکی برای هر رویداد با قیمت ارزان‌تر و دانشجویی نیز عرضه می‌شود. ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ که در مشارکت با  ... “ایران روی تابلوی بورس گردشگری آلمان”

Continue Reading ←

قانون هوای پاک روی هوا

به گزارش ایسنا، قانون هوای پاک بر اساس ۳۴ ماده خود دستگاه‌های مختلف اجرایی در کشور ازجمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، شهرداری، صدا و سیما و.. را مکلف کرده است که هر یک به‌ تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور اجرایی کنند اما پس از گذشت سه سال از ابلاغ این قانون، بسیاری از دستگاه‌ها نه‌تنها اقدامی برای رفع آلودگی هوا انجام نداده‌اند بلکه قدم‌هایی علیه قانون هوای پاک برداشته‌اند. سهم منابع ثابت در آلودگی هوا بر اساس آخرین گزارش‌ها از شهرهای آلوده کشور منابع متحرک آلاینده مانند خودروها، موتورسیکلت‌ها، خودروهای دیزلی و… منابع ثابت مانند صنایع، نیروگاه‌ها، پایانه‌های اتوبوس و… در آلودگی هوا نقش پررنگی دارند. براساس سیاهه انتشار شهر تهران سهم منابع متحرک در آلودگی هوا ۶۰ درصد و سهم منابع ثابت حدود ۴۰ درصد است اما به‌دنبال آلودگی شدید هوا طی روزهای اخیر در برخی از کلانشهرهای کشور ازجمله تهران، اصفهان، اراک،  ... “قانون هوای پاک روی هوا”

Continue Reading ←

فقط نیروگاهها مقصر نیستند!

به گزارش ایسنا، آلودگی زیاد و طولانی هوای تهران، هفته گذشته دوباره خبر ساز شد و امسال با توجه به اینکه علیرغم ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در تهران طی هفته گذشته، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد – که ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت‌های غیر استاندارد ازجمله مازوت دارد – افزایش یافته، متهم اصلی آلودگی هوا هم نیروگاه‌ها و برخی صنایع شناخته شده‌اند؛ موضوعی که تاکنون با اظهار نظرهای متناقض مسئولان مواجه شده است. اما نقش نیروگاه‌ها و صنایع در آلودگی هوا تا جایی پیش رفته که حتی به گفته برخی مسئولان محیط زیست، سهم منابع ثابت و متحرک در آلودگی هوای تهران برعکس شده، اما عموما در سال‌های اخیر سهم منابع متحرک مانند خودروها در آلودگی هوا بسیار بیشتر از سهم منابع ثابت مانند نیروگاه‌ها و صنایع عنوان شده است. به طور کلی طبق گفته کارشناسان، ۷۵ تا ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک؛ یعنی خودروها، موتورسیکلت‌ها و سایر وسایل نقلیه است که  ... “فقط نیروگاهها مقصر نیستند!”

Continue Reading ←