واکاوی یک حادثه – نجات از مرگ!!!

تعجب نمی‌کنیم اگر در پس خبر پر آب و تاب نجات ۱۱ نفر در کوه واقعیت تلخی نهفته باشد و:

اساسا هیچ امداد و نجاتی صورت نگرفته باشد!

پزشک امدادگر از بال‌گرد پیاده نشده باشد!

برانکاردی هم در اختیار تیم قرار نداده باشند!

و اعضای تیم از بعدازظهر پنج‌شنبه ۲۳/۹/۹۱ تا ساعت ۱:۳۰ بامداد جمعه ۲۴/۹/۹۱ با کمک باتون و به سختی هم‌نورد بیمار خود را به پایین آورده باشند!

و تیم امداد و نجات با غرور، شرح قهرمانی‌های خود را در نجات ۱۱ نفر و پایین آوردن جسد به خبرگزاری‌ها اعلام کند!


دیروز خبر درگذشت یک کوه‌نورد ۶۰ ساله نظرها را به خود جلب کرد، حسین درخشان سحن‌گوی سازمان امداد و نجات هلال احمر از مرگ یک نفر و نجات ۱۱ کوه‌نورد دیگر در ارتفاعات آرات (جاجرود) خبر داد.

                     نجات ۱۱ عضو تیم کوهنوردی شرکت گاز از مرگ

"حسین درخشان" در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امدادگران کوهستان استان تهران ساعت 11 روز گذشته در جریان مفقود شدن یک تیم کوه‌نوردی 12 نفره در ارتفاعات آرات شهرستان جاجرود قرار گرفتند. بلافاصله تیم های امداد کوهستان به ارتفاعات این کوه اعزام شدند و پس از ساعتی جستجو موفق شدند اعضای این تیم را در ارتفاع 3200 متری در حالی که دچار ارتفاع زدگی و ترس شده بودند پیدا کنند.

وی ادامه داد: در بررسی ها مشخص شد این افراد عضو تیم کوه‌نوردی شرکت گاز هستند. متاسفانه به دلیل ایست قلبی یکی از اعضای این تیم که مردی 60 ساله بوده جان خود را از دست داده و یکی دیگر از اعضای تیم نیز دچار ارتفاع زدگی شدید شده بود که به همراه  10 کوه‌نورد دیگر به پائین ارتفاعات انتقال داده شدند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر با اعلام اینکه عملیات امداد و نجات پس از 6 ساعت در ساعت 17 به پایان رسید افزود: البته امدادگران توانستند بامداد امروز جنازه دیگر عضو این گروه را نیز به پائین منتقل کرده و به عملیات خود پایان دهند.

منبع خبر:http://www.mehrnews.ir/NewsPrint.aspx?NewsID=1765927

و اما گزارش انجمن پزشکی کوهستان که در زیر می‌آید

دیگر عادت کرده ایم گزارشاتی اینچنین بشنویم:

نجات ۱۱ عضو تیم کوهنوردی شرکت گاز از مرگ

در خصوص حادثه مرگ یکی از کوهنوردان شرکت گاز(شرکت توسعه صنایع گاز ایران) ابتدا اجازه دهید اطلاعاتی در مورد حادثه ارائه دهیم (تلفن فرد ارائه کننده اطلاعات ذیل از اعضاء گروه فوق موجود و محفوظ است):

یک تیم کوهنوردی از شرکت توسعه صنایع گاز ایران در روز پنج شنبه اقدام به صعود به قله آراکوه در منطقه بین لواسان و جاجرود می نمایند. در حدود ساعت 11.30 دقیقه یکی از اعضاء گروه (60 ساله) دچار علائم مبهم و کاهش هوشیاری می گردند. با یکی از کوهنوردان مربی و آشنا تماس می گیرند و جریان را به وی اطلاع می دهند و ایشان نیز تلفن انجمن پزشکی کوهستان ایران را در اختیار ایشان قرار می دهند.

بعد از تماس با انجمن پزشکی کوهستان ایران احتمال بروز بیماری قلبی در همان ابتدا مطرح می شود ولی متاسفانه هبچ گونه کیت امداد و نجات همراه این تیم 11 نفره نمی باشد. راه کارهای دیگر جهت احیاء فرد ارائه می شود و موثر واقع نمی شود و در نهایت ساعت 12 جهت اعزام بالگرد به مسئولین اورژانس اطلاع داده می شود و ساعت 13.30 دقیقه  بالگرد اعزام می شود.

بالگرد به منطقه رفته ولی هیچ نیرویی پیاده نمی شود و حتی پزشکی که در هلی کوپتر حضور داشته از هلی کوپتر پیاده نمی شود. حتی برانکاردی برای تیم و فرد حادثه دیده در اختیار قرار نمی گیرد. درنهایت اعضاء تیم مجبور می شوند با استفاده از باتوم فرد را با مشکلات بسیار در عصر روز پنج شنبه  و تا حدود 1.30 صبح روز جمعه و در شرایطی سخت به پایین منتقل کنند.

احتمالا تیمی امدادی نیز از طریق زمینی با پای پیاده به کمک تیم حادثه دیده می روند ولی کمک جدی نمی توانند بکنند.


و حال واکاوی حادثه:

1- این تیم اصلا گم نشده بودند و قله آرا کوه در آنروز و آن ساعت جایی برای گم شدن نیست.

2- کسی در این برنامه دچار ارتفاع زدگی آنهم از نوع "ارتفاع زدگی شدید" نشده بود چون ارتقاع این قله جایی برای ارتفاع زده شدن ندارد(بهتر است حداقل اطلاعات در مورد ارتفاع زدگی را برای مسئولین آموزش دهیم).

3- نجات 12 نفر کوهنورد اصلا نیاز نبوده و فقط کمک به فرد دچار حمله قلبی مطرح بوده.

4- هیچ گونه کمکی از جانب بالگرد و نیروهای امدادگر آن به تیم حادثه دیده صورت نگرفته و حتی یک برانکارد نیز برای حمل فرد در اختیار آنان قرار نگرفته است.

5- "امدادگران توانستند بامداد امروز جنازه دیگر عضو این گروه را نیز به پائین منتقل کرده و به عملیات خود پایان دهند" این حادثه فقط یک جنازه داشته که آنهم توسط خود افراد به پایین منتقل شده نه نیروهای امدادگر.

تا کی جامعه کوهنوردی باید شاهد عدم کارایی نیروهای امدادگر کوهستان باشند و تا به کی برای بزرگ جلوه دادن کاری که انجام نشده باید شاهد استفاده از جملات و کلمات اغوا کننده باید باشیم.