ساکنان شرق آمریکا با اپلیکیشن، زنجره های پر سروصدا را ردیابی می کنند

اوائل ماه مه امسال (۲۰۲۱)، میلیاردها “زنجره” که از سال ۲۰۰۴ زیر زمین بودند سر از خاک بیرون آورده و بخش‌های بزرگی از شرق ایالات متحده را پوشانده و با صدای بلند آواز سر دادند؛ طوری که اگر شما هم در یکی از مناطقی به سر می‌بردید که سر و کله این حشرات پیدا می شد، نادیده گرفتن آنها برایتان غیرممکن بود.  ... “ساکنان شرق آمریکا با اپلیکیشن، زنجره های پر سروصدا را ردیابی می کنند”

Continue Reading ←

حشره ای که هر ۱۷ سال یک‌بار از زیر زمین بیرون می‌آید

اوائل ماه مه امسال (۲۰۲۱)، میلیاردها “زنجره” که از سال ۲۰۰۴ زیر زمین بودند سر از خاک بیرون آورده و بخش‌های بزرگی از شرق ایالات متحده را پوشانده و با صدای بلند آواز سر دادند؛ طوری که اگر شما هم در یکی از مناطقی به سر می‌بردید که سر و کله این حشرات پیدا می شد، نادیده گرفتن آنها برایتان غیرممکن بود.  ... “حشره ای که هر ۱۷ سال یک‌بار از زیر زمین بیرون می‌آید”

Continue Reading ←

اعلام شرایط جدید نمونه‌برداری از حیات وحش

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گفت: هرگونه نمونه‌برداری از حیات وحش کشور بدون اخذ مجوز ممنوع و لازم است که نمونه های تیپ به دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی تحویل داده شود.  ... “اعلام شرایط جدید نمونه‌برداری از حیات وحش”

Continue Reading ←

رگبار و رعد و برق در ۲۱ استان کشور/ هنگام کوهنوردی احتیاط کنید

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت، خیزش گرد و خاک و احتمال بارش تگرگ تا سه شنبه (۲۱ اردیبهشت ماه) در ۲۱ استان و افزایش ارتفاع موج در دریای خزر و خلیج فارس هشدار داد.  ... “رگبار و رعد و برق در ۲۱ استان کشور/ هنگام کوهنوردی احتیاط کنید”

Continue Reading ←

احیای دست کم ۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی کشور در سال جاری

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از به‌روزرسانی دستورالعمل‌های فنی و اجرایی در بخش بیابان خبرداد.  ... “احیای دست کم ۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی کشور در سال جاری”

Continue Reading ←

راهکارهای برخی کشورها در مقابله با کمبود آب

کمبود آب یکی از چهار چالش اصلی برای عدم دسترسی منظم ۲.۱ میلیارد نفر (تقریبا یک سوم جمعیت جهانی) به آب آشامیدنی است. سه چالش دیگر آلودگی، کیفیت و مقرون به صرفه‌بودن است. مهمترین عوامل موثر بر کمبود آب، کشاورزی، تولید انرژی و غذا، اکوسیستم‌های سالم و تقاضای جهانی برای آب شیرین است که منابع تامین‌کننده آنها بسیار مهم هستند. کمبود آب در بسیاری از مناطق به ویژه در آسیا حاد است، زیرا رشد سریع جمعیت، توسعه صنعتی و شهرنشینی، بحران آب را در بزرگترین و پرجمعیت‌ترین قاره افزایش می‌دهد.  ... “راهکارهای برخی کشورها در مقابله با کمبود آب”

Continue Reading ←

شکار غیرقانونی بلای جان پرندگان مهاجر

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نوشت: متاسفانه پرندگان در مسیر مهاجرت خود با تهدیدات بسیاری از جمله تخریب و از دست رفتن زیستگاه، شکار غیر فانونی، مسمومیت، برخورد با سازه‌های انسان‌ساز مانند ساختمان‌های شیشه‌ای و کابل‌های انتقال برق روبرو می شوند. تغییر اقلیم هم تهدید اساسی دیگری است.  ... “شکار غیرقانونی بلای جان پرندگان مهاجر”

Continue Reading ←

آیا بخت یار جوجه فلامینگوهای «بختگان» می‌شود؟

طی روزهای اخیر انتشار خبر جوجه‌آوری فلامینگوها در بستر خشک تالاب بختگان در استان فارس و تهدید شدن حیات هزاران جوجه بر اثر بی‌آبی باعث نگرانی و واکنش‌های متعددی از سوی فعالان و دوستداران محیط زیست و برخی مسئولان شده است. در این میان یکی از راهکارهای اصلی مطرح شده برای نجات جوجه فلامینگوها تخصیص حق‌آبه تالاب بختگان توسط وزارت نیرو است اما آیا این راهکار عملی خواهد بود و امیدی برای نجات این جوجه‌ها است؟  ... “آیا بخت یار جوجه فلامینگوهای «بختگان» می‌شود؟”

Continue Reading ←

امیدی به نجات جوجه فلامینگوهای بختگان است؟

طی روزهای اخیر انتشار خبر جوجه‌آوری فلامینگوها در بستر خشک تالاب بختگان در استان فارس و تهدید شدن حیات هزاران جوجه بر اثر بی‌آبی باعث نگرانی و واکنش‌های متعددی از سوی فعالان و دوستداران محیط زیست و برخی مسئولان شده است. در این میان یکی از راهکارهای اصلی مطرح شده برای نجات جوجه فلامینگوها تخصیص حق‌آبه تالاب بختگان توسط وزارت نیرو است اما آیا این راهکار عملی خواهد بود و امیدی برای نجات این جوجه‌ها است؟  ... “امیدی به نجات جوجه فلامینگوهای بختگان است؟”

Continue Reading ←