کرجِ پرآبِ دیروز،امروز دارای معضل "آب" است.

کرج روزگاری دارای آب فراوان با کیفیتی بی نظیر بود . براساس اسناد تاريخي ، امير كبير مجموع آب قابل بهره برداري از رود خانه كرج را به 84 سهم (حقابه ) تقسيم نمود كه تنها 9 سهم مربوط به تهران بود . گذشت زمان ، سرازیر شدن جمعیت به شهر تهران واهمیت یافتن موضوع تامین آب پایتخت بموازات مهاجرپذیری شهر کرج وشکل گیری" کلانشهرکرج" موجب شد که هم اینک قسمت عمده آب شرب ومصارف خانگي کرج (بیش از 95درصد) وبخش اعظم مصارف شهري و فضاهاي سبزاین شهر ازمنابع آب زير زميني تامین شود. اين در حالي است كه كيفيت آب شهری نیزنامناسب بوده و از نظر سختي يكي از آب هاي با كيفيت پائين مي باشد.

در حال حاضر تنها بخشي از حقابه ها توسط دو نهر(كانال) به مصارف كشاورزي مي رسد(حدود 9 سهم از 75 سهم كرج و حدود 170 ليتر بر ثانيه جهت آب شرب كرج اختصاص یافته است ضمن اینکه 500 ليتر بر ثانيه نيز از خط انتقال آب از طالقان به تهران به كرج تخصيص داده شده است. عدم تخصيص حقابه ها براساس حقابه هاي تعيين شده پس از احداث سد امير كبير(كرج) و انتقال مستقيم آب از سد كرج به تهران موجب برداشت هرچه بیشتر آب از منابع زیرزمینی کرج گردیده که

منفي بودن بيلان منابع آب زيرزميني با افت سطح سفره هاي آبي ( با متوسط سالانه 80 سانتيمتر)، كاهش محسوس كيفيت فيزيكي آب هاي زير زميني ( شور و گچي شدن آب) در اثر تغيير شيب هيدروليكي ناشي از افت سطح منابع آب زير زميني، فرونشست زمين در دشت ها ( مهر شهر حدود 6 و فرديس حدود 8 سانتيمتر در سال ) و تشديد پديده بيابانزایي از جمله اهم معضلات مبتلابه است.

متاسفانه بی توجهی به موضوع محدودیت منابع آب و افزایش روزافزون بارجمعیتی شهرکرج و شهرهای اقماری پیرامون آن همراه با نامشخص بودن استراتژي، سياستگذاري و برنامه ريزي متناسب با واقعيت ها و پتانسيل هاي موجود در طی سالیان گذشته موجب بروز مشکلات عدیده ای شده است و تداوم این غفلت و بی توجهی پیامدهای جبران ناپذیری را موجب می گردد. شاید ضرورت دارد مسئولین امر ضمن بازنگری و تجديد نظر در خصوص انتقال مستقيم آب از سد كرج به تهران به موضوع تخصيص حقابه از خط انتقال آب از سد طالقان به تهران بیندیشند .

همچنین اجراي طرح هاي تغذيه مصنوعي آبخوان ها با استفاده از سيلاب ها و پساب ها ، اجراي طرح هاي استحصال رواناب هاي سطحي با استفاده از فناوري سامانه هاي آبگير وتدوين و اجراي طرح هاي آبخيزداري در سطوح گسترده که برای غالب مناطق کشور هم مطرح می باشد جزو راهکارهای موردنظر جهت جلوگیری از هدررفت بی رویه آب در شهرکرج می باشد که می تواند باعث رفع بسیاری از مشکلات مرتبط با کمبود و افت کیفی منابع آب شود.

 

Posted in: دسته‌بندی نشده Filed under: