ویدئو / تالاب گاوخونی، منبع برداشت نمک شده است؟

تالاب گاوخونی اصفهان در حال احتضار است، زاینده‌رودی باقی نمانده و مردم شهر، جامانده از آبِ چاه‌هایی که خشک شده‌اند، مرگِ تالاب را سرعت بخشیده‌اند. تا قبل از بی‌مهری‌های وزارت نیرو، این تالاب، آب و کشت و کار داشت و مکان استراحت پرندگان بود، اما امروز بیش از هر چیزی، می‌توان از آن نمک برداشت کرد. سال‌هاست که آب، قبل از ورود به اصفهان، مسیر عوض کرده و برای مصارفِ غیر، استفاده می‌شود؛ به همین دلیل امروز در بستر رود، شهر و زیر پل‌های شهر، هیچ چیز جز خشکی نیست. مدیر کل اداره محیط زیست اصفهان نیز اعلام کرده «۱۷ سال است که تالاب گاوخونی اصفهان، به طور غیرقانونی از حق‌آبه خود برخوردار نبوده است».  ... “ویدئو / تالاب گاوخونی، منبع برداشت نمک شده است؟”

Continue Reading ←

کشف یک کلیسا و معبد تاریخی در مصر

به گزارش ایسنا و به نقل از لایوساینس، باستان‌شناسان در مصر بقایای یک معبد متعلق به دوران دودمان «بطلمیوسی»،  یک دژ رومی و یک کلیسای تاریخی را کشف کرده‌اند. این کلیسای تاریخی در ویرانه‌های دژ رومی واقع در «اسوان» ساخته شده است. معبدی که اخیرا کشف شده نیز به دوران دودمان «بلطیموسی» تعلق دارد که دو دهه پس از مرگ اسکندر مقدونی در ۳۲۳ پیش از میلاد ایجاد شد. ویرانه‌های این معبد در منطقه‌ای کشف شده است که یک کتیبه ‌سنگی حکاکی‌شده ناتمام از تصاویر یک امپراتور رومی در آن قرار دارد. در این کتیبه مردی شبیه به یک امپراتور روم در کنار یک محراب ایستاده است. به گفته مصطفی وزیری، دبیرکل وزارت آثار باستانی مصر، در این معبد چهار ستون با حکاکی برگ‌های نخل وجود داشته است. در این معبد یک نوشته به خط «هیراطیقیه» (سیستم نوشتاری که در مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت) کشف شده که شامل اطلاعاتی  ... “کشف یک کلیسا و معبد تاریخی در مصر”

Continue Reading ←

سامانه خادمان عتبات عالیات راه‌اندازی شد

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، این سامانه با هدف ایجاد ارتباط دوسویه بین ستاد بازسازی عتبات و علاقه‌مندان به اهل بیت (ع)، تسهیل زمینه مشارکت خیران با استفاده از ابزارهای نوین و شفاف‌سازی منابع و مصارف نذورات راه‌اندازی شده است. یوسف افضلی ـ معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات ـ در آیین رونمایی از این سامانه، یادآور شد: ستاد بازسازی عتبات عالیات تشکلی مردم‌نهاد است که با تدبیر شهید حاج قاسم سلیمانی و با هدف زمینه‌سازی برای تحقق تمدن اسلامی ایجاد شد. تسهیل شرایط برای مشارکت خیران و ساماندهی نذورات و هزینه‌کرد این منابع برای بازسازی و توسعه عتبات دو محور اصلی فعالیت این تشکل مردمی است. او با اشاره به بیش از یک دهه فعالیت ستاد بازسازی عتبات عالیات، اظهار کرد: اقدامات انجام‌شده در عتبات مقدس به سه بخش زمانی کوتاه‌مدت، شامل نظافت و رفع نیازهای ضروری حرم‌ها، میان‌مدت شامل  ... “سامانه خادمان عتبات عالیات راه‌اندازی شد”

Continue Reading ←

تالاب «گاوخونی» در حال احتضار

۱۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۵:۲۶ تالاب بین‌المللی گاوخونی یکی از تالاب‌های مشهور جلگه مرتفع مرکزی ایران است. این تالاب حیاتی منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومترمربع را پوشانده و در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در ٣۰ کیلومتری شهرستان ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی واقع شده، گاوخونی با داشتن منابع زیستی غنی، در گذشته‌های نه چندان دور پناهگاه پرندگان مهاجر بود، اما به دلیل خشکسالی و نبود مدیریت صحیح در این سال‌ها از حقابه خود محروم ماند.اگرچه مطابق مصوبه شورای عالی آب، نیاز زیست محیطی رودخانه‌ها و تالاب‌ها بعد از آب شرب در اولویت است، اما در سال‌های گذشته با بی‌توجهی به این مصوبه، قانون را زیرپا گذاشته‌ایم و نه تنها زاینده‌رود بلکه تالاب گاوخونی را از حقابه خود محروم کرده ایم و سطح این تالاب به خصوص طی یک سال گذشته چیزی به جز خشکی و تشنگی به خود ندیده است. تالاب گاوخونی به لحاظ شرایط جغرافیایی زیست محیطی  ... “تالاب «گاوخونی» در حال احتضار”

Continue Reading ←

هشدار هواشناسی نسبت به وزش باد شدید در ۶ استان/ وقوع رگبار و رعد و برق شدید در ۴ استان

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی آمده است که از اواخر وقت روز جمعه (۱۷ بهمن) تا روز یکشنبه (۱۹ بهمن) وزش باد شدید تا خیلی شدید با سرعت ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت و احتمال خیزش گرد و خاک در برخی مناطق کشور دور از انتظار نیست. این شرایط طی روز جمعه (۱۷ بهمن) در استان‌های اردبیل، گیلان، خوزستان و ایلام و طی روز شنبه (۱۸ بهمن) در ایلام، خوزستان، بوشهر و فارس و طی روز یکشنبه (۱۹ بهمن) در استان فارس پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی هشدار داده است که احتمال آسیب رسیدن  به گلخانه‌ها و شکستن درختان وجود دارد. از این‌رو نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد محکم شوند و از محلول‌پاشی و سم‌پاشی نیز خودداری شود. استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها به‌ویژه در استان بوشهر، تسریع در برداشت گوجه فرنگی و صیفی‌جات در جنوب کشور و استفاده از بادشکن  ... “هشدار هواشناسی نسبت به وزش باد شدید در ۶ استان/ وقوع رگبار و رعد و برق شدید در ۴ استان”

Continue Reading ←

بهای رفاه امروز بشر ویرانگری طبیعت است

به گزارش ایسنا، محققان انگلیسی در یک بررسی اظهار داشتند: رفاه بشر به بهای “ویرانگری” جهان طبیعی بدست آمده است. طبیعت باید به عنوان یک دارایی شناسایی شود و معیارهای بشر برای تعریف رفاه اقتصادی مورد بازاندیشی قرار گیرد. به گفته محققان انتظار می رود این گزارش در دستور کار دولت انگلیس در زمینه سیاستگذاری نقشی تعیین کننده داشته باشد. در کانون این بررسی این ایده نهفته است که رشد قابل دوام اقتصادی نیازمند معیاری متفاوت از “رشد ناخالص ملی” است. پروفسور پارتا داسگوپتا یکی از محققان این مطالعه در بیانیه ای گفت: رشد و توسعه اقتصادی پایدار به این مفهوم است که تشخیص دهیم رفاه ما در بلندمدت به توازنی نو میان تقاضا برای محصولات و خدمات طبیعت از یک طرف و ظرفیت طبیعت برای تامین آنها از طرف دیگر بستگی دارد. وی افزود: بیماری کووید-۱۹ به ما نشان داد که وقتی به تاثیر تعامل بشر با طبیعت توجه  ... “بهای رفاه امروز بشر ویرانگری طبیعت است”

Continue Reading ←

محدودیت‌های سفری جدید در اسپانیا

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری آناتولی، اسپانیا اعلام کرد به دلیل ثبت بالاترین آمار روزانه مرگ بر اثر ویروس کرونا در این کشور محدودیت‌های سفری برای برزیل و آفریقای جنوبی اعمال می‌کند. بر اساس این محدودیت سفری جدید اغلب سفرها از برزیل و آفریقای جنوبی به اسپانیا به دلیل شیوع انواع جدید ویروس کرونا به حالت تعلیق درمی‌آیند. آمار روزانه جان‌باختگان کرونا درحالی در اسپانیا افزایش یافته که آمار مبتلایان و بستری‌شدگان روند نزولی داشته است. تاکنون دست کم یک مورد از ابتلا به کرونای نوع آفریقای جنوبی در اسپانیا گزارش شده است. روز دوشنبه نیز آزمایش کرونای چهار نفر از مسافران بزریل در فرودگاه مادرید مثبت شد؛ این مسافران به مراکز قرنطینه منتقل شدند. با وجود محدودیت‌های سفری جدید هنوز ساکنان و شهروندان اسپانیا یا آندورا می‌توانند از برزیل و آفریقای جنوبی بازگردند. پیش‌تر محدودیت‌های سفری مشابهی برای مسافران بریتانیا به اسپانیا اعمال شده بود. انتهای پیام  ... “محدودیت‌های سفری جدید در اسپانیا”

Continue Reading ←

جایگاه زنان در دوره‌ هخامنشیان

مهرناز بردبار مسئول کتابخانه تخصصی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، به مناسبت روز زن، یادداشتی را با عنوان “زنان در دوره هخامنشیان” در اختیار ایسنا قرار داد و در آن به یافته‌های علمی و باستانشناسی پیرامون نقش و جایگاه زنان در دوره تاریخی حاکمیت هخامنشیان پرداخته است. نویسنده یادآور شده است که در نگارش این یادداشت، از مشاوره آقای دکتر سهیل دلشاد، دکتری زبانشناسی و مشاور علمی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، بهره برده است. “تا پیش از یافت شدن الواح بارو و خزانۀ تخت جمشید در خلال کاوش‌های مؤسسۀ شرقی شیکاگو تحت سرپرستی ارنست هرتسفلد و بعدتر اریک اشمیت، اطلاعات پژوهشگران از جامعۀ ایرانی در عصر هخامنشی بویژه نقش زنان در این جامعه محدود به منابعی چون متون کلاسیک یونانی در رابطه با هخامنشیان و کتیبه‌های شاهی هخامنشی بود. با استفاده از این منابع در حقیقت کمترین اطلاعات ممکن از جامعه و زنان در دست پژوهشگران بود.  بایگانی باروی  ... “جایگاه زنان در دوره‌ هخامنشیان”

Continue Reading ←

اعزام به عراق منتظر مصوبه ستاد کرونا است

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، علی‌رضا رشیدیان درباره چگونگی از سرگیری اعزام زائران به عتبات عالیات توضیح داد: جلسه‌ای با وزیر بهداشت و معاونان این وزارتخانه برگزار شد و موافقت کلی وی با اعزام زائران به صورت محدود و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی دریافت شد، اما این موضوع در مرحله بعد به موافقت کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی کرونا موکول شد که کلیات آن در این کمیته مصوب شد و منتظر مصوبه ستاد ملی کرونا هستیم. ضمن این‌که مذاکرات برای از سرگیری اعزام‌ها در کمیسیون مشترک ایران و عراق نیز صورت گرفته است. رییس سازمان حج و زیارت در جریان سفری یک‌روزه به سیستان و بلوچستان بعد از کلنگ‌زنی ساختمان جدید مدیریت حج و زیارت این استان در نشستی با کارگزاران و دفاتر زیارتی، نمایندگی بعثه رهبری و برخی ادارات و ارگان‌های مرتبط، با اشاره به تعطیلی سفرهای زیارتی در پی شیوع  ... “اعزام به عراق منتظر مصوبه ستاد کرونا است”

Continue Reading ←

ضرورت انجام مطالعات تحلیل خطر و ریسک سوانح طبیعی

به گزارش ایسنا، مهدی رهنما در جلسه تبادل نظر درباره ضرورت انجام مطالعات تحلیل خطر و ریسک سوانح طبیعی اظهار کرد: در بیشتر فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور نیازمند انجام مطالعات تحلیل خطر و ریسک سوانح طبیعی هستیم و امیدواریم بتوانیم در این راستا همکاری مشترکی با پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی داشته باشیم. وی ضمن اشاره به انعقاد تفاهمنامه میان پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی تصریح کرد: هدف از انعقاد این تفاهمنامه ایجاد زمینه همکاری بین دو پژوهشگاه در راستای وظایف اساسنامه‌ای و در زمینه‌های مطالعاتی، پژوهش‌های کاربردی، آموزشی و علمی مرتبط با ارزیابی و مدیریت ریسک سوانح با منشاء آب و هوا شناختی و زمین شناختی با در نظر گرفتن کلیه منابع و امکانات دو مجموعه است. در ادامه این نشست محمد کاظم جعفری – رییس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی – گفت: در بحث ضرورت انجام مطالعات تحلیل خطر و ریسک سوانح طبیعی که رسالت اصلی مجموعه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی  ... “ضرورت انجام مطالعات تحلیل خطر و ریسک سوانح طبیعی”

Continue Reading ←