ویدئو / ادامه مرگ پرندگان میانکاله؛ چرا فاجعه تکرار شد؟

مسئولان محیط زیست استان مازندران پیش‌بینی می‌کنند مدت زمان تلف شدن پرندگان در دو منطقه میانکاله و گرگان تا ۴۰ روز طول بکشد و در این میان تنها خوشحالی‌شان کمتر شدن تعداد تلفات گونه‌های مختلفِ از دست رفته نسبت به سال گذشته است؛ آماری که سال گذشته حدود ۴۳ هزار پرنده را در فهرستش داشت و امسال تاکنون در ۲۰ روز نخست به حدود هفت هزار پرندۀ تلف‌شده، رسیده است. چرا این فاجعه تکرار شد و وضعیت امروز میانکاله چگونه است؟  ... “ویدئو / ادامه مرگ پرندگان میانکاله؛ چرا فاجعه تکرار شد؟”

Continue Reading ←

آماری از سفر گردشگران خارجی به ایران در دوران کرونا

به گزارش ایسنا، کمی بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران با بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی، صدور روادید گردشگری نیز متوقف شد. مدتی بعد، معاون گردشگری خبر داد که به تعداد محدود برای اتباع خارجی که به انگیزه درمان و تجارت به ایران سفر می‌کنند، روادید صادر می‌شود. حالا ولی تیموری خبر داده که در ۹ ماه ابتدای سال ۴۵۰ هزار نفر به شکل مقطعی و محدود با عنوان گردشگر سلامت و تجاری به کشورمان سفر کرده‌اند. او همچنین گفت که با توجه به سخت‌گیری‌ها حدود ۹۴ درصد سفرهای بین‌المللی کاهش پیدا کرده است. این معاونت با آن‌که شیوه‌نامه «چگونگی ورود گردشگران خارجی در دوران کرونا» را اواسط تابستان امسال به ستاد ملی کرونا تحویل داده اما همچنان سختگیری‌های این ستاد مانع از صدور ویزای توریستی و ورود گردشگران خارجی شده است. تیموری در جلسه کمیته سیاست‌گذاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت که حوزه سفر و گردشگری در میان صنایع  ... “آماری از سفر گردشگران خارجی به ایران در دوران کرونا”

Continue Reading ←

بارش برف و باران و کاهش دما/ وزش باد شدید تا خیلی شدید

به گزارش ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: بارش برف یا باران، رخداد مه و کاهش دید افقی، در مناطق جنوبی توام با رعد و برق و در نقاط مستعد وقوع تگرگ فردا (۳۰ بهمن ماه)‌ برای استان‌های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، همدان، ارتفاعات غرب مازندران، غرب مرکزی، غرب فارس، شمال و شرق خوزستان، نوار جنوبی و غربی اصفهان و ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و قزوین پیش‌بینی می‌شود. بر اثر حاکمیت این شرایط جوی طغیان رودخانه‌ها و احتمال جاری شدن سیلاب، کاهش دید و لغزندگی جاده‌های کوهستانی به سبب بارش برف، افزایش حجم رواناب و آبگرفتگی معابر عمومی، تاخیر و احتمال لغو پروازها، احتمال ریزش بهمن در مناطق مستعد، کولاک برف در گردنه‌های برفگیر و کوهستانی دور از انتظار نیست و سازمان هواشناسی نسبت به آمادگی دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها و سازمان‌های امدادی برای کنترل  ... “بارش برف و باران و کاهش دما/ وزش باد شدید تا خیلی شدید”

Continue Reading ←

کشف شواهدی از سکونتگاه متعلق به عصر آهن

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، وقتی باستان‌شناسان کاوش در محوطه تاریخی واقع در «آکسفوردشیر» را آغاز کردند امیدوار بودند به اکتشاف جالبی دست پیدا کنند. اما این گروه به هیچ وجه پیش‌بینی نمی‌کرد کاوش در این محوطه کشف شواهد وجود یک سکونتگاه عصر آهن، با بقایای ده‌ها اتاقک متعلق به ۴۰۰ سال پیش از میلاد تا ۱۰۰ سال پیش از میلاد و یک خانه تجملی رومی متعلق به قرن سوم یا چهارم میلادی را به دنبال داشته باشد. به گفته باستان‌شناسان کاوش‌های پیشین در این منطقه شواهدی از وجود ساکنان عصر برنز، عصر آهن و دوران رومی را مشخص کرده بود اما دستیابی به اکتشاف اخیر بسیار دور از ذهن بود. هر یک از اتاقک‌های دایره‌ای این منطقه حدود ۱۰ متر قطر داشتند و احتمالا کشاورزانی که از زمین‌های اطراف استفاده می‌کردند در این اتاقک‌ها سکونت داشتند. دست کم سه‌چهارم خانه رومی کشف‌شده همچنان مدفون است و  ... “کشف شواهدی از سکونتگاه متعلق به عصر آهن”

Continue Reading ←

راز مرگ فرعون مصری مشخص شد

به گزارش ایسنا و به نقل از لایوساینس، نتایج تحقیقات جدید بر مومیایی این فرعون مصری (به انگلیسی: Seqenenre Tao II)، وجود زخم‌هایی در صورت مومیایی را آشکار کرده است. به نظر می‌رسد کسانی که جسد این فرعون را مومیایی می‌کردند تلاش کرده‌اند این جراحات را پنهان کنند. با توجه به جراحاتی که در پیشانی، گونه‌ها و نزدیک‌ چشم‌های این مومیایی وجود دارد و با توجه به زخم خنجر که در بخش پایینی جمجمه او وجود دارد به نظر می‌رسد این فرعون از تمامی زاویه‌ها توسط مهاجمان محاصره شده بوده است. کارشناس اصلی این تحقیق در بیانیه‌ای نوشت: «نتایج بررسی نشان می‌دهد این فرعون در کنار سربازانش در خط مقدم حضور داشته و جانش را برای آزادی مصر به خطر انداخته است.» سال‌ها پیش باستان‌شناسان از وجود چندین جراحت بر روی این مومیایی مطلع شده بودند اما تحقیقات جدید جراحات جدیدی را آشکار کرده که پیش‌تر از نظرها پنهان مانده بود و بر اساس  ... “راز مرگ فرعون مصری مشخص شد”

Continue Reading ←

آیا خطر گردشگری سلامت کمتر از گردشگری توریستی است؟

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی تیرماه امسال از توقف ورود گردشگران خارجی به ایران از زمان شیوع ویروس کرونا خبر داد و وزارت بهداشت نیز برگزاری تورهای بین‌المللی را تا فروکش کردن ویروس کرونا و عبور از شرایط سخت و بحرانی ممنوع کرد اما سفرهای ضروری، تجاری و کاری به ایران به صورت انفرادی بدون مانع اعلام شد. بعد از این اظهارات، رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه نیز از غیرفعال شدن گزینه‌های «روادید گردشگری و زیارتی» از سامانه روادید الکترونیکی ایران تا عادی شدن شرایط خبر داد، البته چندی بعد با وجود شیوع ویروس جدید کرونا، ورود به کشور با سختگیری‌های بیشتری همراه شد ولی براساس آمار موجود و به رغم تایید کاهش 84.57 درصدی تردد مسافران ورودی از مرزهای زمینی، ریلی و هوایی کشور از سوی گمرک ایران، از شیوع کرونا در کشور تا پایان مردادماه امسال، حدود ۲۶۲ هزار مسافر خارجی به ایران وارد شده‌اند. مذاکرات  ... “آیا خطر گردشگری سلامت کمتر از گردشگری توریستی است؟”

Continue Reading ←

زمستان سخت در ترکیه و وقوع حوادث جاده ای

به گزارش ایسنا، بارش برف در مناطق وسیعی از این کشور از جمله در شهر «سوسورلوک» استان بالیکسیر که سنگین‌ترین برف دو دهه اخیر را به خود می‌بیند، باعث ترافیک و تصادفات جاده‌ای و مسدود شدن راه‌ها شده است. همچنین در جاده منتهی به «سوسورلوک» راهبندان ۲۵ کیلومتری ایجاد شد و پلیس را بر آن داشت تا با ایجاد پست ایست بازرسی، خودروها را از ادامه مسیر بازداشته و بازگرداند. بارش برف و هوای نامساعد همچنین در قونیه جان پنج نفر را گرفته است. به گزارش یورونیوز، در تصادف دیگری که در آن اتوبوسی بدلیل لغزندگی جاده از کنترل راننده آن خارج شد و به خودروی دیگری برخورد کرد، ۳۸ نفر زخمی شدند. انتهای پیام  ... “زمستان سخت در ترکیه و وقوع حوادث جاده ای”

Continue Reading ←

الزام شهرداری به رفع معضلات ایستگاه انتقال زباله شهرداری گلستان

به گزارش ایسنا علیرضا فاضلی از بازدید و پایش ایستگاه انتقال زباله شهرداری گلستان با حضور دادستان شهرستان، شهردار گلستان، رییس شورا  و سایر مسئولان شهرداری گلستان در پی  اعلام جرم  اداره محیط زیست بهارستان مبنی بر نبود مدیریت صحیح در این ایستگاه خبر داد و با اشاره به اینکه در این بازدید علاوه بر اقدامات اجرا شده از سوی شهرداری، بر انجام سایر اقدامات ابلاغی مثل ساخت سکوی بارگیری ، ساخت مخزن جمع‌آوری شیرابه و احداث فضای سبز از سوی دادستان شهرستان تاکید شد، گفت: شهرداری متعهد شد در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به رفع معضلات و استانداردسازی ایستگاه اقدام کند. وی در ادامه با بیان اینکه بازدیدی نیز از یکی از بزرگترین انبارهای مواد غذایی شهرستان انجام شد، اظهارکرد: علیه این واحد به دلیل عدم مدیریت صحیح فاضلاب تولیدی اعلام جرم شده و اخطاریه دریافت کرده بود. در این بازدید ضمن ابلاغ مواد قانونی توسط دادستان، تعهدات لازم برای استانداردسازی  ... “الزام شهرداری به رفع معضلات ایستگاه انتقال زباله شهرداری گلستان”

Continue Reading ←

صعود به “برف انبار”

چکاد برف انبار واقع در منطقه کهک، روستای فردو در فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر قم با ارتفاع ۳۲۰۰ متر مرتفع‌ترین نقطه استان قم محسوب می‌شود و گردشگران و کوهنوردان زیادی را به منطقه جذب می‌کند. ماندگاری برف به سبب وجود دره‌های عمیق اطراف قله، جغرافیا و آب و هوای منطقه دلیل نامگذاری این کوه است، اگرچه بارش‌های کم امسال علی‌رغم اسم قله، چهره‌ای تقریبا خشک به آن داده است. ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۲  ... “صعود به “برف انبار””

Continue Reading ←

توضیح وزیر گردشگری درباره حذف گذرنامه در سفر بین ایران و ترکیه

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان در جریان افتتاح ویدئوکنفرانسی ۲۰۶ پروژه گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران، درباره این پیشنهاد که اخیرا در کمیته گردشگری ایران و ترکیه مطرح شده و بازتاب گسترده‌ای نیز داشته است، توضیح داد: در سفری که به ترکیه داشتیم آن‌ها تجربه‌ای را که با یکی از کشورهای همسایه داشتند، مطرح کردند و آن هم این است که علاوه بر لغو ویزا، پاسپورت را نیز حذف کرده‌اند. آن‌ها اعتقادشان بر این است که اگر این مدل را با ایران اجرایی کنند می‌تواند به تقویت گردشگری بین دو کشور کمک کند. اخیرا نیز این موضوع دوباره از سوی آن‌ها مطرح شده اما فعلا در حد پیشنهاد ترکیه به ما است. به نظرم پیشنهاد بدی نیست؛ باید این موضوع را با وزارت خارجه و دستگاه‌های امنیتی مطرح کنیم. سفرهای نوروزی منوط به شروع نشدن پیک چهارم کرونا است او همچنین درباره برنامه‌ریزی‌ها برای سفرهای «احتمالی» نوروزی اظهار کرد: در  ... “توضیح وزیر گردشگری درباره حذف گذرنامه در سفر بین ایران و ترکیه”

Continue Reading ←