روزهای بحرانی تالاب هورالعظیم

تالاب “هورالعظیم” این روزها حال خوشی ندارد؛ نیزارهای زرد و سوخته، بخش‌های خشک و کم‌آب و آب‌تنی گاومیش‌ها با آب آلوده؛ همه نشان از روزهای بحرانی تالاب دارد. تالاب هورالعظیم بزرگترین تالاب مرزی کشور و تالابی مشترک بین ایران و عراق است که دو سوم مساحت آن در عراق قرار دارد. قسمت ایرانی تالاب هورالعظیم از رودخانه کرخه و انشعابات آن تغذیه می‌شود. پوشش این تالاب نی، جگن، لویی و نیلوفر آبی است. این تالاب که سال‌ها است به دلایل مختلف از جمله خشک کردن برای جاده‌سازی شرکت‌های نفتی و همچنین خشکسالی، با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند، با خشکسالی امسال وضعیت بدتری پیدا کرده است.  ... “روزهای بحرانی تالاب هورالعظیم”

Continue Reading ←

تالابی در پرتگاه؛ حال ناخوش هورالعظیم…

تالاب “هورالعظیم” این روزها حال خوشی ندارد؛ نیزارهای زرد و سوخته، بخش‌های خشک و کم‌آب و آب‌تنی گاومیش‌ها با آب آلوده؛ همه نشان از روزهای بحرانی تالاب دارد.  ... “تالابی در پرتگاه؛ حال ناخوش هورالعظیم…”

Continue Reading ←

تغییرات آب و هوایی عامل موج بی سابقه گرما در ایالات متحده و کانادا

نتایج یک بررسی نشان می دهد: افزایش بی سابقه دما که اخیرا در ایالات متحده و کانادا به فوت صدها تن و آتش سوزیهای مهیب جنگلی منجر شده بدون تغییرات آب و هوایی “تقریبا غیر ممکن” است.  ... “تغییرات آب و هوایی عامل موج بی سابقه گرما در ایالات متحده و کانادا”

Continue Reading ←

۱۴ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در شرایط بحرانی فرسایش بادی

نتایج مطالعات کانون‌های بحرانی نشان می‌دهد ۱۸۷ منطقه کشور در ۲۲ استان به‌ اصطلاح بیابانی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی هستند که وسعت این مناطق ۲۹.۵ میلیون هکتار است و ۲۳۷ کانون بحرانی فرسایش بادی با وسعت حدود ۱۴ میلیون هکتار در این محدوده وجود دارد.  ... “۱۴ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در شرایط بحرانی فرسایش بادی”

Continue Reading ←

آب رهاسازی شده برای هورالعظیم «مطلوب» نیست

در پی به وجود آمدن تنش آبی درتالاب هورالعظیم و مرگ ماهیان که به رهاسازی آب سد کرخه انجامید، یک کارشناس آب ضمن ابراز خرسندی از جاری شدن دوباره آب در تالاب اظهارکرد: آب رهاسازی شده ویژگی‌های آب مطلوب برای تالاب‌ها را ندارد و در شرایطی که لاشه‌های زیادی از آبزیان در این منطقه وجود دارد لازم است به شرایط رهاسازی آب هم توجه کرد.  ... “آب رهاسازی شده برای هورالعظیم «مطلوب» نیست”

Continue Reading ←