انتشار فراخوان دومین نمایشگاه «نخ و نگاره»

به گزارش ایسنا، نمایشگاه «نخ و نگاره هیما» با تاکید بر پتانسیل آثار هنرمندان و پیشکسوتان دوخت‌های سنتی و کاربردی بودن این هنر برگزار می‌شود و سعی دارد از ظرفیت هنرمندان در سایر رشته‌های هنری مانند طراحی لباس، طراحی دوخت و زیورآلات سنتی استفاده کند؛ در همین راستا از همه هنرمندان رشته های طراحی لباس، دوخت و زیورآلات سنتی دعوت به همکاری کرده است. به منظور فراهم کردن فرصت کافی برای خلق آثار جدید، فراخوان این دوره از نمایشگاه در پنج مرحله انجام می‌شود و آثار پذیرفته، شهریور ماه ۱۴۰۰ به نمایش گذاشته می‌شوند. عبدالمجید شریف زاده، رییس پژوهشکده هنرهای سنتی، در مراسم رونمایی از پوستر دومین نمایشگاه نخ و نگاره برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را ایجاد فضایی برای تعامل هنرمندان دانست و در این مراسم اظهار امیدواری کرد که «این شرایط برای دیگر رشته‌های هنرهای سنتی نیز ایجاد و شرایط خرید و فروش آثار هنرمندان مهیا شود. زیرا اگر برای  ... “انتشار فراخوان دومین نمایشگاه «نخ و نگاره»”

Continue Reading ←

تلف شدن ماهی‌ها در سواحل عسلویه

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، در واکنش به تلف شدن ماهی‌ها در سواحل عسلویه اعلام کرده احتمالا تلف شدن ماهیان دلیلی به غیر از آلودگی داشته است!  ... “تلف شدن ماهی‌ها در سواحل عسلویه”

Continue Reading ←

تداوم بارش‌ها و کاهش دما / ضرورت مصرف بهینه انرژی

سازمان هواشناسی با صدور دو هشدار از بارش برف و باران، کاهش دما،‌ وزش باد شدید تا خیلی شدید خبر داد و نسبت به لغو پروازها، تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی و مصرف بهینه انرژی توصیه کرد.  ... “تداوم بارش‌ها و کاهش دما / ضرورت مصرف بهینه انرژی”

Continue Reading ←

افتتاح نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی با حاشیه‌های کرونا

به گزارش ایسنا، افتتاحیه این نمایشگاه با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جمعی از فعالان گردشگری، نمایندگان مجلس و  نمایندگان سفارتخانه‌های خارجی کشورهای مقیم از جمله عراق، انگلیس، اتریش، ازبکستان و ایتالیا برگزار شد. در ورودی سالن افتتاحیه تونل ضدعفونی‌کننده نصب شده بود اما تب‌سنجی یا اقدامات دیگری در مراسم افتتاحیه انجام نشد. ظرفیت سالن افتتاحیه ١۵٠ نفر درنظر گرفته شده بود که صندلی‌ها با فاصله از یکدیگر قرار داشت، اما تهویه سالن با ایراد مواجه بود، به طوری که از نیمه‌های مراسم درهای سالن باز گذاشته شد. مراسم افتتاحیه که با اجرای گروه‌های موسیقی محلی نیز همراه بود، حدود دو ساعت طول کشید. افتتاح سالن‌های نمایشگاه توسط وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز با ازدحام جمعیت مواجه شد. ورودیه نمایشگاه بین‌المللی برای عموم ٢٠ هزار تومان است. چهار سالن به استان‌ها اختصاص یافته که محصولات گردشگری و صنایع دستی را عرضه کنند، هرچند که پروتکل‌های کرونا حضور شرکت‌کنندگان را محدود و  ... “افتتاح نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی با حاشیه‌های کرونا”

Continue Reading ←

بازگشایی موزه‌ها و کتابخانه‌های انگلستان

به گزارش ایسنا به نقل از آرت‌نیوزپیپر، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد موزه‌ها و کتابخانه‌های سراسر انگلستان می‌توانند در راستای برنامه چهارمرحله‌ای کاهش قوانین قرنطینه از ۱۷ می بازگشایی شوند. بر اساس بیانیه رسمی دولت مراکز تفریحی سرپوشیده‌ همچون موزه‌ها، سینماها و محوطه‌های بازی کودکان می‌توانند در بهترین حالت ممکن در مرحله سوم ۱۷ ماه می بازگشایی شوند. درهای موزه‌های این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا در بیشتر مواقع در سال گذشته به روی مردم بسته بود. برخی از موزه‌ها در ماه دسامبر بازگشایی شدند اما تمامی موسسات همزمان با آغاز مرحله جدید قرنطینه ناچار به تعطیلی در ۳۰ دسامبر شدند که به دنبال آن خسارت‌های مالی و تغییر تقویم نمایشگاه‌ها ادامه پیدا کرد. انتهای پیام  ... “بازگشایی موزه‌ها و کتابخانه‌های انگلستان”

Continue Reading ←

مازوت‌سوزی نیروگاه شازند خاتمه یافت

از ۲۱ آذرماه ۱۳۹۹، مصرف مازوت در نیروگاه حرارتی شازند آغاز شد و این امر واکنش مردم و فعالان محیط زیست را به همراه داشت به طوری در این بازه زمانی چهار جلسه اضطرار کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک به ریاست استاندار مرکزی برگزار شد. در جلسه اول این کارگروه در ۴ دی‌ماه میزان استفاده از مازوت در نیروگاه شازند به میزان روزانه ۲ میلیون لیتر مصوب شد، اما پس از مدتی و طبق بررسی و اعلام محیط زیست استان مرکزی میزان مصرف مازوت به دو تا سه برابر حد مجاز و مصوب کارگروه رسید به طوری که رییس مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای کلانشهر اراک ۱۳ بهمن در صحن رسمی شورای شهر مازوت مصرفی در نیروگاه را روانه بین ۳.۵ تا ۴ میلیون لیتر عنوان کرد. پس از کش و قوس‌های فراوان و نقدهای گاها تند فعالان محیط زیست و نمایندگان مردم در پارلمان ملی و محلی، در  ... “مازوت‌سوزی نیروگاه شازند خاتمه یافت”

Continue Reading ←

قدیمی‌ترین سنگ‌نگاره استرالیا کشف شد

به گزارش ایسنا و به نقل از سی ان ان، کارشناسان اخیرا اعلام کردند قدمت یک سنگ‌نگاره در استرالیا که یک کانگورو در اندازه طبیعی را به تصویر می‌کشد به بیش از  ۱۷۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و به این ترتیب این نقاشی قدیمی‌ترین سنگ‌نگاره استرالیا محسوب می‌شود. این نقاشی کانگورو که در اندازه حدود دومتری خلق شده است بر سقف یک پناهگاه صخره‌ای قرار دارد. این نقاشی کانگورو یکی از چندین سنگ‌نگاره‌ای است که نخستین‌بار در دهه ۹۰ میلادی توسط  محققان در منطقه «کیمبرلی» کشف شده بود.  این نقاشی و سایر نقاشی‌های این منطقه ویژگی‌های مشترکی با سنگ‌نگاره‌های قدیمی اروپا و آسیا دارند. نقاشی‌های بسیار قدیمی از حیوانات همچون این نقاشی در ابعاد واقعی یا دست کم نزدیک به ابعاد واقعی آن‌ها خلق می‌شوند؛ این نقاشی‌ها ساختار سوژه مورد نظر را به سادگی به تصویر می‌کشند و طرح کلی آن‌ها اغلب با استفاده از خطوط ساده تصویر می‌شدند. با توجه  ... “قدیمی‌ترین سنگ‌نگاره استرالیا کشف شد”

Continue Reading ←

تبخیر گردشگری در دریاچه لوت

حدود دو سال از طغیان رودخانه شور و زیر آب رفتن بخش زیادی از کلوتها در بیابان لوت و ایجاد دریاچه در نزدیکی شهداد می گذرد. کلوتها بسان “کشتی های کلوخی” درسیلاب شناور شدند و آنها که اصطلاحا گردشگر نامیده می شوند راهی لوت شدند. عکسهای خودگرفت و تصاویر دریاچه در شبکه های اجتماعی منتشر شد و پس از پخش یک ویدیو از دریاچه لوت در تلویزیونهای ماهواره ای فارسی زبان خارج از کشور، رسانه ملی هم به آن پرداخت و میزان حضور گردشگران افزایش چشمگیری داشت. در فروردین ۹۸ و پس از وقوع سیل، پیشنهاد استفاده اصولی از این جاذبه که شاید هر سده یکبار رخ دهد و حتی پیشنهاد برگزاری تورهای بازدید هوایی از این پدیده زیبا و کم نظیر در دل کویر داده شد که می توانست توسط شرکت هواپیمایی ماهان که عنوان معین اقتصادی بخش شهداد را یدک می شود انجام شود اما نه در این  ... “تبخیر گردشگری در دریاچه لوت”

Continue Reading ←

گردشگری با ٢٢هزار میلیارد خسارت زمین‌گیر نشده است

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان در افتتاحیه نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران با اشاره به مجموع حوادث و وقایع سال ٩٨ که گردشگری را تحت تاثیر قرار داد، اظهار کرد: ما نه تنها زمین‌گیر نشدیم بلکه هوشمندانه روی نقاط ضعف کار و تلاش کردیم که هوشمندانه بازارهای جدید را فعال کردیم. ما ضربات مکرری را که در سال ٩٨ دریافت شد به نحوی جبران کردیم، رکورد بی‌سابقه در حضور گردشگران خارجی در همان سال ٩٨ شاهد این ادعا است.  او ادامه داد: در گردشگری داخلی تحول به حدی رو به جلو است که با وجود هشدارها در دوران کرونا برای سفر نرفتن، دیدیم که عده‌ای آن را در سبد خانوار خود قرار داده‌اند. مونسان سپس به تحولات ساختارهای گردشگری اشاره کرد و یادآور شد: ٢٢٣ هزار میلیارد تومان پروژه در گردشگری تا پایان دولت دوازدهم تکمیل می‌شود و ١۵٨ هزار میلیارد تومان پروژه دیگر در گردشگری در کشور درحال اجرا است. این حجم  ... “گردشگری با ٢٢هزار میلیارد خسارت زمین‌گیر نشده است”

Continue Reading ←

بررسی روابط دو کشور از روی سفال

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی، فیروز مهجور که کتاب «سفالینه گونه موسوم به کوباچه» او در گروه هنر سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شایسته تقدیر شده است، درباره موضوع کتابش گفت: سفال جزو مهم‌ترین داده‌ها و شواهد در دانش باستان‌شناسی است. معمولا خیلی از آثار و مواد دیگر مانند چوب، پارچه، کاغذ و حتی آثار فلزی با این‌که مهم هستند، به مرور زمان در طبیعت آسیب می‌بینند و از بین می‌روند؛ اما سفال در عین حال که شکسته می‌شود، همچنان پایدار می‌ماند و همان قطعات شکسته هم برای باستان‌شناسان گویاست. او افزود: سفال از جهات مختلف مانند کاربرد آن، محل تولید آن و این‌که تولید همان محل است یا وارداتی است، نحوه و چگونگی تولید آن، مثلاً دستی بوده، قالبی بوده یا چرخ‌ساز است، نحوه و چگونگی پخت و نوع کوره و میزان حرارت آن، یا این‌که لعاب دارد یا نه، منقوش  ... “بررسی روابط دو کشور از روی سفال”

Continue Reading ←