تأکید پژمان فر بر مسئولیت سازمان برنامه و بودجه در آلودگی هوا

به گزارش ایسنا، نصرالله پژمان فر در جلسه امروز (دوشنبه) کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در جریان بررسی علل آلودگی هوا در این کمیسیون اظهار کرد: تاکنون دو گزارش در مجلس هفتم و مجلس دهم در خصوص اشکالات هوای پاک و علل آلودگی تهیه شده است. گزارش ها نشان می دهد که دامنه آلودگی هوای کلان شهرها از مرکز کلان شهرها در حال عبور است و به شهرهای اطراف رسیده است. وی با بیان اینکه نظارت بر آلودگی هوا و مسئولیت در قبال تنفس شهروندان متولی های خاص دارد، گفت: به نظرم سازمان برنامه و بودجه وظیفه بسیار مهمی در این زمینه دارد. روزی یک سرباز در میدان جنگ بود و تیر نمی زد، فردی از کنارش رد شد و گفت چرا تیر نمی زنی، گفت به هزار و یک دلیل. از او خواسته شد که یک دلیل را عنوان کند. او گفت یک دلیل من آن هست که فشنگ ندارم.  ... “تأکید پژمان فر بر مسئولیت سازمان برنامه و بودجه در آلودگی هوا”

Continue Reading ←

نگاه سوئیس به اسکی‌ با دلمه و کوفته ایرانی

به گزارش ایسنا، سوئیس به بهشت اسکی‌بازان در اروپا معروف است. هرچند که اسکی در آن فعالیتی گران به حساب می‌آید، برخلاف ایران که پیست‌های اسکی ارزان آن برای اسکی‌بازان جهان چندان شناخته‌شده نیست. البته سفارت سوئیس در پیامی که به تازگی منتشر کرده به مقایسه هزینه اسکی در دو کشور اشاره‌ای نکرده، بلکه نوشته است: «برف، کوه و آسمان آبی در سوئیس و ایران مشترک است، اما فقط در پیست‌های اسکی در ایران ناهار دلمه، کوکو و کوفته تبریزی می‌توانید بخورید.» کوه‌های آلپ اروپا با ۲۰۸۴ استراحتگاه (resorts)، بیش از یک‌سوم پیست‌ها و استراحتگاه‌های اسکی جهان را تشکیل می‌دهد و در فصل اسکی به طور معمول ۲۸ میلیارد یورو درآمد کسب می‌کند؛ تقریباً یک‌سوم درآمد اسکی کل جهان و تقریبا ۷ درصد ارزش کلی بازار گردشگری اتحادیه اروپا که در دوران کووید ۱۹ متحمل آسیب و بیکاری‌های گسترده شد. در سوئیس ۳۳۹ سایت و استراحتگاه اسکی وجود دارد که با تصمیم  ... “نگاه سوئیس به اسکی‌ با دلمه و کوفته ایرانی”

Continue Reading ←

بررسی «تحولات بدن و بدنمندی بازدیدکنندگان موزه‌ها در کرونا»

به گزارش ایسنا، «تحولات بدن و بدنمندی بازدیدکنندگان موزه‌ها در دوران کرونا» در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های همایش بین‌المللی «پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا» دوشنبه ۲۹ دی از ساعت ۱۰ تا ۱۲:۳۰ به صورت مجازی برگزار می‌شود. کوشا گرجی‌صفت – جامعه‌شناس – و رضا دبیری‌نژاد – رئیس موزه ملی ملک – به دبیری طیبه عزت اللهی‌نژاد – عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات -، قرار است در این نشست علاوه بر بیان مسائل نوپدید در عرصه هنر در دوران کرونا، به بیان نظرات خود درباره تحولات به وجودآمده در حوزه موزه‌ها پرداخته و پیشنهادهایی برای تدوین سیاستگذاری‌های عمومی و دولتی برای برون­‌رفت از این بحران ارائه کنند. همچنین در این نشست، با توجه به اثرات بحران بر تعاریف نوپدید در عرصه بدن و بدنمندی بازدیدکنندگان موزه‌ها، پیشنهادها و راهکارهایی در همین راستا ارائه می‌شود. این نشست که در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های همایش بین‌المللی «پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا بر  ... “بررسی «تحولات بدن و بدنمندی بازدیدکنندگان موزه‌ها در کرونا»”

Continue Reading ←

چشم‌انداز نگران‌کننده میزان دی‌اکسید کربن جو زمین در ۲۰۲۱

به گزارش ایسنا، کارشناسان می‌گویند، این مرحله نگران کننده در شرایطی رخ می‌دهد که بشر همچنان به تولید گازهای گلخانه‌ای از طریق مصرف سوخت‌های فسیلی و جنگل‌زدایی ادامه می‌دهد. سازمان هواشناسی انگلیس پیش‌بینی می‌کند که سطح دی‌اکسید کربن در جو زمین در رصدخانه «موانا لوا» هاوایی، چندین هفته از آوریل تا ژوئن از میزان ۴۱۷ ذره در میلیون (ppm) خواهد گذشت.  این رقم ۵۰ درصد بیش از میزان دی‌اکسید کربنی است که در اواخر قرن هجدهم میلادی و با شروع انقلاب صنعتی، در جو وجود داشت. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی انگلیس، در آن زمان سطح دی‌اکسید کربن اتمسفر چیزی حدود ۲۷۸ ذره در میلیون بوده است. پروفسور ریچارد بتس که پیش‌بینی‌های سالانه اداره هواشناسی انگلیس را مدیریت می‌کند، می‌گوید: میزان دی‌اکسید کربن سال گذشته در رصدخانه موانا لوا برای چند روز به  ۴۱۷ ذره در میلیون رسید، اما این نخستین باری خواهد بود که چند هفته متوالی به این میزان برسد. او می‌افزاید: رسیدن به میزان  ۴۱۷ ذره در میلیون در سال  ... “چشم‌انداز نگران‌کننده میزان دی‌اکسید کربن جو زمین در ۲۰۲۱”

Continue Reading ←

«اهل کاشانم» منتشر شد

به گزارش ایسنا، برای تولید این کتاب به تولید محتوای خلاق در آستانه به پایان رسیدن سده چهاردهم و آغاز سده پانزدهم هجری شمسی توجه شده‌ است. در معرفی این راهنمای گردشگری آمده است: «شاید کاشان با تپه سیلک، باغ فین و خانه‌های تاریخی‌اش مشهور بود، ولی در عرصه گردشگری، تاکنون از خوراک کاشان صحبتی به میان نیامده بود. به همین دلیل در این کتاب علاوه بر گنجاندن محتوای فاخر برای معرفی میراث تاریخی و ملموس این شهرستان به صورت ویژه به بخش خوراک نیز پرداخته شده‌است. در این بخش برای هر خوراک علاوه‌بر دستور طبخ، یک داستانک روایت و برای هر داستانک، تصویری درخورِ آیین بومی این خوراک خلق شده‌است. همچنین نگاه ویژه به گردشگری فیلم (فیلم‌توریسم) در شهرستان کاشان موجب شد تا برای اولین بار در ایران و شاید در جهان، به مکان و لوکیشن فیلم‌ها و تئاترها در یک کتاب راهنمای گردشگری فرهنگی پرداخته شود. در این کتاب پس از شرح ۱۰  ... “«اهل کاشانم» منتشر شد”

Continue Reading ←

گزارش کامل ایسنا از جلسه بررسی آلودگی هوا در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

به گزارش ایسنا، جلسه بررسی علل آلودگی هوای تهران عصر امروز (دوشنبه) با حضور نهادها و دستگاه های مسئول در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این جلسه نمایندگانی از سازمان محیط زیست، وزارت کشور، شهرداری، سازمان استانداردسازی و جمعی از نمایندگان مجلس حضور داشتند و علل آلودگی هوای کلان شهرها را بررسی کردند. رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در ابتدای جلسه اظهار کرد: حق طبیعی مردم است که از هوای پاک برخوردار باشند. مردم باید بدانند که چرا هوا آلوده است به همین علت این جلسه را تشکیل دادیم تا میزان قصور دستگاه های مختلف در پاک نبودن هوا را مشخص کنیم. سمیه رفیعی با بیان اینکه نظارت مجلس بر اجرایی شدن قانون هوای پاک مهم است، در پرسشی از نماینده پخش و پالایش وزارت نفت گفت: وضعیت بنزین یورو ۴ و یورو ۵ چگونه است؟ نماینده پخش و پالایش وزارت نفت در پاسخ به پرسش  ... “گزارش کامل ایسنا از جلسه بررسی آلودگی هوا در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس”

Continue Reading ←

سه انتصاب جدید در سازمان جنگل‌ها

به گزارش ایسنا، مسعود منصور امروز (۲۲ دی) در جلسه شورای مدیران در احکامی جداگانه دکتر حمیدرضا سلیمانی را به سمت رییس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی و هوشنگ جزی را نیز به عنوان رییس مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز منصوب کرد. بر اساس این گزارش منصور همچنین در جلسه شورای مدیران، محمد عقیقی – مدیرکل سابق دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک – را به عنوان عضو شورای عالی جنگل سازمان جنگل‌ها منصوب کرد. وی در این نشست گفت: خلاقیت و نوآوری در منابع طبیعی بسیار مهم است و سازمان جنگل‌ها برای دست‌یابی به اهداف پیش‌رو از همه ظرفیت‌های فناورانه و ابتکارات نو استفاده خواهد کرد. رییس سازمان جنگل‌ها افزود: ایجاد مرکز نوآوری منابع طبیعی و تاسیس مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز از مراکز جدید و پراهمیت منابع طبیعی محسوب می‌شود و معاونت‌های چهارگانه سازمان برای ارتقا و شکوفایی این مراکز باید نهایت همکاری و همراهی را داشته باشند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، منصور در پایان اظهار کرد: رویکرد سازمان جنگل‌ها بهره‌گیری لازم از فناوری‌های جدید و خلاقیت‌های  ... “سه انتصاب جدید در سازمان جنگل‌ها”

Continue Reading ←

بحران گردشگری در آفریقای جنوبی

به گزارش ایسنا و به نقل از دویچه وله، تنها چند روز پیش از آغاز سال نو میلادی رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد بار دیگر قرنطینه سراسری در کشور اجرا خواهد شد. ۷۲۲هزار شهروند آفریقای جنوبی که شغل‌هایی مرتبط با حوزه گردشگری دارند از جمله افرادی بودند که مطلع شدن از این خبر برای‌شان بسیار سخت بود. مدت کمی بود که این افراد پس از ماه‌ها قرنطینه در کشور و محدودیت‌های مسافرتی به شغل‌های‌شان بازگشته بودند و حالا بار دیگر باید از آن دست می‌کشیدند. در اوایل ماه نوامبر مرزهای آفریقای جنوبی برای نخستین‌بار از زمان شیوع ویروس کرونا به روی مسافران باز شده بود. «لیزل متیوس» که یکی از مالکان آژانس‌های مسافرتی آفریقای جنوبی است می‌گوید: «شمار مسافران ورودی به کشور همچنان بسیار پایین است و این آمار به نسبت سال گذشته تا ۹۰ درصد کاهش داشته است.» «متیوس» در چهارماهه نخست قرنطینه، تمام زمانش را صرف موکول کردن تاریخ  ... “بحران گردشگری در آفریقای جنوبی”

Continue Reading ←

«شانزه‌لیزه» باغ می‌شود

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، شهردار پاریس از پروژه ۲۵۰ میلیون یورویی تبدیل «شانزه‌لیزه» مشهورترین‌ترین خیابان پایتخت فرانسه به یک باغ خبر داد و اعلام کرد این پروژه تا قبل از میزبانی فرانسه برای المپیک تابستانی ۲۰۲۴  اجرا نخواهد شد. «آن هادالگو» اعلام کرد به موجب این پروژه که ایده آن نخستین‌بار در سال ۲۰۱۹ مطرح شده است خیابان ۱.۹ کیلومتری «شانزه‌لیزه» به یک «باغ شگفت‌آور» تبدیل خواهد شد. کمیته «شانزه‌لیزه» از سال ۲۰۱۸ به دنبال ایجاد تغییراتی در این نقطه از پاریس بوده است. این کمیته با استقبال از تصمیم شهردار پاریس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: « این خیابان افسانه‌ای  در طول ۳۰ سال گذشته جلال و شکوهش را از دست داده بود. این خیابان سال‌هاست که مورد توجه پاریسی‌ها نیست و تاکنون بحران‌های پیاپی همچون جنبش جلیقه‌زردها، بحران‌های اقتصادی و بهداشتی را تجربه کرده است.» مدیر این کمیته در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود: «اغلب  ... “«شانزه‌لیزه» باغ می‌شود”

Continue Reading ←

وزش باد خیلی شدید در برخی استان‌ها/احتمال سقوط بهمن در مناطق مستعد

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی در هشدار نارنجی رنگ خود از شکل‌گیری جریانات جنوبی گرم، کاهش رطوبت نسبی و افزایش دما در برخی مناطق کشور خبر داده است. بر اساس این هشدار از روز چهارشنبه (۲۴ دی) تا روز جمعه (۲۶ دی) افزایش قابل ملاحظه دما حدود ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان دور از انتظار نیست. افزایش دما در این مناطق سبب افزایش احتمال وقوع بهمن در ارتفاعات مستعد، ریزش سنگ و بالا آمدن آب رودخانه‌ها به‌دلیل ذوب برف در ارتفاعات بالادست می‌شود. سازمان هواشناسی هشدار داده است که از توقف در مناطق با احتمال سقوط بهمن یا ریزش سنگ پرهیز و در رانندگی به‌ویژه در راه‌های کوهستانی احتیاط شود. اجتناب از صعود به ارتفاعات برفگیر، پرهیز در تردد و استقرار در حاشیه رودخانه‌ها، اتخاذ تمهیدات لازم در بخش‌های مختلف کشاورزی (تنظیم دما و رطوبت سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه‌ها، دامداری‌ها و مرغداری‌ها و…) و خودداری از برافروختن آتش در عرصه‌های طبیعی و جنگلی از  ... “وزش باد خیلی شدید در برخی استان‌ها/احتمال سقوط بهمن در مناطق مستعد”

Continue Reading ←