پرواز شالوها

یکی از جاذبه‌های گردشگری بندر بوشهر، پرواز شالوها – مرغ‌های دریایی که در گویش‌ بوشهری شالو خوانده می‌شود که بر فراز ساحل بی‌نظیر و زیبای خلیج‌فارس است. مرغ‌های مهاجر دریایی یا کاکایی‌ها در هوای دلپذیر فصل پاییز و زمستان بر کرانه ساحل بوشهر پرواز می‌کنند و ساحل‌نشینان نیز به تماشای آنها نشسته و یا به آنها غذا داده و از آنها عکاسی می‌کنند. پرواز منظم و چرخش این پرنده‌های مهاجر که در زبان فارسی مرغ‌های نوروزی خوانده می‌شوند؛ بر فراز ساحل خلیج‌فارس با خلق صحنه‌های بسیار زیبا چشم هر رهگذری را به خود خیره می‌کنند. ۲۴ دی ۱۳۹۹ / ۱۷:۱۸  ... “پرواز شالوها”

Continue Reading ←

پیش‌بینی اتمام کاداستر اراضی کشور در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰

به گزارش ایسنا مسعود منصور در سمینار سراسری کاداستر اراضی ملی و دولتی که صبح امروز با حضور ذبیح الله خدادادیان – رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور – و  مدیران دو مجموعه استانی  به روش مجازی در سازمان جنگل ها برگزار شد، گفت:  تا پایان سال جاری دو جلسه هم افزایی با سازمان ثبت برگزار خواهیم کرد و در جلسه پایانی از استان‌هایی که پیشرفت های چشمگیر و موفقیت آمیز در تثبیت مالکیت دولت و صدور سند داشته باشند مورد تقدیر قرار می گیرند. رییس سازمان جنگل ها تصریح کرد: اکنون با تعاملاتی که بین دو سازمان ثبت و جنگل ها و مراتع وجود دارد فرصت طلایی و استثنایی است و دیگر پذیرفتنی نیست که شاهد کم کاری در بخش اجرای قوانین حدنگاری باشیم. منصور تاکید کرد: نحوه انجام کاداستر بسیار مهم است که بتواند تداخلات و تعارضاتی که وجود دارد را برطرف کند و از مشکلات مردم با منابع طبیعی بکاهد. وی در ادامه گفت: خوشبختانه در  ... “پیش‌بینی اتمام کاداستر اراضی کشور در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰”

Continue Reading ←

عطای بلیت کاغذی را به لقایش بخشیدند

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمد خیاطیان با تاکید بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های نوین در ساختار دولت نسبت به تکریم ارباب رجوع و با بیان این‌که با هدف سرعت بخشیدن به خواسته‌ها، نیازها و شفافیت هر چه بیشتر مالی نیاز به تغییر در ساختار بلیت‌فروشی اماکن تاریخی و فرهنگی وزارتخانه بود، ادامه داد:‌ یکی از نخستین اقدامات نیاز به کنار گذاشتن شیوه قدیمی و سنتی بلیت‌فروشی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید بود که اواسط اردیبهشت ۱۳۹۳ مجموعه سعدآباد به‌صورت آزمایشی به این سیستم مجهز شد و در اواسط مرداد نیز مجموعه نیاوران به‌صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرد. او با بیان این‌که در نوروز ۱۳۹۵ موزه ملی با نرم‌افزاری متفاوت شروع به فعالیت کرد و در نوروز ۱۳۹۶ مجموعه سعدآباد نرم‌افزار و سخت‌افزار خود را بر همان اساس ارتقا داد، افزود:‌ در این زمان، با توجه به نیاز به وجود سخت‌افزارهای واحد  ... “عطای بلیت کاغذی را به لقایش بخشیدند”

Continue Reading ←

احتمال ورود هوای تهران به شرایط بسیار ناسالم برای همه گروهها

به گزارش ایسنا براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، میانگین  کیفیت هوای تهران در ساعت ۱۱ ، ۱۷۴ و آلاینده اصلی ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون بود و کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت. متوسط ۲۴ ساعته کیفیت هوا در  ایستگاه‌ سوهانک منطقه۱ (۲۱۴)  در شرایط بسیار ناسالم بود. این گزارش می افزاید: براساس هشدار شماره ۱۵ اداره کل هواشناسی استان تهران در تاریخ ۲۲ دی مبنی بر تداوم پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها تا روز جمعه ( ۲۶ دی) احتمال ورود به شرایط بسیار ناسالم برای همه گروه‌ها طی روزهای آتی وجود دارد. به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، بنابر اطلاعیه مرکز پایش آلودگی هوای تهران، توصیه می شود: شهروندان از تردد غیرضروری پرهیز کنند و از انجام فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی در فضای باز جدا خودداری به عمل آورند. به گزارش ایسنا در  ... “احتمال ورود هوای تهران به شرایط بسیار ناسالم برای همه گروهها”

Continue Reading ←

کشف مقبره هرمی تاریخی در لبنان

به گزارش ایسنا و به نقل از انشنت اوریجینز، یک مقبره هرمی‌شکل که به ۲۰۰۰  سال پیش از ساخت اهرام مشهور مصر تعلق دارد در شمال لبنان کشف شده است. با کشف این مقبره این فرضیه مطرح شده است که شاید این مقره هرمی و سایر مقبره‌های هرمی‌شکل لبنان الهام‌بخش فرمانروایان مصر باستان برای ساخت اهرام مشهور و عظیم مصر بوده‌اند. این مقبره که سالم باقی‌ مانده است توسط یک راهنمای کوهنوردی که در کوه‌های نزدیک یکی از روستاهای شهرستان «عکار» مشغول کوهنوردی بود کشف شده است. این مقبره که حدوده سه متر ارتفاع دارد با سایر مقبره‌های مشابه کشف‌شده در لبنان تفاوت دارد چراکه برای ساخت این مقبره از سنگ‌آهک‌های بلند، مسطح و سفید استفاده شده است درحالی که سایر مقبره‎ها با سنگ‌ بازالت ساخته شده‌اند. دکتر «عماد یونس» که یک محقق تاریخی است معتقد است این احتمال وجود دارد که مقبره‌های هرمی‌شکل این منطقه از لبنان الهام‌بخش ساخت  ... “کشف مقبره هرمی تاریخی در لبنان”

Continue Reading ←

اصفهان در پیشنهادهای نشریه آمریکایی برای سفر

به گزارش ایسنا و به نقل از «آسیا اِن»، شمال قرقیزستان، مجمع‌الجزایر «کن دائو» در ویتنام و شهر اصفهان در میان ۵۲ مکان دیدنی در سال ۲۰۲۱ نشریه نیویورک‌تایمز قرار گرفتند. نیویورک‌تایمز نوشت : «ما از مخاطبان‌مان خواستیم تا نقاطی از جهان را که در یک سال سخت موجب آرامش و شادی آن‌ها شده‌اند به ما معرفی کنند.» در نتیجه این درخواست بیش از ۲۰۰۰ نقطه از جهان از سوی مخاطبان این نشریه معرفی شد که از میان آن‌ها ۵۲ نقطه برگزیده شد تا به مردم یادآوردی کند هنوز نقاطی از جهان برای ماجراجویی وجود دارد. نان پنجره‌ای ترد، کوچه‌های پرپیچ و خم منتهی به بازار بزرگ دنج اصفهان و راننده تاکسی‌های خندان از جمله تجربیات مخاطب این نشریه از بازدید از اصفهان بوده است. «جنوب ولز»، دشت «یانوس» در کلمبیا، «واحه سیوا» در مصر، «داکار» در سنگال، شهر مراکش در کشور مراکش، «وادی رم» در اردن، «دریاچه میشیگان»، «بیروت» در لبنان،  ... “اصفهان در پیشنهادهای نشریه آمریکایی برای سفر”

Continue Reading ←

آش جوش‌پره گناباد از اصالتی بومی تا هویتی ملی

شاید کمتر شهروند گنابادی را سراغ داشته باشیم که چنین اجتماع و دورهمی را تجربه نکرده باشد. این آش با توجه به خصوصیات بارزی که دارد اخیرا به عنوان یک اثر معنوی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما اینکه چه خصوصیاتی این آش را واجد ثبت ملی کرده است، در ادامه می‌خوانیم. رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: آش جوش‌پره مادر آش‌های سنتی گناباد است و این آش به دلیل ارگانیک بودن، کارآفرینی و اشتغال و جایگاهی که در احترام به بزرگترها و صله رحم دارد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. علیرضا شناسایی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: بعد از اینکه قنات قصبه گناباد در میراث جهانی به ثبت رسید به تبع آن و برای توسعه اهداف گردشگری، اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ زیادی در گناباد راه‌اندازی شدند و یکی از سیاست‌های ما این بود که از این فرصت استفاده کنیم و  ... “آش جوش‌پره گناباد از اصالتی بومی تا هویتی ملی”

Continue Reading ←

بارش برف و باران در استان‌های غربی/سفرهای غیرضروری را لغو کنید

به گزارش ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: نفوذ سامانه بارشی موجب بارش برف و باران، وزش باد شدید و در ارتفاعات کولاک برف فردا (۲۵ دی ماه) در غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، جمعه ( ۲۶ دی ماه) در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، غرب کردستان، کرمانشاه، ایلام و لرستان و یکشنبه (۲۸ دی ماه) در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و شمال غرب فارس می‌شود. حاکمیت این شرایط جوی اختلال در سفرهای برون شهری، کاهش دید در مناطق کوهستانی، لغزندگی و یخ‌زدگی جاده‌ها، تاخیر و یا احتمال لغو پروازها را در پی دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در ترددهای برون شهری، لغو سفرهای غیر ضروری، احتیاط در صعود به ارتفاعات، آمادگی تجهیزات برف‌روبی و تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی توصیه می‌کند. به گزارش ایسنا هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن  ... “بارش برف و باران در استان‌های غربی/سفرهای غیرضروری را لغو کنید”

Continue Reading ←

بلاتکلیفی حج ۱۴۰۰

به گزارش ایسنا، ویروس کرونا حج گذشته را محدود کرد و عربستان با ۱۰ هزار زائر مقیم این کشور مراسم حج واجب را برگزار کرد. با کاهش شمار مبتلایان کرونا در این کشور، عمره پس از یک سال تعلیق از سر گرفته شد. عربستان قصد داشت به تدریج مرزها را به روی زائران خارجی باز کند، اما شناسایی نوع جهش‌یافته ویروس کرونا، مرزهای این کشور را بار دیگر به روی اتباع خارجی بست. هرچند با آغاز واکسیناسیون کرونا در این کشور احتمال می‌رود حج امسال با حضور زائران خارجی دارای کارت واکسن کرونا برگزار شود، سازمان حج و زیارت ایران هم از وزیر بهداشت قول گرفته واکسن زائران ایرانی را تامین کند. با این همه هنوز از مذاکرات حج بین عربستان و دیگر کشورها خبری نیست. در آذرماه سال ۹۹، سازمان حج و زیارت از آغاز برنامه‌ریزی حج ۱۴۰۰ خبر داد. مسؤولان این سازمان و بعثه حتی با مراجع عظام جلسه‌ای برگزار  ... “بلاتکلیفی حج ۱۴۰۰”

Continue Reading ←

لزوم منفی بودن آزمایش کرونا برای سفر به آمریکا

به گزارش ایسنا و به نقل از سی ان بی سی، بر اساس قوانین جدیدی که از ۲۶ ژانویه اجرا خواهد شد مسافرانی که قصد ورود به ایالات متحده را داشته باشند باید نتیجه منفی بودن آزمایش کرونا را ارائه کنند. آزمایش کرونای مسافران حداکثر باید سه روز پیش از سفر انجام شده باشد. در بیست و هشتم دسامبر هم با شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا در بریتانیا، قانون ارائه نتیجه منفی بودن آزمایش کرونای مسافران بریتانیا به ایالات متحده اجرا شده بود. با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های سفری شمار مسافران بین‌المللی ایالات متحده کاهش یافته است. شمار مسافران بین‌المللی ایالات متحده در ماه دسامبر در مقایسه با سال گذشته ۷۶ درصد کاهش داشته است. کانادا هم قانون مشابهی را تقریبا برای تمامی مسافران پروازهای بین‌المللی از هفتم ژانویه به اجرا گذاشته است. انتهای پیام  ... “لزوم منفی بودن آزمایش کرونا برای سفر به آمریکا”

Continue Reading ←