«به علاوه» نادیده گرفته شده ساعت زمین در ایران

در میان خبرها و مطالب مربوط به «ساعت زمین» در برخی سایتها و وبلاگهای فارسی زبان می دیدم که عموم هموطنانمان تصور می کنند ساعت زمین برنامه ایست برای 60 دقیقه خاموش کردن لامپ ها و نسبت به برنامه های جانبی ولی مهمتر از اصل این کمپین جهانی بی توجه هستند.

«ساعت زمین» تنها بهانه ای برای یادآوری حال ناخوش زمین به ساکنان آن است. بهانه ای برای برنامه ریزی و همکاری بیشتر  برای نجات سیاره. در اکثر شهرهای دنیا در روزهای پیش از ساعت زمین برنامه های مختلف زیست محیطی توسط گروههای زیست محیطی و بویژه WWF  اجرا می شود. خبر رسانی گسترده در خصوص انرژی های پاک، وضعیت حیات وحش، الزام دولت ها و مقامات سیاسی محلی به توجه به محیط زیست از دیگر برنامه هاییست که به مناسبت ساعت زمین مورد توجه قرار می گیرد.
در سایت رسمی ساعت زمین، تعداد زیادی از پروژه های WWF برای حفاظت از حیات وحش و محیط زیست را می توان یافت که مردم جهان را برای مشارکت در آن به یاری طلبیده اند.
متاسفانه اطلاع رسانی غلط و رفتارهای تبلیغاتی سازمانهای دولتی در ایران مزید بر علت شده که عده زیادی از هموطنانمان تصور کنند که این کمپین جهانی صرفاً محدود به خاموشی یکساعته لامپ ها می شود و هیچ برنامه عملی و اجرایی در پس و پیش آن نخواهد بود.
نشان ساعت زمین (+ 60) به تنهایی بیانگر این موضوع است که در آن کنار آن 60 دقیقه خاموشی کارهای دیگری نیز باید انجام شود و این 60 دقیقه تنها بخشی از کارهای بی پایان برای نجات سیاره است.  در واقع خاموشی یک ساعته لامپ ها در آخرین شنبه ماه مارچ آسان ترین و شاید کم ارزش ترین بخش کمپین جهانی ساعت زمین است.
برای مثال می توانید کارهایی که به مناسبت «ساعت زمین» در شهر حیدرآباد هندوستان انجام شد را اینجا ببینید. در کنار برنامه های اشاره شده باید به مسابقه دوچرخه سواری و دو کنفرانس خبری نیز اشاره کرد.  

پرونده «ساعت زمین» در این وبلاگ

Posted in: دسته‌بندی نشده