به گزارش ایسنا و به نقل از روابطعمومی کمیسیون ملی یونسکو در ایران، مراسم اختتامیه نمایشگاه خوشنویسی «رقص قلم» عصر پنجشنبه (۹ بهمن ماه) با اجرای عبدالمهدی مستکین در کتابخانه ایرانمال برگزار شد.
در این مراسم، حجتالله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو – ایران، بیان کرد: یک و نیم سال است که همکارانم با تلاش زیاد سعی کردند یک هفته زیبا را در این شرایط سخت ایجاد کنند. کرونا ما را وادار کرد که فکر کنیم، راه های تازهای برای نشان دادن هنر پیدا کنیم. جمعآوری آثار بیش از سیصد هنر کار سادهای نیست ولی خوشحالیم که این اتفاق افتاد.
در ادامه، سرور بختی – رییس موسسه فرهنگی اکو – گفت: همراه با هنرمندان ارجمند و دیپلمات های کشورها با هواپیمای میرعماد حسنی، اسطوره خوشنویسی پیام جشنواره را از فراز دماوند به مشهد مقدس بردیم و در آیین گشایش جشنواره حضور داشتیم. نامگذاری یکی از هواپیماهای شرکت «ایران ایر تور» که به میمنت این جشنواره باشکوه و ابتکار بیسابقه کمیسیون ملی یونسکو در ایران نام میرعماد را گرفت، پیک فرخ و از محسنات این رویداد مهم بود، که ادامه خواهد یافت.
رییس موسسه اکو بیان کرد: هنر خوشنویسی با زیبایی و مانایی توأم است و هر کس قلم به دست میگیرد، در فکر ماندگاری و خلق اثر بیبدیل است. در حقیقت این هنر که از جوهر ذاتی منشأ میگیرد، گذشته از ارائه زیبایی و نفاست خواننده و بیننده را به عالم پاک و بیآلایش عاطفی رهنمون میشود. جایی، که گذرگاه دل های صاف، منزه از کینه و آز و بدسگالی است. به وسیله هنر خوشنویسی یا همان خطاطی است که ما به عمق شعر و سخن والا پی میبریم، عاشق زیبایی میشویم و به دنیای عاری از خشونت ورود پیدا میکنیم. این است، که پیشطاق مسجد و عبادتگاهها، عمارات و آرامگاههای ما با کتیبههای خوشنویسان تزیین یافته است و ما به محض ورود به این اماکن اولین چیزی را، که میبینیم، همین خطّ زیبا، مقبول و پربار و وزین است. از تماشای آنها آیینه دیده و دل جلا و روح ما صیقل مییابد. رسالت هنر نیز همین است؛ پرورش روح و دل و تکمیل عقل و خرد. به راستی این هنرمندان اسن، که صفحههای پوچ و خالی روزگاران را در هر دور و زمان پربار و پرمعنی میکنند و امید را در بنی بشر پدید میآرند.
سپس محمدرضا کلایی – شهردار مشهد – گفت: ما میدانیم یکی از ویژگیهای خوشنویسی این است که فریاد میزند ابزار به اندازه هدف اهمیت دارد. اگر میخواهیم پیام ما دچار بازنگری شود میتوانیم ابزار و هدف را مورد بازنگری قرار بدهیم، میتوانیم به این رویداد استناد بکنیم و بگوییم اگر به دنبال جهانی شدن هستیم، تعالی در فرم و ابزار مهم است و این موضوع اهمیت دارد که باید فرم بی نیاز از ترجمه، بی واسطه و بی نیاز از بومی سازی باشد.
سپس دکتر نظرپور – معاون مالی و اداری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – بیان کرد: خوشنویسان ما با دستهای توانمند و اندیشه پاک و ژرف شعله فرهنگ و ادب فارسی را در طول سالیان متمادی فعالیتهای خود فروزان نگه داشتند و در هر یک با خلق اثری چشمنواز نه تنها در فارسی زبانان را ربودهاند بلکه شمار زیادی از غیر فارسی زبانان را به چشیدن قند فارسی دعوت کردهاند. امروزه کمتر خانهای است که به تابلویی از هنرمند خوشنویس مزین نشده باشد. جشنواره راه ابریشم که لفظ «رقص قلم» را خود گرفته است، مهر تاییدی براین مدعاست.
در ادامه دکتر علیرضا دلخوش – معاون دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه – گفت: این اختتامیه، افتتاحیه ای برای یک گفتگو است تا نشان بدهیم اگر غم لشکر انگیزد ما رو به روی او میایستیم. این جشنواره نشان داد که هنر خوشنویسی و این مراسم از دو منظر قابل توجه است؛ همه هنرمندان از همه سرزمینها نشان دادند که زبان هنر در همه جا واحد است و همه میتوانند با زبان هنر صحبتهای واحدی را به بقیه ارایه دهند.
در بخشی از این برنامه به قید قرعه از میان کسانی که آثاری ارسال کرده بودند مقرر شد که بخزود از ازبکستان، آنیفاجونو از ازبکستان، محمدرضا موذنی از ایران، علیاکبر اسماعیلی از ایران، عبدالفتاح طاها یونس از مصر، محمد بحیری از الجزایر، علی محمد الجزاوی از اردن، موفق خورشید احمد البیاتی از عراق، بدر علی اجمی از عمان، تمیر از مغولستان، جاوئنگ از کره جنوبی، محمد اشرف از پاکستان، محمد ارزگانی از افغانستان، نجیب الله انواری از افغانستان، اصلان از هند، یونیان از چین، صداقت جباری از ایران، میر زهرا از آذربایجان، شمسالدین مرادی از ایران، مهدی اسماعیلی مودی از ایران به مدت یک هفته در شهر مشهد مهمان باشند.
در ادامه ضمن امضای تفاهمنامه همکاری فرهنگی میان کمیسیون ملی یونسکو و ایرانمال، مرکز اسناد کتابخانه کمیسیون ملی یونسکو در ایران افتتاح شد.
انتهای پیام