تهران بارانی

بعد از یک دوره نسبتا طولانی که در تهران از باریدن برف و باران خبری نبود، بلاخره از سه روز قبل هوای تهران همچون چند شهر دیگر ایران کاملا بارانی شد. این تصاویر نمایی از حال و هوای خیابان‌های تهران در روز – یکشنبه -۱۹بهمن ماه است.  ... “تهران بارانی”

Continue Reading ←

فروش آثار هنری موزه «متروپولیتن» برای جبران خسارت های کرونا

به گزارش ایسنا و به نقل از نیویورک‌تایمز، مدیران موزه «متروپولیتن» نیویورک خسارت احتمالی ناشی از شیوع ویروس کرونا برای این موزه را ۱۵۰ میلیون دلار تخمین می‌زنند، مذاکرات با حراجی‌های مختلف برای به فروش رساندن برخی از آثار هنری را آغاز کرده‌اند تا با این روش بتوانند از پس هزینه‌های نگهداری از مجموعه‌های مختلف موزه بربیایند. پیش‌تر بر اساس قوانین اعلام‌شده از سوی «انجمن مدیران موزه‌های هنر» درآمد حاصل از فروش آثار هنری یک موزه فقط باید صرف خریداری آثار دیگری برای اضافه کردن به مجموعه‌ها می‌شد، اما از بهار سال گذشته این انجمن اعلام کرد موزه هایی که سود حاصل از فروش آثار هنری را صرف مراقبت از مجموعه‌ها می‌کنند، جریمه نخواهد کرد. پاییز اخیر نیز موزه «بروکلین» ۳۱ میلیون دلار حاصل از مزایده‌ها را صرف مراقبت از آثار هنری موزه کرد. همچنان که مسوولان موزه متروپولیتن روند بررسی مجموعه‌های موزه برای به فروش رساندن برخی آثار را  ... “فروش آثار هنری موزه «متروپولیتن» برای جبران خسارت های کرونا”

Continue Reading ←

عقد یک تفاهم نامه در جریان نمایشگاه فناوری و صنایع فرهنگی

به گزارش ایسنا، محمد حسین ایمانی خوشخو، سرپرست پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی در مراسم عقد تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پارک ملی علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی ضمن تبریک ایام دهه فجر اظهار کرد: با توجه به مسئولیت سنگین این وزارت خانه در ساماندهی حوزه اشتغال در کشور و رویکرد فرهنگی که در این زمینه دارد و از آن رو که پارک ما نیز از جمله پارک هایی است که در حوزه فرهنگ کار می کند، فصل مشترک بین این دو نهاد می تواند اتفاق خوبی را رقم بزند که ما از ظرفیت های فرهنگی برای توسعه اشتغال در کشور به ویژه اشتغال های زود بازده و پایدار استفاده کنیم. او افزود: هدف اصلی ما در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی این است که ظرفیت های فرهنگی را به  ... “عقد یک تفاهم نامه در جریان نمایشگاه فناوری و صنایع فرهنگی”

Continue Reading ←

خانه لطفعی‌زاده؛ فرزندخوانده یا فرزند رانده؟

به گزارش ایسنا، کمیته تشخیص نفایس شنبه ۱۸ بهمن‌ماه به ریاست وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکیل شد. پس از آن‌که ۱۷ اثر از استان خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفت و «میل خسروجرد» و «مصلی سبزوار» نفیس تشخیص داده شد، پرونده خانه «لطفعلی‌زاده» از کرمان هم مورد بررسی قرار گرفت. این خانه در اختیار وزارت راه و شهرسازی است که برای فروش آن از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره نفیس بودن آن استعلام گرفته شده، در نهایت اعضای این کمیته به غیرنفیس بودن این خانه رأی دادند و فروش آن را به استناد قانون تشکیل صندوق توسعه از طریق این موسسه بدون مانع دانستند. این درحالی است که مهرماه سال ۹۶ علی‌اصغر مونسان که آن موقع رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بود در نامه‌ای به استاندار کرمان، مراتب ثبت ملی اثر فرهنگی‌ تاریخی «خانه لطفعلی‌زاده» را ابلاغ کرد. در همان نامه آمده که «اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این  ... “خانه لطفعی‌زاده؛ فرزندخوانده یا فرزند رانده؟”

Continue Reading ←

احتمال فوت ۱۵۰ تن در پی شکسته شدن یخچال طبیعی هیمالیا

به گزارش ایسنا، در پی شکسته شدن یخچال طبیعی هیمالیا و وقوع سیلاب احتمال می رود ۱۵۰ نفر در شمال هند جان خود را از دست داده باشند. همچنین جاری شدن سیلاب موجب شد تا ساکنان روستاهایی که در مسیر سیل قرار دارند خانه‌های خود را تخلیه کنند. مقامات ایالت اوتارخند اظهار داشتند: تعداد دقیق قربانیان این حادثه مشخص نیست اما احتمال فوت ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در این حادثه وجود دارد. یکی از شاهدان این حادثه گفت: در این حادثه دیواری از غبار، سنگ و آب همچون بهمن سرازیر شد. این اتفاق به سرعت رخ داد و زمانی برای اعلام وضعیت هشدار وجود نداشت. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، بنابر اعلام مقامات محلی ایالت اوتارخند در زمان وقوع حادثه بیش از ۵۰ کارگر در محل پروژه برق آبی مشغول به کار بودند که احتمال فوت برخی از آنان وجود دارد اگرچه تعدادی از آنان نجات پیدا  ... “احتمال فوت ۱۵۰ تن در پی شکسته شدن یخچال طبیعی هیمالیا”

Continue Reading ←

ایران زیباست؛ طبیعت زمستانی استان گلستان

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۵:۵۱ سکوت اولین پیامی است که سرما و زمستان با خود دارد. وقتی در زمستان به دل طبیعت می‌روی، گویی صدا هم یخ زده است. آنچه اولین بارش‌های برف زمستانی با خود می‌آورد نشان از بسته شدن جاده‌های کوهستانی دارد. با بسته شدن بسیاری از مسیرها و صعب العبور بودن مناطق کوهستانی و سوز و سرما طبیعت به خواب می‌رود. خوابی نه چندان عمیق و نه چندان بلند. خوابی که هر ساله در این فصل تکرار می‌شود. طبیعت را سکوت فرا می‌گیرد . آنچه مهم است آثار رد پای آدمی است که در زیر برف‌ها پنهان شده است و تنها هر جا که آدمی قدم بگذارد سکوت هم خواهد شکست.  ... “ایران زیباست؛ طبیعت زمستانی استان گلستان”

Continue Reading ←

سنگی که بحث‌برانگیز شد

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، تابستان سال گذشته گروهی از مردم که مشغول قدم زدن در سواحل غربی کانادا بودند، متوجه سنگ مستطیلی‌شکلی شدند که یک چهره‌ بر روی آن حکاکی شده بود. موزه سطنتی بریتیش کلمبیا پس از بررسی این سنگ و مشورت با اقوام بومی کانادا در ماه ژانویه اعلام کرد که این سنگ چیزی شبیه به یک ستون حکاکی‌شده است که توسط گروهی از مردم که با نام «Lekwungen» شناخته می‌شدند و مدت‌ها پیش در این منطقه زندگی می‌کردند در جریان مراسم‌های تشریفاتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در زمان اعلام این اکتشاف «جک لومن» مدیر موزه در بیانیه‌ای نوشت: «این یک اکتشاف قابل‌توجه است که داستانی قابل‌توجه دارد.» اما این هیجان مدت طولانی دوام نداشت. چند روز بعد، هنرمندی که ساکن منطقه‌ای نزدیک محل کشف این سنگ بود در گفت‌وگو با یک روزنامه محلی اعلام کرد این تکه سنگ قدمتی بیش از سه سال ندارد  ... “سنگی که بحث‌برانگیز شد”

Continue Reading ←

کشف کوزه سفالی ۵ هزار سال قبل از دوره مفرغ در اشترینان

سردار حاجی محمد مهدیان نسب امروز ۱۹ بهمن‌ماه، اظهار کرد: در پی کسب خبری مبنی بر فعالیت فردی در زمینه قاچاق اشیاء تاریخی و فرهنگی در اشترینان بروجرد، موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت. وی تصریح کرد: با اشراف اطلاعاتی پلیس مخفیگاه متهم شناسایی و پس از هماهنگی با مراجع قضائی و در بازرسی از مخفیگاه متهم یک کوزه سفالی کشف شد. فرمانده انتظامی لرستان خاطرنشان کرد: برابر اعلام کارشناسان میراث فرهنگی قدمت این کوزه سفالی مربوط به ۵ هزار سال قبل از دوره مفرغ است. سردار مهدیان نسب با اشاره به دستگیری دو نفر در این رابطه، افزود: شهروندان در صورت مشاهده موارد مشکوک، مراتب را در اسرع وقت از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع داده و در تامین امنیت جامعه و حفظ میراث گرانبهای خود سهیم باشند. انتهای پیام   ... “کشف کوزه سفالی ۵ هزار سال قبل از دوره مفرغ در اشترینان”

Continue Reading ←

افزایش درختان شکسته در جنگل‌ها از مشکلات منابع طبیعی است

به گزارش ایسنا دکتر مسعود منصور صبح امروز در نشست با سردار محمد زهرایی – رییس سازمان بسیج سازندگی کشور- خاطرنشان کرد: منابع‌ طبیعی ثروت عمومی کشور است و ما امانتدار این ثروت بین‌نسلی هستیم و تمام تلاش‌مان این است که این امانت را که از گذشتگان به دستمان رسیده است را به نسل‌های آینده انتقال دهیم. رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بسیج را نماد یک نهاد مردمی در جامعه برشمرد و گفت: مردم بهترین مجریان و شریک در امر حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی هستند. منصور به اجرای طرح  ۹ در ۹۹ در منابع‌طبیعی کشور اشاره کرد و گفت: در محورهای ۱۸گانه این طرح به موضوع قرارداد همکاری با سازمان بسیج سازندگی تاکید شده است. وی افزود: هدف از اجرای این طرح جبران عقب افتادگی تعهدات و فعالیت‌های منابع‌ طبیعی است و با هدفگذاری‌های انجام شده امسال  ۳۰ هزار هکتار توسعه زراعت چوب در کشور انجام می‌شود. رییس سازمان جنگل‌ها همچنین  ... “افزایش درختان شکسته در جنگل‌ها از مشکلات منابع طبیعی است”

Continue Reading ←