جشنواره «ایران‌نما» برگزار می‌شود

به گزارش ایسنا، سومین جشنواره «بین‌المللی ایران‌نما» ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ به همت واحد مستقل فناور «فیفتاو» و با حمایت مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه خوارزمی در برج آزادی تهران برگزار می‌شود. مجموعه بین‌المللی فیفتاو با عنوان «نخستین نمایشگاه و تور آکادمی بین‌المللی در جهان» در اتریش به ثبت رسیده و در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه خوارزمی تهران مستقر است و هر سال جشنواره بین‌المللی «ایران‌نما» را برگزار می‌کند. همایش پایان‌نامه‌های ایران‌شناسی، همایش مقاله‌های ایران‌شناسی، همایش نشریه‌های ایران‌شناسی، جشنوارۀ قاب عکس ایران، نمایشگاه هنر و صنایع‌دستی ایران و پویش شهروند پایدار کشور از جمله بخش‌های این جشنواره است که در اردیبهشت سال آینده چهار بخش اصلی پایان‌نامه‌های ایران‌شناسی، نشریه‌های ایران‌شناسی، قاب عکس ایران و پویش شهروند پایدار برگزار خواهد شد. مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تا ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ اعلام شده است. همایش پایان‌نامه‌های ایران‌شناسی همایش پایان‌نامه‌های ایران‌شناسی در جریان این جشنواره، به دبیری پروفسور حسین بیک‌باغبان (رییس مرکز دانشگاهی  ... “جشنواره «ایران‌نما» برگزار می‌شود”

Continue Reading ←

تهیه دستورالعمل غواصی در زیستگاه‌های حساس

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گردشگری ناپایدار و غواصی ازجمله معضلات ما در خلیج فارس و دریای عمان است. در این شرایط دستورالعمل غواصی در زیستگاه‌های حساس تدوین شده است.  ... “تهیه دستورالعمل غواصی در زیستگاه‌های حساس”

Continue Reading ←

کشف یک مومیایی با زبانی از جنس طلا

به گزارش ایسنا و به نقل از لایوساینس، باستان‌شناسان در یکی از محوطه‌های باستانی مصر یک مومیایی ۲۰۰۰ ساله‌ کشف کرده‌اند که زبانی از جنس طلا در دهانش قرار دارد.  بر اساس بیانیه‌ای که توسط وزارت آثار باستانی مصر منتشر شده است، احتمالا این زبان طلایی با هدف این‌که مومیایی در زندگی پس از مرگ هم بتواند صحبت کند در دهانش قرار داده شده است و اگر این مومیایی قرار بوده با «اوزیریس» ایزد جهان پس از مرگ مصریان باستان مواجه شود باید می‌توانست با او صحبت کند.  هنوز  مشخص نیست آیا این مومیایی در زمان حیات دچار لکنت زبان بوده است یا خیر و همچنین مشخص نیست چرا برای ساخت این زبان از طلا استفاده شده است. باستان‌شناسان این مومیایی را در یکی از ۱۶ قبری که در نزدیکی معبدهای «اوزیریس» و «ایزیس» قرار داشتند کشف کرده‌اند. باستان‌شناسان پیش‌تر نیز مجموعه‌ای از سکه‌ها با تصویر چهره کلئوپاترای هفتم را در  ... “کشف یک مومیایی با زبانی از جنس طلا”

Continue Reading ←

بارش باران و برف و وزش باد شدید/ از سفرهای غیرضروری خودداری کنید

سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف یا باران و به شکل محلی وزش باد شدید موقت هشدار داد و نسبت به پرهیز از سفرهای غیرضروری و احتیاط در صعود به ارتفاعات توصیه کرد.  ... “بارش باران و برف و وزش باد شدید/ از سفرهای غیرضروری خودداری کنید”

Continue Reading ←

انتقال سند تالاب انزلی به وزارت نیرو اشکال حقوقی دارد/موضوع حذف لوگوی رامسر برداشت شخصی است

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست گفت: انتقال سند تالاب انزلی به اسم وزارت نیرو دو اشکال حقوقی مهم دارد و بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ داده باشد.  ... “انتقال سند تالاب انزلی به وزارت نیرو اشکال حقوقی دارد/موضوع حذف لوگوی رامسر برداشت شخصی است”

Continue Reading ←

تغییر کاربری و بهره‌برداری غیرمنطقی از مهمترین عوامل تهدیدکننده تالاب‌ها است

رییس اداره محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به مزایای تالاب‌ها گفت: تغییر کاربری و بهره‌برداری غیرمنطقی از مهمترین عوامل تهدیدکننده این اکوسیستم است.  ... “تغییر کاربری و بهره‌برداری غیرمنطقی از مهمترین عوامل تهدیدکننده تالاب‌ها است”

Continue Reading ←

بازگشت بازدیدکنندگان به تماشاخانه تاریخی ایتالیا

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز دوشنبه محدودیت‌های سفری و همچنین قوانین قرنطینه در اغلب مناطق ایتالیا کاهش یافت و به این ترتیب امکان بازدید از «کولوسئوم» جاذبه تاریخی مشهور ایتالیا و موزه‌های واتیکان فراهم شد. دولت ایتالیا درحالی در روز جمعه خبر کاهش محدودیت‌های قرنطینه را اعلام کرد که سازمان جهانی بهداشت و سایر کارشناسان نسبت به نابه‌هنگام بودن این تصمیم هشدار داده بودند. ۱۶ منطقه ایتالیا اکنون به عنوان مناطق «زرد» یا همان مناطق کم‌خطر کرونایی در نظر گرفته شده‌اند، اما پنج منطقه هنوز در فهرست مناطق «نارنجی» قرار دارند. همزمان با ورود بازدیدکنندگان به تماشاخانه تاریخی «کولوسئوم» درهای مجموعه موزه‌های واتیکان و کلیسای «سیستین» هم پس از ۸۸ روز تعطیلی یعنی طولانی‌ترین تعطیلی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، به روی مردم باز شد. اگرچه اغلب بازدیدکنندگان روز نخست بازگشایی این موزه‌ها را بازدیدکنندگان داخلی تشکیل‌ داده بودند. با این وجود موزه‌های مناطق «زرد»  ... “بازگشت بازدیدکنندگان به تماشاخانه تاریخی ایتالیا”

Continue Reading ←

تالاب گاوخونی در حال احتضار

شهر، شیره جانِ مادرش، زمین را می‌مکد، تا هرآنچه تا پیش از این از زاینده رود، پدر شهر، به ارث برده بود زنده بماند؛ امروز پدر نیست تا نان دهد؛ «ورزنه» را می‌گویم، بدون حقابه کشاورزی، به جانِ چاه‌هایی در دل زمین افتاده که به زودی خشک می‌شوند و شهر را در ترک‌هایی که بر دل زمین باز می‌شود، فرو می‌نشاند و در نهایت، تالابی که تا پیش از این، خط آخر سفر آن حقابه بود، خالی‌تر از دشت و صحراهای کویر می‌شود.  ... “تالاب گاوخونی در حال احتضار”

Continue Reading ←

وقوع سیل در ازمیر و گرفتگی معابر

باران های سیل آسای صبح امروز (سه شنبه) در ازمیر ترکیه موجب جاری شدن سیل شد و مسیرهای اصلی در مرکز شهر و مناطق اطراف آن شامل آلیانا، فوچا و دیکیلی را مسدود کرد.  ... “وقوع سیل در ازمیر و گرفتگی معابر”

Continue Reading ←