اقیانوس‌های جهان به وسعت یک ایالت زباله دارند

کارشناسان محیط زیست برآورد کرده‌اند که حجم زباله‌های موجود در اقیانوس‌های جهان دو برابر وسعت ایالت تگزاسِ آمریکاست.کارشناسان محیط زیست دانشگاه «نیوساوث ولز» در سیدنی (UNSW)‌ می‌گویند: در حال حاضر دست‌کم پنج پهنه وسیع زباله، اقیانوس‌های جهان را آلوده کرده‌اند که برخی از آنها به وسعت ایالت تگزاس آمریکا هستند.این کارشناسان می‌گویند: با استفاده از الگوهای کامپیوتری احتمالا می‌توان تخمین زد که در کدام کشورها و مناطق میزان آلودگی شدیدتر است.

جزئیات این مطالعه از سوی انجمن فیزیک آمریکا (AIP) در مجله «Chaos» منتشر شده است. «گری فرویلند» از افراد حاضر در این مطالعه و استاد ریاضی دانشگاه UNSW گفت: ‌در این مطالعه مشخص شد برخی کشورهایی که از این آلودگی‌ها فاصله دارند به طور مستقیم در شکل‌گیری آنها نقش دارند. به عنوان مثال زباله‌های اقیانوسی تولید شده توسط کشورهای موزامبیک و ماداگاسکار به جای اینکه سر از اقیانوس هند درآورند راه به سوی اقیانوس اطلس جنوبی می‌یابند. این در حالیست که هر دوی این کشورها با اقیانوس هند هم مرز هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس ریکوردر، «اریک ون سبیه»، متخصص علوم اقیانوسی و از کارشناسان حاضر در این مطالعه افزود: با استفاده از الگوهای رایانه‌ای جدید می‌توانیم دریابیم چگونه این زباله‌ها با این سرعت از استرالیا به اقیانوس آرام شمالی رسیده‌اند.

پهنه‌های زباله‌ای اقیانوس‌ها بر اثر امواج قدرتمند اقیانوس شکل گرفته‌اند و به دلیل وجود قطعات پلاستیکی که به راحتی در اقیانوس‌ها پخش می‌شوند و سبب مسمومیت حیات آبزیان می‌شوند، نگرانی زیست محیطی مضاعفی را ایجاد کرده‌اند.بنابر اعلام کارشناسان در حال حاضر پنج پهنه زباله اقیانوسی در اقیانوس‌های آرام شمالی و جنوبی، اقیانوس اطلس شمالی و جنوبی و میانه آبهای اقیانوس هند وجود دارند.