جشنواره صنایع‌دستی برگزیدگانش را شناخت

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی، مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی عصر روز شنبه (دوم اسفند ماه) با حضور علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، پویا محمودیان (معاون صنایع‌دستی) و فعالان در موزه ملی ایران برگزار شد. ویدا توحدی، مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع‌دستی در سخنانی درباره تفاوت این دوره با دوره‌های قبل اظهار کرد: علی‌رغم شرایط سخت، این دوره با شرایط  کمی و کیفی خوبی برگزار شد و مشارکت هنرمندان کم‌نظیر بود. او به حضور بیش از ۳۰۰ اثر از ۱۵۰ هنرمند سراسر کشور اشاره کرد و افزود: «تجلیل از فاطمه شاکری از استان بوشهر و پروین اباذری از استان کرمان از جمله مراسم افتتاحیه این دوره بود. همچنین نکوداشت استادان فقید صنایع‌دستی از ویژگی‌های اختتامیه محسوب می‌شود. او ادامه داد: در این دوره جشنواره جوانانی را شناسایی کردیم که دنباله‌رو راه والدینشان خواهند بود. تلاش برای دیده  ... “جشنواره صنایع‌دستی برگزیدگانش را شناخت”

Continue Reading ←

بررسی شکایت از سازمان محیط زیست به خاطر اجرای توافق پاریس در کمیسیون اصل ۹۰

علی خضریان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز(شنبه) کمیسیون اصل نود با مسئولان محیط زیست جهت رسیدگی به شکایت واصل شده درباره اجرای غیرقانونی سند INDC مرتبط با توافق پاریس، گفت: تعهدات مد نظر ایران در این توافقنامه از آبان ۹۴ بدون الحاق رسمی جمهوری اسلامی، تحت عنوان برنامه مشارکت ملی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، با تصویب هیأت وزیران و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور اجرا شده که نسخه انگلیسی این مصوبه به عنوان تعهدات مد نظر ایران در توافق پاریس در دبیرخانه کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل به ثبت رسیده است. وی افزود: مستندات مربوط به این شکایت در این جلسه ارائه شد و معاونان سازمان حفاظت محیط زیست نیز پاسخ های خود را ارائه کردند که با توجه به چندوجهی بودن این شکایت، لازم است پاسخ وزارت نیرو، نفت و سایر دستگاه ها به همراه مرکز پژوهش های مجلس نیز دریافت شود.  ... “بررسی شکایت از سازمان محیط زیست به خاطر اجرای توافق پاریس در کمیسیون اصل ۹۰”

Continue Reading ←

صدور پروانه اکتشاف در کجور با مجوز شورای عالی محیط زیست/از منابع طبیعی استعلام نشده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران با اشاره به فعالیت معدنی شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در منطقه ناصرآباد کجور در حوزه شهرستان چالوس گفت: صدور پروانه اکتشاف در کجور با موافقت سازمان صمت و با مجوز شورای عالی محیط زیست انجام شده و در این باره هیچ گونه استعلامی از منابع طبیعی نشده است.  ... “صدور پروانه اکتشاف در کجور با مجوز شورای عالی محیط زیست/از منابع طبیعی استعلام نشده است”

Continue Reading ←

بارش برف و باران در ۱۶ استان/ از سفرغیرضروری خودداری کنید

سازمان هواشناسی از بارش برف و باران و وزش باد شدید موقت خبر داد و نسبت به احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و ترددهای کوهستانی همچنین پرهیز از سفرهای غیرضروری توصیه کرد.  ... “بارش برف و باران در ۱۶ استان/ از سفرغیرضروری خودداری کنید”

Continue Reading ←

بازبینی تاریخچه آثار موزه بریتانیا

به گزارش ایسنا و به نقل از نشنال، «ایزابل مک‌دونالد» به عنوان مسوول تحقیق درباره تاریخچه مجموعه عظیم موزه بریتانیا که حدود هشت میلیون اثر را شامل می‌شود انتخاب شده است. به گفته سخنگوی موزه بریتانیا وظیفه این متصدی جدید نظارت کلی بر تاریخچه آثار تاریخی و هنری موزه و چگونگی حضور آن‌ها در مجموعه موزه است. دهه‌های متوالی است که جدال‌هایی بر سر مالکیت برخی از آثار مهم این موزه شکل گرفته و بسیاری از کشورها سال‌هاست که خواستار بازگردانده شدن آثار دوران استعمار هستند. برای مثال یونان و نیجریه به ترتیب خواستار بازگردانده شدن مرمرهای پارتنون و برنزهای بنین شده‌اند. گفته می‌شود مرمرها توسط ماموران یک اشراف‌زاده بریتانیایی در اوایل قرن نوزدهم میلادی از محل اصلی خارج شده‌اند با این‌حال مالک این مرمرها مدعی شده بود که این آثار را با یک مدرک رسمی در اختیار داشته است. برنزهای بنین نیز توسط سربازان بریتانیا در جریان اردوکشی به جایی که  ... “بازبینی تاریخچه آثار موزه بریتانیا”

Continue Reading ←

تداوم سرما و یخبندان در آمریکا / اعلام وضعیت فوق العاده در تگزاس

از اواخر هفته قبل بارش شدید برف در برخی از ایالت‌های جنوبی و مرکزی آمریکا همزمان با موج سرما و یخبندان، مشکلات عمده‌ای برای شهروندان این ایالت‌ها پدید آورده است.  ... “تداوم سرما و یخبندان در آمریکا / اعلام وضعیت فوق العاده در تگزاس”

Continue Reading ←

ابراز نگرانی نماینده ساری از سفرهای نوروزی زودهنگام به مازندران

علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد وضعیت استان مازندران از نظر همه گیری کرونا گفت: بیماری کرونا در مازندران این روزها وضع بدی ندارد. شاخص‌ها نشان می‌دهد که موج بیماری کاهشی است. در عین حال ما نگران موج کرونای انگلیسی هستیم چرا که نزدیک تعطیان نوروزی هستیم و این امکان وجود دارد که مردم سفرهای خود را از اواخر اسفند ماه آغاز کنند. این عضو مجمع نمایندگان استان مازندران گفت: موج شیوع بیماری در استان مازندران همیشه برخلاف دیگر شهرها و استان‌ها بوده است. تنها چند روز است که مثل بقیه مناطق کشور روند کاهشی را تجربه می‌کنیم. نماینده مردم ساری در مجلس در مورد سفرهای نوروزی زودهنگام ابراز نگرانی کرد و گفت: ما از امروز نگران سفرهای نوروزی هستیم. اگر اقدامات پیشگیرانه صورت نگیرد، اتفاقات ناگواری خواهد افتاد. مازندران و سفرهای نوروزی به خودی خود می‌تواند آمار کشور را بالا و پایین کند. سخنگوی کمیسیون اجتماعی  ... “ابراز نگرانی نماینده ساری از سفرهای نوروزی زودهنگام به مازندران”

Continue Reading ←

توزیع علوفه خشک در پناهگاه حیات وحش/ افزایش ماموران یگان حفاظت در مناطق کوهستانی

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از توزیع علوفه خشک در پناهگاه حیات وحش سفید کوه ازنا جهت استفاده حیات وحش این منطقه پس از بارش برف سنگین در این شهرستان خبر داد.  ... “توزیع علوفه خشک در پناهگاه حیات وحش/ افزایش ماموران یگان حفاظت در مناطق کوهستانی”

Continue Reading ←

نه خانی آمده و نه خانی رفته!

به گزارش ایسنا، «صنایع دستی» جوان‌ترین جشنواره فجر است؛ جشنواره‌ای که اساسا با هدف معرفی و حمایت از هنرمندان فعال در این عرصه راه‌اندازی شد، اما هر ساله از موضوعاتی همچون فقدان اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع رنج می‌برد. شاید بتوان گفت این جشنواره‌ بیش از آنکه نگاهی حرفه ای به عرضه صنایع دستی تولیدشده در طول یک سال داشته باشد، از سوی برگزارکنندگانش یک دورهمی خانوادگی تلقی می شود که کمتر فرد بیرونی تاریخ آغاز و پایانش را می‌داند و برگزیدگانش را می‌شناسد. پنجمین جشنواره صنایع دستی فجر نیز در راستای همین نگاه و آن هم در شرایطی که اهالی این حرفه به سبب شیوع جهانی ویروس کرونا سال سختی را پشت سر گذاشته بودند، از حدود دو هفته پیش در موزه ملی ایران آغاز به کار کرد. بر اساس خبرهای منتشر شده در سایت روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، قرار بود که مراسم اختتامیه این جشنواره در تاریخ ۱۰  ... “نه خانی آمده و نه خانی رفته!”

Continue Reading ←

فرصت شغلی با مرمت موزائیک‌های تاریخی

به گزارش ایسنا و به نقل از آرت‌دیلی، در منطقه‌ای تاریخی واقع در شمال اردن که ویرانه‌های یک کلیسای بیزانسی قرار دارد کارکنان با کمک قلموها و انبرک‌ها بخش به بخش کفپوش موزائیکی کلیسای سنت جان بپتیست را که در سال ۶۱۹ میلادی ساخته شده است مرمت می‌کنند. این بخش یکی از سه کفپوش موزائیکی تحت مرمت شهر کوچک رحاب است. مشهورترین موزائیک واقع در اردن، نقشه‌ای متشکل از دو میلیون سنگ است که در کف یک کلیسای قرن ششمی واقع در «مادبا» ساخته شده است. «فرانکو شورلی» که یک کارشناس ایتالیایی و ناظر پروژه مرمت موزائیک‌ها است می‌گوید: «فکر نمی‌کنم در هیچ کشور دیگری تا این حد کفپوش‌های موزائیکی بیزانسی وجود داشته باشد.» شهر رحاب که در ۷۰ کیلومتری پایتخت این کشور واقع شده است و کمتر از نیمی از این مسافت با مرز سوریه فاصله دارد، در طول سال‌ها خانه حدود ۳۲ کلیسا بوده که اغلب آن‌ها به  ... “فرصت شغلی با مرمت موزائیک‌های تاریخی”

Continue Reading ←