کشف راز «مونالیزای مصر باستان»

به گزارش ایسنا و به نقل از لایوساینس، حدود پنج‌هزار سال پیش یک هنرمند تصویری از چند غاز را با جزئیات خارق‌العاده در مقبره یکی از مقام‌های عالی‌رتبه مصر باستان نقاشی کرد. نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد این نقاشی که از آن به عنوان «مونالیزای مصر باستان» یاد می‌شود نوع منقرض‌شده‌ای از غاز را به تصویر می‌کشد که پیش‌تر دیده نشده بود. این نقاشی که ۴۶۰۰ سال قدمت دارد و با نام «غازهای میدوم» شناخته می‌شود در حوالی سال ۱۸۰۰ در مقبره بالاترین مقام دربار یکی از فرعون‌های مصر کشف شد. این مقبره در «میدوم» یک محوطه باستان‌شناسی در مصر قرار دارد. به گفته «آنتونی رومیلیو» یکی از محققان دانشگاه کوئینزلند، این نقاشی واضح که به عنوان «مونالیزای مصر» شناخته می‌شود و زمانی بخشی از یک تابلو عظیم بوده است، مردی را نیز به تصویر می‌کشد که درحال به دام انداختن این غازها برای هدیه دادن آن‌ها به مقبره است، با این  ... “کشف راز «مونالیزای مصر باستان»”

Continue Reading ←

کاشت ۱۰۰ میلیون درخت مثمر تا سال ۱۴۰۴

دبیر جمعیت درخت یاران با اشاره به اینکه اکنون ‌پویش ملی درخت یاری با کاشت ۱ میلیون درخت در کشور آغاز می‌شود، گفت: طبق اسناد توسعه کشور قصد داریم تولیدات باغی در سال ۱۴۰۴ به دو برابر میزان فعلی برسد.  ... “کاشت ۱۰۰ میلیون درخت مثمر تا سال ۱۴۰۴”

Continue Reading ←

مشاهده فلامینگوی کوچک برای نخستین بار در قم

محمدرضا عابدی مقدم امروز در گفت وگو با خبرنگاران گفت: در سال‌های گذشته با ارتقاء سطح حفاظتی تالاب مره به «منطقه شکار ممنوع» و آبگیری مناسب این تالاب، مهاجرت پرندگان به این زیستگاه ارزشمند افزایش چشمگیری داشته است. وی با بیان اینکه تا کنون ۹۵ گونه پرنده در تالاب های استان قم مشاهده و رصد شده است، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در قم، پرنده کمیاب «فلامینگوی کوچک» توسط دو نفر از دوستداران طبیعت آقایان رحیمی و اکبری در تالاب مره مشاهده شد که این یک رکورد کم نظیر در کشور است. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست قم در ادامه افزود: بر اساس اعلام کمیته ثبت پرندگان ایران، فلامینگوی کوچک به غیر از سال گذشته در تالاب شادگان خوزستان، آخرین بار ۱۱۶ سال پیش در تالاب های سیستان و بلوچستان مشاهده شده و این پرنده مهاجر یک گونه جدید برای قم و سومین ثبت این گونه در ایران است. وی در  ... “مشاهده فلامینگوی کوچک برای نخستین بار در قم”

Continue Reading ←

بوشهر؛ کوچه‌های آشتی‌کنان

۹ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۶:۱۵ کوچه‌های آشتی‌کنان بوی بهار می‌دهند و بافت قدیم و دیوارهای تاریخی عمارت‌های بی‌نظیر و زیبای آن تکیه‌گاه گل‌های کاغذی قرمز و صورتی هستند که از بلندای کوچه‌های آشتی‌کنان، کافه‌های زیبا و پرخاطره و بالکن‌های چوبی چشم هر رهگذری را می‌نوازند و رنگ و زیبایی خاصی به خانه‌های چهارمحل تاریخی شهر بوشهر بخشیده‌اند. اینگونه تقریباً در تمام طول سال جشنواره‌ای از گل برپاست و گل‌های رنگارنگ کاغذی با گلبرگ‌های بسیار نازک و مانند کاغذ بر روی طاق‌چه‌های چوبی، گلدان، نرده‌ها، پوشش زمین یا حتی به صورت پیچک بر در و دیوار خانه‌ها جا خوش کرده‌اند. «گل کاغذی» نوعی گیاه پیچک و تیره‌ای از گیاهان بومی آمریکای جنوبی بوده و نام علمی آن “Bougainvillea glabra“ «بوگین‌ویلیا» است. این گیاه به نوعی گیاه بالارونده ‌که می‌تواند از درختان یا دیوارهای کناری خود بالا رود و منظره بسیار زیبایی ایجاد کند. گل کاغذی دارای گونه‌های مختلف و رنگ‌های متنوع،  ... “بوشهر؛ کوچه‌های آشتی‌کنان”

Continue Reading ←

هشدار هواشناسی نسبت به بارش باران در نقاط مختلف کشور

به گزارش ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: بارش باران در مناطق گرمسیر توام با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و در مناطق سردسیر همراه با بارش برف فردا(۱۰ اسفندماه) برای استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات استان‌های لرستان، کرمانشاه و ارتفاعات غربی اصفهان و پس فردا (۱۱ اسفندماه‌) برای شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، نوار شرقی اردبیل، گیلان، مازندران، ارتفاعات استانهای کرمانشاه و لرستان، جنوب مرکزی، اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و غرب فارس، شمال بوشهر، نیمه جنوبی خراسان رضوی، یزد، ارتفاعات کرمان و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران پیش‌بینی می‌شود. حاکمیت این شرایط جوی سه شنبه (۱۲ اسفندماه) در شمال آذربایجان شرقی، شمال و غرب آذربایجان غربی، شمال و شرق اردبیل، گیلان، مازندران، شرق کرمانشاه، لرستان، مرکزی، همدان، فارس، جنوب بوشهر، شمال و غرب کرمان، نیمه شمالی خراسان رضوی، خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های  ... “هشدار هواشناسی نسبت به بارش باران در نقاط مختلف کشور”

Continue Reading ←

اظهارات متناقض درباره سفر و نمایشگاه

به گزارش ایسنا، برگزاری نمایشگاه امسال گردشگری و تبلیغ و تشویق به مسافرت، در شرایطی که تکلیف سفر در کشور به‌ویژه در تعطیلات نوروزی مشخص نیست، مخالفانی داشت؛ در نمایشگاه امسال کشورهای خارجی غایب بودند و عملا عنوان بین‌المللی آن زیر سوال بود. هتل‌ها و آژانس‌ها که هر سال فضایی از این نمایشگاه را به خود اختصاص می‌دادند، امسال به دلیل بلاتکلیفی سفر و ادامه برخی محدودیت‌های کرونا، حضور پررنگی نداشتند و اغلب غایب بودند. فضای نمایشگاه نیز کوچک‌تر از هر سال بود و اداره‌های کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها و شهرداری‌ها از جمله حاضران اصلی نمایشگاه امسال محسوب می‌شدند که برخی از آن‌ها هم نسبت به نتیجه این نمایشگاه و سفرهای نوروزی مردد بودند. با این وجود، برخی موافق برپایی چنین نمایشگاهی بودند؛ چرا که همانند علی‌اصفر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معتقدند باید «نشان دهیم بخش گردشگری کشور هنوز زنده و پویا است.» مونسان در مراسم  ... “اظهارات متناقض درباره سفر و نمایشگاه”

Continue Reading ←

سنجش آلاینده‌های گازی مرتبط با بوی نامطبوع اطراف تهران‎

به گزارش ایسنا، صدرالدین علیپور مدیر عامل سازمان با تاکید بر مصوبه ‏کارگروه مدیریت پسماند استان تهران درباره احداث ایستگاه هواشناسی در مجتمع آرادکوه گفت: توجه به محیط‌زیست از ‏اهداف اصلی این سازمان بوده و بر همین اساس طی دو سال گذشته تاکنون که مجتمع پردازش و دفع آرادکوه به عنوان یکی از ‏عوامل بوی نامطبوع مسیر فرودگاه‎ ‎امام(ره) معرفی شده است، با اجرای پروژه‌های مختلف تلاش کردیم سهم خود را به حداقل ‏برسانیم. ‏ او با اشاره به اجرای طرح کاپ به عنوان الگوی نوین کاهش پسماند و تاثیر نهایی آن بر کاهش زباله ‏در مرکز دفع آرادکوه، افزود: افزایش استاندارد کمپوست، بهسازی فرایندهای پردازش و بی‌خطرسازی در مقصد، ‏افزایش ظرفیت و بهبود کیفی تصفیه خانه شیرابه، کارخانه تولید برق از پسماند، گرانول سازی و غنی سازی کمپوست و … از ‏جمله اقدامات این سازمان در زمینه مدیریت بهینه پسماند است که با به روز رسانی مستمر این اقدامات  ... “سنجش آلاینده‌های گازی مرتبط با بوی نامطبوع اطراف تهران‎”

Continue Reading ←

ضرورت ثبت اطلس محیط زیست در رصد خانه شهر تهران

به گزارش ایسنا، شینا انصاری – در نشست بررسی پروژه مطالعاتی «یکپارچه سازی اطلس محیط زیست مناطق ۲۲ گانه و تهیه اطلس کلانشهر تهران» ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته برای اجرای این پروژه، تاکید کرد: خروجی و یافته‌های این پروژه می‌تواند در داشبورد محیط زیست در رصدخانه شهر تهران با جزئیات ثبت شود که دستیابی به این امر نیازمند پیگیری‌های مداوم و برگزاری جلسات کارشناسی مستمر با حضور اساتید دانشگاهی، کاربران و ذینفعان است. به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در این نشست اقدامات صورت گرفته در خصوص بروزرسانی و یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات پایه مرتبط با مباحث کیفی و کمی محیط زیستی مناطق ۲۲ گانه تهران که در قالب نقشه و گزارش‌های کمی و توصیفی تهیه شده بود توسط شرکت مشاور تشریح شد. شناسایی منابع آلاینده محیط زیستی و ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب جهت بهبود فرایند حفظ و کنترل محیط زیست  ... “ضرورت ثبت اطلس محیط زیست در رصد خانه شهر تهران”

Continue Reading ←

فروشنده سنجاب ایرانی با رصد در فضای مجازی دستگیر شد

ابراهیم همت بلند اظهار کرد: مأموران یگان حفاظت این اداره با رصد فضای مجازی موفق شدند این فرد سودجو را شناسایی کنند و در زمان مناسب و حین فروش سه بطانه بچه سنجاب ایرانی وی را دستگیر کنند. وی افزود: ضمن اقدام قانونی علیه فرد خاطی، بچه سنجاب ها پس از مراقبت های لازم و پس از آمادگی لازم در زمان مناسب به دامان طبیعت بازگردانده می شوند. رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان اعلام کرد: مأموران یگان حفاظت و پلیس فتا به شدت با رصد فضای مجازی هر گونه تخلف  اعم از خرید و فروش و یا تبلیغ ادوات شکار و صید را شناسایی و طبق قانون بدون هیچ گونه مماشاتی برخورد می کنند. به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان کردستان، سنجاب ایرانی با نام علمی(Sciurus anomalus) گونه ای از جوندگان است و زیستگاه این سنجاب عمدتاً جنگل‌ های بلوط زاگرس است  ... “فروشنده سنجاب ایرانی با رصد در فضای مجازی دستگیر شد”

Continue Reading ←

تنها بادگیر گرد ایران در سرزمین «ترین‌»های بادگیرها

تنوع معماری بادگیرهای یزد بسیار فروان است و وجود تنها بادگیر گرد، بلندترین بادگیر و  تنها بادگیر دوطبقه و عریض‌ترین بادگیر ایران در جای جای این استان، نشان‌دهنده اهمیت و نقش بادگیر در معماری و ساختار زندگی مردمان این دیار کویری است. تنها بادگیر گرد ایران یکی از ارزشمندترین آثار دیدنی شهر بهاباد در استان یزد است که از دور و در میان دیوارهای رنگ و رو رفته‌ی اطرافش، همانند استوانه‌ای گلی به چشم می‌آید. به گفته یکی از معماران یزدی، اشکال مختلف و جالب بادگیرها خصوصاً بادگیر گرد بهاباد را پیش از آن که مربوط به نوع معماری و موقعیت جغیرافیایی باشد، بیشتر به انگیزه‌ی افراد برای ساختارشکنی در جامعه مربوط است. به عبارتی با توجه به این که باد غالب استان عمدتاً از دو جهت شمال غرب و جنوب شرقی است، بادگیرهایی با بیش از دو جبهه عملاً کارآیی ندارند و ساخت اشکال مختلف بادگیرها بیشتر به انگیزه  ... “تنها بادگیر گرد ایران در سرزمین «ترین‌»های بادگیرها”

Continue Reading ←