چشمه گرد و غبار کجا است؟

 

یکی از مخاطبان عزیز این وب سایت، جناب آقای فولادی، محبت کرده اند و لینک بسیار جالبی را برایم ارسال نموده اند. این لینک که مربوط به دانشگاه آتن در یونان است نقشه های پیش بینی گرد و غبار در فواصل زمانی شش ساعته برای دوره های سه روزه درج می شود. یک نمونه از خروجی های این وب سایت به شکل زیر است که در آن تمرکز گرد و غبار در ارتفاع نزدیک به زمین بر حسب میکروگرم بر متر مکعب نشان داده شده است. اگر به تصویر زیر دقت کنید می بینید که در ایران، تمرکز نسبتا بالایی در جنوب غربی وجود دارد که به نظر می رسد متاثر از کشورهای عربی و به ویژه عربستان باشد. 

نکته ی قابل توجه در این نقشه این است که رشته کوه زاگرس به مانند یک مرز بین گرد و غبار شرقی و غربی کشور عمل می کند و در بخش مرکزی و شرقی کشور، تمرکز گرد و غبار بیشتر در کویرهای مرکزی ایران محسوس است.

 

 Maps are available here: http://forecast.uoa.gr/dustindx.php

 

تمرکز گرد و غبار بر فراز خاورمیانه

 

 

برای اینکه ایده ی بهتری داشته باشیم با استفاده از یک پیش بینی دو روزه، یک انیمیشن ساده درست کرده ام. 

 

 

تمرکز گرد و غبار در ایران

 

 

این انیمیشن تقریبا یک دوره ی دو روزه (هشت نقشه) را تحت پوشش قرار می دهد. اگر به تصاویر دقت کنید می بینید که تاثیرپذیری گرد و غبار داخلی به ویژه در بخش مرکزی کشور به طور ویژه ای ناشی از نواحی داخلی دیده می شود. نکته ی بسیار جالب این است که رشته کوه البرز هم مانع از انتشار گرد و غبار در نوار شمالی کشور شده است.

آقای فولادی بر اساس این نقشه ها چنین نتیجه گرفته اند که علاوه بر عراق چشمه ی آلاینده فعال در داخل ایران نیز وجود دارد که غیرمنطقی به نظر نمی رسد. هرچند باید همان حساسیت همیشگی را داشت که این نقشه ها مربوط به گرد و غبار (Dust) است و آن چه در ایران چالش ایجاد کرده است، ریزگرد (Haze) است. سوال اینجا است: آیا بر اساس نقشه های گرد و غبار می شود شرایط ریزگردها را تحلیل کرد.

باز هم از آقای فولادی عزیز بابت ارسال این لینک سپاسگزارم.

 

Posted in: دسته‌بندی نشده