کاهش 40 درصدی خرس‌های قطبی در آلاسکا

کارشناسان در یک بررسی جدید اظهار داشتند جمعیت خرس‌های قطبی ساکنِ دریای منجمد شمال آلاسکا طی 10 سال 40 درصد کاهش داشته است.محققان و کارشناسان مطالعات زمین شناسی آمریکا از کانادا و آمریکا مشاهده کردند نرخ بقای خرس‌های قطبی در جنوب دریای «بوفورت» در سال‌های 2004 تا 2006 پایین بوده است. بررسی این کارشناسان حاکی از آن است که در فاصله سال‌های 2001 تا 2010 تعداد خرس‌های قطبی بومی نواحی دریایی منجمد شمال آلاسکا حدود 40 درصد کاهش داشته است.

در مجموع نرخ بقای این گونه جانوری در سال 2007 بالا بوده اما شانس زنده ماندن توله خرس‌ها طی این دوره 10 ساله کاهش داشته است. در سال پایانی انجام این مطالعه جمعیت خرس‌های قطبی تقریبا 900 قلاده بوده است. کارشناسان معتقدند کاهش نرخ بقا میان خرس‌های قطبی از پایین آمدن جمعیت فوک‌ها یا دسترسی محدود به این حیوانات به عنوان منبع غذایی در ماه‌های تابستان و زمستان نشات می‌گیرد. طی چند دهه گذشته قطر پهنه‌های یخی کاهش یافته و حرکت آن‌ها افزایش داشته که موجب شده خرس‌های قطبی برای شکار فوک‌ها دچار مشکل شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، «جف بروماگین» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: کاهش نرخ بقای خرس‌های قطبی می‌تواند از ترکیب چندین فاکتور ناشی شود که مشخص کردن آنها آسان نیست و همچنین معلوم نشده که چرا نرخ بقای خرس‌های قطبی در پایان سال انجام مطالعه در مقایسه به چند سال قبل از آن افزایش داشته است.