واگذاری فرزندخواندگی بناهای تاریخی یزد به صنایع برای اولین بار در کشور

«سیدمصطفی فاطمی» با بیان این که برای اولین در یزد، صنعت به عنوان معین میراث فرهنگی لحاظ می‎شود، در این خصوص تصریح کرد: برای اولین بار با یکی از شرکت‌های صنعتی اردکان قراردادی منعقد شد تا فرزندخواندگی بناهای تاریخی را متقبل شود. وی با بیان این که میراث فرهنگی توانایی مرمت و احیای بسیاری از آثار تاریخی را ندارد، گفت: در عرصه بافت تاریخی یزد به تنهایی 21 هزار بنای تاریخی وجود دارد که با ورود صنعت و به پشتوانه نظارت میراث فرهنگی می‌توانیم بخش‌هایی از آن را مرمت کنیم. این مسئول با تاکید بر این که این مدل با هدف نگهداری و بازآفرینی و نگهداشت بناهای تاریخی برای اولین بار در کشور اجرایی شده است، گفت: فضای صنعتی و معدنی استان یزد، مهمترین ظرفیت در کمک به حفاظت از بناهای تاریخی است و افراد زیادی می‌توانند در این اتفاق مهم ایفای نقش کنند. فاطمی با بیان این که چادرملو  ... “واگذاری فرزندخواندگی بناهای تاریخی یزد به صنایع برای اولین بار در کشور”

Continue Reading ←

از بیکاری ۸۸هزار نفر در سال کرونا تا خبر اشتغال ۶هزار نفر در دهه فجر

به‌گزارش ایسنا به نقل از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمد خیاطیان با اشاره به نامگذاری امسال‌ از سوی مقام معظم رهبری به‌سال جهش تولید، بیان کرد: باتوجه به این‌که یکی از سیاست‌های محوری دولت تدبیر و امید ایجاد اشتغال پایدار است، این وزارت براساس رسالت‌ها و مأموریت‌های محوله نسبت به تدوین برنامه‌های اشتغال در حوزه‌های تخصصی خود اقدام کرده و توانسته موفقیت‌های بزرگی نیز در این حوزه کسب کند. او درباره پرداخت تسهیلات در دولت دوازدهم به سرمایه‌گذاران، علاقه‌مندان و فعالان این حوزه، اظهار کرد: براساس اذن مقام معظم رهبری برای برداشت ۵,۱ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به‌منظور ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گام‌های مهمی برای جذب این منابع برداشته است. معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: در حوزه اشتغال روستایی، بیش از ۱۶ هزار طرح و پروژه گردشگری و صنایع‌دستی با تسهیلاتی بالغ‌بر ۱۰ هزار  ... “از بیکاری ۸۸هزار نفر در سال کرونا تا خبر اشتغال ۶هزار نفر در دهه فجر”

Continue Reading ←

مقررات بازدید از «موزه ملی» به‌روز شد

به گزارش ایسنا، درحال حاضر موزه‌های ایران ‌باستان، باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی در موزه ملی باز شده‌اند. بازدیدها در فاصله ۸:۳۰ تا ساعت ۱۷ در پنج نوبت امکان‌پذیر است. در هر نوبت، موزه ۱۰ دقیقه تنفس می‌گیرد و بازدیدکننده‌ای نخواهد داشت. موزه ملی که در خردادماه و دور قبلی بازگشایی، این مقررات را نیز به اجرا گذاشته بود، از بازدیدکنندگان درخواست کرده «این‌بار با مسؤولیت اجتماعی بیشتری به موزه بروند و در پاسداری از میراث فرهنگی و جلوگیری از گسترش این بیماری همگام باشند.» با این وجود، در دوره قبل بسیاری از موزه‌داران و راهنمایان موزه نسبت به رعایت نشدن شیوه‌نامه‌های کرونا از سوی بازدیدکنندگان معترض بودند. از سویی، در برخی موزه‌ها به دلیل اجرا نشدن پروتکل‌های مناسب محیط موزه، بسیاری از بازدیدکنندگان نسبت به بی‌تفاوتی مسؤولان موزه‌ها و نبود نظارت و کنترل در این امکان ناراضی بودند. مقررات به‌روزرسانی‌شده موزه ملی برای بازدید در بحران کرونا به این ترتیب  ... “مقررات بازدید از «موزه ملی» به‌روز شد”

Continue Reading ←

تاکید بر حفاظت هر چه بیشتر از جنگل‌های شمال

سی و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی امروز با تاکید بر حفاظت هر چه بیشتر جنگل‌های شمال با حضور رییس سازمان جنگل‌ها و مدیران دست اندرکار حوزه جنگل و استان‌های شمالی به صورت ویدئو کنفرانس و ارتباط تصویری برگزار شد.  ... “تاکید بر حفاظت هر چه بیشتر از جنگل‌های شمال”

Continue Reading ←

تاثیرگذاری تغییرات اقلیمی بر تنوع زیستی تهران/ شناسایی مناطق بکر باقیمانده در توچال

سید آرش حسینی میلانی عصر امروز در مراسم اختتامیه مسابقه عکاسی تنوع زیستی تهران که در سالن رایزن تهران برگزار شد، گفت: یک هشدار به شهر تهران این است که آیا ما به سمتی می‌رویم که در آینده، شهری بدون پرنده داشته باشیم؟ شهری که هم اکنون به دلیل آلودگی هوا درایامی از سال، پرنده‌ها شهر را ترک می‌کنند و شواهدی نیز در این باره وجود دارد.  ... “تاثیرگذاری تغییرات اقلیمی بر تنوع زیستی تهران/ شناسایی مناطق بکر باقیمانده در توچال”

Continue Reading ←

پیشنهادات اصلاحی برای پیش‌نویس قانون آب ارائه شد

پیش‌نویس قانون آب پیشنهادی وزارت نیرو توسط متخصصان آب مورد بررسی قرار گرفت که بیشتر شدن نقش نوآوری در این برنامه یکی از اصلاحات است.  ... “پیشنهادات اصلاحی برای پیش‌نویس قانون آب ارائه شد”

Continue Reading ←

ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ احترام به محیط زیست برای دستیابی به توسعه پایدار

شهردار منطقه یک تاکید کرد: برای دستیابی به توسعه پایدار و حفظ منابع طبیعی برای نسل های آینده، باید فرهنگ احترام به طبیعت و محیط زیست در جامعه نهادینه شود.  ... “ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ احترام به محیط زیست برای دستیابی به توسعه پایدار”

Continue Reading ←

ویدئو / هزار زخم بر تن تالاب انزلی

پهنه آبی انزلی مدت‌هاست وضعیت خوبی ندارد و ادامه حیات آن، در هاله‌ای از ابهام است. اکوسیستم غنی و بزرگ تالاب انزلی سال‌هاست که به دلیل ورود فاضلاب صنعتی و خانگی، رسوبات، تغییر رژیم آبی دریای خزر، تکثیر گیاهان مهاجم و مواردی دیگر تغییر کرده و نامش در لیست تالابهای در معرض خطر (مونترو) قرار گرفته است. با وجود اینکه برای نجات جان تالاب انزلی برنامه‌ای هفت ساله تدوین شده، اما نگرانی‌ها برای حفظ این پهنه آبی ارزشمند همچنان پابرجاست.  ... “ویدئو / هزار زخم بر تن تالاب انزلی”

Continue Reading ←

موزه‌های فرانسه در تلاش برای بازگشایی

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، موزه‌های فرانسه که به دلیل تعطیلی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا درمانده شده‌اند این هفته با ارسال دو عریضه که توسط صدها فعال حوزه هنر و موزه‌ها امضا شده است از دولت فرانسه خواستند تا فرصت بازگشایی موزه‌ها حتی به صورت جزئی را فراهم کند. مسوولان موزه‌ها امیدوار بودند با به پایان رسیدن قرنطینه سراسری بتوانند درهای موزه‌ها را در ماه دسامبر به روی مردم بازکنند اما با افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا موزه‌ها نیز در کنار رستوران‌ها، سینماها و سالن‌های تئاتر همچنان تعطیل باقی ماندند. برای مثال قرار بود به مناسبت صد و پنجاهمین سالروز تولد «هانری ماتیس» نقاش فرانسوی ۲۳۰ اثر از این هنرمند در مهم‌ترین موزه هنر مدرن فرانسه گردآوری شود. اما به دلیل همه‌گیری کرونا، از زمانی که این نمایشگاه در ماه اکتبر در «مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو» آغاز شد فقط به مدت ۱۰ روز  ... “موزه‌های فرانسه در تلاش برای بازگشایی”

Continue Reading ←