میراثی که این روزها نه هنری است و نه کاربردی!

زهره محمدیان ـ کارشناس موزه آبگینه ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره پیشینه هنر آبگینه در ایران، یادآور شد: ایران به عنوان یکی از تمدن‌های کهن، مدعی ساخت اولین شیشه‌های جهان است‌. ما در معبد چغازنبیل شیشه‌هایی داریم که برای سیزده قرن قبل از میلاد مسیح هستند و به نوعی اولین شیشه‌های جهان محسوب می‌شوند. بعد از آن شاهد اختراع لوله دم هستیم که کمی بعد از میلاد مسیح در یونان باستان اختراع شد و شیشه‌گری یک تحول عظیم را به خود دید. او ادامه داد: تا پیش از آن شیشه یک ماده اشرافی، گران‌قیمت و نادر بود، اما با اختراع لوله دم توانستند شیشه را در وسایل روزمره همانند پارچ، عطردان، لیوان و جام استفاده کنند. پس از آن تکنیک های شیشه در کشور هایی که در مدیترانه شرقی و آسیا بودند همانند ایران، فلسطین سوریه و لبنان نیز پیدا شد و بر اساس مراوداتی که کشورها با همدیگر  ... “میراثی که این روزها نه هنری است و نه کاربردی!”

Continue Reading ←

۱۵ اثر غیرمنقول جدید در لرستان ثبت ملی شدند

سید امین قاسمی امروز ۲۳ دی‌ماه، اظهار کرد: طی جلسه‌ای که امروز در سالن آمفی‌تئاتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور برگزار شد، ثبت ملی تعدادی آثار غیرمنقول لرستان واقع در شهرستان دلفان مورد بررسی قرار گرفت. وی اظهار کرد: به‌موجب این جلسه خوشبختانه ۱۵ اثر غیرمنقول که شامل محوطه و تپه از شهرستان دلفان بودند، ثبت ملی شدند و ارزش ملی مصوب آن‌ها آشکار شد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به پیگیری‌ها و ممارست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، تصریح کرد: این جلسه با حضور پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار، شیرازی رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی، شماری از اعضای این پژوهشکده و بهاروند معاون میراث فرهنگی استان لرستان برگزار شد. زهرا بهاروند معاون میراث فرهنگی لرستان نیز خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با احتساب این ۱۵ اثر، استان دارای ۲۴۴۶ اثر غیرمنقول ثبت شده است. وی بیان کرد: آثار ثبت شده مربوط به دوره‌های پیش از  ... “۱۵ اثر غیرمنقول جدید در لرستان ثبت ملی شدند”

Continue Reading ←

۱۰ اثر منقول جدید در لرستان ثبت ملی شدند

سید امین قاسمی امروز ۲۳ دی‌ماه، اظهار کرد: طی جلسه‌ای که امروز در سالن آمفی‌تئاتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور برگزار شد، ۱۰ اثر منقول از استان لرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. وی تصریح کرد: به‌موجب این جلسه از مجموع ۱۲ اثر پیشنهادی ۱۰ اثر منقول واجد ارزش تاریخی و فرهنگی شناخته شد و به تائید اعضای شورای ثبت کشور رسیدند. زهرا بهاروند معاون میراث فرهنگی لرستان نیز خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با احتساب این ۱۰ اثر، تعداد آثار منقول ثبت شده لرستان در فهرست میراث ملی به ۲۳ اثر رسیده است. وی تصریح کرد: آثار ثبت شده مربوط به دوره‌های عصر آهن به‌دست‌آمده از کاوش‌های باستان‌شناختی محوطه‌های سنگتراشان خرم‌آباد و گورستان باباجیلان شهرستان دلفان و همچنین تعدادی از آثار موجود در انبار اداره اوقاف و گنجینه اشیاء تاریخی لرستان مربوط به قرون میانی اسلامی هستند. محسن طرهانی مسئول ثبت آثار نیز بیان کرد: این ۱۰  ... “۱۰ اثر منقول جدید در لرستان ثبت ملی شدند”

Continue Reading ←

کیفیت هوا در چهار نقطه تهران بنفش شد/ضرورت خودداری از تردد در فضای باز

به گزارش ایسنا، کیفیت هوای تهران درحال‌ حاضر در چهار ایستگاه سنجش شریف (منطقه ۲)، تربیت مدرس (منطقه ۶)، میدان امام خمینی (منطقه ۱۲) و شهرداری منطقه ۲۱ در وضعیت بسیار ناسالم است. علاوه بر این کیفیت هوا در هشت ایستگاه سنجش شامل ایستگاه‌های شهرداری منطقه ۲۲، شهرداری منطقه ۲، دانشگاه شهید بهشتی (منطقه ۱)، دانشگاه تهران (منطقه ۶)، شهرداری منطقه ۱۰، شهرداری منطقه۱۱، شادآباد منطقه ۱۸، پارک شکوفه (منطقه ۱۴)  در آستانه شرایط بسیار ناسالم قرار دارد. کیفیت هوا در سایر ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای شهر تهران در وضعیت قرمز و ناسالم برای همه افراد است. گفتنی است که روز گذشته کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا در تهران تشکیل شد اما در این کارگروه بیشتر  بر اجرای مصوبات قبلی ازجمله تشدید برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی و موتورسیکلت‌های آلاینده و ممنوعیت تردد کامیون‌های با عمر بالای ۲۰ سال از سوی پلیس راهور تاکید شد. باتوجه به آلودگی شدید هوا در  ... “کیفیت هوا در چهار نقطه تهران بنفش شد/ضرورت خودداری از تردد در فضای باز”

Continue Reading ←

مدرسه «قصه‌های مجید» هم به تاریخ پیوست!

به گزارش ایسنا، سرنوشتِ مدرسه‌ «قصه‌های مجید» و آسیب‌هایی که مرور زمان و بی‌توجهی‌ها به آن وارد کرده فقط به امروز و همین چند سال قبل مربوط نیست، انگار قصه‌ این تخریب را دست‌کم بیش از پنج سال است که نوشته‌اند. هر چند اصل داستان را درست ۳۰ سال قبل بازی کردند و یک خاطره‌ جمعی برای همه مردم ساختند؛ خاطره‌ای که حالا قصد از بین بردنش را دارند، به همین راحتی. مدرسه‌ «قصه‌های مجید» که در خیابان یخچال شهر اصفهان قرار دارد، بیش از پنج سال قبل نخستین هشدارها را گرفت؛ وقتی از تبدیل شدنش به پاتوق کارتن‌خواب‌ها و معتادان اصفهانی خبر دادند، مدرسه‌ای قاجاری که در واقع نخستین مدرسه‌ «آلیانس» (اتحاد) در شهر اصفهان بود و سال ۱۳۹۲ قسمت میانی مدرسه به صورت کامل تخریب شد و شیروانی سقف‌های بخش جنوبی نیز ویران و بارندگی‌ها به مرور باعث آوار سقف شد که به دنبال آن تعدادی معتاد دیوارهای بخش شرقی عمارت را تخریب و راه ورودی به کلاس‌ها را برای  ... “مدرسه «قصه‌های مجید» هم به تاریخ پیوست!”

Continue Reading ←

همکاری با هواشناسی نقطه عطفی در امدادرسانی است

به گزارش ایسنا مهدی ولی‌پور درمراسم انعقاد تفاهمنامه‌ همکاری میان این سازمان امدادونجات با سازمان هواشناسی – که صبح امروز در سازمان امدادونجات کشور برگزار شد – افزود: هلال‌احمر موسسه‌ای غیردولتی و بین‌المللی است و قدیمی‌ترین نهاد مردم‌نهاد کشور محسوب می‌شود. یکی از فعالیت‌های این جمعیت وظایف حاکمیتی‌ است که به هلال‌احمر سپرده شده است و سازمان امداد و نجات این مسئولیت‌ را برعهده دارد. وی ادامه داد: ۳۰ هزار امدادگر و نجاتگر آموزش‌دیده بر اساس فراخوان‌ها در حوادث مختلف حضور پیدا می‌کنند. ولی‌پور گفت: هلال‌احمر ماموریت ویژه‌ای را هم در حوزه‌ آموزش همگانی دنبال می‌کند. بر این اساس خانه‌های هلال محلات و روستایی شکل گرفته است تا آموزش‌ها سریع‌تر و موثرتر به مردم منتقل شود. رئیس سازمان امدادونجات تاکیدکرد: مدیریت بحران از لحظه‌ای آغاز می‌شود که اطلاعات اولیه به نیروهای سازمان امدادونجات می‌رسد. در واقع شروع امداد به داده‌های اولیه وابسته است. ولی‌پور افزود: ایران جزء ۱۰کشور حادثه‌خیز دنیا  ... “همکاری با هواشناسی نقطه عطفی در امدادرسانی است”

Continue Reading ←

یک ترس و این همه خیال جمعی برای سکوت یک آرامستان !

به گزارش ایسنا، با انتشار نخستین خبرها از قرارها برای احیای پنج آرامگاه دروازه دولاب؛ نخست ترس از احتمال یک تکرار در تاریخ معاصر تهران مطرح شد و به مرور حرف‌ها از اقداماتی که در محدوده‌ی قبرستان انجام شده‌اند؛ «دو طرف خیابان منتهی به قبرستان‌های ارامنه در دروازه دولاب تهران را بسته‌اند، اما گفته‌اند قرار است میدانی بزنند، دو طرف را سردری نصب کرده، ورودی بگذارند و حتی اقامتگاهی برای از راه دور آمدگان بگذارند، احتمالا در قبرستان.» نگرانی ها از همان جا شروع شدند، وقتی قراربود سرویس بهداشتی بهسازی شود و مسیر راه هموار، اما تصاویر دل‌نگرانی‌های بیشتری را به دنبال داشتند، حتی برخی از کسبه و بومی‌های این محدوده‌ تاریخی در دروازه دولاب تهران آن‌چه به چشم می‌دیدند  با آن‌چه که می‌شنیدند یکی نبود، اما حالا متولیان طرح می‌گویند «قضاوت نکنید قرار است سرانجام کار بهتر از هر اتفاق دیگری باشد» نخست سه پژوهشگر تهران یازدهم دی از اجرای  ... “یک ترس و این همه خیال جمعی برای سکوت یک آرامستان !”

Continue Reading ←

افزایش دما و وزش باد شدید در برخی مناطق

به گزارش ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: شکل‌گیری جریانات جنوبی گرم، کاهش رطوبت نسبی و افزایش دما از اوایل وقت سه‌شنبه (۲۳ دی ماه) تا اواخر وقت جمعه ( ۲۶ دی ماه)‌ باعث افزایش قابل ملاحظه دما به‌طور متوسط ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان می‌شود که خسارت به محصولات گلخانه‌ای را در پی خواهد داشت. سازمان هواشناسی در این شرایط جوی نسبت به خودداری از آهک‌پاشی در استخرهای خاکی که آب آن تخلیه شده به دلیل وزش باد گرم، ایجاد فرصت مناسب جهت هرس و حذف سرشاخه های خشک و آفت‌زده، خودداری از برافروختن آتش در باغات، مزارع و عرصه‌های طبیعی، جلوگیری از تردد دام در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها به دلیل احتمال ذوب برف و وقوع بهمن در ارتفاعات و خودداری زنبورداران از قرار گرفتن در حاشیه رودخانه‌ها با توجه به احتمال ذوب برف و پر آب شدن مسیل‌ها توصیه  ... “افزایش دما و وزش باد شدید در برخی مناطق”

Continue Reading ←

تبلیغات شرکت ساختمانی روی گوردخمه‌ هخامنشی!

به گزارش ایسنا، سیاوش آریا در ادامه یادداشت خود در روزنامه «جام جم» نوشت: گوردخمه روانسر پیش از این و در سال‌های گذشته نیز روزگار ناخوشایندی داشته و بخش‌هایی از درون اتاقک آن را شکسته و آسیب جدی به یادمان ملی رسانیده بودند. نوشتن یادگاری درون گوردخمه و آتش‌زدن بخش بالای گوردخمه و ورودی آن با لاستیک خودرو از آسیب‌های جدی دیگری است که در سال‌های گذشته بر این میراث باستانی وارد شده است. با این همه، نگارنده در تیرماه سال ۱۳۹۴ خورشیدی در بازدید میدانی خود در گزارشی جامع و کامل دشواری‌های آن زمان گوردخمه روانسر را نگاشته و به آگاهی مدیران و مسؤولان میراث فرهنگی رسانیده بود اما در کمال شگفتی و ناباوری نه‌تنها آن دشواری‌های پیشین برطرف نشده، بلکه در آبان‌ماه امسال یادگار هخامنشیان به جایگاهی برای خواب و زندگی معتادان و ولگردان تبدیل شد که البته با آگاهی‌رسانی دوستداران میراث فرهنگی و همکاری شهرداری روانسر، درون  ... “تبلیغات شرکت ساختمانی روی گوردخمه‌ هخامنشی!”

Continue Reading ←