همایش هم اندیشی توسعه پایدار در روستاهای هدف گردشگری

همایش هم اندیشی توسعه پایدار در روستاهای هدف گردشگری با حضور معاونت امور دهیاریهای سازمان شهرداریها و دهیاریها ، مدیران دفاتر روستایی و شوراهای کشور، دهیاران روستاهای هدف گردشگری و سایر مسئولین روز دوشنبه در محل هتل المپیک برگزار گردید که دهیاران روستاهای هدف گردشگری استان البرز نیز در این همایش حضور داشتند .
به گزارش اداره کل روابط عمومی وامور بین الملل استانداری البرز ، بهادری مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری هدف از برگزاری این همایش را توجه بیشتر مسئولین کشوری و محلی در شناخت استعدادها و پتانسیلهای مناطق روستایی در جذب گردشگر و در نتیجه رونق اقتصادی خانواده ها و ایجاد اشتغال پایدار با حفظ اصالت فرهنگ بومی و فولکور مناطق محلی عنوان نمود.
وی افزود: استان البرز با قرار گرفتن در مسیر استانهای غربی کشور با پایتخت و مجاورت با دو استان گردشگرپذیر گیلان و مازندران و همچنین بهره مندی ازاقلیم 4 فصل از موقعیت خوبی برخوردار است و با عنایت به مواهب خدادادی در این استان لزوم توجه بیشتر فرمانداران، بخشداران و به خصوص دهیاران را در رونق بخشیدن به این صنعت مهم که موجب رونق صنایع بومی و کشاورزی در روستاها می شود و همچنین حفاظت از میراث طبیعی ، فرهنگی و روستایی در راستای توسعه گردشگری را طلب می نماید .
وی در پایان اظهار امیدواری نمود صنعت اکوتوریسم در استان البرز بصورت کامل در سطح روستاها رونق گرفته و موجب رضایتمندی روستائیان و مهاجرت معکوس به روستاها گردد.

توسعه یافتگی موجب تشدید مهاجرت از روستا به شهر شده است.
در این مراسم پرويز كردواني استاد دانشگاه و چهره مطرح محیط زیست کشور طي سخناني گفت : توسعه يافتگي باعث شده است كه روستاها خالي و مردم به سمت شهرها سرازير شوند در حالي كه امروز مردم از شهرنشيني خسته‌ شده‌اند و با چند روز تعطيلي همه به سمت روستاها مي‌روند. وي افزود: بايد گردشگري از روستاها شكل بگيرد چون شهرها چيزي جز مزاحمت ندارند.

این استاد دانشگاه همچنين از استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهياران خواست تا به توسعه‌ي گردشگري روستايي كمك كنند و افزود: ايجاد چند روستاي نمونه و هدف فايده ندارد، بايد بيشتر از اين‌ها به روستاها توجه كرد و از تمام ظرفيت‌هاي آن‌ها بهره برد. كردواني ادامه داد: نبايد تنها چند روستا به عنوان روستاهاي نمونه گردشگري معرفي شوند بلكه بايد سعي كرد تمام روستاها نمونه معرفي شوند. وي ادامه داد: كشورهايي هستند كه هيچ‌چيز ندارند، ولي همه‌ي درآمدشان از گردشگري است. متاسفانه با وجودی که ما در کشورمان كوير و بيابان را داريم كه خيلي هم جذاب هستند، ولي آن‌ها را از ياد برده‌ايم در حالی که آمريكا سالانه ميليون‌ها دلار از بيابان «گراند كانيون» درآمد دارد. اين استاد دانشگاه ، سياست اصلاحات ارضي و افزايش قيمت نفت و به تبع آن افزايش بيكاري در روستاها را از جمله عواملي برشمرد كه در سده كنوني سبب شده تا روستاها از جمعيت خالي شود. 
خاطرنشان می سازد در این همایش از فعالان صنعت گردشگري- فعالان اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي و استاد پرويز كردواني  به عنوان چهره ماندگار تقدیر به عمل آمد .
 در نشست بعدازظهر اين همايش نیز موضوعاتي مانند مباني گردشگري روستايي، بررسي الگوهاي بومي در معماري روستا براي ارتقاي گردشگري روستايي، بررسي موضوع مشاركت جوامع محلي در گردشگري روستايي، بررسي موضوع راهنماي محلي گردشگران، بررسي الگوها،مصاديق داخلي و خارجي گردشگري روستايي، بررسي موضوع حفاظت محيط زيست در گردشگري روستايي، نمونه‌ي اقامتگاه موقت روستايي، بررسي الگوهاي انرژي‌هاي نوين در روستا ونقش بانوان در گردشگري روستا با تكيه بر صنايع دستي طرح گردید.
Posted in: دسته‌بندی نشده