از گاز خنده تا کار گذاشتن آینه در فضا

 

Richard Conant اول اینکه یک پژوهشگر استرالیایی در طی مصاحبه ای بیان کرده است که بایستی توجه بیشتری به انتشار نیتروز اکساید (N2O) یا گاز خنده انجام شود چرا که این گاز در فرآیند ایجاد شرایط گلخانه ای سیصدبرابر از دی اکسید کربن قوی تر است. اصل مطلب را می توانید اینجا مطالعه کنید. در مطلب در مورد منابع تولید این ترکیب و نحوه ی مدیریت آن ها با جزییات بیشتری توضیح داده شده است.

اما خبر دوم که بر اساس برخی مستنداتی که از IPCC لو رفته است طرح هایی از جمله کار گذاشتن آینه از طریق ذرات بازتابنده در فضا توسط این نهاد مورد بررسی قرار گرفته است. ظاهرا این پیشنهاد توسط یک تیم شصت نفره از کارشناسان برجسته از کشورهای مختلف دنیا ارائه گردیده است. در این خبر که اصل آن اینجا است همچنین اشاره شده است که این نهاد طرحی برای کاشت محصولاتی با رنگ های روشن تر را هم به منظور افزایش میزان بازتابش نور خورشید بررسی کرده است.

به نظر می رسد این تیم کارشناسان و کشورهای حامی آن ها در حال بررسی ایده های گوناگونی هستند که در این میان میلیون ها دلار برای آن ها هزینه شده است. برخی از این طرح ها گرچه روی کاغذ شدنی هستند اما اجرای آن ها دشوار و در برخی موارد غیرقابل بازگشت به حالت اولیه خواهد بود.

مستندات لو رفته را که توسط گاردین منتشر شده است اینجا ببینید.