واکنش خانواده «احمد محمود» به تخریب خانه‌ نویسنده

به گزارش ایسنا، هر روز شهرهای‌مان خالی‌تر از نشانه‌های قدیمی و آشنا می‌شود؛ یک روز خبر می‌رسد خانه پدری فروغ فرخزاد  در تهران را می‌خواهند تخریب کنند، یک روز خانه مادری هوشنگ ابتهاج (ه.ا. سایه)  در رشت را خراب می‌کنند. خبرهایی از این دست بسیار است. حالا هم خانه پدری  احمد محمود  را در اهواز  تخریب کرده‌اند. کسی هم نگهداری و حفظ این خانه‌ها را بر عهده نمی‌گیرد. در این میان اما این میراث فرهنگی و ادبی و تاریخی این سرزمین است که در پاس‌کاری این سازمان و آن سازمان از بین می‌رود و نابود می‌شود.  خانه پدری «احمد محمود» که از بناهای دوره پهلوی بود و در منطقه سی‌متری اهواز که به نوعی بافت تاریخی اهواز محسوب می‌شود قرار داشت، در یک روز تعطیل (جمعه، ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۹) توسط مالکان جدید  و با مجوز شهرداری تخریب شد. این در حالی است که  احمدرضا حسینی بروجنی، معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان می‌گوید: واقع شدن خانه پدری احمد محمود در محدوده بافت تاریخی  ... “واکنش خانواده «احمد محمود» به تخریب خانه‌ نویسنده”

Continue Reading ←

راه‌اندازی بنیاد ایرانشناسی در بنگلادش

به گزارش ایسنا، بنیاد ایرانشناسی وبینار «بررسی جایگاه ایرانشناسی در بنگلادش» را با هدف گسترش مطالعات و برقراری ارتباطات در حوزه‌های ایرانشناسی و تلاش برای معرفی یا شناساندن ایران و جلوه‌های تاریخی تمدنی برگزار کرد. در این گفت‌وگوی زنده علمی استادان ایرانشناس و زبان فارسی از  نهادهای فرهنگی و دانشگاهی دو کشور ایران و بنگلادش حضور داشتند. در ابتدای این نشست پیام آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رییس بنیاد ایرانشناسی، توسط دکتر میردامادی، مدیرکل همکاری‌های علمی و بین‌المللی بنیاد ایرانشناسی، خوانده شد. در این پیام آمده است: «بسم الله الرحمن الرحیم با سلام وآرزوی توفیق و سربلندی جامعه ایرانشناسان کشور برادر و عزیز مسلمان بنگلادش                                     برای اینجانب موجب مسرت است که فرصتی فراهم شد که اساتید و پژوهشگران حوزه ایرانشناسی به هم‌سخنی و هم‌اندیشی برای بررسی جایگاه و موقعیت ایرانشناسی در کشور بنگلادش بپردازند. بنیاد ایرانشناسی که هدف اصلی از تأسیس آن انجام مطالعات و تحقیقات علمی تخصصی به منظور توسعه دانش ایرانشناسی و معرفی شایسته  ... “راه‌اندازی بنیاد ایرانشناسی در بنگلادش”

Continue Reading ←

مرگ ۲ توله ببر سفید بر اثر کرونا در باغ‌وحشی در پاکستان

دو توله ببر سفید ۱۱ هفته‌ای در باغ‌وحش لاهور، چهار روز پس از شروع درمان‌شان با فرض ابتلای آنان به ویروس پانلوکوپنیا که یک ویروس تنفسی شایع در سیستم تنفسی گربه‌سانان است، تلف شدند.  ... “مرگ ۲ توله ببر سفید بر اثر کرونا در باغ‌وحشی در پاکستان”

Continue Reading ←

بارش برف و باران و وزش شدید باد در بیشتر مناطق کشور/ با احتیاط به ارتفاعات صعود کنید

سازمان هواشناسی با صدور دو هشدار از نفوذ سامانه بارشی، بارش برف و باران، کاهش محسوس دما، وقوع تگرگ و رعد و برق در مناطق مستعد و وزش باد شدید در ۲۲ استان خبر داد و توصیه‌هایی را به کشاورزان، عشایر و … ارایه کرد.  ... “بارش برف و باران و وزش شدید باد در بیشتر مناطق کشور/ با احتیاط به ارتفاعات صعود کنید”

Continue Reading ←

صدور مجوز تخریب خانه پدری “احمد محمود” از سوی شهرداری بدون استعلام از میراث

احمدرضا حسینی‌بروجنی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: میراث فرهنگی در زمینه حفظ و نگهداری این بنا طی مذاکرات و مکاتبات متعدد با معاونت فرهنگی شهرداری و مالکان پیشنهاد و تغییر کاربری آن به عنوان خانه مشاهیر و یا خانه فرهنگ را داده بود که متاسفانه به دلیل کج‌سلیقگی، این امر محقق نشد و خانه پدری احمد محمود، این نویسنده همیشه زنده، تخریب شد. وی بیان کرد: به رغم اینکه این خانه فاقد ویژگی‌های تاریخی و معماری بوده ولی میراث فرهنگی به واسطه جایگاه احمد محمود و تاثیرگذاری این نویسنده بر ادبیات معاصر درصدد حفظ و نگهداری این مکان رویداد برآمد. حسینی‌بروجنی خاطرنشان کرد: واقع شدن این ملک در محدوده بافت تاریخی اهواز مشمول قوانین و مقررات و ضوابط حاکم بر بافت‌های تاریخی بود اما بدون هماهنگی و اخذ استعلام از اداره کل میراث فرهنگی مجوز تخریب آن از سوی شهرداری صادر شد. این در حالی است که  ... “صدور مجوز تخریب خانه پدری “احمد محمود” از سوی شهرداری بدون استعلام از میراث”

Continue Reading ←

سفر دسته‌جمعی به دل مرگ

به گزارش ایسنا، بیشتر از یک هفته است که سفر به سه استان گلستان، مازندران و گیلان و شهرهای مشهد، بندرعباس، اصفهان، شیراز، بوشهر و جزایر قشم و کیش ممنوع شده است، اما همچنان گزارش‌هایی از سفرهای شخصی و همراه با تور به این مناطق منتشر می‌شود. گزارش مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای نشان می‌دهد در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۳ بهمن‌ماه روزانه ۱.۵ میلیون خودرو در جاده‌ها تردد داشته‌اند که نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک درصد رشد داشته است، هرچند که تردد و سفرهای جاده‌ای مردم در استان‌های بوشهر، هرمزگان و فارس در همین بازه زمانی ۱۷ تا ۲۳ بهمن‌ماه از ۱۵ تا ۱۱ درصد کاهش داشته است. یکی از راهنمایان تور در جزیره قشم به ایسنا می‌گوید با آن‌که سفر جاده‌ای به استان هرمزگان محدود شده است اما همچنان شاهد تردد خودروها از اسکله‌های بندرعباس به سمت جزیره قشم هستیم و به نظر می‌رسد شرط  ... “سفر دسته‌جمعی به دل مرگ”

Continue Reading ←

صدور اسناد تک برگ برای ۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی شمیرانات

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات گفت: در راستای اجرای طرح جامع کاداستر، تاکنون برای ۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی این شهرستان اسناد تک برگ کاداستری صادر شده است.  ... “صدور اسناد تک برگ برای ۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی شمیرانات”

Continue Reading ←

فرهنگسرای ارسباران میزبان آثار یک هنرمند بوشهری

نمایشگاه مجازی عکس تحت عنوان «از دریا تا مناره» شامل مجموعه آثار “حسین ایزدپناه” با محور مولفه های مشترک اقلیمی جنوب ایران به همراه چهار کشور عمان، قطر، ترکیه و مالزی با همکاری فرهنگسرای ارسباران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، و معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر بر روی صفحه مجازی فرهنگسرای ارسباران از ۲۷ بهمن بارگذاری و اجرا می‌شود. مدیر موسسه راه آبی ابریشم در این باره به ایسنا گفت: «ایده اجرای این نمایشگاه مجازی با هدف اشتراک گذاری جاذبه های جنوب ایران در کنار کشورهای مالزی، ترکیه، عمان و قطر و با توجه به روابط فرهنگی و تاریخی ایران با این کشورها شکل گرفت و پس از طی مراحل اخذ مجوز و ممیزی شرایط لازم برای نمایش را به دست آورد.» حسین ایزدپناه در خصوص نام نمایشگاه و دلیل انتخاب آن توضیح داد: «باید یک ربط المانی یا مولفه ای برای آن پیدا میکردم  ... “فرهنگسرای ارسباران میزبان آثار یک هنرمند بوشهری”

Continue Reading ←

عذرخواهی پارکورباز زرقانی از انجام حرکات نمایشی در تخت‌جمشید

یزدان قشقایی، پارکوباز نوجوانی که اقدام به انجام حرکات نمایشی در تخت جمشید کرده بود، اعلام کرد که از قوانین میراث فرهنگی بی اطلاع بوده و قصدش تخریب یا صدمه زدن به آثار تاریخی نبوده است. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پایگاه جهانی تخت جمشید، قشقایی که ۱۶ سال دارد، یادآور شده است که با همراهی پسردایی‌اش در مجموعه تخت جمشید حاضر شده و اقدام به انجام حرکات نمایشی کرده است که بعد از تذکر میراث بانان، مجموعه را ترک کرده‌اند. این پارکوکار، با تاکید براینکه به سهم خود متاسف و ناراحت هستم و از عموم مردم عذرخواهی می کنم؛ از رسانه‌ها درخواست کرده که با فرهنگسازی و آگاهی بخشی بیشتر زمینه حفاظت از میراث فرهنگی را تقویت کنند. محمد آشوری، سرپرست پارکور شهرستان زرقان و مربی یزدان قشقایی نیز در این ارتباط ابراز تاسف کرده و ناآگاهی را عامل انجام حرکات نمایشی در مجموعه تخت جمشید و  ... “عذرخواهی پارکورباز زرقانی از انجام حرکات نمایشی در تخت‌جمشید”

Continue Reading ←