طرح مجازات نگهدارندگان حیوانات مضر؟؟؟؟؟

۳۹ تن از نمایندگان مجلس، چند هفته پیش از سال جدید خورشیدی طرحی را تقدیم مجلس کردند که در صورت تصویب نهایی، از این پس نگهداری و تردد سگ‌ها در خیابان ممنوع می‌شود.

بر اساس این طرح یک ماده به قانون مجازات اسلامی الحاق خواهد شد و برای کسانی که مبادرت به نگهداری سگ یا دیگر "حیوانات مضر" در منزل خود می‌کنند، مجازات در نظر گرفته می‌شود.

نمایندگان ارائه دهنده این طرح معتقدند: "رواج سگ‌گردانی و نگهداری آن علاوه بر مضرات بسیار زیاد بهداشتی و زیان‌آور بودن برای سلامت عمومی، یک معضل فرهنگی- اجتماعی و نوعی تقلید کورکورانه از فرهنگ مبتذل غربی است. لذا جهت جلوگیری از روند فزاینده سگ‌گردانی در معابر و نگهداری از آن در آپارتمان‌ها و منازل طرح زیر تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌گردد."

يكي از طرحهايي كه بدون هيچگونه كار كارشناسي در مجلس مطرح شده. از دو ديدگاه مي توان اين طرح را نقد كرد.

۱- تشخيص مضر بودن يك جاندار و مخلوق خدا با كيست؟ اصولا اگر بخواهيم چيزي را ارزيابي كنيم به تعدادي شاخص براي سنجش آن نيازمنديم. شاخص مضر قلمداد كردن سگ چيست؟ خدمات شاياني كه سگ براي انسان انجام مي دهد را به خاطر تعداد محدودي انسان خودخواه كه براي به رخ كشيدن خودشان از اين حيوان نگهداري مي كنند مي شود ناديده گرفت؟ اين نمايندگان محترم به چند كارشناس خبره در زمينه دامپزشكي و چند جامعه شناس و روانشناس براي بررسي علل نگهداري حيوان خانگي مراجعه كردند كه چنين طرحي را ارائه دادند؟

۲-در حال حاضر به نظر نمي آيد معضلي كه اين طرح مي خواهد حل كند بزرگترين مشكل حوزه انتخابي نمايندگان محترم باشد. با در نظر گرفتن آمار تعداد حيواناتي كه در منازل نگهداري مي شوند و افرادي كه از اين موضوع شاكي هستند، مي توان به اين نتيجه رسيد كه كمتر از ۱ درصد از مردم كل كشور با اين موضوع برخورد دارند.  

حال بهتر نيست اين تعداد اندك نمايندگان مردم، اوقات كاري خود را به وجه مثمر ثمري هزينه كنند و نظري به اوضاع حوزه انتخابيه خود بياندازند؟