مرمت و بازسازی قنات شحنه در یزد با ۳۰۰ میلیون تومان

«عباس بشارتی» در بازدید از مسیر ۱۲ کیلومتری قنات روستای شحنه، گفت: با درخواست مالکین و شاربین قنات این روستا در سال‌های گذشته و به منظور حفظ و صیانت از قنات و بخش کشاورزی این روستا در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ اعتباری بالغ بر ۳۱ میلیارد ریال به این قنات تخصصی داده شد، در بخش‌های بازسازی کوره قنات،لایروبی و پیشکار کنی هزینه شده و در سال جاری با تأمین هزینه و تخصیص اعتبار لازم اقدام به حفر یک میله چاه در مادر چاه این قنات خواهد شد. وی با بیان این که با اقدامات انجام شده آبدهی قنات از ۱۰ لیتر در ثانیه‌ی سال‌های گذشته، هم‌اکنون به ۱۸ لیتر در ثانیه رسیده از دهیاری روستا به خاطر بازسازی و زیبا سازی مظهر این قنات قدردانی کرد. به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان یزد، «حسین نوابی» رئیس اداره فنی و زیربنایی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان  ... “مرمت و بازسازی قنات شحنه در یزد با ۳۰۰ میلیون تومان”

Continue Reading ←

دروازه ‌شوش مرمت می‌شود

عاطفه رشنوئی اظهار کرد: دروازه ‌شوش در جبهه جنوب‌ غربی حصار میانی شهر دورانتاش قرار دارد که با توجه به ماهیت خشتی و گلی و به دلیل بارندگی‌های فصلی دچار فرسایش و ریزش اندود بدنه شده بود. او با تأکید بر این‌ که حفاظت در محوطه میراث‌ جهانی بر پایه مبانی و اصول علمی حفاظت و مرمت و با پشتیبانی روش‌های سنتی صورت می‌گیرد افزود: دروازه جنوب ‌غربی حصار میانی شهر که براساس نام‌گذاری رومن گیرشمن «دروازه شوش» نام دارد، در چندین نوبت شاهد مرمت‌های اساسی بوده است و در سال‌های اخیر بارندگی‌های شدید، لزوم حفاظت از این بنا را بیش از پیش کرده است. مدیر پایگاه میراث‌ جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه‌ با اشاره به این‌ که دروازه شوش به مانند دیگر فضاهای معماری به جای‌ مانده شهر دورانتاش از دوره ایلام، ساختار گلین دارد که ساختاری شکننده و آسیب‌پذیر است بیان کرد: اهمیت و جایگاه دروازه، ماهیت گلین و  ... “دروازه ‌شوش مرمت می‌شود”

Continue Reading ←

ممنوعیت کرونایی سفر به ۴ استان و ۷ شهر

سردار سید تیمور حسینی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اعمال محدودیت تردد در جاده‌های کشور گفت: سفر به استان خوزستان و خروج از آن دارای محدودیت کامل بوده و امکان مسافرت به سمت خوزستان یا خروج از آن وجود ندارد. وی با بیان اینکه سفر به سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان نیز ممنوع است، اظهارکرد: امکان سفر به این سه استان نیز با توجه به وضعیت کرونا و تصمیمات اتخاذ شده برای جلوگیری از شیوع این ویروس وجود ندارد. جانشین رییس پلیس راهور ناجا همچنین از محدودیت سفر به هفت شهر مقصد گردشگری نیز خبر داد و اظهارکرد: سفر به شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم نیز ممنوع است. حسینی درباره زمان اجرای این محدودیت ها نیز اظهارکرد: این محدودیت ها تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت و تاکنون زمانی برای پایان آن اعلام نشده است. وی همچنین با تاکید بر اینکه محدودیت تردد در  ... “ممنوعیت کرونایی سفر به ۴ استان و ۷ شهر”

Continue Reading ←

واکاوی یک تخریب، پشت گنبد جهانی نظام‌الملک

سیدمهدی موسوی، مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان تخریب این خانه صفوی را این‌گونه برای ایسنا روایت می‌کند: خانه‌ای که دربارۀ آن حرف می‌زنیم در ضلع جنوبی مسجد جامع عتیق اصفهان قرار گرفته و حدود ۳۵ نفر وارث دارد. سرمایه‌گذاری پیدا شده بود که قصد داشت خانه را از آن‌ها بخرد اما یکی دو نفرشان حاضر به فروش نشدند و خانه، تبدیل شد به پاتوق کارتن‌خواب‌ها و معتادان. اهل محل هم از این بابت خیلی شاکی بودند و همین روزها متوجه شدم که خانه، خراب‌شده است. پرس‌وجو کردم ببینم چه کسی این کار را انجام داده و شنیدم گفتند یک «خیّر» برای تخریب قدم پیش گذاشته تا دیگر اینجا محل امنی برای خلاف‌کارها نباشد. او ادامه می‌دهد: معاون اداره کل میراث فرهنگی استان، بلافاصله پس‌ از این رخداد با شهرداری مکاتبه کرد و اطلاع داد که این خانه اگرچه در فهرست میراث ملی ثبت‌نشده و جزو خانه‌های ستاره‌دار هم  ... “واکاوی یک تخریب، پشت گنبد جهانی نظام‌الملک”

Continue Reading ←

تداوم بارش‌ها در کشور/ بارش شدید در ۶ استان

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز (۷ اسفند) سامانه بارشی در نیمه جنوبی کشور به جز سیستان و بلوچستان و جنوب هرمزگان فعال خواهد بود، اظهار کرد: طی امروز بارش در نوار مرکزی کشور از جمله استان‌های لرستان، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی و مناطق مرتفع استان کرمان و ارتفاعات مرکزی به صورت برف خواهد بود. وی ادامه داد: شدت بارش‌ها طی امروز (۷ اسفند) نیز در استان‌های فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان و جنوب اصفهان است همچنین در استان گیلان بارش برف و باران و در استان مازندران بارش پراکنده دور از انتظار نیست. ضیاییان با بیان اینکه طی فردا (۸ اسفند) در جنوب کرمان، برخی مناطق سیستان و بلوچستان و شمال شرق هرمزگان بارش پراکنده گاهی با رعد و برق و در ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش  ... “تداوم بارش‌ها در کشور/ بارش شدید در ۶ استان”

Continue Reading ←

بررسی تخلفات نمایشگاه گردشگردی توسط دانشگاه های علوم پزشکی و برخورد با متخلفین

انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: قطعا از هرگونه تجمع در استان تهران جلوگیری خواهد شد و باید رعایت پروتکل های بهداشتی در جهت قطع زنجیره کرونا در دستور کار قرار گیرد. وی افزود: در مورد تجمع و برخی تخلفات در رعایت پروتکل بهداشتی در نمایشگاه گردشگری اعلام شده که روسای دانشگاه های علوم پزشکی بررسی لازم را انجام دهند. استاندار تهران تاکید کرد: قطعا با متخلفین این نمایشگاه برخورد خواهد شد. به گزارش ایسنا، پیشتر نیز استاندار تهران تاکید کرد بود در استان تهران نباید تجمعی شکل بگیرد و هیچ یک از اصناف و اتحادیه ها حق برگزاری انتخابات سراسری ندارند در همین راستا برای امسال نمایشگاه بهاره برگزار نخواهد شد و شهروندان نیز در ایام پایانی سال ضمن رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی نباید برای خرید موجب شکل گیری تجمع بشوند. چهاردهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران از روز سه شنبه پنجم اسفند  ... “بررسی تخلفات نمایشگاه گردشگردی توسط دانشگاه های علوم پزشکی و برخورد با متخلفین”

Continue Reading ←

درباره ذخیره‌گاه زیست کره «حرّا» چه می‌دانید؟

به گزارش ایسنا،  درسال ۱۳۵۱ اراضی پوشیده از مانگرو در سطح ملی به‌عنوان منطـقه حفاظت شده تحت مدیریت قرار گرفت و در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان ذخـیره‌گاه زیست‌کـره پذیرفته و ثبت شد همچنین در سال ۱۳۵۵ نواحی بکر جنگل‌های مانگرو، گل‌زارها و نهرها در تنگه خـوران به عنوان تالاب مهم با ارزش بین المللی در کنواسیون بین‌المللی رامسر به ثبت رسید. براساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست، جنگل‌های مانگرو اکوسیستم‌های کاملا ویژه‌ای هستند و اجتماعات گیاهی و جانوری آن‌ها در ارتباط با شرایط خاصی می‌تواند شکل بگیرد. از نظر پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده حّرا شامل دو فرم است. جوامع گیاهی هالوفیت یا شورپسند که متعلق به تیره «Chenopodiaceae» است و در نواحی ساحلی گسترش یافته‌اند و بعضا با بوته‌های گز همراه هستند و گونه حرّا با نام علمی «Avicennia marina»  که به وجود آورنده جنگل‌های انبوه است. جنگل‌ حرّا، جنگل‌های ساحلی حساس و شکننده‌ای است که نقش ارزنده‌ای در حفظ تنوع زیستی منطقه دارد و حفاظت  ... “درباره ذخیره‌گاه زیست کره «حرّا» چه می‌دانید؟”

Continue Reading ←

۷ نکته درباره تاثیر تغییرات جوی بر خلق و خو و جسم انسان

به گزارش ایسنا، وضع هوا بیش از آنچه که فکر می‌کنید بر سبک زندگی انسان تأثیر دارد. پژوهشی جدید نشان می‌دهد که دما و شرایط محیطی بر احساس فیزیکی و روانی انسان تاثیرگذار است. پژوهشکده هواشناسی کشور در مقاله‌ای آورده است که همزمان با عادی شدن شرایط سخت اقلیمی که واقعیتی است از تغییرات جوی، احساس رفاه انسان نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه هرچه هوای محیط خنک‌تر باشد، خواب شما نیز بهتر خواهد بود. یک دانشمند علوم محیط زیستی در آمریکا می‌گوید که دمای بهینه برای خواب ۱۵ تا ۲۰ درجه سلسیوس است چون در این دما گرمای بدن کاهش می‌یابد و مغز آماده خواب می‌شود. در مقابل هوای گرم و مرطوب توانایی انسان برای برخورداری از خوابی مطلوب را کاهش می‌دهد. بر اساس این گزارش آب و هوای طوفانی نیز خواب را مختل می‌کند چرا که سر و صدا و رعد و برق ازجمله عوامل برهم زدن خواب هستند. افراد ساکن  ... “۷ نکته درباره تاثیر تغییرات جوی بر خلق و خو و جسم انسان”

Continue Reading ←

آخرین وضعیت «خانه پدری جلال آل‌احمد» از زبان بهره‌بردار آن

به گزارش ایسنا، ماجرای خانه تاریخی که سال‌ها محل زندگی و رشد نویسنده بزرگ ایرانی بود و بعد از سال‌ها مالکان جدید آن یعنی متولیان میراث فرهنگی اعلام کردند خانه را برای گعده‌های باستان‌شناسان و به عنوان خانه «باستان‌شناسان» انتخاب کرده‌اند و حتی آیین افتتاحیه آن را با دبدبه وکبکبه زیاد برپا کردند و حتی یکی دو روز در هفته تا چند ماه خانه را برای فعالیت باز نگه داشتند و به مرور حرف از تبدیل خانه به پاتوق معتادان و خوابگردها تبدیل و به مرور زباله‌دانی شد و در نهایت خبر رسید که خانه را یک قاچاقچی قُرق کرده و حتی چند باری هم شده که معتادانی را در حال کندن درِ چوبی و قدیمی خانه از این بنای تاریخی دور کرده‌اند. اما سرانجام حدود یک ماه قبل متولیان صندوق احیا خبر دادند که بهره‌برداری این خانه را فردی آشنا به حوزه فرهنگ بر عهده گرفته است. اما با  ... “آخرین وضعیت «خانه پدری جلال آل‌احمد» از زبان بهره‌بردار آن”

Continue Reading ←