در «لوور» چه خبر است؟

به گزارش ایسنا و به نقل از نیویورک تایمز، این روزها لبخند «مونالیزا» از پشت شیشه ضدگلوله مخاطب ناآشنایی دارد: فضای خالی اتاق. با وجود محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در فرانسه، سکوت جایگزین صف‌های بلند و ازدحام بازدیدکنندگانی که هر روز برای تماشای نقاشی مشهور «داوینچی» به «لوور» می‌آمدند شده است. در گوشه دیگر این موزه شرایط برای «پیروزی بالدار ساموتراس» تندیس مشهور الهه پیروزی یونان باستان هم تعریفی ندارد. مجسمه مرمرینی که بازدیدکنندگان برای سلفی گرفتن در مقابلش جمع می‌شدند حالا غرق در سکوت بر سکوی نمایش ایستاده است. مجسمه «ابوالهول بزرگ تانیس» هم در تاریکی این روزهای «لوور» تفاوت چندانی با یک روح سنگی ندارد. با این وجود با این‌که «لوور» از شرایط همیشگی‌اش دور شده اما صدای ضربه چکش بر میخ، صدای اره و کارکنانی که برای مرمت از داربست بالا رفته‌اند جای صدای هیاهوی بازدیدکنندگان را گرفته است. پربازدیدترین موزه جهان که در سال  ... “در «لوور» چه خبر است؟”

Continue Reading ←

بازسازی مزار ابوریحان بیرونی توسط ایران یا ازبکستان؟

به گزارش ایسنا، ابوریحان بیرونی، دانشمند، ریاضی‌دان،  ستاره‌شناس و هندشناس سده چهارم و پنجم است که در بیرون شهر کاث (مرکز خوارزم) به دنیا آمد، از همین رو به او لقب «بیرونی» دادند. خوارَزم سرزمینی کهن در مرز ازبکستان و ترکمنستان کنونی است، برای همین برخی کشورها از جمله ازبکستان و حتی ترکیه مدعی‌ تعلق داشتن بیرونی به خودشان هستند و بعضا او را شخصیتی ترک، ازبک، تاجیک و افغان می‌دانند. مزار ابوریحان بیرونی هم‌اکنون در شهر غزنی افغانستان است که درحال حاضر ویرانه‌ای از آن باقی مانده. افغانستان در چند دوره این مزار را بازسازی کرد اما هنوز آباد نشده است. در سال ۱۳۸۸ محوطه و دیواری اطراف مزار ابوریحان بیرونی ساخته می‌شود. دو سال بعد، اداره اطلاعات و فرهنگ شهر غزنی افغانستان در واکنش به اعتراض شماری از فرهنگیان این منطقه اعلام می‌کند مزار ابوریحان را با هزینه‌ای بیش از ۲۲ میلیون افغانی بازسازی خواهد کرد. اما اتفاقی نمی‌افتد. حدود سه سال پیش بار  ... “بازسازی مزار ابوریحان بیرونی توسط ایران یا ازبکستان؟”

Continue Reading ←

ورود ریاست‌جمهوری به بحران چگاسفلی

به گزارش ایسنا، بعد از گذشت بیش از یک ماه از تعرض به محوطه‌ تاریخی چگاسفلی با لودرهایی که به دستور دهیاری و شورای روستای چگاسفلی به سینه این محوطه‌ باستانی چنگ زدند، این‌بار یکی از مسوولان نهاد ریاست‌جمهوری‌  مستقیما وارد عمل شد و درخواستِ بررسی وضعیت این محوطه‌ تاریخی و پیگیری آن را تا پایان کار داد؛ چگاسفلی تاریخی که در طول چند سال گذشته و به واسطه‌ اهمیتِ آن، تعدادی از باستان‌شناسان ملی و بین‌المللی در نامه‌های جداگانه درخواست حفاظت از این محوطه و ثبت جهانی آن را داشتند. بعد از وقوعِ تعرضی که هشدارها و اعتراض‌های زیادی را در ۲۱ آذر امسال به همراه داشت، رییس پژوهشکده باستان‌شناسی از انجام شکایت‌های حقوقی توسط بخش‌های مختلف وزارتخانه میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان برای تجاوز به عرصه و حریم چگاسفلی در خوزستان خبر داد و انجمن علمی باستان‌شناسان نیز با نوشتنِ نامه‌ای که رونوشت آن به  سیدابراهیم رئیسی – رییس قوه  ... “ورود ریاست‌جمهوری به بحران چگاسفلی”

Continue Reading ←

گزارش حسابرسی دیوان محاسبات درباره اجرای قانون هوای پاک

به گزارش ایسنا به نقل از دیوان محاسبات کشور، کیومرث داودی معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات در حاشیه نمایشگاه دیوان فناورانه در محل دائمی نمایشگاه های مجلس شورای اسلامی، با اعلام خبر انتشار «گزارش حسابرسی زیست محیطی نحوه اجرای قانون هوای پاک با دامنه‌ ۸ کلانشهر» به بخش هایی از آن اشاره کرد و گفت: علیرغم تصویب قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ ، مقایسه شاخص های آلودگی هوا در سال های اخیر، نمایانگر رشد نزولی کیفیت هوا و افزایش تدریجی روزهای آلاینده در طی سال های متوالی منتهی به سال ۹۹ می باشد. داودی خاطرنشان کرد که از ۱۱۲ حکم مندرج در قانون هوای پاک که باید توسط ۲۳ دستگاه اجرایی می شد، تعداد ۳۸ حکم اصلاً انجام نشده، ۶۴ حکم به طور ناقص انجام شده و صرفاً ۱۰ حکم عملیاتی شده است و ترک فعل و کم‌کاری در عمکرد دستگاه های مربوطه محرز است. وی با اشاره  ... “گزارش حسابرسی دیوان محاسبات درباره اجرای قانون هوای پاک”

Continue Reading ←

کشف هزاران سکه تاریخی در یک مزرعه ذرت

به گزارش ایسنا و به نقل از لایوساینس، مجموعه‌ای از سکه‌های نقره‌ تاریخی به همراه قالب‌های نقره و حلقه‌های نادر طلا در یک مزرعه ذرت واقع در لهستان کشف شده است.   این مجموعه آثار که حدودا ۹۰۰ سال قدمت دارد در یک روستا کشف شده‌ است. باستان‌شناسان بیش از ۶,۶۰۰ سکه نقره را در کنار شمش‌های کوچک نقره درحالی که در سه کیسه کتان قرار داشتند کشف کرده‌اند. این کیسه کتان نیز در سبدی که در یک کوزه سرامیکی قرار داده شده بود کشف شده است. بر روی یکی از حلقه‌های طلا به خط «سیریلیک» نوشته‌ای حکاکی شده است. کارشناسان معتقدند این حلقه طلا به یک شاهزاده تعلق داشته است. اما کشف این مجموعه آثار با کمک یک کشیش میسر شده است. «آدام کدزیرسکی» که یک باستان‌شناس در موسسه باستان‌شناسی آکادمی علوم لهستان است در نوامبر ۲۰۲۰ از روستای « Słuszków» بازدید کرد تا بتواند درباره مجموعه سکه‌های تاریخی که  ... “کشف هزاران سکه تاریخی در یک مزرعه ذرت”

Continue Reading ←

آلودگی هوای ۸ کلانشهر/ افزایش ارتفاع موج تا ۲ متر در جنوب کشور

به گزارش ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ با اشاره به پایداری در جو و سکون هوا آورده است: این شرایط جوی موجب افزایش غلظت آلاینده‌ها روز سه‌شنبه (۱۴ بهمن ماه) در شهرهای تبریز، کرج، تهران، اراک، قم و اصفهان، چهارشنبه (۱۵ بهمن ماه) در شهرهای تبریز، کرج، تهران، اراک، قم، اصفهان، اهواز و مشهد و پنج‌شنبه (۱۶ بهمن ماه) در شهرهای تبریز،  کرج، تهران، قم و اصفهان می‌شود. در این شرایط پتانسیل رشد شاخص کیفیت هوا تا شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم کنترل منابع آلاینده ثابت و متحرک در مناطق صنعتی و پرتردد شهرهای بالا امکان رشد شاخص تا شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از ترددهای غیرضروری به‌ویژه از سوی سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری و ریوی، خودداری از انجام فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز تا حد امکان، مدیریت سوخت و زمان  ... “آلودگی هوای ۸ کلانشهر/ افزایش ارتفاع موج تا ۲ متر در جنوب کشور”

Continue Reading ←

صنعت گردشگری دیگر باره نباید تعطیل شود

سردار «محمدصالح جوکار» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص برنامه‌ریزی‌های این فراکسیون برای راه اندازی مجدد گردشگری در استان یزد، اظهار کرد: نباید کسب و کارها بار دیگر تعطیل شوند بلکه باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برنامه‌ریزی و نظارت دقیق، جریان زندگی حفظ شود. وی با بیان این که باید نظام گردشگری متناسب با شرایط کرونا به ساز و کار خود ادامه دهد، گفت: متاسفانه کرونا بر اقتصاد گردشگری تاثیر منفی داشته و کسب و کارهای حوزه گردشگری ناشی از خسارت‌های کرونا تعطیل شده و صاحبان سرمایه در این بخش، آسیب دیده‌اند. این مسئول با تاکید بر این که کرونا پدیده‌ای فراگیر است، گفت: متاسفانه شیوع کرونا تمام بشریت را درگیر خود کرده و ما نیز به نوبه خود برای برون رفت از این شرایط باید راهکارهایی را پیدا کنیم که مسلماً در این راهکارها تعطیلی روش درستی نیست. نماینده مردم یزد و اشکذر تصریح کرد: با توجه  ... “صنعت گردشگری دیگر باره نباید تعطیل شود”

Continue Reading ←

موزه‌های واتیکان بازگشایی می‌شوند

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، موزه‌های واتیکان از جمله کلیسای سیستین اعلام کرده‌اند پس از ۸۸ روز تعطیلی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در روز دوشنبه آغاز به کار می‌کنند. با این‌که این موزه‌ها از دوشنبه تا شنبه به روی عموم مردم باز خواهند بود ولی بازدیدکنندگان باید برای حضور در این مجموعه از قبل بلیت رزرو کنند. مدت حضور بازدیدکنندگان نیز زمان‌بندی خواهد شد. مدیران موزه‌ها از تعطیلی‌ای که توسط دولت ایتالیا برای کنترل شیوع ویروس کرنا اعمال شده بود برای مرمت و گردگیری موزه‌ استفاده کردند که از جمله آن‌ها به گردگیری فرسکوهای قرن پانزدهمی کلیسای سیستین که در شریط عادی سالانه شش میلیون بازدیدکننده دارد می‌توان اشاره کرد. خبر بازگشایی این موزه‌ها در پی کاهش محدودیت‌های کرونا در ایتالیا اعلام شد چراکه تمامی مناطق به جز پنج منطقه از روز دوشنبه به عنوان مناطق کم‌خطر ابتلا به کرونا در نظر گرفته خواهند شد. «کولوسئوم»  ... “موزه‌های واتیکان بازگشایی می‌شوند”

Continue Reading ←

بازدید مجازی از موزه فرش برای سالمندان

به‌گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران، پریسا بیضایی ـ رییس موزه ملی فرش ایران ـ گفت: این بازدید مجازی در جریان طرح «دوشنبه‌های سالمندی» اجرا می‌شود. در این گردش مجازی سعی می‌شود به صورت یک روایت زیبا و شنیدنی فرش‌های شاخص موزه برای سالمندان معرفی شود. ‌ او بیان کرد: سالمندان گروه سنی هستند که به دلیل شرایط پیش‌آمده از ویروس کرونا بیشتر از دیگران در منزل مانده‌اند به‌همین منظور با هدف ایجاد یک نشاط اجتماعی، گردش مجازی و آشنایی با موزه فرش برای آن‌ها امکان‌پذیر شده است. با زرد شدن تهران، موزه‌های این شهر نیز از روز سه‌شنبه، هفتم بهمن‌ماه فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخشنامه‌ای ابلاغ کرد با تصمیم‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا و زرد شدن استان تهران، طبق اطلاعیه قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا که موزه‌ها را در گروه شغلی سطح ۳ قرار داده  ... “بازدید مجازی از موزه فرش برای سالمندان”

Continue Reading ←