زخم عمیق صید و صیادی بر پهنه آبی خلیج فارس

امروز (۱۰ اردیبهشت ماه) در تقویم ملی ایران به‌ نام روز ملی خلیج فارس ثبت شده است. هرچند که خلیج فارس نامی برای پهنه آبی جنوب کشور است اما درواقع این پهنه دریایی دربردارنده هویت تاریخی و فرهنگی ایران است که این روزها به‌دلیل بهره‌برداری‎‌های ناپایدار حال خوبی ندارد و به گفته مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست وضعیت تنوع زیستی آن بحرانی است.  ... “زخم عمیق صید و صیادی بر پهنه آبی خلیج فارس”

Continue Reading ←

«تنوع زیستی» خلیج فارس در شرایط «بحرانی»/ درخواست از مجلس برای اصلاح قانون منابع آبزی

امروز (۱۰ اردیبهشت ماه) در تقویم ملی ایران به‌ نام روز ملی خلیج فارس ثبت شده است. هرچند که خلیج فارس نامی برای پهنه آبی جنوب کشور است اما درواقع این پهنه دریایی دربردارنده هویت تاریخی و فرهنگی ایران است که این روزها به‌دلیل بهره‌برداری‎‌های ناپایدار حال خوبی ندارد و به گفته مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست وضعیت تنوع زیستی آن بحرانی است.  ... “«تنوع زیستی» خلیج فارس در شرایط «بحرانی»/ درخواست از مجلس برای اصلاح قانون منابع آبزی”

Continue Reading ←

به اسم کارآفرینی در معادن؛ دست مدیران استانی محیط‌زیست را نبندید

وقتی همکاران محیط‌بانم، متخلفی را به جرم شکار غیرمجاز دستگیر و روانه دادگاه می‌کنند، یکی از توجیهات متخلف این است که: «این همه معدن و انفجار برای محیط زیست خسارت ندارد، خرگوش شکار کردن من جرم است؟»  ... “به اسم کارآفرینی در معادن؛ دست مدیران استانی محیط‌زیست را نبندید”

Continue Reading ←

چگونه می‌توان به حمل‌ونقل پایدار دست یافت؟

در حال حاضر، باتری‌ها راه‌حل ایده‌آل در مقابله با مشکلات زیست‌محیطی در مسافت‌های کوتاه یا متوسط (اتوبوس‌های درون‌شهری) هستند، اما برای حمل‌ونقل در مسافت‌های طولانی کاربرد کمتری دارد. اگر در این نوآوری‌ها و راه‌حل‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، فناوری سوخت هیدروژن و موتورهای احتراق (موتورهایی که مخلوط سوخت و اکسیدکننده هوا را در داخل محفظه‌ای بسته به نام احتراق واکنش داده و محترق می‌شوند) می‌توانند مکمل باتری باشند.  ... “چگونه می‌توان به حمل‌ونقل پایدار دست یافت؟”

Continue Reading ←

پایش آب و رسوبات خلیج فارس پس از ۱۵ سال

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر تدوین و ابلاغ استانداردهای آب محیطی در خزر و خلیج فارس، از پایش دقیق آب خلیج فارس از دریای عمان تا کرانه اروند خبر داد.  ... “پایش آب و رسوبات خلیج فارس پس از ۱۵ سال”

Continue Reading ←

افزایش موقتی غلظت آلاینده‌ها در تهران

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای پایتخت درحال‌حاضر در شرایط قابل قبول است اما به‌تدریج تا صبح فردا (۱۰ اردیبهشت) بر غلظت آلاینده‌ها افزوده می‌شود.  ... “افزایش موقتی غلظت آلاینده‌ها در تهران”

Continue Reading ←

وزش باد شدید و بارش باران در برخی مناطق کشور

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از تداوم رگبار پراکنده باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید در برخی مناطق کشور خبر داد.  ... “وزش باد شدید و بارش باران در برخی مناطق کشور”

Continue Reading ←

نکاتی درباره خشکسالی هواشناسی/تبعات اجتماعی و اقتصادی خشکسالی چیست؟

کارشناسان هواشناسی خشکسالی را بارش کمتر از حد معمول که منجر به تغییر الگوی آب و هوایی می‌شود، تعریف کرده‌اند. از این‌رو به‌طورکلی خشکسالی از نظر هواشناسی به‌حالتی از خشکی ناشی از کمبود بارندگی اطلاق می‌شود.  ... “نکاتی درباره خشکسالی هواشناسی/تبعات اجتماعی و اقتصادی خشکسالی چیست؟”

Continue Reading ←

نکاتی درباره خکشسالی هواشناسی/تبعات اجتماعی و اقتصادی خشکسالی چیست؟

کارشناسان هواشناسی خشکسالی را بارش کمتر از حد معمول که منجر به تغییر الگوی آب و هوایی می‌شود، تعریف کرده‌اند. از این‌رو به‌طورکلی خشکسالی ازنظر هواشناسی به‌حالتی از خشکی ناشی از کمبود بارندگی اطلاق می‌شود.  ... “نکاتی درباره خکشسالی هواشناسی/تبعات اجتماعی و اقتصادی خشکسالی چیست؟”

Continue Reading ←