«برف سیاه»، تحفه آلودگی هوا برای یخچال‌های طبیعی

«برف‌ سیاه» در دامنه غربی اورست پدیده جدیدی است که به دنبال نقل مکان آلاینده‌های هوا توسط باد به این منطقه رخ داده است.یک زمین‌شناس آمریکایی با نام «یولیانا هورودیسکیج» اقدام به احداث یک ایستگاه هواشناسی کوچک در ارتفاعات 5800 متری کوه «هیملونگ» در مرز نپال و تبت کرد اما وقتی از این ارتفاع به سمت غرب قله اورست نگاه کرد با صحنه عجیبی روبه‌رو شد زیرا یخچال طبیعی «خومبو» که مرتفع‌ترین یخچال طبیعی جهان است به وضوح تیره شده بود. این پدیده به دلیل نشستن ذرات آلاینده‌ها و دودهایی است که توسط باد به این ناحیه آورده شده و رنگ سفید و درخشان برف‌ها را تیره و سیاه کرده است.

شرایط در یخچال طبیعی «Ngozumpa» که در مجاورت یخچال طبیعی خومبو قرار دارد به مراتب بدتر است. این یخچال در رشته کوه «چواویو» که ششمین قله بلند جهان است قرار گرفته و تراکم بالای آلاینده‌ها و غباری که سطح برف‌های این یخچال را پوشانده، توانایی آن را در بازتاب اشعه خورشید کاهش داده است. بنابراین در تابش آفتاب، برف‌ها و یخ‌ها گرم شده و ذوب می‌شوند.

به گزارش گاردین، پدیده برف تیره به دنبال اولین حجم گرد و غبار بلند شده از خاک زمین‌های عریان، دود حاصل از آتش‌سوزی‌ها و آلاینده‌های حاصل از دوده سیاه صنایع و موتورهای دیزلی که توسط باد هزاران کیلومتر را طی می‌کنند و به مناطقی حدفاصل رشته کوه‌های هیمالیا تا قطب شمال می‌آیند، رخ می‌دهد. بنابر اعلام متخصصان، این پدیده از شفافیت برف‌ها و یخ‌های جهان به شدت کاسته و منجر به افزایش فصول ذوب یخ‌ها می‌شود. این تیرگی برف‌ها به دنبال جذب بیشتر اشعه خورشید سبب بروز اثر بازخوردی و تشدید سرعت ذوب یخ‌ها می‌شود.

در مطالعه‌ای که در نشریه «نیچر ژئوساینس» منتشر شده، گروهی از کارشناسان هواشناسی فرانسوی اعلام کردند که پوشش یخی قطب شمال حدافاصل سال‌های 1992 تا 2010 میلادی سالانه حدود 12 میلیارد و 900 میلیون تن ذوب شده که این وضعیت به دنبال گرمای کلی رخ داده و احتمالا گرد و غبار و آلاینده‌ها نیز سالانه 27 میلیارد تن ذوب یخ‌ها را به رقم فوق اضافه خواهند کرد. پیامد این شرایط تا سال 2100 میلادی بالا رفتن چند سانتیمتری سطح آب اقیانوس‌ها خواهد بود./منبع

Posted in: دسته‌بندی نشده