وقتی تاریخ بی‌اعتبار می‌شود

وجود این تعداد پل متعدد و عظیم از ادوار مختلف تاریخی در استان نمایانگر پیوستگی گذرگاهی در دوران مختلف است. نقش اساسی راه‌ها و پل‌های تاریخی در مسیر تکامل تمدن‌های بشری غیرقابل اغماض و چشم‌پوشی است، به‌طوری‌که ارتباطات از امور زیر بنایی جوامع انسانی بوده و خود عاملی در توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این جوامع محسوب می‌شود. قرار گرفتن لرستان از دیرباز در مسیر راه‌های تاریخی که علاوه بر ارتباط دو پایتخت شوش و اکباتان در دوره‌های متفاوت تاریخی، همواره ناحیه قدیم بابل، سپس تیسفون، بعد بغداد را به اصفهان، شوش را به بیستون و شوش را به ماسبذان برقرار می‌کرده و از سوی دیگر رودهای پرآب و شرایط خاص توپوگرافی در این استان، توجه به صنعت پل‌سازی را حائز اهمیت ساخته است. تعداد قابل‌توجهی از این ۱۰۰ پل متعلق به دوران اسلامی است که از این تعداد ۵ پل بزرگ گاومیشان، کشکان، کلهر و پلدختر، هم‌دوره با حکمرانی  ... “وقتی تاریخ بی‌اعتبار می‌شود”

Continue Reading ←

«کاخ مرمر» به روی مردم باز می‌شود؟

به گزارش ایسنا، ۲۸ دی‌ماه سال ۹۸،  پرویز فتاح در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که درهای کاخ مرمر قرار است بعد از ۴۱ سال بار دیگر به روی مردم باز شود. در بهمن‌ماه همان سال جمعی از خبرنگاران و سفیران کشورهای خارجی موفق شدند این کاخ را ببینند. قرار بود موزه تا دهه فجر برای عموم باز شود اما رییس بنیاد مستضعفان گفت درهای موزه «هنر ایران» در کاخ مرمر به خاطر ویروس کرونا بسته می‌ماند. فتاح دهم اسفندماه ۹۹ در مراسم افتتاح مجازی این موزه که ۴۰۰ اثر ایرانی را از گنجینه در اختیار بنیاد مستضعفان به نمایش گذاشته است، در سخنانی گفت که این موزه همین حالا برای نمایش آماده است و از امروز اجازه گرفتیم که نخبگان اهل فن و دلسوزان کشور از موزه هنر ایران دیدن کنند. اگر می‌توانستیم زودتر درِ این موزه‌ها را باز می‌کردیم، ولی به خاطر ویروس کرونا باز نکردیم. الان هم  ... “«کاخ مرمر» به روی مردم باز می‌شود؟”

Continue Reading ←

نمایش عکس و سرامیک هایی از کشاورزی در مکزیک

به گزارش ایسنا، این نمایشگاه عکس و سرامیک با موضوع کشاورزی سنت های مکزیک، روز جمعه (۸ اسفندماه) با حضور و سخنرانی سفیر مکزیک در ایران و لیلا فرزانه (موسس موزه سرامیک فرزانه) درباره اهمیت فرهنگ‌های بومی و اشتراکات فرهنگی دو کشور افتتاح شد. در این مراسم سفرای کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، تاجیکستان، سوئیس، اکوادور نیز حضور داشته و برخی از چهره‌های فرهنگی و هنری نیز از نمایشگاه بازدید کردند. این نمایشگاه تا روز پنجشنبه ۱۴ اسفند ( ۴ مارس) از ساعت ۹ الی ۱۸ ادامه دارد. موزه سرامیک فرزانه، موزه تخصصی سرامیک است که با شعار «موزه ای برای زندگی» در راستای حفظ و احیای این هنر و ترویج نمونه‌های امروزی راه‌اندازی شد. پرداختن به فرهنگ‌های بومی از جمله اهداف این موزه است.  انتهای پیام  ... “نمایش عکس و سرامیک هایی از کشاورزی در مکزیک”

Continue Reading ←

موزه «دفینه» با نام «سردار آسمانی» باز شد + عکس

به گزارش ایسنا، ساختمان دفینه در دهه ۵٠ با سفارش یک مالک خصوصی و  توسط «کمال کمونه» برگرفته از مکتب معماری «فرانک لوید رایت» طراحی شد تا سوپرمارکتی بزرگ در شمال تهران شود، اما کار به افتتاح آن نرسید و بعد از انقلاب بنیاد مستضعفان مالک آن شد. این عمارت حدودا ۱۱ سال بعد از انقلاب، به موزه «دفینه‌های تاریخی» تبدیل شد که حدود هشت سال با این کاربری به حیات خود ادامه داد.  از سال ۷۶ تا ۱۳۸۵ به «تماشاگه پول» تبدیل شد که ۱۴۰۰ سکه و ۷۵۰ قطعه اسکناس و تعداد تقریبی ۲۰۰ قطعه اشیای موزه‌ای به غیر از سکه و اسکناس را در محوطه‌ای به وسعت ۲۰۰۰ مترمربع از آن، به نمایش گذاشتند. آثار این موزه سال ۱۳۸۵ به پارک ارم انتقال داده شد و ساختمان را هم به بانک زیرمجموعه بنیاد مستضعفان اجاره دادند. ساختمان دفینه که به مجتمع فرهنگی موزه‌ای سردار آسمانی تغییر نام داده  ... “موزه «دفینه» با نام «سردار آسمانی» باز شد + عکس”

Continue Reading ←

بارش برف و وقوع کولاک در چهار استان/ هوای کرج و تهران آلوده می‌شود

به گزارش ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ با اشاره به تقویت سامانه بارشی آورده است: بارش برف، کاهش دما و یخبندان، رخداد مه و کاهش دید افقی و در مناطق کوهستانی وقوع کولاک برف فردا (۱۱ اسفندماه)  برای استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات جنوب غرب اصفهان و ارتفاعات شرق خوزستان پیش‌بینی می‌شود. در پی حاکمیت این شرایط جوی اختلال در تردد، پدیده مه، کاهش دید، تاخیر یا لغو پروازها، کولاک در گردنه‌های برفگیر و کوهستانی، احتمال رخداد بهمن در مناطق مستعد، لغزندگی و کولاک برف در جاده‌ها به‌ویژه جاده‌های روستایی دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفرهای برون‌شهری به‌ویژه در مناطق کوهستانی، آمادگی ماشین‌آلات برف‌روبی و نمک‌پاشی، تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی، پرهیز از صعود کوهنوردان، اتخاذ سایر اقدامات پیشگیرانه و پرهیز از انجام پروازهای هواپیماهای سبک و هلیکوپتر توصیه می‌کند. به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که  ... “بارش برف و وقوع کولاک در چهار استان/ هوای کرج و تهران آلوده می‌شود”

Continue Reading ←

پاییز ۲۰۲۲؛ چشم‌انداز مصر برای احیای گردشگری

به گزارش ایسنا و به نقل از عرب‌نیوز، «خالد العنانی» وزیر آثار باستانی و گردشگری مصری اعلام کرد گردشگری مصر تا پاییز ۲۰۲۲ به شرایط پیش از شیوع ویروس کرونا بازخواهد گشت. وزیر آثار باستانی و گردشگری مصر معتقد است بازگشت گردشگری مصر به شرایط پیشین با کمک برنامه‌های واکسیناسیون کشور و تلاش‌ مسوولان برای توسعه دادن محوطه‌های باستان‌شناسی اطراف دریای سرخ و مناطق جنوب «سینا» محقق خواهد شد. به گفته «العنانی» در سه ماه پایانی ۲۰۲۰، مصر ماهانه بین ۲۷۰ هزار تا ۲۹۰ هزار  گردشگر جذب کرده است. گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی مصر به شمار می‌رود. در سال ۲۰۲۰ بخش گردشگری این کشور چهار میلیارد دلار سود ایجاد کرد؛ این درحالی است که سود حاصل از بخش گردشگری این کشور در سال ۲۰۱۹،  ۱۳.۳ میلیارد دلار اعلام شده بود. سال گذشته در مجموع حدود ۳.۵ میلیون گردشگر از این کشور بازدید کردند؛ این درحالی است که در سال  ... “پاییز ۲۰۲۲؛ چشم‌انداز مصر برای احیای گردشگری”

Continue Reading ←

نانوکاتالیست ذخیره‌ساز بالای اکسیژن برای کاهش آلاینده‌های خروجی از اگزوز

به گزارش ایسنا، امروزه ایران و جهان با مشکلات شدید آلودگی هوای ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی روبروست. استفاده از سوخت های جایگزین چون بیودیزل که منشا کاملاً زیستی دارد، می‌تواند یکی از راه حل‌های موجود باشد که به‌طور گسترده در آمریکا، کشورهای اتحادیه اروپا چون آلمان، ایتالیا، اسپانیا، آمریکای جنوبی و جنوب شرق آسیا مورد توجه است. به‌علاوه استفاده از نانوکاتالیست‌های با ظرفیت ذخیره‌سازی بالای اکسیژن به‌عنوان یک افزودنی، می‌تواند با آزادسازی اکسیژن به احتراق کامل سوخت در موتور و کاهش سطح آلاینده های خروجی بسیار کمک کند. دکتر حامد نایب زاده، عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی مجتمع آموزش عالی اسفراین در خصوص این موفقیت عنوان کرد: در راستای کمک به رفع مشکلات شدید آلودگی هوای ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی طرح پژوهشی با مشارکت اساتیدی از دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه کوینزلند و دیکین استرالیا و ماریتیم ویتنام در قالب رساله دکتری تعریف شد که حاصل  ... “نانوکاتالیست ذخیره‌ساز بالای اکسیژن برای کاهش آلاینده‌های خروجی از اگزوز”

Continue Reading ←

کشف ارابه باستانی در «پمپئی»

به گزارش ایسنا و به نقل از دویچه وله، روز شنبه باستان‌شناسانی که در «پمپئی»، شهر تاریخی واقع در ایتالیا، مشغول کاوش بودند موفق شدند یک ارابه تشریفاتی سالم با تزئیناتی از جنس برنز را کشف کنند. به گفته کارشناسان، این نخستین ارابه تشریفاتی است که در زمان اکتشاف تا این حد سالم باقی مانده است. «پمپئی» در سال ۷۹ میلادی زیر خاکستر ناشی از فوران کوه «وزوو» مدفون شد. از زمانی که بقایای این شهر در قرن هجدهم میلادی کشف شد این منطقه محل وقوع اکتشافات حیرت‌آوری بوده است. اواخر سال گذشته میلادی بود که باستان‌شناسان پیشخان یک اغذیه‌فروشی خیابانی را در این شهر کشف کردند. وزیر فرهنگ ایتالیا می‌گوید: «پمپئی همچنان ما را با اکتشافاتش شگفت‌زده می‌کند و با وجود ۲۰ هکتاری که هنوز کاوش نشده است اکتشاف‌های بسیاری در راه است.» ارابه یکی از چندین اکتشاف مهمی است که در  جریان اکتشافات قانونی خارج از محوطه تاریخی  ... “کشف ارابه باستانی در «پمپئی»”

Continue Reading ←

آنفلوآنزای سراب چنگایی مربوط به پرندگان بومی است/ مجوز شکار پرنده و گراز صادر نشده است

دکتر الهام برنا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از اواخر شهریورماه امسال تمام گشت‌های مشترک را با دامپزشکی لرستان در شهرهای استان فعال شدند. وی با بیان اینکه در مناطقی که منابع آبی دارند و محل زمستان‌گذرانی و مهاجرت پرندگان مهاجر هستند  گشت‌های مشترک تشدید شده است، ادامه داد: در تالاب‌های پلدختر، دریاچه پشت سدها نظیر ایوشان، دریاچه کیو در خرم‌آباد و تمام آبگیرهایی که پرندگان وحشی زندگی و یا مهاجرت می‌کنند بصورت مستمر رصد و پایش‌ها انجام می‌شوند. معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: سازمان امسال بدلیل شیوه کرونا ویروس هیچ‌گونه مجوز شکار صید پرنده و گزار صادر نکرده است. برنا در مورد رویت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه سراب چنگایی افزود: آنفلوآنزا شامل پرندگان بومی بوده و همکاران دامپزشکی هماهنگی لازم  و سرعت عمل خوبی داشتند. وی با اشاره به اینکه  معدوم‌سازی در منطقه سراب چنگایی خرم‌آباد توسط دامپزشکی لرستان انجام شده است، تصریح کرد:  ... “آنفلوآنزای سراب چنگایی مربوط به پرندگان بومی است/ مجوز شکار پرنده و گراز صادر نشده است”

Continue Reading ←