محفل علمی ایران‌شناسان اسکاندیناوی در وبینار گسترش زبان فارسی و ایرانشناسی

به گزارش ایسنا، نتیجه این وبینار که امروز سه شنبه،دوازدهم اسفندماه ۱۳۹۹ مقارن با سوم مارچ ۲۰۲۱ برگزار شد، آشنایی بیشتر با رویکردها و دغدغه‌های اساتید و مدرسان زبان فارسی و مطالعات ایران‌شناسی در کشورهای این منطقه و افزایش شناخت متقابل آنان و متولیان امر در ایران بوده است. هدف نهایی این وبینار ایجاد تحرکی جدید در فعالیت‌های جاری در زمینه ایران‌شناسی و آموزش زبان فارسی و نهایتا زمینه‌سازی برای شکل‌گیری شرایط بهتری برای توسعه فعالیت‌های معطوف به گسترش زبان فارسی، مطالعات ایران‌شناسی و سایر فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری مربوط به زبان فارسی و ایران شناسی در این کشورها اعلام شده است.این وبینار با حضور و سخنرانی استادان ایران‌شناسی و زبان فارسی در دانشگاه‌های لوند سوئد، اسلو نروژ، هلسینکی فنلاند و تالین استونی برگزار شد. در این وبینار که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در استکهلم برگزار شد، همچنین مدیران ارشد وزارت علوم، موسسه دهخدا، بنیاد ایرانشناسی، بنیاد  ... “محفل علمی ایران‌شناسان اسکاندیناوی در وبینار گسترش زبان فارسی و ایرانشناسی”

Continue Reading ←

اتمام مرمت و استحکام‌بخشی پل شاپوری خرم‌آباد

سید امین قاسمی امروز ۱۲ اسفندماه، اظهار کرد: ‌در این عملیات استحکام‌بخشی کلیه ملات‌های فرسوده بنا در بخش پایه‌ها و آبشکن‌های پل، مورد مرمت قرار گرفت و دوباره این پل تاریخی احیا شد. وی پل تاریخی شاپوری را از شاهکارهای معماری پل‌های تاریخی لرستان دانست و خاطرنشان کرد:‌ ‌این سری عملیات مرمت و استحکام‌بخشی توسط استادکاران با تجربه با استفاده از ملات سنتی گچ نیم‌کوب انجام شد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اضافه کرد: عملیات مرمت پل تاریخی شاپوری با صرف با اعتباری بالغ‌بر ۳۰۰ میلیون ریال به اتمام رسید. انتهای پیام  ... “اتمام مرمت و استحکام‌بخشی پل شاپوری خرم‌آباد”

Continue Reading ←

افتتاح نخستین موزه نفت‌سوزها – کرمان

موزه نفت سوزهای کرمان امروز ١٢ اسفندماه در محل بنای کنسولگری سابق انگلیس افتتاح شد. بنای این موزه متعلق به دوره زندیه است که در فاز اول آن اشیا قدیمی نفت سوز از ١٧ استان جمع‌آوری و در چهار سالن این موزه به نمایش گذاشته شده است. این موزه پنجمین موزه از موزه‌های صنعت نفت به شمار می‌رود و این چنین موزه‌ای در ایران و خاورمیانه منحصر به فرد است. ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۹:۵۱  ... “افتتاح نخستین موزه نفت‌سوزها – کرمان”

Continue Reading ←

همترازی “ربع رشیدی” با دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم امروزی

میررضا مجیدی امروز سه شنبه ۱۲ اسفندماه، در نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی که در تبریز برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه تبریز تاکنون دوبار افتخار میزبانی از پژوهشگران داخلی و خارجی در مورد ربع رشیدی را داشته است، اظهار کرد: نخستین بار حدود نیم قرن پیش چنین همایشی برگزار شد و امروز نیز همایش دیگری به منظور بازخوانی تاریخچه و احیای این بنای ارزشمند برگزار می‌شود. وی با اشاره به نقش آذربایجان و تبریز در تاریخ ایران، اضافه کرد: آذربایجان از سده‌های گذشته و به مدد خردگرایی و خداجویی و به یمن آموزه‌های نیاکان سرافرازش، همواره در تاریخ نشانه فضیلت و فرزانگی را به پیشانی داشته و شعله‌های آگاهی و دانایی در آن به خاموشی نگراییده است. وی گفت: بر اساس این پیشینه پرافتخار است که رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیاناتشان در دیدار با مردم تبریز، به تبیین افتخارات مردم آذربایجان پرداختند و نخبه  ... “همترازی “ربع رشیدی” با دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم امروزی”

Continue Reading ←

از هشدارهای جدی درباره سفر تا قیمت‌های میلیونی

به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت به تازگی گفته است: فعلا سفر نوروزی با خودروهای شخصی ممنوع است و ستاد ملی مقابله با کرونا برای سفر با قطار و هواپیما فعلا تصمیمی نگرفته است. البته بستگی به وضعیت بیماری و شدت شیوع ویروس انگلیسی دارد که می‌تواند این تصمیمات را دستخوش تغییر کند. سخنگوی دولت نیز گفته است تکلیف کلی سفرهای نوروزی در جلسه آتی این ستاد مشخص می‌شود. علی ربیعی گفته است: براساس طرح هوشمند حتما شهرهای قرمز و نارنجی با محدودیت سفر مواجه خواهند شد. در خصوص نحوه سفر و اقامت و حضور در مناطق پرجمعیت و تفرجگاه‌ها و نقاط تاریخی و زیارتی هم در جلسه بعدی ستاد تصمیم‌گیری خواهد شد. با این حال، ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در آخرین مصاحبه تلویزیونی که داشته، گفته است: برای این‌که سفرها در فرایندی کنترل‌شده انجام شود، طرحی در ستاد  ... “از هشدارهای جدی درباره سفر تا قیمت‌های میلیونی”

Continue Reading ←

فارس در منابع آب زیرزمینی به فاجعه نزدیک می‌شود

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به تشریح عدد کسری آب مخزن زیر زمینی پرداخت و به صورت تجمعی به این عدد در فارس اشاره و بیان کرد: با عدد ۱۰ میلیارد مترمکعبی کسری تجمعی مخازن آب زیر زمینی در فارس مواجه هستیم که در واقع در حال نزدیکی به یک فاجعه است.  ... “فارس در منابع آب زیرزمینی به فاجعه نزدیک می‌شود”

Continue Reading ←

تشدید بارش و وزش باد شدید/ از کوهنوردی خودداری کنید

سازمان هواشناسی نسبت به تقویت فعالیت سامانه بارشی و وزش باد شدید هشدار داد و لغو کوهنوردی و پرواز هواپیماهای سبک و گلایدرها را توصیه کرد.  ... “تشدید بارش و وزش باد شدید/ از کوهنوردی خودداری کنید”

Continue Reading ←

مدیران صنعتی باید از محیط زیست شناخت کافی داشته باشند

به گزارش ایسنا سعید محمودی امروز در بیست و دومین همایش واحدهای صنعتی،معدنی و خدماتی استان تهران که بصورت ارتباط زنده ویدئو کنفرانس با سازمان حفاظت محیط زیست و بصورت ملی و همزمان برگزارشد با بیان اینکه  در این دوره صنایع، معادن و واحدهای خدماتی در ۱۰ گروه بررسی شده اند، گفت: در شهری مانند تهران با جغرافیای کوچک و انبوهی از بار صنعتی که در طول این سال ها رشد کرده است،‌آلودگی به فرض رعایت استانداردها همچنان وجود دارد و تاثیرات زیادی بر محیط زیست می‌گذارد اما در این شرایط سخت برخی واحدهای صنعتی و خدماتی به فکر بهتر کردن شرایط و محیط زیست اطراف خود و به دنبال ایجاد زندگی بهتر برای شهروندان هستند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فلسفه وجودی و رسالت برگزاری این همایش نیز به موضوع تعهدپذیری و ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی واحدها در شناسایی  ... “مدیران صنعتی باید از محیط زیست شناخت کافی داشته باشند”

Continue Reading ←

ویرانه‌ای باشکوه در محاصره ریگ‌های روان اشکذر

اینجا مسجد جامع فهرج یعنی اولین و تنها مسجد به جامانده از قرن نخست هجری نیست، هر چند از دور دست که به آن نزدیک می‎شوی، گلدسته‌ای همانند مسجد جامع فهرج خودنمایی می‌‎کند؛ تک مناره‌ای گلین و گل اناری شکل که از دل مسجد به سمت آسمان سر برآورده است. مسجد جامع عزآباد یکی از بناهای ارزشمند در مجموعه تاریخی روستایی به همین نام در شهرستان اشکذر به شمار می‌رود که علی‌رغم قدمت بالا، همچنان ساختار گلین خود را حفظ کرده ولی حفاظت از این بنای فاخر که به حال خود رها شده، توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد. البته بارش‌های پاییزه و زمستانه نیز به این بنای فاخر همانند سایر بناهای تاریخی یزد آسیب‌هایی را وارد کرده که در این باره «محمدرضا قانع عزآبادی» فعال میراث فرهنگی و مسئول یکی از گروه‌های جهادی دوستداران میراث فرهنگی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: هرچند به منظور جلوگیری از آسیب بارش‌ها اقداماتی جهت هدایت  ... “ویرانه‌ای باشکوه در محاصره ریگ‌های روان اشکذر”

Continue Reading ←

سامانه ارزیابی اثرات محیط زیستی پروژه‌های شهری تهران به بهره برداری می‌رسد

به گزارش ایسنا، شینا انصاری افزود: مطابق تبصره یکم مصوبه شورای اسلامی مورخ 20 شهریورماه سال 86 با عنوان «الزام شهرداری تهران به انجام مطالعات توجیه فنی و اقتصادی و زیست‌محیطی کلیه طرح‌ها و پروژه‌های شهرداری تهران»، تصویب کلیه طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی شهرداری تهران در بودجه‌های سالانه در شورای اسلامی شهر تهران موکول به بررسی و تصویب مطالعات محیطی زیستی آن‌ها هست. وی افزود: بر این اساس با همکاری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران موضوع سیستمی شدن فرایند با ثبت اطلاعات پروژه‌ها و ایجاد سامانه‌ای مختص پیوست مطالعات محیط زیستی در دستور کار قرار گرفت. مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: پیش از این کمیته فنی غربالگری با بررسی پروژه‌های دریافتی از مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌ها الزام و یا عدم الزام به انجام مطالعات محیط زیستی و فرایند امور را بررسی و پایش می‌کرد که با راه‌اندازی سامانه ضمن تداوم فعالیت کمیته فنی غربالگری، شفافیت و نظارت بیشتری بر کلیه پروژه‌های شهری از حیث رعایت موازین محیط  ... “سامانه ارزیابی اثرات محیط زیستی پروژه‌های شهری تهران به بهره برداری می‌رسد”

Continue Reading ←