ویدئو / مرگ پرنده‌ها در باغ پرندگان قم؛ به هشدارها توجه نشد

اواسط بهمن امسال خبرهایی درباره تلف شدن یا معدوم کردن صدها و هزاران پرنده در ارزشمند در باغ پرندگان قم منتشر شد؛ مجموعه‌ای که تازه‌تأسیس بوده است، تا حدی که هنوز برای بازدید عموم افتتاح نشده بود. با این حال، شیوع آنفلوآنزای H۹ که منشاء آن هنوز معلوم نیست، باعث تلف شدن صدها قطعه پرنده شد و به ناچار، دیگر پرنده‌ها نیز معدوم شدند.  ... “ویدئو / مرگ پرنده‌ها در باغ پرندگان قم؛ به هشدارها توجه نشد”

Continue Reading ←

نابودی مقصدهای گردشگری با افزایش سطح آب

به گزارش ایسنا و به نقل از یورونیوز، براساس گزارش جدید منتشرشده توسط «هیئت بین ‌دولتی تغییرات اقلیمی» سطح آب تا سال ۲۱۰۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین بر اساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۹ توسط «ارتباطات طبیعت» منتشر شده است، چنین تغییری می‌تواند به بی‌خانمان شدن بیش از ۶۰۰ میلیون نفر منجر شود. در این تحقیق  نوشته شده است تا سال ۲۰۵۰ بخش‌هایی از زمین که خانه ۳۰۰ میلیون نفر است سالانه متحمل سیل خواهد شد. بسیاری از موقعیت‌های مکانی را که با خطر مواجه هستند مقصدهای گردشگری تشکیل می‌دهند که از نظر اقتصادی به شدت به حوزه سفر و مسافرت متکی هستند. «فیجی»، «مالدیو»، «پالائو» و «سیشل» از آسیب‌پذیرترین مناطق در جهان به شمار می‌روند. ساکنان این کشورها هم‌اکنون نیز با این واقعیت مواجه شده‌اند که شاید در آینده نه چندان دور ناچار شوند تغییر مکان دهند یا به مناطق مرتفع‌تری مهاجرت کنند. با این‌که بعید به نظر  ... “نابودی مقصدهای گردشگری با افزایش سطح آب”

Continue Reading ←

آیین بهره‌برداری از تصفیه خانه فاضلاب محلی “چهل بازه”

آیین بهره‌برداری از تصفیه خانه فاضلاب محلی “چهل بازه” به عنوان پیشرفته‌ترین تصفیه خانه غشایی کشور، امروز ۱ اسفند با حضور آقای قاضی زاده، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مشهد برگزار شد.  ... “آیین بهره‌برداری از تصفیه خانه فاضلاب محلی “چهل بازه””

Continue Reading ←

تهرانی‌ها چند روز از بهمن ماه را هوای آلوده تنفس کردند؟

به گزارش ایسنا، اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که طی بهمن ماه امسال کیفیت هوا در پایتخت طی ۱۹ روز در شرایط قابل قبول و طی ۱۱ روز به‌دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. پیش از این عیسی کلانتری – رییس سازمان حفاظت محیط زیست- اظهار کرده بوده که دو سوم علت آلودگی هوا در تهران مربوط به موتورهای گازوییل‌سوز و صنایعی است که از مازوت استفاده می‌کنند. اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که طی بهمن ماه سال گذشته، پایتخت‌نشینان ۲۱ روز هوای مطلوب تنفس کردند که از این بین سهم هوای پاک دو روز و سهم هوای قابل قبول ۱۹ روز بوده است. گفتنی است که کیفیت هوا در تهران طی این بازه زمانی ۹ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. بر اساس مطالعات سیاهه انتشار کلانشهرها که اخیرا توسط کنسرسیوم  ... “تهرانی‌ها چند روز از بهمن ماه را هوای آلوده تنفس کردند؟”

Continue Reading ←

پیشنهادهایی درباره «زکریای رازی» و «شهر ری»

به گزارش ایسنا، به دنبال مطرح شدن دوباره‌ نظر حسین کریمان – تهران‌شناس – نسبت به دفن زکریای رازی در روستای فیروزآباد شهر ری بعد از حدود ۴۹ سال، این بار تعدادی از مسوولان پژوهشگران و متولیان شهر ری و روستای فیروزآباد در دهداری قلعه‌نو درباره‌ اقداماتی که می‌توان برای به نتیجه رساندن پژوهش‌های کریمان و  نشان دادن جایگاه زکریای رازی در کشور و به خصوص در شهرری انجام داد، صحبت کردند. احمد ابوحمزه – ری‌شناس – در صحبت‌هایی با اشاره به مشخص نبودن مکان دقیق دفن شخصیت‌هایی مانند قوام‌السلطنه در قزوین یا خیام در نیشابور و فردوسی در توس، بیان کرد: فقط محوطه آرامگاهی آن‌ها مشخص است ولی به افتخار این بزرگان بنیادهایی تشکیل شده و مزارهایی مجلل شکل گرفته است، ما نیز نباید از این کاروان جدا بیفتیم، بلکه باید به رازی با نگاهی بین‌المللی و ملی نگاه کنیم، اقدامی که می‌تواند بسیار وسیع و در شان او باشد. او با  ... “پیشنهادهایی درباره «زکریای رازی» و «شهر ری»”

Continue Reading ←

لزوم رسیدگی به وضعیت فاضلاب استان تهران / چهار شهرستان فاقد تصفیه‌خانه فاضلاب

امروزه با افزایش جمعیت شهرها و صنایع مساله فاضلاب به یکی از مهم‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی زندگی شهری و روستایی در استان‌های مختلف کشور ازجمله تهران تبدیل شده است. طی دهه‌های اخیر جمعیت کلانشهر تهران و شهرستان‌های اطراف آن افزایش پیدا کرده و حتی شهرهای جدیدی در اطراف پایتخت ساخته شده است به‌گونه‌ای که هم‌اکنون ۱۶ شهرستان در استان تهران مستقر هستند. در این میان نباید از شهرک‌های صنعتی این استان غفلت کرد. این توسعه در حالی صورت گرفته است که ساخت شبکه‌ جمع‌آوری و سیستم‌های تصفیه‌خانه فاضلاب در بسیاری از این شهرها، شهرستان‌ها و شهرک‌های صنعتی تهران یا مغفول واقع شده یا تکمیل نشده است.  ... “لزوم رسیدگی به وضعیت فاضلاب استان تهران / چهار شهرستان فاقد تصفیه‌خانه فاضلاب”

Continue Reading ←

«بنود»

۱ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۸ شاید باور اینکه در عسلویه که همواره از نفت و گاز و صنعت و آلودگی‌های فراوان آن زیاد شنیده‌ایم نیز زیبایی‌ها و مناطق بکر و پاکی وجود دارد دشوار باشد امّا در حدود ۴۰ کیلومتری شهر صنعتی عسلویه، ساحل زیبای بنود با جاذبه‌های منحصربه‌فرد خود جلوه‌گری می‌کند. روستای «بنود» در جنوبی‌ترین نقطه استان بوشهر از بکرترین مناطق ایران است که نقطه عطف آن هم به ساحل متفاوت، زیبا، آرام و صخره‌ای؛ غارهایی با دهانه‌ رو به دریا و ساحل،  و فاصله کم با دریا برمی‌گردد. ساحل «بنود» یکی از لوکیشن‌های اصلی فیلم معروف محمّد رسول‌الله (ص) بوده که هنوز هم بقایای آن شامل خانه‌های زیبای گلی و سازه‌های این فیلم تاریخی در آن وجود دارد و در فصول‌ پاییز، زمستان و اوایل بهار ساحل زیبای بنود میزبان گردشگرانی می‌شود که از داخل و یا خارج از کشور برای تماشای جذابیت‌ها و دیدن طلوع و غروب  ... “«بنود»”

Continue Reading ←

تکلیف سفرهای نوروزی چه شد؟

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور حسن روحانی در جلسه روز چهارشنبه (۲۹ بهمن‌ماه) پس از گزارش طرح قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره سفرهای نوروزی، از مردم مصرانه خواست با رعایت دقیق و مستمر دستورالعمل‌های بهداشتی، مانعِ آغاز موج جدیدی از ویروس کرونا در کشور و در نتیجه تحمیل یک سلسله محدودیت‌ها در رفت و آمدها نشوند. روحانی گفت که طرح قرارگاه عملیاتی که با کمک دستگاه‌های ذیربط درخصوص سفرهای نوروزی آماده شده است، برای تصویب نهایی به جلسه آتی ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه می‌شود. این سخن، یعنی هنوز طرح سفرهای نوروزی در ستاد ملی کرونا تصویب و تایید نشده است. این احتمالات و نداشتن قطعیت در برقراری سفرهای نوروزی در مصاحبه رییس دفتر رییس جمهوری نیز تکرار شده است؛ محمود واعظی چند روز پیش گفته: بنا داریم تا جایی که ممکن است سختگیری‌ها را ادامه دهیم و اگر مردم، ستادهای استانی و استانداری‌ها کمک کردند و  ... “تکلیف سفرهای نوروزی چه شد؟”

Continue Reading ←

هوای ‌پایتخت در اولین روز «اسفند» ‌پاک است

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، کیفیت هوای ‌پایتخت هم‌اکنون (۱ اسفند ماه) در محدوده ‌پاک است و تداوم شرایط ‌پاک و قابل قبول کیفیت هوا در بیشتر مناطق ‌پایتخت تا اواخر وقت دور از انتظار نخواهد بود.  ... “هوای ‌پایتخت در اولین روز «اسفند» ‌پاک است”

Continue Reading ←

شهرداری تهران برای مرکز نگهداری سگ های بدون صاحب آرادکوه مجوزی اخذ نکرده است

فرماندار ویژه شهرستان ری با اشاره به فعالیت مرکز نگهداری سگ های بدون صاحب در مجموعه آرادکوه گفت: شهرداری تهران برای فعالیت این مرکز از فرمانداری ری مجوزی اخذ نکرده است.  ... “شهرداری تهران برای مرکز نگهداری سگ های بدون صاحب آرادکوه مجوزی اخذ نکرده است”

Continue Reading ←