معرفی کتاب : راهنمای مدیریت پروژه های آبخیزداری

به نقل از وبلاگ طبیعت امروز: کتاب "راهنمای مدیریت پروژه‌های آبخیزداری" تالیف: "توماس ای دیونپورت" و ترجمه "دکتر واحدبردی شیخ و مهندس رئوف مصطفی ‌زاده"،  توسط انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به چاپ رسید.

 چکیده کتاب:

سؤال کلیدی برای افراد مشارکت‌کننده در مدیریت آبخیزها این است که، "فرآیند مؤثر برای تلفیق دانش، سیاست و مشارکت عمومی در مدیریت بهینه منابع آب کدام است؟" کتاب حاضر رویکردی چهار مرحله‌ای را جهت مدیریت آبخیز ارائه می‌دهد که بر اساس یک فرآیند مشارکتی بنا شده و پاسخگوی نیازها و اهداف مشترک ذینفعان در آبخیز می‌باشد. این رویکرد از فرآیندهای ارزیابی تصمیم‌گیری استفاده می‌نماید که بر اساس ترکیبی از اطلاعات فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی بعلاوه دانش بومی بنا نهاده شده است. فرآیند پیشنهادی، شامل مراحل برآورد وضعیت موجود، طرح‌ریزی، اجراء و ارزیابی است. این رویکرد امکان تدوین طرح‌های مبتنی بر اجرا را برای کارشناسان فراهم می‌نماید.

 پیشگفتار مترجمان:

در سالهای اخیر کتاب‌های متعددی در زمینه علم آبخیزداری و مدیریت حوضه‌های آبخیز تالیف و یا ترجمه گردیده است. علیرغم تاکید بر مشارکت عموم در پروژه‌های آبخیزداری، اما هنوز در عمل فاصله زیادی تا مشارکت فعال مردم در حل مشکلات آبخیزها وجود دارد. بدون شک اجرای موفق یک پروژه‌ی آبخیزداری با اثرات مطلوب نیازمند آگاهی کارشناسان، مدیران و مشارکت‌کنندگان از مراحل ابتدایی طرح‌ریزی تا انجام طرح خواهد بود، که جزئیات آن در کتاب حاضر ارائه شده است. مباحث متنوعی در متن کتاب گنجانده شده است که اطلاعات خوانندگان را در زمینه‌های طرح‌ریزی، اجراء، پایش و ارزیابی پروژه‌های آبخیزداری افزایش خواهد داد. این مجموعه می‌تواند مورد استفاده تصمیم‌گیران و دانشجویان رشته‌های منابع طبیعی، محیط زیست، مهندسی آبخیزداری، حفاظت آب و خاک و کشاورزی قرار گیرد. امید است این کتاب بتواند کمکی هر چند اندک در زمینه توسعه پروژه‌های آب و خاک و استفاده بهینه از این منابع باارزش خدادادی ارائه نماید.

 

Posted in: دسته‌بندی نشده