گفتگو با خبرگزاری مهر درباره ی ارسباران

چند روز پیش، خبرگزاری مهر  یک گفتگوی تلفنی با من داشت که در زیر می توانید گزارشی از مطالب بیان شده را بخوانید. بخشی از گفته های من هم امروز از شبکه ی یک سیما پخش شد.

خبرگزاری مهر

تخریب ارسباران حتی برای معدن طلا توجیه ندارد

 

مدیر انجمن دیده بان کوهستان گفت: در کشوری مانند ایران با سرانه بسیار پایین جنگل حتی اگر معدن طلا هم در ذخیره‌گاه زیستکره ارسباران که از نظر باستانی و زیست محیطی ارزش بسیار بالایی دارد وجود داشته باشد نباید آن را تخریب کرد.

عباس محمدی در گفتگو با خبر نگار مهر افزود: در کشوری با این همه نفت و گاز و با وجود معدن مس سرچشمه که از بزرگترین تولیدکنندگان مس در جهان است، تخریب یکی از منحصربه فرد ترین منابع طبیعی ایران برای استخراج معدن مس سونگون بسیار غیر کارشناسی است.

وی با بیان اینکه اساساً صدور مجوز برای استخراج معدن مس به دلیل اینکه کل خاک منطقه را تخریب می کند در ارسباران اشتباه است گفت: فاجعه بدتر اینکه مجریان معدن مس سونگون به دفعات از حدود مشخص شده برای این معدن تجاوز کرده و برای گمانه زنی و اکتشاف تمام خاک اطراف منطقه مجاز را نیز برداشته اند.

 

محمدی در پاسخ به اینکه آیا مسئولان محیط زیست واکنشی به این اقدام معدن مس سونگون نشان داده اند گفت: متأسفانه مسئولان محیط زیست و سازمان جنگلها در مقابل عملیات عمرانی، راهسازی و معدن کاری که در نقاط مختلف منابع طبیعی کشور اتفاق می افتد حریف نیستند و در بسیاری مواقع یا کوتاه می آیند و یا با وجود اعلام مخالفت آنها دیگر دستگاههای به این مخالفتها اهمیت نمی دهند و آنقدر برای خود حقانیت قائل هستند که قوانین را رعایت نمی کنند.

به گفته وی، این اقدام معدن مس سونگون از بعد اقتصادی هم قابل توجیه نیست زیرا در بهترین حالت به ازای حدود 5 میلیارد دلار درامد حاصل از مس یکی ارزشمند ترین ذخایر زیستی کشور و دنیا از بین می رود.

محمدی با بیان اینکه در ایران برای نوسازی یک پیاده رو که بعد از دو سال بازهم از بین می رود 50 میلیارد تومان هزینه می شود افزود: بنابراین درآمد حاصل از استخراج معدن مس سونگون در بهترین حالت از بعد اقتصادی هم آنقدر قابل توجه نیست .
به اعتقاد وی جنگلها و مراتع سالم از مهمترین ذخیره گاهها و تولید کننده های آب هستند و در ایران که سرانه آبی برای هر نفر در هر سال هزار متر مکعب است بایستی مسئولان بیش از هر چیزی به فکر حفظ این ذخایر باشند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد از ایران بیابانی است یاد آورشد: ایران در مرز تنش آبی قراردارد و به دلیل تخریب گسترده پوشش گیاهی در اقصی نقاط کشور حتی در مواقع بارندگی امکان استفاده و ذخیره منابع آب را نداریم و در مواردی مانند رگبار چند روز پیش حوادثی چون سیل کلاردشت و موارد مشابه دیگر پیش می آید که از خشکسالی بدتر است.

محمدی با اشاره خاکبرداری های انجام شده توسط مجریان معدن مس سونگون گفت: در حال حاضربه دلیل رانش دامنه ها آب جاری در رودخانه های پایین دست ارسباران گل آلود و در بسیاری موارد سمی است که این موضوع تهدیدی جدی برای زمینهای کشاورزی اطراف و ساکنان روستا هاست.

وی با بیان اینکه شیب زمین های منطقه اغلب تند و بین 30 تا 50 درجه هستند یاد آور شد: برداشت خاک در چنین مناطقی فرسایش شدید را به همراه دارد و خطر بروز سیل را به هنگام بارندگی افزایش می دهد.

به گفته محمدی، در کانادا که از نظر میزان جنگل از ایران بسیار غنی تر است و از نظر منابع سوخت از ایران بسیار فقیرتر سال هاست که معادن عظیم زغال سنگ به دلیل قرار گرفتن در منطقه جنگلی بدون استفاده مانده اند.

به اعتقاد وی، مسئولان باید با توجه به منافع ملی و با توجه به فشاری همه جانبه ای که به ذخیره گاه زیستکره ارسباران به دلیل تخریب و تجاوز، قاچاق چوب، تغییرات و آب و هوا و گرد و غبار، مانع تخریب هر چه بیشتر این منطقه با جلوگیری از ادامه فعالیت معدن مس سونگون شوند.