گفتگوی چالشی- خسارت ناشی از سیل پیامد کوتاهی در حفاظت از منابع طبیعی

گفتگوی چالشی این شماره از نشریه طبیعت ایران به نقش پوشش گیاهی و مدیریت منابع طبیعی و ارتباط آن با وقوع سیلهای اخیر در کشور اختصاص دارد . این گفتگوی مفصل با حضور آقایان دکتر عادل جلیلی، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، دکتر محمد خسروشاهی رئیس بخش تحقیقات بیابان مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و دکتر خسرو شهبازی معاون وقت امور مراتع، آبخیزداری و بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد .  ... “گفتگوی چالشی- خسارت ناشی از سیل پیامد کوتاهی در حفاظت از منابع طبیعی”

Continue Reading ←

تاثیر دور ریختن مواد غذایی بر شرایط آب‌وهوایی

به دنبال انتشار یک گزارش مورد حمایت سازمان ملل متحد درباره تقریبا میلیاردها تُن موادغذایی که هر ساله دور ریخته می‌شود، طرفداران محیط زیست از دولت‌های سراسر جهان خواسته‌اند که برای حل مشکل آلودگی اقدامات بیشتری انجام دهند.  ... “تاثیر دور ریختن مواد غذایی بر شرایط آب‌وهوایی”

Continue Reading ←

قالیباف: توجه به محیط زیست از اولویت‌های مجلس یازدهم است

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش‌هایی که در بحث‌ آلودگی‌های زیست محیطی وجود دارد، گفت: بحث محیط زیست از اولویت‌های اصلی مجلس یازدهم است.  ... “قالیباف: توجه به محیط زیست از اولویت‌های مجلس یازدهم است”

Continue Reading ←

جزییات برنامه‌های هفته منابع طبیعی در پایتخت

شهرداری تهران در هفته منابع طبیعی (۱۶ تا ۲۲ اسفند) در نقاط مختلف تهران با حضور مقامات کشور از جمله معاون اول رئیس جمهوری، شهردار تهران، وزیر امور خارجه، سفرا، اعضای شورای شهر و… درختکاری خواهد کرد.  ... “جزییات برنامه‌های هفته منابع طبیعی در پایتخت”

Continue Reading ←

امسال ۴۷ هزار هکتار جنگل غنی‌سازی شد/انجام ۱.۲ میلیون هکتار آبخیزداری در سال جاری

وزیر جهادکشاورزی گفت: در دولت تدبیر و امید بویژه در سال جاری توجه ویژه‌ای به جنگل‌کاری شده به طوری که در همین سال ۴۷ هزار هکتار غنی سازی جنگل‌ها در رویشگاه‌های اصلی و بیش از ۳۵ هزار هکتار نهال کاری برای مبارزه با بیابان زدایی صورت گرفته است.  ... “امسال ۴۷ هزار هکتار جنگل غنی‌سازی شد/انجام ۱.۲ میلیون هکتار آبخیزداری در سال جاری”

Continue Reading ←

تلاش وزارت نیرو برای دریافت سند مالکیت ۴۲ تالاب

وزارت نیرو پس از انتقال سند تالاب انزلی به نام خود به‌دنبال آن است که سند ۴۲ تالاب دیگر را نیز به‌نام خود کند. این موضوع نگرانی‌های بسیاری را به‌دنبال داشته است چراکه به گفته مشاور مدیریت زیست بوم‌های تالابی وزارت نیرو طی سال‌های اخیر به وظایف قانونی خود برای حفاظت از تالاب‌ها عمل نکرده است. از سوی دیگر طی یکی دو سال اخیر این وزارتخانه روی موضوع اقتصاد آب و گردشگری آبی فعالیت کرده است و به‌نظر می‌رسد که برنامه‌هایی در این راستا برای تالاب‌ها دارد.  ... “تلاش وزارت نیرو برای دریافت سند مالکیت ۴۲ تالاب”

Continue Reading ←

جانی که از خشکسالی به لب رسید…

و چه کلمه آشنایی است این خشکسالی برای خراسان جنوبی‌ها، کلمه‌ای که سال‌هاست در جان زمین این منطقه نفوذ کرده و انگار قصد رفتن ندارد؛ ۲۰ سال خساست خاک حرف کمی نیست برای مردمی که بیشترشان کشاورزند و دامدار. پاییز ها و زمستان‌ها می‌گذرند و هیچ حاصل مردم کویر نمی‌شود از بارانی که رحمت است و زندگی آفرین.  ... “جانی که از خشکسالی به لب رسید…”

Continue Reading ←

جنتی: باید فضای جامعه را با درخت و سبزه شاد کنیم

دبیر شورای نگهبان گفت: باید هر چه می‌توانیم فضای جامعه را با درخت و سبزه شاد کنیم و فرهنگ درختکاری و کشاورزی را ترویج کرده و کسانی که در این راه گام برمی‌دارند را مورد تقدیر قرار دهیم.  ... “جنتی: باید فضای جامعه را با درخت و سبزه شاد کنیم”

Continue Reading ←