به ياد ياسر انصاري؛ نظرسنجي استان هاي زاگرس نشين


در سال هاي اخير محيط زيست استان هاي زاگرس نشين صدمات بي شماري را تجربه كرده و اين در حالي است كه غفلت هاي گسترده اي در زمينه حفظ پايداري هاي اين پهنه وسيع رخ داده است.

همانطور كه مي دانيد استان هاي زاگرس نشين با جنگل هاي وسيع بلوط پوشيده شده اند و اين در حالي است كه هزاران گونه ارزشمند در همين درختان كهن سال زيست كرده و عاملي براي بقاي اندوخته هاي ژنتيكي اين سرزمين شده اند.

اين در حالي است كه در سال هاي اخير آتش سوزي هاي گسترده، تغيير كاربري هاي بي حد و مرز، چراي بيش از حد دام در كنار تغييرات اقليمي و ....ضربه هاي بسياري را به جنگل هاي انبوه زاگرس وارد آورده اند.

سد هايي كه در سال هاي اخير بر شانه هاي زاگرس احداث شده و يا در حال ساخته شدن است، يكي از مشكلات زيست محيطي زاگرس به شمار مي آيد كه متاسفانه....!

پروژه هاي انتقال آب، نفت و گاز نيز ضربه هاي بسياري بر پيكره زاگرس وارد آورده و اين در حالي است كه تداوم چنين برنامه هايي از بين رفتن سرمايه هاي عظيم زيستي زاگرس را در پي خواهد داشت.

محيط زيست استان هايي همچون لرستان، چهار محال و بختياري، ايلام، كردستان،همدان، فارس و...در معرض شديد ترين تغييرات اكوسيستمي بوده و تمامي اين تغييرات به صورت كاملا مشخص در حال تداوم است.

به راه اندازي چنين نظرسنجي هايي از جهات مختلف قابل بررسي بوده و مي توان در بين نظرات ارسالي و همچنين جمع بندي كليه نظرات براي حل ريشه مشكلات زيست محيطي استان هاي زاگرس نشين بيش از پيش تلاش نمود.

به همين دليل از تمامي دوستان و همياران هميشگي وبلاگستان محيط زيست و همچنين ساير وبلاگ نويسان ايراني مي خواهم كه در اين نظرسنجي شركت كرده و در وبلاگ هاي ارزشمندتان به بررسي مشكلات پيش روي زاگرس بپردازيد.

لازم به ذكر است كه مي توانيد در اين نظرسنجي كه در قسمت سمت چپ اين وب سايت قرار گرفته شركت كرده و همچنين كد اين نظرسنجي را دانلود و در تارنماي خودتان مورد استفاده قرار دهيد.

با تشكر / ديده بان زاگرس

( براي دريافت كد نظرسنجي كليك كنيد )

Posted in: دسته‌بندی نشده