ایران میزبان نخستین کارگاه مدل سازی اقلیمی و بلایای طبیعی ‘ اکو ‘

سخنگوی سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد : جمهوری اسلامی ایران طی روزهای پنجم و ششم تیرماه جاری نخستین کارگاه اموزشی بین المللی ' مدل سازی اقلیمی و بلایای طبیعی در منطقه اکو ' را برگزار خواهد کرد .' علی محمد رضایی' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت : قرار است کارشناسان کشورهای ایران ، افغانستان ،پاکستان ،ترکیه و جمهوری آذربایجان در این کارگاه آموزشی که به زبان انگلیسی برگزار می شود ، شرکت کنند .


وی افزود: سازمان هواشناسی کشور در جهت تعهدات بین المللی خود با همکاری کشورهای عضو اکو و مرکز ملی اقلیم شناسی (پژوهشکده اقلیم) در چارچوب وظایف مربوطه ،تلاشهای شایسته ای داشته و در جهت تحقق اهداف تدوین شده به فعالیت می پردازد . محمدرضایی اضافه کرد: پس از گذشت پنج سال از شکل گیری مرکز مدیریت ریسک و بلایای طبیعی اکو ، با پیشنهاد ایران ، نخستین کارگاه مذکور طی دو روز در تهران و روز هفتم تیر ماه در مشهد برگزار می شود . وی یادآور شد تغییر اقلیم به عنوان یکی از چالشهای بشر در قرن حاضر محسوب می شود و کشورهای مختلف جهان درصدد شناسایی اثرات آن بر کشاورزی ، منابع آب ، بهداشت ، محیط زیست و غیره هستند تا برنامه های لازم برای مقابله با آن را برنامه ریزی نمایند .

سخنگوی سازمان هواشناسی کشور گفت : براساس پیشنهاد سازمان هواشناسی جهانی در اردیبهشت ماه 1375 مرکز ملی اقلیم (پژوهشکده اقلیم شناسی) در ایران تاسیس شد و از جمله اهداف این مرکز توسعه همکاریهای بین المللی مربوط به موضوع های اقلیمی در جهت ارتقای جایگاه کشورمان است . به گفته این مقام مسئول ، مرکز ملی اقلیم از نظر تاثیرگذاری به عنوان ' مرکز اول در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه ' محسوب می شود .

مرکز ملی اقلیم (پژوهشکده اقلیم شناسی) دارای بخش های اقلیم شناسی کاربردی ، اقلیم شناسی بلایای جوی و اقلیمی و تغییر اقلیم و بخش عملیاتی با واحد های پایش اقلیمی ، پیش بینی و اقلیمی و ایجاد سازگاری با تغییر اقلیم است .

Posted in: دسته‌بندی نشده