ذوق‌زدگی وزیر گردشگری ونزوئلا از دیدن کرمان و اصفهان

به گزارش ایسنا، ایران و ونزوئلا که با یکدیگر لغو ویزا شده‌اند، قصد دارند بخت خود را در گردشگری نیز بیازمایند، در نتیجه پس از مذاکرات مجازی مقامات گردشگری دو کشور در مهرماه ۹۹، دولت ونزوئلا هیأت گردشگری خود را به ایران فرستاد که به دنبال آن، تفاهم‌نامه‌ای که تا سال ۲۰۲۳ اعتبار دارد امضاء شد. دو کشور تفاهم کردند علاوه بر انتقال دانش خود در زمینه گردشگری به یکدیگر، تبادل گردشگر داشته باشند. علی پادرون، وزیر گردشگری ونزوئلا که از طرف دولتش مامور به تحکیم روابط گردشگری با ایران شده است،  به محض اینکه وارد تهران شد، گفت «اینجا را خانه خود می‌دانم.» او بعد از تهران به کرمان رفت؛  منطقه‌ای با طبیعتی متفاوت از کشورش و سپس به تماشای اصفهان در یک روز برفی نشست و این‌گونه ابراز احساسات کرد: از دیدن زیبایی‌های این شهرها شگفت‌زده شدم. سه شهر بسیار زیبا و تاریخی که برای سفر به آن‌ها از همه گردشگران دعوت می‌کنم. وزیر گردشگری  ... “ذوق‌زدگی وزیر گردشگری ونزوئلا از دیدن کرمان و اصفهان”

Continue Reading ←

تک درنای امید، به سیبری بازگشت

درنای امید که در تاریخ ۱۴ آبان ماه ۹۹ برای زمستان‌گذرانی به تالاب بین المللی فریدونکنار مهاجرت کرده بود، صبح امروز ۸ اسفندماه ۹۹ پس از ۱۱۵ روز زمستانگذرانی در فریدونکنار، بازگشت خود به سیبری را آغاز کرد. گفتنی است درنای سیبری سال گذشته نیز در تاریخ ۲۹ مهرماه به تالاب فریدونکنار مهاجرت و پس از ۱۲۹ روز زمستانگذرانی در این منطقه، در تاریخ ۸ اسفندماه ۹۸ به سیبری بازگشت.  شایان ذکر است درنای امید ۱۳ سال است که بصورت تنها و انفرادی مهاجرت می کند. به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، درنای امید از زیستگاه زادآوری خود در سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان و آذربایجان به فریدونکنار مازندران مهاجرت ‌و حدود چهار ماه از سال را با تغذیه در محدوده دامگاه‌های سنتی از باران و سرخرود و فریدونکنار زمستان‌گذرانی می‌کند. انتهای پیام  ... “تک درنای امید، به سیبری بازگشت”

Continue Reading ←

ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی هفته آینده/ پیش‌بینی روند افزایشی دمای ایران از شنبه

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی هفته پیش رو، گفت: روز سه شنبه ( ۱۲ اسفند) سامانه بارشی جدیدی از مرزهای غربی وارد کشور می‌شود و فعالیت این سامانه بارشی در شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی، مرکز و شمال شرق کشور خواهد بود.  ... “ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی هفته آینده/ پیش‌بینی روند افزایشی دمای ایران از شنبه”

Continue Reading ←

کاهش مهلت استعلام اکتشاف معادن و جای خالی دغدغه توسعه ‌پایدار

به گزارش ایسنا، ‍‍پیش از این براساس ماده ۴ ضوابط زیست‌محیطی فعالیت‌های معدنی، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف بود ظرف مدت یک ماه از تاریخ وصول استعلام برای صدور ‌پروانه اکتشاف معادن، نظر خود را اعلام کند اما دی ماه سال جاری هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار طی مصوبه‌ای مهلت استعلام برای اکتشاف معدن از سازمان حفاظت محیط‌ زیست را به ۱۰ روز کاری کاهش داد این در حالیست که ‌پیش از این مصوبه نیز با بسیاری از استعلام‌ها برای اکتشاف معدن موافقت می‌شد اما حالا برخی کارشناسان از جمله حسین فخرایی – هیئت علمی دانشگاه مالک اشتر – نگران‌ هستند که این محدودیت زمانی باعث کاهش دقت ارزیابی‌های زیست‌محیطی و افزایش آسیب به محیط زیست شود. حسین فخرایی – یک دکتری مهندسی محیط زیست – در این باره به ایسنا می‌گوید: ارزیابی زیست محیطی وضع موجود، نمونه‌برداری از محیط و آنالیز آن‌ها توسط آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست از مراحلی  ... “کاهش مهلت استعلام اکتشاف معادن و جای خالی دغدغه توسعه ‌پایدار”

Continue Reading ←

/گزارش/ خوان‌های بی‌تابِ آب

آبخوان لایه زیرزمینی قابل‌نفوذ و متخلخل از سنگ‌های نفوذپذیر و نرم نظیر شن، کنگلومرای، سنگ‌آهک شکسته شده و شن نرم است که از آب اشباع شده و به‌راحتی قابلیت انتقال آن را به چاه یا چشمه دارد. خالی شدن این لایه‌های متخلخل از آب موجب فرونشست زمین می‌شود و با رخ دادن این پدیده حتی بارندگی‌های ممتد هم نمی‌تواند لایه‌های فرونشسته را ترمیم و پر آب کند ازاین‌رو اندک‌اندک مرگ آبخوان‌ها رقم می‌خورد. برخی از این آبخوان‌ها در لرستان وضعیت مناسبی ندارند و در صورت عدم اقدام عاجل به سمت مرگ آنها پیش خواهیم رفت و گسترش پدیده فرونشست زمین و … را به همراه خواهد داشت. کاهش آب‌ سفره‌های زیرزمینی لرستان برای همه محرز است دکتر خسرو عزیزی، دکترای کشاورزی دانشگاه لرستان نیز در رابطه با اهمیت آبخوان‌داری به ایسنا گفت: تقریباً برای ما محرز است که با کاهش آب سفره‌های زیرزمینی لرستان مواجه هستیم.  وی بیان کرد: با  ... “/گزارش/ خوان‌های بی‌تابِ آب”

Continue Reading ←