اسقاط خودروهای فرسوده ۱۰۰۰ سال طول می‌کشد!

به گزارش ایسنا، ۹ روز از آلودگی شدید هوای تهران می‌گذرد. هرچند امسال با اظهارنظر مسئولان مختلف به نظر می‌رسد سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها و برخی صنایع متهم اصلی آلودگی هوا بوده و حتی به گفته برخی مسئولان محیط زیست سهم منابع ثابت و متحرک در آلودگی هوای تهران برعکس شده، اما عموما در سال‌های اخیر سهم منابع متحرک مانند خودروها در آلودگی هوا بسیار بیشتر از سهم منابع ثابت مانند نیروگاه‌ها و صنایع عنوان شده است. به طور کلی طبق گفته کارشناسان ۷۵ تا ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک؛ یعنی خودروها، موتورسیکلت‌ها و سایر وسایل نقلیه است که در میان آن‌ها موتورسیکلت‌های فرسوده بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند. همچنین بر اساس جدیدترین مطالعات، ۴۰ درصد آلودگی شهر تهران مربوط به خودروهای فرسوده است. در این میان شانه خالی کردن دستگاه‌های مختلف از اجرای مصوبات قانون هوای پاک هم هر سال به آلودگی هوای تهران دامن می‌زند. برای مثال واردکنندگان خودرو پیش از  ... “اسقاط خودروهای فرسوده ۱۰۰۰ سال طول می‌کشد!”

Continue Reading ←

هنری که هوش از سر می‌بُرد!

محمدعلی ذوالقدر، هنرمند پیشکسوتی که نزدیک به ۳۰ سال است در عرصه هنر نقاشی پشت شیشه فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت این رشته هنری، اظهار کرد: بی‌توجهی به هنر و هنرمندان، یک موضوع فراگیر است و تنها به رشته ما مربوط نمی‌شود. نبود وسایل کافی، حمایت نکردن دولت و رسیدگی نکردن به هنرمندان از جمله مشکلات اساسی است که فقط نقاشی پشت شیشه را دربرنمی‌گیرد و شامل بسیاری دیگر از رشته‌های هنری نیز می‌شود. او ادامه داد: همچنین متولیان امر شناخت کافی از رشته‌های هنری ندارند و از سوی دیگر امکانات کافی نیز وجود ندارد. من به شخصه به خاطر دل خودم و عشقی که به این کار دارم، فعالیت می‌کنم، اگر نه متاسفانه کوچکترین رسیدگی و توجهی و آینده‌ای وجود ندارد. ذوالقدر که از سال ۶۷، فعالیت در رشته نقاشی پشت شیشه را آغاز کرده است، یادآور می شود: در تمام این سال‌ها مشکلات وجود داشته،  ... “هنری که هوش از سر می‌بُرد!”

Continue Reading ←

اگر ۱۶ سال قبل صدای طاق کسری را شنیده بودند…

به گزارش ایسنا، در حالی برای دومین‌بار بخش‌هایی از طاق کسری فرو ریخت که نه تنها مسوولان میراث فرهنگی کشور عراق در طول کمتر از ۱۰ سال گذشته دو بار از متولیان میراث فرهنگی ایران خواسته بودند تا برای مرمت این بنای تاریخی به آن‌ها کمک کنند، بلکه ۱۶ سال قبل نیز با مشاهده نخستین ترک‌ها روی این بنای تاریخی کارشناسان ایرانی آمادگی خود برای مرمت این بنا را اعلام کرده بودند. آخرین ضربه به این بنای عظیمِ ساسانی که حتی بزرگ‌ترین طاق ضربی شناخته‌شده‌ جهان نیز نامیده می‌شود، در طول یک هفته گذشته به آن وارد شد. خبر و تصاویر این اتفاق یکشنبه، ۱۴ دی‌ماه از طریق برخی افراد فعال در شبکه‌های اجتماعیِ عراق در بغداد منتشر شد و درباره‌اش نوشتند «همزمان با آغاز سال ۲۰۲۱ بخشی از سقف این بنای تاریخی فرو ریخت». البته با انتشار این خبر، برخی افراد در فضای مجازی این اتفاق را به اندازه‌ای ندانستند که تا این حد بزرگ  ... “اگر ۱۶ سال قبل صدای طاق کسری را شنیده بودند…”

Continue Reading ←

واحدهای بازیافت پسماندهای خشک ری ساماندهی می‌شود

به گزارش ایسنا سعید محمودی در تشریح مصوبات پنجاه و دومین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان تهران که امروز به ریاست عبدالرضا چراغعلی – معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران – از طریق ویدئو کنفرانس و در استانداری تهران تشکیل شد، با اشاره به اینکه نخستین دستور کار این نشست برنامه عملیاتی ساماندهی واحدهای بازیافت پسماندهای خشک شهرستان ری بود، گفت: کلیات این طرح تصویب و مقرر شد فرمانداری ری موارد لازم برای طی مسیر قانونی را به استانداری اعلام کند. وی با اشاره به اینکه گزارش پیشرفت کار احداث سایت دفع پسماندهای صنعتی و ویژه استان در اراضی هوشنگ آباد و عزیزآباد دومین دستور کار این نشست بود، اظهارکرد: با توجه به انتخاب پیمانکار توسط سازمان همیاری شهرداری های استان برای احداث محل دفن پسماندهای ویژه استان در اراضی هوشنگ آباد و عزیزآباد و اقدامات صورت گرفته، مقرر شد طی هفته جاری جلسه فنی با حضور معاونت عمرانی استانداری  ... “واحدهای بازیافت پسماندهای خشک ری ساماندهی می‌شود”

Continue Reading ←

سهل‌انگاریِ آلوده‌کنندگان بزرگ محیط زیست در جهان

به گزارش ایسنا، براساس توافق‌نامه پاریس که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، کشورها موافقت کردند که تا پایان سال ۲۰۲۰، اهداف تعیین‌شده و طرح‌های سختگیرانه‌تر و بلندپروازانه‌تر آب‌وهوایی خود را ارائه کنند، تا به‌عنوان قدمی اساسی در مسیر نگه داشتن دمای جهانی به میزان حدود ۲ درجه سانتیگراد بیش از دوران پیشاصنعتی تا سال ۲۱۰۰، مورد استفاده قرار گیرد. اما با پایان یافتن سال ۲۰۲۰، به نظر می‌رسد که احتمالا اغلب کشورها فرصت نهایی ثبت طرح‌های جدید خود را در سازمان ملل متحد از دست داده‌ باشند. بر اساس اعلام یک گروه مستقل تحقیقاتی به نام مرکز بررسی تغییرات اقلیمی (CAT)، که پیشرفت‌ها و برنامه‌های زیست‌محیطی کشورها را رصد می‌کند، تا نیمه ماه دسامبر، ۱۳۰ کشور هنوز طرح‌های زیست‌محیطی به‌روزرسانی‌شده خود را – که سهم کشوری تعیین‌شده (NDCs) نامیده می‌شود – به سازمان ملل متحد ارائه نداده‌اند. ایالات متحده آمریکا نیز تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰، طرح زیست‌محیطی جدیدی را ثبت نکرد، زیرا دونالد ترامپ رسما در ماه نوامبر آمریکا را از این توافق خارج  ... “سهل‌انگاریِ آلوده‌کنندگان بزرگ محیط زیست در جهان”

Continue Reading ←

استفاده از مازوت در صنایع: از نداریم تا ناچاریم

به گزارش ایسنا در ابتدای آلودگی هوا مسئولان همچون سال‌های گذشته سعی می کردند توپ را در زمین مردم بیندازند و این بار در شرایطی که محدودیت های ناشی از کرونا وجود دارد به انتقاد از نوع مصرف آنها بپردازند. وقتی که صحبت از مصرف مازوت در صنایع شد، برخی مسئولان تکذیب کردند. صدا و سیما نیز با مراجعه به برخی نیروگاه ها منکر استفاده از مازوت شد. اما اظهارات بعدی مقامات نشان می‌داد پای مازوت در میان است. برای نمونه عیسی کلانتری – رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – گفت: ظرفیت پالایشگاه ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدار شان نیست بنابراین مجبوریم در برخی از نقاط از سوخت مازوت استفاده کنیم. مهدی اسماعیلی – سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی – هم با وجود آنکه به سخنان کلانتری واکنش داد اما رسما استفاده از مازوت را عامل آلودگی هوا می‌دانست. به گفته  ... “استفاده از مازوت در صنایع: از نداریم تا ناچاریم”

Continue Reading ←

بررسی احداث تصفیه خانه آب‌های سطحی در مناطق ۲ و ۵ 

به گزارش ایسنا، در جلسه کمیته فنی غربالگری طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران احداث دو پروژه تصفیه‌خانه آب‌های سطحی کانال ابراهیم آباد (موتوری) در منطقه ۲ و پروژه  احداث تصفیه خانه تکمیلی و لوله‌گذاری بهره‌برداری از پساب تصفیه‌خانه اکباتان در منطقه ۵ بررسی شد. از مجموع ۲ عنوان پروژه، تعداد یک عنوان پروژه مشمول تدوین برنامه مدیریت محیط زیست (EMP)  و یک عنوان پروژه مقرر شد در جلسات آتی مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، همچنین در این جلسه دستورالعمل بروز رسانی شده انجام مطالعات محیط زیستی طرح ها و پروژه های مورد بحث و بررسی قرار گرفت که با بیان نظرات و پیشنهادات اعضاء کمیته جهت تدوین نسخه نهایی مقرر شد اصلاحاتی در  دستورالعمل اعمال شود. انتهای پیام  ... “بررسی احداث تصفیه خانه آب‌های سطحی در مناطق ۲ و ۵ ”

Continue Reading ←

اعلام ۱۵ علت موثر در آلودگی هوا به مجلس از سوی سازمان بازرسی کل کشور

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضائیه حجت‌الاسلام درویشیان در جلسه امروز شورای عالی قوه قضاییه، از ارائه پیشنهادهای این سازمان برای اصلاح مصوبه شورای رقابت برای افزایش پلکانی قیمت خودرو خبر داد و گفت: مصوبه شورای رقابت موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد که ما همچنان بر لزوم اصلاح آن تاکید داریم. رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین با اشاره به سفر اخیر خود به قم برای بازدید از شهرک صنعتی این شهرستان و بررسی مشکلات واحدهای تولیدی گفت که پیمانکار پروژه تصفیه خانه قم که باید سال ۹۵ بهره برداری می‌شد، اما با ۸۰ درصد پیشرفت به دلیل اهمال پیمانکار متوقف شده بود، خلع ید شده و با انتصاب پیمانکار جدید مقرر شد این پروژه تا ۸ ماه آینده تکمیل شود که در صورت بهره برداری از آن، آب شرب قم و برخی شهرهای دیگر از جمله خوانسار و سلفچگان تا ۲۵ سال آینده تامین خواهد شد.  ... “اعلام ۱۵ علت موثر در آلودگی هوا به مجلس از سوی سازمان بازرسی کل کشور”

Continue Reading ←

ساخت بنای یادمان «شهید سلیمانی» در پایتخت ایران و عراق

به گزارش ایسنا، ساخت این بنای یادبود که به گفته محمد جلال‌مآب، محلی خواهد بود با برون‌مایه‌های معماری فرهنگی برای گردهمایی تحلیلگران تاریخ و همه افرادی که به مکتب و ارزش‌های سردار سلیمانی احترام می‌گذارند، از امروز (دوشنبه ۱۵ دی‌ماه) در حاشیه دریاچه چیتگر تهران آغاز شد. رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات در این مراسم گفت: این بنای یادبود که با نگرش معماری و محتواهای فرهنگی و اعتقادی در مرکز پایتخت جمهوری اسلامی اجرا می‌شود، برای اثرگذاری روی نسل‌های بعدی از مکتب سردار سلیمانی در دفاع از انسانیت، رهایی از استکبار و مقابله با تروریسم و امنیت و آسایش در کشورهای منطقه، می‌تواند بهترین اقدام و اثر باشد. او افزود: غیر از انتقال این مکتب به نسل‌های بعدی، اندیشه دیگری را در این یادبود دنبال می‌کنیم؛ مکانی ایجاد کنیم برای همه انسان‌هایی که برای این نوع تفکر و آزادگی احترام قائل‌اند و در آن‌جا بتوانند ارادت و احترام خود را ابراز کنند و  ... “ساخت بنای یادمان «شهید سلیمانی» در پایتخت ایران و عراق”

Continue Reading ←

رئیس قوه قضاییه: هوای پاک از حقوق مردم است

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح امروز شورای عالی قوه قضاییه با گرامیداشت سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و اربعین شهادت دکتر محسن فخری زاده و تسلیت درگذشت عالم مجاهد و حکیم متاله آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: آیت الله مصباح یزدی در عمر بابرکت خود تلاش ها و اقداماتی داشتند که شاید برترین و جامع ترین سخن در این باب، اوصافی بود که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت درگذشت این عالم ربانی به آنها اشاره داشتند.  رئیس قوه قضاییه افزود: در دوره ای که موضوع تمدن اسلامی محوریت دارد و تربیت چهره های عالم، تمدن ساز و مهذب بسیار ازشمند است، آیت الله مصباح یزدی اقدامات بسیار اثربخشی را در زمینه های کادرسازی برای بخش های مورد نیاز به ویژه در حوزه های معلمی و استادی در تبیین معارف دینی، دفاع جانانه و نظریه پردازی دقیق در دفاع  ... “رئیس قوه قضاییه: هوای پاک از حقوق مردم است”

Continue Reading ←