کشف نقوش صخره‌ای جدید در لرستان

سید امین قاسمی امروز ۲۷ بهمن‌ماه، از کشف نقوش صخره‌ای جدید در لرستان خبر داد و اظهار کرد: این نقوش صخره‌ای که در جریان پروژه ثبت آثار تاریخی شهرستان چگنی کشف شدند شامل رنگین نگاره به دو رنگ سیاه و اخرایی و نگارکندها است. وی تصریح کرد: این نقش‌ها شامل نقوش حیوانی، انسانی و گیاهی بوده و صحنه‌هایی از شکار و اسب‌سواری را به تصویر کشیده است. زهرا بهاروند معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان نیز با اشاره به اینکه قدمت این نقوش احتمالاً به هزار اول پیش از میلاد بر می‌گردد، افزود: این اثر تاریخی اولین بار توسط دکتر محمد بهرامی پژوهشگر عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گزارش شده و پرونده ثبت آن جهت طی روال قانونی ثبت به وزارتخانه ارسال شده است. انتهای پیام  ... “کشف نقوش صخره‌ای جدید در لرستان”

Continue Reading ←

ثبت ملی ۳۳ اثر خوشنویسی از صفویه تا قاجار

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مجموعه سعدآباد، کیا پارسا، مدیر این مجموعه گفت: این حرکت ارزشمند در راستای ادامه فعالیت‌های فرهنگی و حفظ و احیای آثار ملی ایران و بنا به پاسداشت داشته‌های تاریخی ایران موجود در موزه‌های این مجموعه صورت  گرفت که در آغاز با ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعماد الحسنی در فهرست آثار ناملموس همراه شد. او افزود: از سال ۹۶ تا کنون ۸۹ اثر از آثار هنرمندان قدیم هنر کتابت و خوشنویسی با امضای استادان بنام همچون میرعماد، درویش عبدالمجید طالقانی و احمد نیریزی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. آثار ثبت‌شده فعلی نیز مشتمل بر خطوط به یادگارمانده میراث مکتوب مکاتب و سبک‌های ایرانی و با اقلام نسخ، ثلث، رقاع، تعلیق، نستعلیق، شکسته نستعلیق، سیاه‌مشق و با رقم میرزا غلامرضا اصفهانی، میر حسین، سید علی، شاگردان میرعماد، سید گلستانه، میرزا کوچک و عمادالکتاب، همچنین شاگردانی از استادان بنام مکتب اول نستعلیق ایرانی است که در  ... “ثبت ملی ۳۳ اثر خوشنویسی از صفویه تا قاجار”

Continue Reading ←

بی توجهی دادستان به شکایت ۵ هزار شهروند اراکی از نیروگاه شازند

مرتضی سورانه ۲۷ بهمن ماه در صحن رسمی شورای شهر اراک اظهار کرد: با توجه به استمرار آلودگی هوای شهر و مصرف مازوت توسط نیروگاه شازند، اراک همچنان وضعیت هوای مناسبی ندارد. وی تصریح کرد: در اصفهان اجازه استفاده از مازوت داده نشد، اما چرا باید در اراک که نیروگاه در نزدیکی شهر قرار دارد اجازه سوزانده شدن مازوت داده شود؟ سورانه با بیان اینکه متاسفانه ظاهرا برخی مسئولان گوش های خود را در مقابل اعتراضات نسبت به وضعیت آلوده هوای شهر اراک گرفته اند، تاکید کرد: با وجود امضای بیش از ۵ هزار شهروند و شکایت از نیروگاه شازند به دلیل مصرف سوخت مازوت، دادستان اراک نسبت به این شکواییه توجهی نداشته است. در این جلسه محمد حسین فدایی عضو شورا نیز گفت: اراک تنها شهری است که از نظر هوا، آب و خاک آلوده است و این آلودگی فقط به هوا خلاصه نشده است و هنوز علت بروز  ... “بی توجهی دادستان به شکایت ۵ هزار شهروند اراکی از نیروگاه شازند”

Continue Reading ←

میانکاله مقصد نهایی «فلامینگو» و «چنگر»

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۹:۰۲ بیش ازدو هفته از مرگ مشکوک پرندگان  تالاب میانکاله می‌گذرد و این تلفات با تعداد کمتری نسبت به سال گذشته همچنان ادامه دارد. بسیاری از کارشناسان وجود سم بوتولیسم در آب را عامل این تراژدی عنوان می‌کنند  و پس از گذشت یک سال هنوز علت اصلی آن بطور واضح و مشخص  عنوان نشده است. عملیات پایش و جمع آوری لاشه پرندگان مهاجر آبزی با اعزام اکیپ هایی از محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست شهرستانهای گلوگاه، بهشهر و اداره کل محیط زیست استان مازندران با تجهیزاتی نظیر تراکتور باتلاق رو در تالاب میانکاله در حال انجام  و تاکنون لاشه  نزدیک به شش هزار پرنده نظیر چنگر معمولی و فلامینگو تلف شده جمع آوری شده است. متاسفانه به دلیل کمبود امکانات این عملیات به کندی و با همت فراوان  اکیپ محیط بان صورت میگیرد. بسیاری از محیط بانان روزانه کیلومترها را با پای پیاده جهت جمع  ... “میانکاله مقصد نهایی «فلامینگو» و «چنگر»”

Continue Reading ←

تشدید بارش باران و برف/ کوهنوردی نکنید

سازمان هواشناسی با صدور دو هشدار از تشدید بارش باران و برف، وزش باد شدید تا خیلی شدید و افزایش ارتفاع موج تا دو متر در دریای خزر، خلیج فارس و تنگه هرمز خبر داد و نسبت به لغو فعالیت‌های کوهنوردی و ترددهای کوهستانی، لغو پرواز هواپیماهای سبک و گلایدرها و احتیاط در شنا توصیه کرد.  ... “تشدید بارش باران و برف/ کوهنوردی نکنید”

Continue Reading ←

سمنان مردمی گردش‌پذیر دارد

مهدی جمال 27 بهمن‌ماه 1399 در دیدار با جواد قارایی تهیه‌کننده و کارگردان این برنامه مستند، اظهار کرد: این استان به دلیل قدمت تاریخی از دیرباز دارای منشور اخلاقی گردشگری بوده و مردمی گردشگر پذیر دارد. وی با بیان اینکه در استان سمنان به دنبال ایجاد جریان سازنده گردشگری هستیم، به قابلیت‌های گردشگری استان سمنان اشاره و خاطرنشان کرد: هم‌جواری با استان‌های بزرگ، تنوع اقلیمی و صنایع‌دستی متنوع و بی‌نظیر، برخورداری از کویر و جنگل و تعدد آثار تاریخی و کاروانسراها، تنوع محصولات کشاورزی و سوغات و …  از جمله قابلیت‌های استان سمنان است. مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به اهمیت تولید فیلم‌های مرتبط با گردشگری اظهار کرد: مستند ایران‌گرد نقش مؤثری در معرفی ظرفیت‌های گردشگری به‌ویژه جاذبه‌های کمتر معرفی شده استان دارد.  وی ادامه داد: مستند ایران‌گرد نگاهی متفاوت در معرفی طبیعت بکر و جاذبه‌ها دارد و برای نخستین بار است که استان سمنان  ... “سمنان مردمی گردش‌پذیر دارد”

Continue Reading ←

عروس شاه‌عباسی نقاب از چهره برمی‌دارد!

فرماندار سمنان از آغاز برداشتن دیوارهای بیرونی زندان سابق و نمایان شدن این کاروانسرای تاریخی در 13 رجب خبر داد و گفت: در حال حاضر در داخل مجموعه مشغول کار هستند و دیوارها و ساختمان‌های داخلی که در این مدت به بنا افزوده شده را تخریب می‌کنند. نادر فخری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: دیوار بلند بیرونی حاشیه خیابان سعدی و قدس همزمان با ولادت حضرت امیرالمونین (ع)در 13 رجب امسال تخریب خواهد شد. وی با اشاره به قدمت بالای این بنای تاریخی افزود: با برداشتن دیوارها و نمایان شدن کاروانسرای شاه‌عباسی، و در ادامه با مرمت بنا و تبدیل آن به یک مجموعه فرهنگی و گردشگری از سوی شهرداری سمنان فرصت مناسبی برای بهره برداری بهتر از این فضای تاریخی گردشگری بوجود خواهد آمد. فخری با اشاره به دلایل تاخیر در برداشتن دیوارهای منتهی به خیابان‌های اصلی گفت: با توجه به بحث امنیت بنا و اهمیت جزابیت‌های  ... “عروس شاه‌عباسی نقاب از چهره برمی‌دارد!”

Continue Reading ←

پیشنهاد ایران برای سفر زمینی زائران به عربستان از راه عراق

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب – نماینده ولی فقیه در امور حج -، علی‌رضا رشیدیان – رییس سازمان حج و زیارت – و حجج‌الاسلام والمسلمین سامی مسعودی و سید راضی الحسینی – رییس و معاون شورای عالی حج و عمره عراق – در ادامه بلاتکلیفی حج ۱۴۰۰ و بی‌خبری از عربستان، برای هماهنگی و هم‌افزایی درباره حج آینده با یکدیگر گفت‌وگو کردند. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و تبادل تجربیات در مسائل مختلف حوزه‌های حج و عمره با سایر کشورها بویژه کشور دوست و همسایه عراق اعلام کرد و گفت این همکاری‌ها به فعالیت‌های منظم و امضای تفاهم‌نامه بین دو کشور منجر شود. او اضافه کرد: ما برای برگزاری همایش‌های مختلف در حوزه‌های حج، عمره و عتبات در فضای مجازی با حضور اندیشمندان و علمای کشورهای اسلامی آمادگی داریم. وی با توجه به شرایطی که  ... “پیشنهاد ایران برای سفر زمینی زائران به عربستان از راه عراق”

Continue Reading ←

«هگمتانه» در چند قدمی ثبت جهانی

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۹ همدان را پایتخت تاریخ و تمدن ایران نامیده اند. تپه باستانی هگمتانه در مرکز شهر همدان واقع است و از مکانهای دیدنی و تاریخی همدان بشمار می رود. بسیاری از باستان شناسان تپه هگمتانه را وسیع ترین تپه باستانی ایران دانسته و آن را بقایای ابنیه کاسی، مادی، هخامنشی و بعد از آن می دانند. مساحت تپه هگمتانه حدود ۳۰ هکتار است، که با در نظر گرفتن بخش هایی که جزو محدوده تپه باستانی بوده، ولی اینک ساختمانهای مسکونی بر روی آن ساخته شده، به بیش از ۴۰ هکتار نیز می رسد. این تپه بیضی شکل، در داخل محدوده شهر فعلی همدان در دو سوی خیابان اکباتان (آیباتان) واقع شده است. نام هگمتانه به معنی محل تجمع بوده و در منابع باستانی به صورت هگمتانه، اکباتان، امدانه و همدان ثبت شده که این سایت باستانی در سال ۱۳۱۰ به شماره ۲۸ در فهرست آثار ملی  ... “«هگمتانه» در چند قدمی ثبت جهانی”

Continue Reading ←